Dit is wel erg zonde.. Een van je hoogtepunten in je park dicht (moeten) houden voor een heel seizoen.. Ik denk zelf dat hij einde van de zomer wordt afgebroken om in 2024/2025 iets groots er voor terug te krijgen.

Ik heb hier toch het gevoel bij dat ie misschien niet meer zal openen. Erg jammer, maar zou wel mogelijkheden bieden voor een waardige vervanger!

Jammer om te horen, maar kom op jongens, afgebroken? We hebben het hier over een van de hoogste en snelste achtbanen ter wereld die samen met Millennium Force het icoon van het park is. Ik kan me niet voorstellen dat ze die afbreken, vooral niet omdat Cedar Point in het onderzoek geen nalatigheid is verweten. De baan is lange tijd bewijsmateriaal voor een onderzoek geweest. Misschien lopen ze daardoor ver achter op het onderhoud van de baan en komt de baan met wat aanpassingen aan de baan en de wachtrij, zodat zoiets niet nog een keer gebeurt, fris terug in 2023.

    Meint ik hoop het van harte! Ik ben me zeker wel bewust van de status van deze coaster, het zou eeuwig zonde zijn mocht ie verdwijnen. Fingers crossed 🤞

    Het zou echt doodzonde zijn mocht TTD afgebroken gaan worden in de komende paar jaar.
    Als de reden hiervoor dan het genoemde ongeluk zou zijn, dan mogen ondertussen al heel veel andere achtbanen ook afgebroken worden.
    Met aanpassingen aan baan en wachtrij, moet TTD gewoon nog jarenlang z'n rondjes kunnen maken lijkt mij.

    Meint e hebben het hier over een van de hoogste en snelste achtbanen ter wereld die samen met Millennium Force het icoon van het park is. Ik kan me niet voorstellen dat ze die afbreken, vooral niet omdat Cedar Point in het onderzoek geen nalatigheid is verweten.

    De TTD is al vanaf het begin een zorgenkindje geweest. Hij was vaak gesloten vanwege grote technische problemen, heeft meermaals flinke incidenten gehad waarbij mensen gewond zijn geraakt en is relatief duur in onderhoud. Toen TTD gebouwd werd was het een unieke achtbaan, maar inmiddels is hij voorbij gestreefd door andere achtbanen.

    Ik heb de TTD lang geleden mogen doen en hoewel hij echt veel fijner reed dan de Kingda Ka haalt die laatste er wel een beetje de glans vanaf. Ook andere achtbanen in Cedar Point zoals Maverick waren alles bij elkaar gewoon beter.
    De achtbanen-race van die tijd tussen Cedar Fair en Six Flags is inmiddels wel gelopen. Misschien tijd voor iets anders.

    • Meint heeft hierop gereageerd.

      theorder01 De TTD is al vanaf het begin een zorgenkindje geweest. Hij was vaak gesloten vanwege grote technische problemen, heeft meermaals flinke incidenten gehad waarbij mensen gewond zijn geraakt en is relatief duur in onderhoud. Toen TTD gebouwd werd was het een unieke achtbaan, maar inmiddels is hij voorbij gestreefd door andere achtbanen.

      Ik heb de TTD lang geleden mogen doen en hoewel hij echt veel fijner reed dan de Kingda Ka haalt die laatste er wel een beetje de glans vanaf. Ook andere achtbanen in Cedar Point zoals Maverick waren alles bij elkaar gewoon beter.
      De achtbanen-race van die tijd tussen Cedar Fair en Six Flags is inmiddels wel gelopen. Misschien tijd voor iets anders.

      Dit zie ik toch echt anders. TTD is een van de hoogste en snelste achtbanen ter wereld, en dat ziet de gemiddelde daggast ook als ze in het park zijn. Sommige banen hebben meer airtime, sommige banen zijn intenser, maar de krachtige lancering tot bijna 200 km/h en de toren van bijna 130 meter hoog is iets wat weinig banen voorbij kunnen streven. De enige banen die dat kunnen zijn niet bekend bij de gemiddelde bezoeker van Cedar Point. Het is een one-trick pony, maar wel een krachtige one-trick pony.

      Het bestaan van Kingda Ka is verder ook niet relevant voor Cedar Point en Maverick en consorten zijn misschien betere banen, maar de wachttijden laten wel zien dat TTD nog steeds razend populair is. Tenzij Cedar Point ernstige problemen heeft met de verzekering of de inspectie zie ik ze TTD echt niet aan de kant schuiven. Daarvoor is de baan te aanwezig in het park.

      TTD is een te belangrijke baan voor Cedar Point om zomaar weg te halen. Dat zie ik eerlijk gezegd niet gebeuren.

      Wat ik wel zie gebeuren is een grote opknapbeurt en verbouwing van de baan. Zou het niet mogelijk zijn, gezien de ontwikkelingen van de laatste jaren, om deze baan te upgraden naar een LSM lancering? Red Force haalde in 2017, 5 jaar geleden, al de 180km/u. Dan lijkt mij naar 193 km/u gaan een 'kleine stap', zeker voor 5 jaar aan ontwikkeling in LSM techniek. Het enige probleem zouden de treinen zijn, die zijn bij TTD een heel stuk zwaarder. Maar gezien die treinen dus toch al een discutabele reputatie hebben, zou het niet gek zijn om die te vervangen voor compleet nieuwe.

      Deze verbouwing zal zeker niet goedkoop zijn. En van het bedrag kan je gerust ook een kleinere nieuwe thrill achtbaan voor kopen. Maar als ze het correct in de markt zetten, er een Business case te maken valt voor een TTD 2.0 marketing campagne, een sterke langdurige besparing door verminderde onderhoudskosten en dat de baan weer voor de komende 20/30 jaar mee kan op technisch gebied. Dan zou het zomaar eens kunnen dat ze die zet maken.

        Simon Ik dacht eerst ook dat een LSM conversie tegenwoordig een logische stap kan zijn, maar na wat te hebben gelezen zitten er wel veel nadelen aan. Zo heeft redforce een stuk kleinere treinen die de capaciteit redelijk verlagen. Ookal is de LSM techniek de afgelopen decennia enorm verbeterd is het nog steeds de vraag of het met het stuk launchtrack welke ze nu hebben het lang genoeg is. Tevens is het een duur grapje om heel de lancering te vervangen en waarschijnlijk ook de brakerun en dan ook nog eens de treinen, ook operationeel kost dit aardig wat stroom. Daarmee komt ook nog de vraag of CP nog wel om tafel wil met Intamin gezien de slechte relatie die ze hebben opgebouwd met elkaar.

        Als laatste punt had het ongeluk ook vrij weinig te maken met het huidig lanceersysteem en zullen ze de wachtrij ook al om moeten gooien.

          Pure Wat ik zo ff snel meet op Google Earth is de launch track van TTD 130 meter lang en Red Force 155, dus dat is inderdaad wel een aanzienlijk verschil.

            Pure Ookal is de LSM techniek de afgelopen decennia enorm verbeterd is het nog steeds de vraag of het met het stuk launchtrack welke ze nu hebben het lang genoeg is.

            Technisch gezien moet dit toch gewoon kunnen? Intamin's LSM-systeem, dat bij Indrivetec weg komt, wordt meestal geleverd met een enkele rij statoren, maar ik dacht gehoord te hebben dat voor een krachtigere lancering er ook twee statoren naast elkaar geplaatst kunnen worden, wat dan weer de standaard is bij Indrivetec's concurrent Intrasys. Komt wel half Ohio zonder stroom te zitten, maar dat is weer een ander verhaal, net als inderdaad de verlaagde capaciteit.

            Willekeurig random weetje tussendoor: wisten jullie dat de lay out van TTD is ontworpen in Nederland? Bij Intamin Holland. Dus een klein beetje Nederlands trots zit erin

              Het riekt bijna naar een lucratieve belasting constructie 🤣

              Njit Intamin besteed best wat engineering werk uit aan de firma Van Velzen Extern Engineering in Apeldoorn. De afgelopen jaren gebruikt Van Velzen ook de naam Intamin Holland. Ik vind het aannemelijk dat Intamin een belang in Van Velzen heeft genomen en daar de naamswijziging uit ontstaan is, maar dat is toch wel behoorlijke speculatie van mijn zijde. 😅

              Website van Van Velzen Extern Engineering: https://www.vvee.nl/

              • Njit vindt dit leuk.

              Njit Is een bedrijfje in Nederland dat lange tijd behoorlijk wat berekeningswerk deed voor o.a. Intamin. Pas sindskort heeft dat bedrijf hun naam gewijzigd naar Intamin Holland. Edit: Erik was me al net voor met een betere uitleg

              Interessant detail trouwens, datzelfde bedrijf heeft ook de nieuwe Python doorgerekend (Is de nieuwe Python dan eigenlijk een Intamin? haha).
              (Al raken we nu misschien iets te ver off-topic)

                SvenDonut @Meint Bij dik doorzichtig plastiek heb je wel het nadeel wat dit vuil zal worden (handafdrukken etc). In dat opzicht is een net van staaldraad visueel misschien beter. Maar dan moet dat net uiteraard sterk genoeg zijn er mag er niets doorheen de mazen vliegen. Geen flauw idee of dat technisch mogelijk is, een net ontwerpen dat aan alle eisen voldoet.

                Een interessant bericht via Sandusky Register.
                Mocht Cedar Point TTD weer willen openen voor publiek, dan worden er verschillende reparaties en aanpassingen vereist, voordat de baan goed gekeurd zal gaan worden.

                Het onderzoek dat snel na het ongeluk is opgestart is eind vorige week afgerond.
                Een rapport van onderzoekers stelde vast dat Cedar Point geen overtredingen van de staatswet had begaan met betrekking tot het ongeval.
                Maar er zijn wel een reeks tekortkomingen gevonden, die opgelost dienen te worden.

                • Meerdere losse bouten in vaste remvinnen en remframe
                • Vermoedelijke schade aan remeenheid
                • Meerdere bouten bleken van verschillende of onjuiste kwaliteit te zijn
                • Verschillende mechanische problemen met de treinwagons, waaronder een ontbrekende bout op de ene, een ontbrekende beugel op een andere en een losse beugel op een derde.

                Volgens het inspectierapport wordt het door de staat opgelegde "Stop Operation Order" niet opgeheven totdat deze reparaties zijn uitgevoerd en de rit als "conform" wordt beschouwd. Er is geen deadline voor de stoporder - die zal van kracht blijven totdat Cedar Point zich aan de regels houdt, zei Shelby Croft, woordvoerder van de staatslandbouwafdeling.

                Het rapport van de staat gaf aan dat Cedar Point en de fabrikant van de Dragster waren overeengekomen om het onderhoud van de rit buiten het seizoen, ook wel "revisieprocedures" genoemd, na het seizoen 2020 te verminderen vanwege het verminderde gebruik van de rit tijdens de pandemie. Onderzoekers zeiden dat ze hiermee rekening hebben gehouden bij het vaststellen van geen overtredingen namens het park, waarbij ze stellen dat het park zich hield aan zijn beperkte revisie-overeenkomst.

                Het is niet bekend of en wanneer het park van plan is de problemen met de achtbaantreinen en remmen op te lossen.

                Bron en volledig artikel: https://sanduskyregister.com/news/371893/dragster-needs-repairs/?fbclid=IwAR0ElHchhoHq3z5VWXLmpQglZ7ThgQcsYCW3j0xYnv_4YVHeUcmYjOUzj7A

                  Ze hebben in Ohio hun lesje wel geleerd natuurlijk. Toen in 2017 de gondel van een KMG-molen brak op de State Fair bleek onder andere dat inspecteurs niet aansprakelijk waren voor incomplete of foutieve inspecties. De staat heeft toen, om rechtszaken en verdere ongevallen hopelijk te voorkomen, hun inspectie- en goedkeuringswet voor attracties stevig aangescherpt. Die wet is vorig voorjaar aangenomen en vooral kermisondernemers weigeren sindsdien in Ohio op te bouwen.