Eftelflags ik wist niet eens dat er een Intamin Holland was
Top Thrill Dragster verliest onderdeel dat een vrouw in de wachtrij raakt
Het riekt bijna naar een lucratieve belasting constructie
Njit Intamin besteed best wat engineering werk uit aan de firma Van Velzen Extern Engineering in Apeldoorn. De afgelopen jaren gebruikt Van Velzen ook de naam Intamin Holland. Ik vind het aannemelijk dat Intamin een belang in Van Velzen heeft genomen en daar de naamswijziging uit ontstaan is, maar dat is toch wel behoorlijke speculatie van mijn zijde.
Website van Van Velzen Extern Engineering: https://www.vvee.nl/
- Bijgewerkt
Njit Is een bedrijfje in Nederland dat lange tijd behoorlijk wat berekeningswerk deed voor o.a. Intamin. Pas sindskort heeft dat bedrijf hun naam gewijzigd naar Intamin Holland. Edit: Erik was me al net voor met een betere uitleg
Interessant detail trouwens, datzelfde bedrijf heeft ook de nieuwe Python doorgerekend (Is de nieuwe Python dan eigenlijk een Intamin? haha).
(Al raken we nu misschien iets te ver off-topic)
SvenDonut @Meint Bij dik doorzichtig plastiek heb je wel het nadeel wat dit vuil zal worden (handafdrukken etc). In dat opzicht is een net van staaldraad visueel misschien beter. Maar dan moet dat net uiteraard sterk genoeg zijn er mag er niets doorheen de mazen vliegen. Geen flauw idee of dat technisch mogelijk is, een net ontwerpen dat aan alle eisen voldoet.
Mennoo_ absoluut! Intamin coaster nu!
Een interessant bericht via Sandusky Register.
Mocht Cedar Point TTD weer willen openen voor publiek, dan worden er verschillende reparaties en aanpassingen vereist, voordat de baan goed gekeurd zal gaan worden.
Het onderzoek dat snel na het ongeluk is opgestart is eind vorige week afgerond.
Een rapport van onderzoekers stelde vast dat Cedar Point geen overtredingen van de staatswet had begaan met betrekking tot het ongeval.
Maar er zijn wel een reeks tekortkomingen gevonden, die opgelost dienen te worden.
• Meerdere losse bouten in vaste remvinnen en remframe
• Vermoedelijke schade aan remeenheid
• Meerdere bouten bleken van verschillende of onjuiste kwaliteit te zijn
• Verschillende mechanische problemen met de treinwagons, waaronder een ontbrekende bout op de ene, een ontbrekende beugel op een andere en een losse beugel op een derde.
Volgens het inspectierapport wordt het door de staat opgelegde "Stop Operation Order" niet opgeheven totdat deze reparaties zijn uitgevoerd en de rit als "conform" wordt beschouwd. Er is geen deadline voor de stoporder - die zal van kracht blijven totdat Cedar Point zich aan de regels houdt, zei Shelby Croft, woordvoerder van de staatslandbouwafdeling.
Het rapport van de staat gaf aan dat Cedar Point en de fabrikant van de Dragster waren overeengekomen om het onderhoud van de rit buiten het seizoen, ook wel "revisieprocedures" genoemd, na het seizoen 2020 te verminderen vanwege het verminderde gebruik van de rit tijdens de pandemie. Onderzoekers zeiden dat ze hiermee rekening hebben gehouden bij het vaststellen van geen overtredingen namens het park, waarbij ze stellen dat het park zich hield aan zijn beperkte revisie-overeenkomst.
Het is niet bekend of en wanneer het park van plan is de problemen met de achtbaantreinen en remmen op te lossen.
Bron en volledig artikel: https://sanduskyregister.com/news/371893/dragster-needs-repairs/?fbclid=IwAR0ElHchhoHq3z5VWXLmpQglZ7ThgQcsYCW3j0xYnv_4YVHeUcmYjOUzj7A
- Bijgewerkt
Ze hebben in Ohio hun lesje wel geleerd natuurlijk. Toen in 2017 de gondel van een KMG-molen brak op de State Fair bleek onder andere dat inspecteurs niet aansprakelijk waren voor incomplete of foutieve inspecties. De staat heeft toen, om rechtszaken en verdere ongevallen hopelijk te voorkomen, hun inspectie- en goedkeuringswet voor attracties stevig aangescherpt. Die wet is vorig voorjaar aangenomen en vooral kermisondernemers weigeren sindsdien in Ohio op te bouwen.
Simon Precies, het is de eyecatcher in het midden van het park en de eerste achtbaan die hoger ging dan 400ft. Ik verwacht echt niet dat ze deze achtbaan zomaar weghalen, maar tegelijkertijd weet je het bij Cedar Fair ook niet zomaar. Hopelijk renoveren ze Top Thrill Dragster op een waardige manier. Het is de beste stratacoaster in de wereld. Mijlen beter dan Kingda Ka en Red Force.
The_Bullgod • Meerdere losse bouten in vaste remvinnen en remframe
• Vermoedelijke schade aan remeenheid
• Meerdere bouten bleken van verschillende of onjuiste kwaliteit te zijn
• Verschillende mechanische problemen met de treinwagons, waaronder een ontbrekende bout op de ene, een ontbrekende beugel op een andere en een losse beugel op een derde.
Vindt dit eigenlijk best ernstige constateringen, onjuiste kwaliteit- of ontbrekende bouten. Ik weet niet of dit een oorzaak was voor het los geraakte onderdeel, maar het zou wel kunnen. En blijkbaar is het niet opvolgen van een manuel geen overtreding.
Nevz Inderdaad! Red Force heb ik nog niet gedaan, maar ik kan wel uit eigen ervaring TTD vergelijken met Kingda Ka en ondanks de kleinere hoogte en de lagere maximumsnelheid wint TTD met grote voorsprong; Kingda Ka staat zelfs niet eens op de finish-foto om het in sporttermen te houden. KK was al vrij snel een rammelaar, de over the shoulders beugels halen veel van de impact van de acceleratie weg en die heuvel op 't einde van KK voegt ook niets of nauwelijks toe. Het was een kleine zet van Six Flags om op dat ogenblik tijdelijk te kunnen pronken met het wereldrecord (dat ze qua snelheid ondertussen al lang kwijt zijn aan Formula Rossa in AbuDabi) maar Top Thrill Dragster is en blijft de top. Zou effectief eeuwig zonde zijn als die niet meer operationeel zou komen zoals hierboven gesuggereerd.
StevenRSCA kan wel uit eigen ervaring TTD vergelijken met Kingda Ka en ondanks de kleinere hoogte en de lagere maximumsnelheid wint TTD met grote voorsprong;
100% mee eens. Daarnaast is TTD ook veel leuker om naar te kijken door de tribune die naast de launch staat.
MisterW Dan moet er wel bij gezegd worden dat er zoals ik het zie meer ruimte is bij TTD om de launch track langer te maken als ze over zouden willen stappen op LSM's. Er zit namelijk zo'n 230 meter track (volgens Google Maps) tussen het station en voordat TTD steil omhoog begint te gaan. Ik weet niet wanneer het te steil wordt voor LSM's, maar tegenwoordig hebben meerdere banen lanceringen met een heuvel oid erin, of zelfs een verticale launch zoals die nieuwe Intamin Storm in Dubai. Ik zie niet in waarom het niet mogelijk zou zijn en waarschijnlijk zou het onderhoudtechnisch een goede keuze zijn. En wat me ook tof lijkt is dat je dan die Intamin roar hoort tijdens het lanceren zoals ook bij Red Force.
Nadeel is natuurlijk wel dat het wel wat mag kosten. Ter vergelijking kostte de ombouw van Turbine naar Psyké Underground 6 miljoen en dat was gedaan door Gerstlauer. TTD zou nieuwe treinen nodig hebben (waarschijnlijk weer 6 stuks) en als mijn schattingen kloppen 230 meter aan nieuwe track vol met LSM's. Het zou ook kunnen dat de treinen ingekort moeten worden. 5 tegenover 3 coaches op Red Force vind ik een lastige vergelijking dus goede vraag of 230 meter genoeg is voor zulke lange treinen. Dus misschien ga je er qua capaciteit op achteruit. Maar dat lijkt het me wel waard voor een betrouwbaardere rit.
Er gaan volgens Screamscape de laatste tijd enorm veel onbevestigde geruchten rond over de mogelijke toekomst van Top Thrill Dragster, dit in combinatie met het feit dat de baan het gehele 2022 seizoen gesloten zal blijven.
Zo zou het park momenteel erg weinig Dragster specifieke merch verkopen.
En o.a. de (mogelijk oude) merch die nog te koop is waar Dragster op staat, laat de skyline van het park zien inclusief Wicked Twister. Maar er is ook "nieuwe" merch te koop, met de skyline zonder TTD en WT.
Een ander opmerkelijk punt is, is dat er momenteel helemaal geen enkele Dragster trein meer te vinden is in het park.
Niet op de baan zelf of de transfertrack, maar ook niet backstage. Een onbevestigd gerucht meld dat 3 van de oorspronkelijke 6 TTD treinen ondertussen naar Knotts Berry Farm gebracht zouden zijn, waar ze voor reserve onderdelen gebruikt zullen gaan worden.
Bron: https://screamscape.com/html/cedar_point.htm#Dragster
EDIT:
Ik denk dat dit puur stemmingmakerij is. En dit zou volgens mij wel een logische verklaring kunnen zijn voor de afwezigheid van de treinen en de nieuwe merch die nu verkocht word.
Cedar Point zal natuurlijk die ene trein volledig laten nakijken en onderzoek laten doen na wat het ongeluk veroorzaakt heeft. Dit zal zeer waarschijnlijk door een extern bedrijf gedaan worden.
Deze trein is hierom natuurlijk al lang van het park naar dit bedrijf gebracht. En om er zeker van te zijn dat alle andere treinen dit zelfde probleem niet ook hebben, laat het park ook deze treinen volledig controleren.
Hierdoor is er nu dus ook geen enkele TTD trein meer in het park te vinden.
En over de merch gesproken. TTD is het gehele seizoen 2022 gesloten, waarom dan merch verkopen waarop deze baan wel op staat, terwijl je gasten deze baan toch niet kunnen doen?
Ik denk zelf dan ook dat deze "nieuwe" merch maar tijdelijk is en dat het park weer merch inclusief TTD gaat verkopen als de baan weer zal openen in de toekomst.
Je eerste argument over de treinen klinkt logisch.. het 2e wat minder.. Ook al kun je de attractie niet doen, hij is en blijft onderdeel van de Skyline.. tenminste: Als hij ooit weer open gaat.
Om eerlijk te zijn denk ik dat de toekomst van TTD simpelweg ook voor het park nog niet zeker is. Keuzes zullen gemaakt worden nav. publiekelijke opinie, budget, en wat er precies mis mee is.
natuurlijk heeft het park veel problemen met de baan, maar ook nu is en blijft het een enorme publiekstrekker. Dus als ze de baan al verwijderen, zou ik toch verwachten dat ze met een waardige vervanger moeten komen..
Nu weet ik niet hoe goed S&S/Sansei hun Compressed Air Launch intussen onder controle heeft. (do-Dodonpa en consorten kennen enorm veel problemen, maar weet niet hoe het met die nieuwe modellen in de Six Flags parken gaat) wellicht dat anders een krachtige launch baan van hun gezet kan worden die dan misschien niet hoog is (of juist wel), maar wat meer biedt dan TTD.
Alternatief zou Intamin de baan van LIM's kunnen voorzien. Maar die zijn niet krachtig genoeg om de trein tot boven te krijgen, tenzij ze op het verticale stuk ook LIM's aanbrengen. Daar hebben ze met STORM intussen wel ervaring mee en zou een relatief goedkope oplossing zijn om de baan weer operationeel te krijgen zonder de vele technische problemen (en dus kosten) die er nu bij komen kijken.
Coasterfrenzy Nu weet ik niet hoe goed S&S/Sansei hun Compressed Air Launch intussen onder controle heeft. (do-Dodonpa en consorten kennen enorm veel problemen, maar weet niet hoe het met die nieuwe modellen in de Six Flags parken gaat) wellicht dat anders een krachtige launch baan van hun gezet kan worden die dan misschien niet hoog is (of juist wel), maar wat meer biedt dan TTD.
Dit is wel een interessante optie. Ik weet niet hoeveel energie zo'n launch kost (vast megaveel), maar het zijn wel ontzettend toffe launches. Heeft Do-Dodonpa en consorten echter ontzettend veel problemen? De verhalen van Hypersonic XLC en Ring Racer zijn vrij bekend, maar ik heb het idee dat de andere banen, dus Powder Keg en Do-Dodonpa als oudere banen en en de nieuwere banen in China en de Verenigde Staten, technisch gezien juist wel stabiel draaien zonder al te veel grote problemen. Buiten de normale storingen dan die je kan verwachten van dergelijke extreme banen dan.
- Bijgewerkt
Coasterfrenzy Je eerste argument over de treinen klinkt logisch.. het 2e wat minder..
Dat mijn 2e argument minder logisch klinkt begrijp ik ook wel. Maar dat komt mede door het vreemde gerucht.
Cedar Fair/Point zou al besloten hebben dat Dragster toch verwijderd gaat worden, maar toch laten ze de baan in 2022 nog staan in het park, maar dan niet operationeel.
Dan zou je de merch voorlopig toch kunnen laten zoals ze waren. Op Wicked Twister na, die wel verwijderd is.
Wat is jou mening hier dan over?
En wat als TTD in de toekomst, inclusief aanassingen gewoon weer open gaat?
Meint De verhalen van Hypersonic XLC en Ring Racer zijn vrij bekend, maar
Inderdaad Hypersonic en Ring Racer zijn de enige probleem gevallen met de S&S airlaunch coasters. Alle andere banen draaien zonder problemen.
De reden dat Do-Dodonpa momenteel nog steeds gesloten is, is geen technische reden, maar komt geheel op naam van de passagiers. Hun nek klachten zijn ontstaan doordat ze bij de lancering niet hun hoofd tegen de hoofdsteun houden.
The_Bullgod Wat is jou mening hier dan over?
Wat me het meest voor de hand lijkt te liggen is simpelweg: Afbreken kost geld. En zo lang de ruimte niet nodig is, waarom zou je dat geld dan al uit geven. Zeker net na een crisis kan ik me voorstellen dat men even wat zuiniger doet.
The_Bullgod Inderdaad Hypersonic en Ring Racer zijn de enige probleem gevallen met de S&S airlaunch coasters. Alle andere banen draaien zonder problemen.
Ik weet hier niet direct heel veel van, maar ik meen dat er meer modellen waren zoals Hypersonic die allemaal met die problemen zaten.. En volgens mij draait die baan in SDC ook niet helemaal vlekkeloos (al is het inderdaad niet zo erg als hypersonic natuurlijk).
Compressed air blijft natuurlijk een heel moeilijk controleerbaar iets.. Hydrauliek is veel beter te controleren. Nogthans leverde de Hydrauliek van Intamin juist ook massa's problemen op.. al kan dat natuurlijk aan de uitwerking van Intamin hebben gelegen.
Nu heeft S&S wel veel ervaring met Pneumatiek ook dankzij hun space shots/turbo drops. Dat zal ongetwijfeld helpen. Al heeft de versie in Kuala Lumpur toch ook behoorlijk veel problemen, maar dat zou wel eens aan een speciaal element in de toren kunnen liggen.
De moderne versies lijken inderdaad aardig goed en stabiel te draaien.. en om eerlijk te zijn: Ik zou het mooi vinden als ze daar een goede reputatie mee weten op te bouwen. Intamin lijkt afgestapt te zijn van Hydrauliek en hoewel de lancering van Taron zeker niet slecht is, valt deze nog steeds in het niets bij de Hydraulische launches.. Als S&S in het segment van de krachtige lanceringen kan duiken zou ik dat - als achtbaanfan - een goede zaak vinden.
Vandaag toch even het pijnlijke moment gehad om naast de baan te staan en dan niet te kunnen doen. Wat mij opviel is dat de gehele launch kabel eruit was gehaald en dat er (natuurlijk) geen treinen zichtbaar waren.
Ach ja. Het is wat het is.
Coasterfrenzy Wat me het meest voor de hand lijkt te liggen is simpelweg: Afbreken kost geld. En zo lang de ruimte niet nodig is, waarom zou je dat geld dan al uit geven. Zeker net na een crisis kan ik me voorstellen dat men even wat zuiniger doet.
Maar wat als ze deze baan toch willen behouden?