En laten we ook niet vergeten dat we jaren ‘gratis’ gebruik hebben mogen maken van de voordringpasjes. Deze service was in veel parken gewoon betaald.

    Loekiloeki Deze service was in veel parken gewoon betaald.

    Tegelijkertijd betaal je in veel van die parken nog niet de helft van de entreeprijs van Disney. De reden dat Disney zelfs toen als discutabel zijn entreeprijs waard was is ook omdat enkele van dat soort add-ons waar je bij andere parken diep voor in de buidel moest tasten er gratis bij zaten. Intussen kleed Disneyland Paris zijn services uit, en doet de entreeprijs omhoog. Ergens denk ik dat de verhoudingen nog schever zijn gaan liggen dan dat ze al lagen en om dan een dooddoener te gebruiken als En laten we ook niet vergeten dat we jaren ‘gratis’ gebruik hebben mogen maken van de voordringpasjes . . .

    . . . hoe gratis is iets als je al tegen de 100 euro entree betaald om het park in te komen?

    Spiegelbeeld Het verschil zit hem er in dat jij dit het niet waard vindt, wat je ook aangeeft in je post. Er zijn genoeg oplossingen om je kosten te drukken op de manier waarbij iemand zich beter bij doet voelen. Ik zie persoonlijk die parkeer kosten nooit, aangezien ik of met het OV kom, of in een hotel slaap waar het gratis parkeren is.

    Wat betreft die FastPass als gratis of niet te bestempelen, ik denk dat je het als een dienst moet zien die erbij in begrepen zat. Waar veel mensen gebruik maken van een dienst, misschien wel te veel, is het een goed moment om te kijken of er een kosten structuur is die het kan verminderen en hierdoor een balans kan terug te brengen.

    We zagen het bij de abonnementen van Anaheim, we zagen het bij de shuttle dienst van Orlando en nu dus hier in Parijs met het Fastpass systeem.

    Stand-by pass klinkt nu hetzelfde als fastpass alleen hoef je niet meer fysiek naar een locatie te lopen (voordeel!) en je krijgt niet een vaste tijd. Waardoor met storingen (in Parijs niet ongewoon) het hele systeem niet in de soep loopt. De betaalde optie is er uiteraard al enkele jaren.

    Het wordt me nergens duidelijk of de stand-by rij dan gaat verdwijnen, of dat dit dus enkel het digitaliseren van de huidige fastpass betreft. Dat laatste zou ik een enorm voorstander van zijn. In andere parken zoals Disneyland Anaheim en Shanghai werkt dat perfect.

    Dat eerste zou dan neerkomen op het systeem zoals Walibi dat gebruikt. In theorie en ook in praktijk niet echt een verkeerd systeem. Die lange afstanden lopen in Parijs enkel om fastpasses te bemachtigen zijn ook verre van ideaal en tevens erg tijdrovend. In Anaheim betalen we met liefde 15$ per persoon enkel voor het digitaal kunnen bemachtigen van de passen.

    Als er een moment is om het systeem op de schop te gooien is het uiteraard NU. Ook in Orlando gaan de geruchten dat de stand-by rij wordt vervangen voor een stand-by pass en de fastpass rij door een betaalde variant. Ik neem dus aan dat, net als de geruchten voor Orlando, de stand-by rij gaat verdwijnen. Maar dit krijg ik niet zo 123 ergens zwart op wit terug gevonden…

      ppc-anoniem-1 Het wordt me nergens duidelijk of de stand-by rij dan gaat verdwijnen

      De stand-by wachtrij blijft, alleen op drukke dagen zal het Standby Pass worden aangezet om de druk te verlichten op de normale wachtrij en mensen digitaal te laten wachten. Eigenlijk wat ze nu al doen sinds oktober in het park.

        Hjalmar aah thanks! Jammer dat ze niet het systeem gaan handhaven zoals andere parken dat doen.

        Fastpass bracht wellicht stiekem juist gemiddeld meer wachten en gedoe met zich mee dan een park zonder fastpass. Ben benieuwd hoe de wachttijden in de toekomst er uit zullen zien daar 😃

          ppc-anoniem-1 Ik heb nooit begrepen waarom iedereen maar loopt te juichen over die Stand by pass. Je word met zijn alle terug het park ingegooid(niet heel handig in deze tijd) om dan maar terug te komen als de app het aangeeft om dan alsnog 60 minuten te moeten aanschuiven. Er word heel mooi weer beloofd maar je kan voor de rest eigenlijk niks. De andere atracties die dan ook die Stand by pass hebben kan je dan wel vergeten dus is het in mijn ogen alleen maar verloren tijd.

            paterdave2 omdat je op deze manier de populairste attracties zonder al te lang fysiek wachten kunt doen. In Disneyland Parijs zou het neerkomen op een handjevol stand-by pass attracties. Tijdens het virtuele wachten op Big Thunder bijvoorbeeld is het geen probleem om in Pirates, Small World en Phantom Manor te gaan. Daarnaast is 60 minuten wachten na een stand-by pass niet gebruikelijk. Dit komt, net als met een fastpass normaal gezien, op max 20 minuten uit zover ik weet.

              Hjalmar Het gaat er om hoe het je doet voelen als bezoeker. Niemand gaat naar een pretpark om het gevoel te krijgen flink financieel uitgezogen te worden. Bij Disney gebeurt dat tegenwoordig zo opzichtig dat je je moeilijk anders kan voelen. De prijs van het park staat stilaan niet meer in verhouding tot de kwaliteit. Door het afschaffen van de gratis Fastpassen wordt de geleverde kwaliteit bij een normale entreeprijs flink naar beneden gehaald.

                Loekiloeki In andere parken hebben ze niet de gigalange rijen die Disney heeft. Dat was exact de reden waarom ze ingevoerd werden. Toen nog om de bezoekers tevreden te houden die terecht klagen over lange wachtrijen, nu is dat blijkbaar van geen tel meer en telt enkel de geldbeugel van die bezoeker. Of die tevreden is of niet maakt niet meer uit.

                Ja, de reguliere wachtrij zal sneller doorstromen. Maar voor het gros van de bezoekers die de bepaalde attractie waar het Fastpas-systeem van toepassing was maar 1 keer bezoekt is dat nog steeds een gigantische verlies. Want ipv een dag waarbij je een 8-tal attractie zonder wachtrij kan bezoeken (of toch een minimale) zal je nu voor elke attractie minstens een half uur moeten wachten. Sowieso zal je op een dag minder attracties kunnen doen dan vandaag het geval is. Dat Fastpass-systeem was een ideale crowd control-manier die ze nu kwijtgeraken. De wachttijden zullen nu veel onvoorspelbaarder zijn.

                Wat voor incentive heeft Disney eigenlijk nog om attracties een hoge capaciteit te geven? Een lage capaciteit beloont hen dan omdat bezoekers meer bereid zullen zijn die betaalvoorsteekpasjes te kopen.

                  Dus als ik het goed begrijp gaat de standby pass in als de reguliere wachtrij te vol is? Dit systeem is dan gratis. Vind ik een goed idee. Je moet immers iedereen de attractie gunnen. En dan heb je premier acces pass of zoiets? Deze kost dan per persoon tussen de 8 en 15 Euro pér attractie?! Met een max gelukkig. Ik vind het schandalig. Maar goed, dat is mijn mening. Met 100 Euro ben je net binnen, ok, voor Europese begrippen duur, in Florida onderhand de standaard voor sommige pretparken. Snap wel dat het bezoeken van pretparken een luxe is die niet voor iedereen is weggelegd. Snap ook zeker dat je als bedrijf geld wilt verdienen. Maar binnen de grenzen van een pretpark vind ik dat iedereen gelijk behandeld moet worden. Vind alle betaalde manier van fastpasses eigenlijk discriminerend naar anderen die moeten sparen voor een bezoek en zo de nadelen hiervan moeten ondervinden.

                  Alfa Door het afschaffen van de gratis Fastpassen wordt de geleverde kwaliteit bij een normale entreeprijs flink naar beneden gehaald

                  Dat is dus eigenlijk niet het geval, ze zijn er nog steeds, gratis. Alleen niet meer constant en alleen op drukke dagen. Hongkong Disneyland heeft ook alleen Fastpass op drukke dagen.

                  Alfa De prijs van het park staat stilaan niet meer in verhouding tot de kwaliteit.

                  Ik hoor graag op welke ervaring je dit baseert, aangezien mijn ervaringen met de parken in de laatste jaren stukken beter zijn dan “vroeger”. Laten we ook niet vergeten dat Disney zichzelf als een resort ziet, hoge entree kosten “vervallen” als je in het hotel overnacht aangezien je dan een deal hebt. Ze hebben liever mensen op het resort dan dagjes bezoekers. Hun focus is meer dagen bezoekers, en niet zo zeer de eendagsvlieg.

                    Hjalmar ben ik niet met je eens chef 😉

                    De nieuwe vorm van fastpass is enkel om ervoor te zorgen dat de overflow van de wachtrij niet te hoeven worden gebruikt. Dus geen lange rij nog buiten de tuin van de Tower of Terror of Phantom Manor en ook geen enorme overflow meer bij Peter Pan. Dus ik snap dat het voelt als eens fastpass, maar ik verwacht dat de uiteindelijke ervaring niet zo is.

                    Het is meer een systeem om knelpunten in het park vrij te houden. Niet zozeer een guest service zoals de oude fastpass was.

                    Ik verwacht ook dat die nieuwe pass verplicht wordt bij een te lange rij. En niet een optie zoals de fastpass nu is.

                      ppc-anoniem-2 Hmmm daar heb ik mijn twijfels bij. Laat ons eerlijk zijn: op het moment dat fastpass wegvalt kunnen de meeste wachtrijen fysiek niet meer dan 30 minuten wachtrij huisvesten zonder buiten de standaard rij terecht te komen. Denk aan Star Tours, Tower of Terror en Buzz Lightyear. En ja er zullen ook mensen voor de betaalde optie gaan, maar dit zal niet zoals nu 50% van de capaciteit opslokken.

                      Juist het afscheid nemen van fastpass zorgt hopelijk voor niet meer zo'n extreme wachtrijen. De 70 minuten die je bijvoorbeeld bij 'Big Thunder' bespaarde was je vervolgens stiekem wel weer kwijt aan het extra pendelen voor het überhaupt bemachtigen van de fastpass en bij andere attracties waar je geen fastpass voor had dubbel zo lang aanschuiven. Je zag het een tijd geleden toen het fastpass systeem eens een dag kapot was: de wachttijden waren over het algemeen enorm ingezakt en een stuk beter verdeeld.

                      Alfa Dat was exact de reden waarom ze ingevoerd werden. Toen nog om de bezoekers tevreden te houden die terecht klagen over lange wachtrijen, nu is dat blijkbaar van geen tel meer en telt enkel de geldbeugel van die bezoeker.

                      Fastpass is destijds grotendeels ingevoerd om geld te verdienen. Hoe minder tijd de bezoeker doorbrengt in de attractie, hoe meer tijd die heeft om dingen te kopen. Daarnaast maak je, doordat je de pas fysiek op moet halen, een stuk meer bewegingen door het park waarbij je dus nóg meer verleidt wordt door de verschillende horeca en winkeltjes. Juist het idee, dat je fastpass bijvoorbeeld over een half uur ingaat, dat je in dat half uur geen attractie meer kunt doen en dus door het park moet zwerven, was een grote motivatie om het systeem ooit in te voeren. Het is allemaal erg gastgericht verpakt, maar ook toen ging geld achter de beslissing schuil.

                        Hjalmar Laten we ook niet vergeten dat Disney zichzelf als een resort ziet, hoge entree kosten “vervallen” als je in het hotel overnacht aangezien je dan een deal hebt.

                        Ik neem er ook standaard een abonnement als ik er 4 dagen ben. Dan ben je in verhouding gewoon goedkoper uit. En je krijgt wat leuke kortingen op horeca en souveniertjes.

                        ppc-anoniem-1 Dat ben ik dus niet met je eens. Ze kunnen moeilijk verkopen dat je er niet in mag bij een gewone wachttijd van 20 min. Dit hele systeem is er op gebouwnd om de wachtrij dan dicht te moeten gooien met andere woorden je gooit een atractie dicht omdat je wil dat mensen in andere atracties gaan waar de wachttijden nog meer gaan oplopen. Die rare amerikanen vergeten nog wel eens dat ze in amerika anders denken dan hier in europa. Die fout hebben ze 30 jaar geleden gemaakt met het niet mogen gebruiken van eigen eten of drinken in het park en geen wijn bij de table service restaurants. Nu gaan ze weer zo een fout maken. helaas is dit er een welke ze niet kunnen gaan herstellen.

                          paterdave2 Waarom heb jij het over wachtrijen dicht gooien? Niemand gooit hier een wachtrij dicht bij 20 minuten. Ze zullen alleen een boeking moment inschakelen wanneer het te druk wordt voor de normale wachtrij.

                          paterdave2 Dit hele systeem is er op gebouwnd om de wachtrij dan dicht te moeten gooien met andere woorden je gooit een atractie dicht omdat je wil dat mensen in andere atracties gaan waar de wachttijden nog meer gaan oplopen

                          Volgens mij moet je het nog een keertje beter lezen wat er staat. Wanneer een wachtrij boven een bepaalde tijd uit komt, laten we zeggen 30 minuten, op dat moment zal de gast een alternatieve virtuele manier van wachten worden aangeboden. Daarbij kan je dus nog steeds in de rij gaan staan, je wordt helemaal niet weggejaagd ofzo, alleen op dat moment sta je niet fysiek in de rij maar virtueel met op je telefoon een terugkomtijd bij de attractie wanneer je versneld naar binnen kan.

                          Het is puur virtueel wachten, een systeem dat in Walt Disney World in Amerika al veel langer wordt gebruikt voor mindervaliden die op dat moment als ze een attractie willen doen ook virtueel in de rij moeten staan alvorens ze via de uitgang of fastpass ingang door mogen lopen. Dit systeem is niet anders.

                          Dacht toch echt dat dit niet zo lastig was om te begrijpen . . . valt tot tegen de discussie hierboven te zien 🙂

                          ppc-anoniem-1 Juist het afscheid nemen van fastpass zorgt hopelijk voor niet meer zo'n extreme wachtrijen. De 70 minuten die je bijvoorbeeld bij 'Big Thunder' bespaarde was je vervolgens stiekem wel weer kwijt aan het extra pendelen voor het überhaupt bemachtigen van de fastpass en bij andere attracties waar je geen fastpass voor had dubbel zo lang aanschuiven.

                          Ik twijfel echt of dat zo gaat lopen. Toen je vroeger een fastpass had voor BTM, ging je dan ook in de normale rij staan om ook de attractie te doen of wachtte je dan je fastpass af? Door de fastpass verplaatste je dus eigenlijk de drukte en spreidde je die over de hele dag. En mensen zonder fastpass, of die toch nog 2x willen of de wachtrij zo mooi vonden. Nu bied je dat alternatief niet, althans, ik denk dat het animo toch een heel stuk minder is als je €10 moet neerleggen voor het voorkruipen als wanneer het gratis is . . .

                          Dus waar je eerst die groepen verdeelde heb je nu iedereen (minus die 5% die wel geld ervoor neerlegt) die via de normale rij moet. Dus ik ben het met je eens dat de normale rij beter door zal lopen omdat er meer mensen uit die rij worden toegelaten, tegelijkertijd denk ik wel dat die rij ook veel langer wordt, of hij 2x zo lang wordt is afwachten, maar ik twijfel of de wachttijden zullen afnemen. De attractie heeft nog steeds dezelfde capaciteit en dezelfde populariteit . . . toch?

                          Ik twijfel of de wachttijden omlaag gaan. Die dag dat de fastpass stuk was, was het niet ook gewoon een rustige dag in het park? Ik heb regelmatig bij Rock 'n Rollercoaster gestaan als Castmember waarbij de fastpassen gewoon uit stonden, omdat het niet druk genoeg was in het park, en naar de gasten toe werd het aangegeven als stuk of niet beschikbaar en dat laatste werd door de gast ook vaak vertaald in stuk 🙂

                            ppc-anoniem-2 die dag dat de fastpass stuk was was bij mijn weten een drukke dag in een vakantie. Vandaar dat je die dag destijds mooi kon vergelijken met de dagen ervoor (en erna). Wanneer dit exact was kan ik nu niet meer oplepelen.

                            Het feit is dat met fastpass een bezoeker 2 plaatsen tegenlijkertijd kan innemen in een park. Je staat voor 2 attracties tegenlijkertijd in de rij, voor de een fysiek, en voor de ander virtueel. Hierdoor lopen de wachttijden ook automatisch meer op. In theorie zou het schrappen van fastpass de wachttijden meer naar een gemiddelde brengen. Geen rekening gehouden met de stand-by pass overigens.

                            De stand-by pass moet Disney wel invoeren. Zoals aangegeven kunnen de fysieke stand-by rijen namelijk niet alle mensen huisvesten wanneer 95% wordt gebruikt voor regulier bezoek en in het beste geval 5% voor de betaalde optie. Attracties als Seven Dwarfs in Orlando zijn bijvoorbeeld gebouwd als Fastpass attractie met nog geeneens plek voor 15 minuten stand-by wachtrij. Al zal ook daar, als we de geruchten moeten geloven, de stand-by pass zijn entree doen. Dat systeem daar is voor ons als Disney fan geweldig, maar voor een leek echt letterlijk abracadabra.

                            Voor ons als pretparkfans welke het optimale uit fastpass halen is het wellicht geen fijne stap. Voor de gemiddelde bezoeker welke niet het fijne van fastpass weet zal het een grote vooruitgang zijn. Er zullen minder verschillen komen tussen bezoekers, (de betaalde optie was er immers al tegen vergelijkbare prijzen) waardoor het gros erop vooruit zou moeten gaan. Helaas behoren wij niet tot de categorie ‘het gross’. 😉