Meint lijkt ergens ook wel een bevestiging dat het vliegwiel wordt vervangen door iets anders. Ach, ergens fijn dat die nieuwe vorm van lanceren deze baan open houdt in de toekomst.

Jacko Dat zou niet best zijn, heiligschennis. Dan kan je 'm net zo goed slopen 🙁

Dit dus. Ik vind elke Schwarzkopf achtbaan die verdwijnt er eentje teveel maar door op een schuttle coaster als deze de vliegwiel lancering te vervangen door wat anders is ie eigenlijk al verdwenen.

Ik deed afgelopen jaar voor het eerst Psyké Underground en was enorm teleurgesteld over de flauwe lancering ten opzichte van het geweld dat de lancering nog gaf toen ik hem deed toen hij nog Turbine heette.

Marvin Maar denk je er ook zo over met de Python waar 75% van de baan is vervangen? Ik vind het wel een pittig statement.

ppc-anoniem-2 het gaat hier om de lancering.
      Die oude flywheel lancering was kort en redelijk krachtig. Daardoor zijn deze oude shuttleloop coasters zo geliefd.
      Als die nieuwe lancering dat niet kan halen is dat voor de echte fan een enorme tegenvaller en al helemaal geen verbetering.
      Maar als ze met die nieuwe techniek de lancering minimaal net zo krachtig kunnen maken of zelfs nog iets krachtiger, dan zul je niemand horen klagen.

En over de Python gesproken, de oude baan deed mij al nauwelijks iets en de nieuwe doet mij zelfs nog minder. Dus in het geval van de Efteling vind ik het echt weggegooid geld.
      Maar een echt unieke baan als Montezooma valt zeker wel te behouden en zelfs nog wel te verbeteren.

ppc-anoniem-2 Maar denk je er ook zo over met de Python waar 75% van de baan is vervangen? Ik vind het wel een pittig statement.

Nee, want hoewel daar een veel groter deel van de attractie is vervangen bleef de rit ervaring wel hetzelfde. Deze werd zelfs iets beter omdat de baan er weer wat soepeler van werd. In het geval van een vliegwiel lancering vs LSM lancering is de ervaring totaal anders en doet die tweede enorm onder voor het effect van de originele vliegwiel lancering. Wat ook nog eens extra wordt benadrukt door de soort van rollende start die Psyké gekregen heeft.

Ik vind het jammer dat de vliegwiel ervaring wegvalt en door iets anders wordt vervangen. En ik ben het zeker met je eens dat het iets zal doen met de ritervaring. Maar om dan ook gelijk sloop maar als beste optie te zien gaat mij te ver.

Ik denk dat deze shuttle loops ideale achtbanen zijn voor kinderen om te wennen aan het grotere werk. De banen zien er best groots uit, maar de ervaring is heel toegankelijk. Zeker als je het vergelijkt met de andere grotere banen in Knott's. Dus ergens heeft de baan een doel buiten de ervaring van de vliegwiel lancering. Tegelijkertijd nemen we nu gezamelijk (ik ook) aan dat er een LSM lancering op komt, maar theoretisch gezien zou de baan ook kunnen worden voorzien van een Air Launch (van S&S). Het is een gekke optie, maar Knott's heeft wel andere vage dingen gedaan. Zelfde met de LSM lancering, dat hij bij S.U. in Walibi een rolling launch kent betekent niet dat dit voor die van Knott's ook zo gaat zijn toch?

En dan nog . . . slopen vind ik voor maar weinig banen écht een goede oplossing. En zeker niet voor Schwarzkopf banen. Ookal verliezen ze een stuk orginaliteit door een "upgrade".

• Marvin heeft hierop gereageerd.

ppc-anoniem-2 Ik snap je punt en ik ben als puntje bij paaltje komt ook nooit een voorstander van slopen. Maar de vliegwiel lancering vervangen haalt wat mij betreft de ziel uit dit type achtbaan. En je hebt gelijk, laten we hopen dat de vervanging hier beter uit pakt dan in België!

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat Gerstlauer geen krachtigere lancering op deze banen kan zetten, gezien wat ze op nieuwere banen kunnen zetten.

• scagen heeft hierop gereageerd.

SvenDonut Kijk Enkel al naar Anubis the Ride, ze kunnen prima een krachtige lancering leveren als dat nodig is

• BasD heeft hierop gereageerd.

scagen Ik zeg niet dat het niet kan, maar de Gerstlauer launches die zo powerfull zijn, zijn allemaal enkele karretjes, of korte treinen.

BasD Goed punt, dat merk je gauw op banen als Flucht von Novgorod en Anubis, maar dat komt natuurlijk ook doordat er minder stroomsterkte enzo nodig is om zulke karren op snelheid te krijgen. Mijn vermoeden is dat veel parken niet de stroomcapaciteit hebben of willen / kunnen aanleggen voor een trein als Psyké Underground zodat die lancering net zo krachtig voelt als een Anubis. Intamin komt flink in de buurt maar die hebben dan ook alles gedaan om de treinen zo licht mogelijk te maken. En zelfs dan moeten we niet vergeten dat de treinen op Intamin launch coasters in vergelijking best kort zijn met meestal hooguit 16 stoelen ipv 28 die je op Psyké hebt. VelociCoaster is dan een uitzondering maar ik heb die baan niet gedaan en durf niet te zeggen of die net zo krachtig is, en als die krachtig is verwacht ik dat Universal wel de knaken had om dat te kunnen betalen.

De banen met de meest krachtige lancering die ik tot nu toe gedaan heb zijn allemaal Intamin coasters, Stealth in Thorpe Park, Xcelerator in Knott's Berry Farm en iSpeed in Mirabilandia.
              Stealth en Xcelerator hebben dan treinen voor 20 passagiers, terwijl iSpeed dan korte treinen heeft voor 12 passagiers.
              Die eerste 2 hebben ondanks hun langere treinen toch een krachtigere lancering. En wat ook enorm helpt om een lancering krachtiger aan te laten voelen is een lancering vanuit stilstand. Maar ook dat kost meer energie.

The_Bullgod Daarnaast hebben Stealth en Xcelerator natuurlijk een hydraulic launch, die zijn van nature al krachtiger dan LSM’s. Beetje appels met peren vergelijken.

The_Real_Infernape Beetje appels met peren vergelijken.

Ja dat klopt, maar veel LSM lanceringen hebben al een rollende start, ipv een launch vanuit stilstand.
                  Dat is dus ook niet te vergelijken met die klassieke flywheel lancering en dus al een flinke tegenvaller.

The_Bullgod nee dat is waar, maar ik wilde ook niet zeggen dat ze vergelijkbaar zijn, ik wilde alleen opkomen voor de LSM’s die ondanks hun beperkingen wel een stuk beter zijn voor onderhoudskosten en het voorkomen van downtime.

6 maanden later

O jee... dat is niet altijd een goed teken. Tenzij het echt om een grootschalige revisie gaat.

Jules O jee... dat is niet altijd een goed teken. Tenzij het echt om een grootschalige revisie gaat.

Het zou inderdaad om een grootschalige revisie gaan hier.
                      Naast enkele trackdelen die vervangen zouden gaan worden, zou ook het lanceersysteem vervangen gaan worden.
                      De geruchten spreken over een multilaunch systeem met verschillende programma's voor combinaties van lanceringen zowel voorwaarts als achterwaarts.

Dat is wel écht groot onderhoud. Volledige revisie van de track.. Hulde daarvoor.

Voor wat betreft het nieuwe lanceersysteem blijf ik nog even skeptisch. Ik vind het in Walibi BE absoluut geen verbetering. Echter juist omdat de launch daar erg zwak is, kan het concept om random trucjes met de lancering te doen juist een hele leuke toevoeging zijn.

9 dagen later