Knott’s Berry Farm heeft aangekondigd dat Montezooma’s Revenge het hele komende seizoen dicht zal zijn. De vernieuwde attractie zal openen in 2023.

Montezooma’s is een Schwarzkopf shuttle loop met een flywheel lancering. Er wordt verwacht dat het flywheel systeem zal worden vervangen door LSM’s, net zoals is gebeurd met Sirocco / Turbine voor de transitie naar Psyké Underground. Daarmee zou dan alleen nog de Shuttle Loop in Nagashima Spa Land overblijven.

The_Real_Infernape Er wordt verwacht dat het flywheel systeem zal worden vervangen door LSM’s, net zoals is gebeurd met Sirocco / Turbine voor de transitie naar Psyké Underground.

Hoewel ik dit ook bij Psyké Underground een verschikkelijke aanpassing vind, zal het ook hier wel een aanpassing zijn om de baan stukken betrouwbaarder te kunnen maken.

The_Real_Infernape Daarmee zou dan alleen nog de Shuttle Loop in Nagashima Spa Land overblijven.

Dat is dan idd de enige nog overgebleven flywheel launch versie
    Gelukkig zijn er ook nog een paar Weight Drop versies operationeel, zoals Golden Loop @ Gold Reef City, Katapul @ Hopi Hari en de bekende Bullet @ Selva Mágica

The_Real_Infernape Montezooma’s is een Schwarzkopf shuttle loop met een flywheel lancering. Er wordt verwacht dat het flywheel systeem zal worden vervangen door LSM’s, net zoals is gebeurd met Sirocco / Turbine voor de transitie naar Psyké Underground.

Dat zou niet best zijn, heiligschennis. Dan kan je 'm net zo goed slopen 🙁

• Marvin heeft hierop gereageerd.

Erg jammer, ik zou hem volgende maand met een bezoekje vereren. Ik denk dat dit mijn laatste kans was op een originele shuttle loop.

Ik snap die afkeer tegen een LSM lancering niet zo. Dat is beter dan wanneer ze de achtbaan compleet slopen toch? Ik vind Psyké een prima ervaring, ondanks het gemis van de flywheel lancering. We moeten ons er maar overheen zetten dat sommige technieken de tand des tijds vroeg of laat niet overleven. Die in Japan zal ook nog wel ooit omgebouwd gaan worden.

msnguy Ik snap die afkeer tegen een LSM lancering niet zo. Dat is beter dan wanneer ze de achtbaan compleet slopen toch?

Dat heb ik dus ook, wist vorige week even niet hoe ik hem moest omschrijven maar precies dit.

Zou zonde zijn, zo'n ouderwets vliegwiel is lekker krachtig, zeker in vergelijking met het meer opbouwende karakter van een LSM-systeem, maar ik snap ook dat zo'n systeem niet het eeuwige leven heeft, en dit een manier is om de baan toekomstbestendig te maken, mocht het systeem vervangen worden. En Psyké Underground's lancering is echt niet slecht hoor.

Wel blij dat ik originele exemplaren nog heb kunnen doen in Spaland en La Feria Chapultepec. Toch een leuke ervaring, zo'n vliegwiellancering. Zamperla Moto Coasters hebben trouwens ook een vliegwiellancering. Ik heb nog maar één exemplaar gedaan, maar ook die vond ik best krachtig.

Al het elektriciteitsnet sterk genoeg is (genoeg piekvermogen kan leveren), kan volgens mij de LSM lancering zo afgesteld worden dat het lanceer effect van een vliegwiel wordt benaderd. Mogelijk wordt dat niet gedaan om de stroompieken te beperken, omdat afname van hoge stroompieken extra afgerekend moet worden. Comfort zou een andere reden zijn om het niet te doen.

Knott's meldt op Instagram dat Montezooma's Revenge toch nog een paar momenten open gaat voordat de boel verbouwd wordt. Er staat dat gisteren het eerste moment was, maar niet wat de definitieve sluitingsdatum is.

Meint lijkt ergens ook wel een bevestiging dat het vliegwiel wordt vervangen door iets anders. Ach, ergens fijn dat die nieuwe vorm van lanceren deze baan open houdt in de toekomst.

Jacko Dat zou niet best zijn, heiligschennis. Dan kan je 'm net zo goed slopen 🙁

Dit dus. Ik vind elke Schwarzkopf achtbaan die verdwijnt er eentje teveel maar door op een schuttle coaster als deze de vliegwiel lancering te vervangen door wat anders is ie eigenlijk al verdwenen.

Ik deed afgelopen jaar voor het eerst Psyké Underground en was enorm teleurgesteld over de flauwe lancering ten opzichte van het geweld dat de lancering nog gaf toen ik hem deed toen hij nog Turbine heette.

Marvin Maar denk je er ook zo over met de Python waar 75% van de baan is vervangen? Ik vind het wel een pittig statement.

ppc-anoniem-2 het gaat hier om de lancering.
              Die oude flywheel lancering was kort en redelijk krachtig. Daardoor zijn deze oude shuttleloop coasters zo geliefd.
              Als die nieuwe lancering dat niet kan halen is dat voor de echte fan een enorme tegenvaller en al helemaal geen verbetering.
              Maar als ze met die nieuwe techniek de lancering minimaal net zo krachtig kunnen maken of zelfs nog iets krachtiger, dan zul je niemand horen klagen.

En over de Python gesproken, de oude baan deed mij al nauwelijks iets en de nieuwe doet mij zelfs nog minder. Dus in het geval van de Efteling vind ik het echt weggegooid geld.
              Maar een echt unieke baan als Montezooma valt zeker wel te behouden en zelfs nog wel te verbeteren.

ppc-anoniem-2 Maar denk je er ook zo over met de Python waar 75% van de baan is vervangen? Ik vind het wel een pittig statement.

Nee, want hoewel daar een veel groter deel van de attractie is vervangen bleef de rit ervaring wel hetzelfde. Deze werd zelfs iets beter omdat de baan er weer wat soepeler van werd. In het geval van een vliegwiel lancering vs LSM lancering is de ervaring totaal anders en doet die tweede enorm onder voor het effect van de originele vliegwiel lancering. Wat ook nog eens extra wordt benadrukt door de soort van rollende start die Psyké gekregen heeft.

Ik vind het jammer dat de vliegwiel ervaring wegvalt en door iets anders wordt vervangen. En ik ben het zeker met je eens dat het iets zal doen met de ritervaring. Maar om dan ook gelijk sloop maar als beste optie te zien gaat mij te ver.

Ik denk dat deze shuttle loops ideale achtbanen zijn voor kinderen om te wennen aan het grotere werk. De banen zien er best groots uit, maar de ervaring is heel toegankelijk. Zeker als je het vergelijkt met de andere grotere banen in Knott's. Dus ergens heeft de baan een doel buiten de ervaring van de vliegwiel lancering. Tegelijkertijd nemen we nu gezamelijk (ik ook) aan dat er een LSM lancering op komt, maar theoretisch gezien zou de baan ook kunnen worden voorzien van een Air Launch (van S&S). Het is een gekke optie, maar Knott's heeft wel andere vage dingen gedaan. Zelfde met de LSM lancering, dat hij bij S.U. in Walibi een rolling launch kent betekent niet dat dit voor die van Knott's ook zo gaat zijn toch?

En dan nog . . . slopen vind ik voor maar weinig banen écht een goede oplossing. En zeker niet voor Schwarzkopf banen. Ookal verliezen ze een stuk orginaliteit door een "upgrade".

• Marvin heeft hierop gereageerd.

ppc-anoniem-2 Ik snap je punt en ik ben als puntje bij paaltje komt ook nooit een voorstander van slopen. Maar de vliegwiel lancering vervangen haalt wat mij betreft de ziel uit dit type achtbaan. En je hebt gelijk, laten we hopen dat de vervanging hier beter uit pakt dan in België!

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat Gerstlauer geen krachtigere lancering op deze banen kan zetten, gezien wat ze op nieuwere banen kunnen zetten.

• scagen heeft hierop gereageerd.

SvenDonut Kijk Enkel al naar Anubis the Ride, ze kunnen prima een krachtige lancering leveren als dat nodig is

• BasD heeft hierop gereageerd.

scagen Ik zeg niet dat het niet kan, maar de Gerstlauer launches die zo powerfull zijn, zijn allemaal enkele karretjes, of korte treinen.

BasD Goed punt, dat merk je gauw op banen als Flucht von Novgorod en Anubis, maar dat komt natuurlijk ook doordat er minder stroomsterkte enzo nodig is om zulke karren op snelheid te krijgen. Mijn vermoeden is dat veel parken niet de stroomcapaciteit hebben of willen / kunnen aanleggen voor een trein als Psyké Underground zodat die lancering net zo krachtig voelt als een Anubis. Intamin komt flink in de buurt maar die hebben dan ook alles gedaan om de treinen zo licht mogelijk te maken. En zelfs dan moeten we niet vergeten dat de treinen op Intamin launch coasters in vergelijking best kort zijn met meestal hooguit 16 stoelen ipv 28 die je op Psyké hebt. VelociCoaster is dan een uitzondering maar ik heb die baan niet gedaan en durf niet te zeggen of die net zo krachtig is, en als die krachtig is verwacht ik dat Universal wel de knaken had om dat te kunnen betalen.