Kan me eigenlijk niet voorstellen dat Gerstlauer geen krachtigere lancering op deze banen kan zetten, gezien wat ze op nieuwere banen kunnen zetten.
Knott’s - Groot onderhoud op Montezooma’s Revenge (LSM transitie?)
BasD Goed punt, dat merk je gauw op banen als Flucht von Novgorod en Anubis, maar dat komt natuurlijk ook doordat er minder stroomsterkte enzo nodig is om zulke karren op snelheid te krijgen. Mijn vermoeden is dat veel parken niet de stroomcapaciteit hebben of willen / kunnen aanleggen voor een trein als Psyké Underground zodat die lancering net zo krachtig voelt als een Anubis. Intamin komt flink in de buurt maar die hebben dan ook alles gedaan om de treinen zo licht mogelijk te maken. En zelfs dan moeten we niet vergeten dat de treinen op Intamin launch coasters in vergelijking best kort zijn met meestal hooguit 16 stoelen ipv 28 die je op Psyké hebt. VelociCoaster is dan een uitzondering maar ik heb die baan niet gedaan en durf niet te zeggen of die net zo krachtig is, en als die krachtig is verwacht ik dat Universal wel de knaken had om dat te kunnen betalen.
De banen met de meest krachtige lancering die ik tot nu toe gedaan heb zijn allemaal Intamin coasters, Stealth in Thorpe Park, Xcelerator in Knott's Berry Farm en iSpeed in Mirabilandia.
Stealth en Xcelerator hebben dan treinen voor 20 passagiers, terwijl iSpeed dan korte treinen heeft voor 12 passagiers.
Die eerste 2 hebben ondanks hun langere treinen toch een krachtigere lancering. En wat ook enorm helpt om een lancering krachtiger aan te laten voelen is een lancering vanuit stilstand. Maar ook dat kost meer energie.
The_Bullgod Daarnaast hebben Stealth en Xcelerator natuurlijk een hydraulic launch, die zijn van nature al krachtiger dan LSM’s. Beetje appels met peren vergelijken.
The_Real_Infernape Beetje appels met peren vergelijken.
Ja dat klopt, maar veel LSM lanceringen hebben al een rollende start, ipv een launch vanuit stilstand.
Dat is dus ook niet te vergelijken met die klassieke flywheel lancering en dus al een flinke tegenvaller.
- Bijgewerkt
The_Bullgod nee dat is waar, maar ik wilde ook niet zeggen dat ze vergelijkbaar zijn, ik wilde alleen opkomen voor de LSM’s die ondanks hun beperkingen wel een stuk beter zijn voor onderhoudskosten en het voorkomen van downtime.
Momenteel word de looping van Montezooma verwijderd.
Bron: https://screamscape.com/html/knott-s_berry_farm.htm#Monty
O jee... dat is niet altijd een goed teken. Tenzij het echt om een grootschalige revisie gaat.
Jules O jee... dat is niet altijd een goed teken. Tenzij het echt om een grootschalige revisie gaat.
Het zou inderdaad om een grootschalige revisie gaan hier.
Naast enkele trackdelen die vervangen zouden gaan worden, zou ook het lanceersysteem vervangen gaan worden.
De geruchten spreken over een multilaunch systeem met verschillende programma's voor combinaties van lanceringen zowel voorwaarts als achterwaarts.
Dat is wel écht groot onderhoud. Volledige revisie van de track.. Hulde daarvoor.
Voor wat betreft het nieuwe lanceersysteem blijf ik nog even skeptisch. Ik vind het in Walibi BE absoluut geen verbetering. Echter juist omdat de launch daar erg zwak is, kan het concept om random trucjes met de lancering te doen juist een hele leuke toevoeging zijn.
- Bijgewerkt
Hier wat foto's hoe ie er gisteren bij stond. Looping lag volledig op de parkeerplaats.
- Bijgewerkt
En ook de vliegwiel lancering is er al volledig uitgehaald.
Bron: https://www.facebook.com/groups/1753498601607719/permalink/3006056236351943/
Ik heb helaas nooit een vliegwiel meegemaakt. Ik woon op 30 kilometer van Waver, maar ging vroeger zo goed als nooit naar pretparken en heb nooit in Sirocco of Turbine gezeten. Weet iemand waarom dat systeem in onbruik geraakt is? Betrouwbaarheid of een andere reden?
Marvin
Toch gebruikt Zamperla in hun moterbike-achtbanen weer een vliegwiel lancering. En volgens mij Intamin ook in hun family launch coasters, zoals Juvelen, al is dat wel in een totaal andere vorm.
Maar andere fabrikant, andere onderdelen. Niet gek dat een Schwarzkopf dus een nieuw systeem krijgt.
- Bijgewerkt
Marvin En waarschijnlijk hebben die het systeem ook wel wat gemoderniseerd en minder zwaar voor de onderdelen gemaakt.
Niet alleen dat, maar ook de veel lagere topsnelheid van die Zamperla banen, zal een reden zijn, waarom het nu wel een redelijk betrouwbaar lanceer systeem is. De krachten die bij de lancering vrij komen zijn, vele malen lager.
Marvin Juvelen is een lancering met booster wielen
Dat klopt. En volgens mij worden die boosterwielen weer aangedreven door een vliegwiel. Tussen de twee lanceerstroken in staat een machine te draaien, die de wielen aandrijft. Beide lanceringen worden tegelijk aangedreven (dus als de trein over de tweede lancering gaat, draaien de boosterwielen van de eerste lancering ook). Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij is die aandrijfmachine gewoon een vliegwiel.