theorder01 De TTD is al vanaf het begin een zorgenkindje geweest. Hij was vaak gesloten vanwege grote technische problemen, heeft meermaals flinke incidenten gehad waarbij mensen gewond zijn geraakt en is relatief duur in onderhoud. Toen TTD gebouwd werd was het een unieke achtbaan, maar inmiddels is hij voorbij gestreefd door andere achtbanen.

Ik heb de TTD lang geleden mogen doen en hoewel hij echt veel fijner reed dan de Kingda Ka haalt die laatste er wel een beetje de glans vanaf. Ook andere achtbanen in Cedar Point zoals Maverick waren alles bij elkaar gewoon beter.
De achtbanen-race van die tijd tussen Cedar Fair en Six Flags is inmiddels wel gelopen. Misschien tijd voor iets anders.

Dit zie ik toch echt anders. TTD is een van de hoogste en snelste achtbanen ter wereld, en dat ziet de gemiddelde daggast ook als ze in het park zijn. Sommige banen hebben meer airtime, sommige banen zijn intenser, maar de krachtige lancering tot bijna 200 km/h en de toren van bijna 130 meter hoog is iets wat weinig banen voorbij kunnen streven. De enige banen die dat kunnen zijn niet bekend bij de gemiddelde bezoeker van Cedar Point. Het is een one-trick pony, maar wel een krachtige one-trick pony.

Het bestaan van Kingda Ka is verder ook niet relevant voor Cedar Point en Maverick en consorten zijn misschien betere banen, maar de wachttijden laten wel zien dat TTD nog steeds razend populair is. Tenzij Cedar Point ernstige problemen heeft met de verzekering of de inspectie zie ik ze TTD echt niet aan de kant schuiven. Daarvoor is de baan te aanwezig in het park.

TTD is een te belangrijke baan voor Cedar Point om zomaar weg te halen. Dat zie ik eerlijk gezegd niet gebeuren.

Wat ik wel zie gebeuren is een grote opknapbeurt en verbouwing van de baan. Zou het niet mogelijk zijn, gezien de ontwikkelingen van de laatste jaren, om deze baan te upgraden naar een LSM lancering? Red Force haalde in 2017, 5 jaar geleden, al de 180km/u. Dan lijkt mij naar 193 km/u gaan een 'kleine stap', zeker voor 5 jaar aan ontwikkeling in LSM techniek. Het enige probleem zouden de treinen zijn, die zijn bij TTD een heel stuk zwaarder. Maar gezien die treinen dus toch al een discutabele reputatie hebben, zou het niet gek zijn om die te vervangen voor compleet nieuwe.

Deze verbouwing zal zeker niet goedkoop zijn. En van het bedrag kan je gerust ook een kleinere nieuwe thrill achtbaan voor kopen. Maar als ze het correct in de markt zetten, er een Business case te maken valt voor een TTD 2.0 marketing campagne, een sterke langdurige besparing door verminderde onderhoudskosten en dat de baan weer voor de komende 20/30 jaar mee kan op technisch gebied. Dan zou het zomaar eens kunnen dat ze die zet maken.

Simon Ik dacht eerst ook dat een LSM conversie tegenwoordig een logische stap kan zijn, maar na wat te hebben gelezen zitten er wel veel nadelen aan. Zo heeft redforce een stuk kleinere treinen die de capaciteit redelijk verlagen. Ookal is de LSM techniek de afgelopen decennia enorm verbeterd is het nog steeds de vraag of het met het stuk launchtrack welke ze nu hebben het lang genoeg is. Tevens is het een duur grapje om heel de lancering te vervangen en waarschijnlijk ook de brakerun en dan ook nog eens de treinen, ook operationeel kost dit aardig wat stroom. Daarmee komt ook nog de vraag of CP nog wel om tafel wil met Intamin gezien de slechte relatie die ze hebben opgebouwd met elkaar.

Als laatste punt had het ongeluk ook vrij weinig te maken met het huidig lanceersysteem en zullen ze de wachtrij ook al om moeten gooien.

Pure Wat ik zo ff snel meet op Google Earth is de launch track van TTD 130 meter lang en Red Force 155, dus dat is inderdaad wel een aanzienlijk verschil.

Pure Ookal is de LSM techniek de afgelopen decennia enorm verbeterd is het nog steeds de vraag of het met het stuk launchtrack welke ze nu hebben het lang genoeg is.

Technisch gezien moet dit toch gewoon kunnen? Intamin's LSM-systeem, dat bij Indrivetec weg komt, wordt meestal geleverd met een enkele rij statoren, maar ik dacht gehoord te hebben dat voor een krachtigere lancering er ook twee statoren naast elkaar geplaatst kunnen worden, wat dan weer de standaard is bij Indrivetec's concurrent Intrasys. Komt wel half Ohio zonder stroom te zitten, maar dat is weer een ander verhaal, net als inderdaad de verlaagde capaciteit.

Willekeurig random weetje tussendoor: wisten jullie dat de lay out van TTD is ontworpen in Nederland? Bij Intamin Holland. Dus een klein beetje Nederlands trots zit erin

Het riekt bijna naar een lucratieve belasting constructie 🤣

Njit Intamin besteed best wat engineering werk uit aan de firma Van Velzen Extern Engineering in Apeldoorn. De afgelopen jaren gebruikt Van Velzen ook de naam Intamin Holland. Ik vind het aannemelijk dat Intamin een belang in Van Velzen heeft genomen en daar de naamswijziging uit ontstaan is, maar dat is toch wel behoorlijke speculatie van mijn zijde. 😅

Website van Van Velzen Extern Engineering: https://www.vvee.nl/

• Njit vindt dit leuk.

Njit Is een bedrijfje in Nederland dat lange tijd behoorlijk wat berekeningswerk deed voor o.a. Intamin. Pas sindskort heeft dat bedrijf hun naam gewijzigd naar Intamin Holland. Edit: Erik was me al net voor met een betere uitleg

Interessant detail trouwens, datzelfde bedrijf heeft ook de nieuwe Python doorgerekend (Is de nieuwe Python dan eigenlijk een Intamin? haha).
          (Al raken we nu misschien iets te ver off-topic)

SvenDonut @Meint Bij dik doorzichtig plastiek heb je wel het nadeel wat dit vuil zal worden (handafdrukken etc). In dat opzicht is een net van staaldraad visueel misschien beter. Maar dan moet dat net uiteraard sterk genoeg zijn er mag er niets doorheen de mazen vliegen. Geen flauw idee of dat technisch mogelijk is, een net ontwerpen dat aan alle eisen voldoet.

Een interessant bericht via Sandusky Register.
            Mocht Cedar Point TTD weer willen openen voor publiek, dan worden er verschillende reparaties en aanpassingen vereist, voordat de baan goed gekeurd zal gaan worden.

Het onderzoek dat snel na het ongeluk is opgestart is eind vorige week afgerond.
            Een rapport van onderzoekers stelde vast dat Cedar Point geen overtredingen van de staatswet had begaan met betrekking tot het ongeval.
            Maar er zijn wel een reeks tekortkomingen gevonden, die opgelost dienen te worden.

• Meerdere losse bouten in vaste remvinnen en remframe
            • Vermoedelijke schade aan remeenheid
            • Meerdere bouten bleken van verschillende of onjuiste kwaliteit te zijn
            • Verschillende mechanische problemen met de treinwagons, waaronder een ontbrekende bout op de ene, een ontbrekende beugel op een andere en een losse beugel op een derde.

Volgens het inspectierapport wordt het door de staat opgelegde "Stop Operation Order" niet opgeheven totdat deze reparaties zijn uitgevoerd en de rit als "conform" wordt beschouwd. Er is geen deadline voor de stoporder - die zal van kracht blijven totdat Cedar Point zich aan de regels houdt, zei Shelby Croft, woordvoerder van de staatslandbouwafdeling.

Het rapport van de staat gaf aan dat Cedar Point en de fabrikant van de Dragster waren overeengekomen om het onderhoud van de rit buiten het seizoen, ook wel "revisieprocedures" genoemd, na het seizoen 2020 te verminderen vanwege het verminderde gebruik van de rit tijdens de pandemie. Onderzoekers zeiden dat ze hiermee rekening hebben gehouden bij het vaststellen van geen overtredingen namens het park, waarbij ze stellen dat het park zich hield aan zijn beperkte revisie-overeenkomst.

Het is niet bekend of en wanneer het park van plan is de problemen met de achtbaantreinen en remmen op te lossen.

Bron en volledig artikel: https://sanduskyregister.com/news/371893/dragster-needs-repairs/?fbclid=IwAR0ElHchhoHq3z5VWXLmpQglZ7ThgQcsYCW3j0xYnv_4YVHeUcmYjOUzj7A

Ze hebben in Ohio hun lesje wel geleerd natuurlijk. Toen in 2017 de gondel van een KMG-molen brak op de State Fair bleek onder andere dat inspecteurs niet aansprakelijk waren voor incomplete of foutieve inspecties. De staat heeft toen, om rechtszaken en verdere ongevallen hopelijk te voorkomen, hun inspectie- en goedkeuringswet voor attracties stevig aangescherpt. Die wet is vorig voorjaar aangenomen en vooral kermisondernemers weigeren sindsdien in Ohio op te bouwen.

Simon Precies, het is de eyecatcher in het midden van het park en de eerste achtbaan die hoger ging dan 400ft. Ik verwacht echt niet dat ze deze achtbaan zomaar weghalen, maar tegelijkertijd weet je het bij Cedar Fair ook niet zomaar. Hopelijk renoveren ze Top Thrill Dragster op een waardige manier. Het is de beste stratacoaster in de wereld. Mijlen beter dan Kingda Ka en Red Force.

The_Bullgod • Meerdere losse bouten in vaste remvinnen en remframe
                • Vermoedelijke schade aan remeenheid
                • Meerdere bouten bleken van verschillende of onjuiste kwaliteit te zijn
                • Verschillende mechanische problemen met de treinwagons, waaronder een ontbrekende bout op de ene, een ontbrekende beugel op een andere en een losse beugel op een derde.

Vindt dit eigenlijk best ernstige constateringen, onjuiste kwaliteit- of ontbrekende bouten. Ik weet niet of dit een oorzaak was voor het los geraakte onderdeel, maar het zou wel kunnen. En blijkbaar is het niet opvolgen van een manuel geen overtreding.

Nevz Inderdaad! Red Force heb ik nog niet gedaan, maar ik kan wel uit eigen ervaring TTD vergelijken met Kingda Ka en ondanks de kleinere hoogte en de lagere maximumsnelheid wint TTD met grote voorsprong; Kingda Ka staat zelfs niet eens op de finish-foto om het in sporttermen te houden. KK was al vrij snel een rammelaar, de over the shoulders beugels halen veel van de impact van de acceleratie weg en die heuvel op 't einde van KK voegt ook niets of nauwelijks toe. Het was een kleine zet van Six Flags om op dat ogenblik tijdelijk te kunnen pronken met het wereldrecord (dat ze qua snelheid ondertussen al lang kwijt zijn aan Formula Rossa in AbuDabi) maar Top Thrill Dragster is en blijft de top. Zou effectief eeuwig zonde zijn als die niet meer operationeel zou komen zoals hierboven gesuggereerd.

• Njit heeft hierop gereageerd.

StevenRSCA kan wel uit eigen ervaring TTD vergelijken met Kingda Ka en ondanks de kleinere hoogte en de lagere maximumsnelheid wint TTD met grote voorsprong;

100% mee eens. Daarnaast is TTD ook veel leuker om naar te kijken door de tribune die naast de launch staat.

MisterW Dan moet er wel bij gezegd worden dat er zoals ik het zie meer ruimte is bij TTD om de launch track langer te maken als ze over zouden willen stappen op LSM's. Er zit namelijk zo'n 230 meter track (volgens Google Maps) tussen het station en voordat TTD steil omhoog begint te gaan. Ik weet niet wanneer het te steil wordt voor LSM's, maar tegenwoordig hebben meerdere banen lanceringen met een heuvel oid erin, of zelfs een verticale launch zoals die nieuwe Intamin Storm in Dubai. Ik zie niet in waarom het niet mogelijk zou zijn en waarschijnlijk zou het onderhoudtechnisch een goede keuze zijn. En wat me ook tof lijkt is dat je dan die Intamin roar hoort tijdens het lanceren zoals ook bij Red Force.

Nadeel is natuurlijk wel dat het wel wat mag kosten. Ter vergelijking kostte de ombouw van Turbine naar Psyké Underground 6 miljoen en dat was gedaan door Gerstlauer. TTD zou nieuwe treinen nodig hebben (waarschijnlijk weer 6 stuks) en als mijn schattingen kloppen 230 meter aan nieuwe track vol met LSM's. Het zou ook kunnen dat de treinen ingekort moeten worden. 5 tegenover 3 coaches op Red Force vind ik een lastige vergelijking dus goede vraag of 230 meter genoeg is voor zulke lange treinen. Dus misschien ga je er qua capaciteit op achteruit. Maar dat lijkt het me wel waard voor een betrouwbaardere rit.

3 maanden later

Er gaan volgens Screamscape de laatste tijd enorm veel onbevestigde geruchten rond over de mogelijke toekomst van Top Thrill Dragster, dit in combinatie met het feit dat de baan het gehele 2022 seizoen gesloten zal blijven.

Zo zou het park momenteel erg weinig Dragster specifieke merch verkopen.
                  En o.a. de (mogelijk oude) merch die nog te koop is waar Dragster op staat, laat de skyline van het park zien inclusief Wicked Twister. Maar er is ook "nieuwe" merch te koop, met de skyline zonder TTD en WT.

Een ander opmerkelijk punt is, is dat er momenteel helemaal geen enkele Dragster trein meer te vinden is in het park.
                  Niet op de baan zelf of de transfertrack, maar ook niet backstage. Een onbevestigd gerucht meld dat 3 van de oorspronkelijke 6 TTD treinen ondertussen naar Knotts Berry Farm gebracht zouden zijn, waar ze voor reserve onderdelen gebruikt zullen gaan worden.

Bron: https://screamscape.com/html/cedar_point.htm#Dragster

EDIT:
                  Ik denk dat dit puur stemmingmakerij is. En dit zou volgens mij wel een logische verklaring kunnen zijn voor de afwezigheid van de treinen en de nieuwe merch die nu verkocht word.

Cedar Point zal natuurlijk die ene trein volledig laten nakijken en onderzoek laten doen na wat het ongeluk veroorzaakt heeft. Dit zal zeer waarschijnlijk door een extern bedrijf gedaan worden.
                  Deze trein is hierom natuurlijk al lang van het park naar dit bedrijf gebracht. En om er zeker van te zijn dat alle andere treinen dit zelfde probleem niet ook hebben, laat het park ook deze treinen volledig controleren.
                  Hierdoor is er nu dus ook geen enkele TTD trein meer in het park te vinden.

En over de merch gesproken. TTD is het gehele seizoen 2022 gesloten, waarom dan merch verkopen waarop deze baan wel op staat, terwijl je gasten deze baan toch niet kunnen doen?
                  Ik denk zelf dan ook dat deze "nieuwe" merch maar tijdelijk is en dat het park weer merch inclusief TTD gaat verkopen als de baan weer zal openen in de toekomst.