ppc-anoniem-1 Ik heb nooit begrepen waarom iedereen maar loopt te juichen over die Stand by pass. Je word met zijn alle terug het park ingegooid(niet heel handig in deze tijd) om dan maar terug te komen als de app het aangeeft om dan alsnog 60 minuten te moeten aanschuiven. Er word heel mooi weer beloofd maar je kan voor de rest eigenlijk niks. De andere atracties die dan ook die Stand by pass hebben kan je dan wel vergeten dus is het in mijn ogen alleen maar verloren tijd.
Fastpass in DLP wordt vervangen door Standby Pass en Premier Access
paterdave2 omdat je op deze manier de populairste attracties zonder al te lang fysiek wachten kunt doen. In Disneyland Parijs zou het neerkomen op een handjevol stand-by pass attracties. Tijdens het virtuele wachten op Big Thunder bijvoorbeeld is het geen probleem om in Pirates, Small World en Phantom Manor te gaan. Daarnaast is 60 minuten wachten na een stand-by pass niet gebruikelijk. Dit komt, net als met een fastpass normaal gezien, op max 20 minuten uit zover ik weet.
- Bijgewerkt
Hjalmar Het gaat er om hoe het je doet voelen als bezoeker. Niemand gaat naar een pretpark om het gevoel te krijgen flink financieel uitgezogen te worden. Bij Disney gebeurt dat tegenwoordig zo opzichtig dat je je moeilijk anders kan voelen. De prijs van het park staat stilaan niet meer in verhouding tot de kwaliteit. Door het afschaffen van de gratis Fastpassen wordt de geleverde kwaliteit bij een normale entreeprijs flink naar beneden gehaald.
- Bijgewerkt
Loekiloeki In andere parken hebben ze niet de gigalange rijen die Disney heeft. Dat was exact de reden waarom ze ingevoerd werden. Toen nog om de bezoekers tevreden te houden die terecht klagen over lange wachtrijen, nu is dat blijkbaar van geen tel meer en telt enkel de geldbeugel van die bezoeker. Of die tevreden is of niet maakt niet meer uit.
Ja, de reguliere wachtrij zal sneller doorstromen. Maar voor het gros van de bezoekers die de bepaalde attractie waar het Fastpas-systeem van toepassing was maar 1 keer bezoekt is dat nog steeds een gigantische verlies. Want ipv een dag waarbij je een 8-tal attractie zonder wachtrij kan bezoeken (of toch een minimale) zal je nu voor elke attractie minstens een half uur moeten wachten. Sowieso zal je op een dag minder attracties kunnen doen dan vandaag het geval is. Dat Fastpass-systeem was een ideale crowd control-manier die ze nu kwijtgeraken. De wachttijden zullen nu veel onvoorspelbaarder zijn.
Wat voor incentive heeft Disney eigenlijk nog om attracties een hoge capaciteit te geven? Een lage capaciteit beloont hen dan omdat bezoekers meer bereid zullen zijn die betaalvoorsteekpasjes te kopen.
Dus als ik het goed begrijp gaat de standby pass in als de reguliere wachtrij te vol is? Dit systeem is dan gratis. Vind ik een goed idee. Je moet immers iedereen de attractie gunnen. En dan heb je premier acces pass of zoiets? Deze kost dan per persoon tussen de 8 en 15 Euro pér attractie?! Met een max gelukkig. Ik vind het schandalig. Maar goed, dat is mijn mening. Met 100 Euro ben je net binnen, ok, voor Europese begrippen duur, in Florida onderhand de standaard voor sommige pretparken. Snap wel dat het bezoeken van pretparken een luxe is die niet voor iedereen is weggelegd. Snap ook zeker dat je als bedrijf geld wilt verdienen. Maar binnen de grenzen van een pretpark vind ik dat iedereen gelijk behandeld moet worden. Vind alle betaalde manier van fastpasses eigenlijk discriminerend naar anderen die moeten sparen voor een bezoek en zo de nadelen hiervan moeten ondervinden.
- Bijgewerkt
Alfa Door het afschaffen van de gratis Fastpassen wordt de geleverde kwaliteit bij een normale entreeprijs flink naar beneden gehaald
Dat is dus eigenlijk niet het geval, ze zijn er nog steeds, gratis. Alleen niet meer constant en alleen op drukke dagen. Hongkong Disneyland heeft ook alleen Fastpass op drukke dagen.
Alfa De prijs van het park staat stilaan niet meer in verhouding tot de kwaliteit.
Ik hoor graag op welke ervaring je dit baseert, aangezien mijn ervaringen met de parken in de laatste jaren stukken beter zijn dan “vroeger”. Laten we ook niet vergeten dat Disney zichzelf als een resort ziet, hoge entree kosten “vervallen” als je in het hotel overnacht aangezien je dan een deal hebt. Ze hebben liever mensen op het resort dan dagjes bezoekers. Hun focus is meer dagen bezoekers, en niet zo zeer de eendagsvlieg.
Hjalmar ben ik niet met je eens chef
De nieuwe vorm van fastpass is enkel om ervoor te zorgen dat de overflow van de wachtrij niet te hoeven worden gebruikt. Dus geen lange rij nog buiten de tuin van de Tower of Terror of Phantom Manor en ook geen enorme overflow meer bij Peter Pan. Dus ik snap dat het voelt als eens fastpass, maar ik verwacht dat de uiteindelijke ervaring niet zo is.
Het is meer een systeem om knelpunten in het park vrij te houden. Niet zozeer een guest service zoals de oude fastpass was.
Ik verwacht ook dat die nieuwe pass verplicht wordt bij een te lange rij. En niet een optie zoals de fastpass nu is.
- Bijgewerkt
ppc-anoniem-2 Hmmm daar heb ik mijn twijfels bij. Laat ons eerlijk zijn: op het moment dat fastpass wegvalt kunnen de meeste wachtrijen fysiek niet meer dan 30 minuten wachtrij huisvesten zonder buiten de standaard rij terecht te komen. Denk aan Star Tours, Tower of Terror en Buzz Lightyear. En ja er zullen ook mensen voor de betaalde optie gaan, maar dit zal niet zoals nu 50% van de capaciteit opslokken.
Juist het afscheid nemen van fastpass zorgt hopelijk voor niet meer zo'n extreme wachtrijen. De 70 minuten die je bijvoorbeeld bij 'Big Thunder' bespaarde was je vervolgens stiekem wel weer kwijt aan het extra pendelen voor het überhaupt bemachtigen van de fastpass en bij andere attracties waar je geen fastpass voor had dubbel zo lang aanschuiven. Je zag het een tijd geleden toen het fastpass systeem eens een dag kapot was: de wachttijden waren over het algemeen enorm ingezakt en een stuk beter verdeeld.
Alfa Dat was exact de reden waarom ze ingevoerd werden. Toen nog om de bezoekers tevreden te houden die terecht klagen over lange wachtrijen, nu is dat blijkbaar van geen tel meer en telt enkel de geldbeugel van die bezoeker.
Fastpass is destijds grotendeels ingevoerd om geld te verdienen. Hoe minder tijd de bezoeker doorbrengt in de attractie, hoe meer tijd die heeft om dingen te kopen. Daarnaast maak je, doordat je de pas fysiek op moet halen, een stuk meer bewegingen door het park waarbij je dus nóg meer verleidt wordt door de verschillende horeca en winkeltjes. Juist het idee, dat je fastpass bijvoorbeeld over een half uur ingaat, dat je in dat half uur geen attractie meer kunt doen en dus door het park moet zwerven, was een grote motivatie om het systeem ooit in te voeren. Het is allemaal erg gastgericht verpakt, maar ook toen ging geld achter de beslissing schuil.
Hjalmar Laten we ook niet vergeten dat Disney zichzelf als een resort ziet, hoge entree kosten “vervallen” als je in het hotel overnacht aangezien je dan een deal hebt.
Ik neem er ook standaard een abonnement als ik er 4 dagen ben. Dan ben je in verhouding gewoon goedkoper uit. En je krijgt wat leuke kortingen op horeca en souveniertjes.
ppc-anoniem-1 Dat ben ik dus niet met je eens. Ze kunnen moeilijk verkopen dat je er niet in mag bij een gewone wachttijd van 20 min. Dit hele systeem is er op gebouwnd om de wachtrij dan dicht te moeten gooien met andere woorden je gooit een atractie dicht omdat je wil dat mensen in andere atracties gaan waar de wachttijden nog meer gaan oplopen. Die rare amerikanen vergeten nog wel eens dat ze in amerika anders denken dan hier in europa. Die fout hebben ze 30 jaar geleden gemaakt met het niet mogen gebruiken van eigen eten of drinken in het park en geen wijn bij de table service restaurants. Nu gaan ze weer zo een fout maken. helaas is dit er een welke ze niet kunnen gaan herstellen.
paterdave2 Waarom heb jij het over wachtrijen dicht gooien? Niemand gooit hier een wachtrij dicht bij 20 minuten. Ze zullen alleen een boeking moment inschakelen wanneer het te druk wordt voor de normale wachtrij.
paterdave2 Dit hele systeem is er op gebouwnd om de wachtrij dan dicht te moeten gooien met andere woorden je gooit een atractie dicht omdat je wil dat mensen in andere atracties gaan waar de wachttijden nog meer gaan oplopen
Volgens mij moet je het nog een keertje beter lezen wat er staat. Wanneer een wachtrij boven een bepaalde tijd uit komt, laten we zeggen 30 minuten, op dat moment zal de gast een alternatieve virtuele manier van wachten worden aangeboden. Daarbij kan je dus nog steeds in de rij gaan staan, je wordt helemaal niet weggejaagd ofzo, alleen op dat moment sta je niet fysiek in de rij maar virtueel met op je telefoon een terugkomtijd bij de attractie wanneer je versneld naar binnen kan.
Het is puur virtueel wachten, een systeem dat in Walt Disney World in Amerika al veel langer wordt gebruikt voor mindervaliden die op dat moment als ze een attractie willen doen ook virtueel in de rij moeten staan alvorens ze via de uitgang of fastpass ingang door mogen lopen. Dit systeem is niet anders.
Dacht toch echt dat dit niet zo lastig was om te begrijpen . . . valt tot tegen de discussie hierboven te zien
ppc-anoniem-1 Juist het afscheid nemen van fastpass zorgt hopelijk voor niet meer zo'n extreme wachtrijen. De 70 minuten die je bijvoorbeeld bij 'Big Thunder' bespaarde was je vervolgens stiekem wel weer kwijt aan het extra pendelen voor het überhaupt bemachtigen van de fastpass en bij andere attracties waar je geen fastpass voor had dubbel zo lang aanschuiven.
Ik twijfel echt of dat zo gaat lopen. Toen je vroeger een fastpass had voor BTM, ging je dan ook in de normale rij staan om ook de attractie te doen of wachtte je dan je fastpass af? Door de fastpass verplaatste je dus eigenlijk de drukte en spreidde je die over de hele dag. En mensen zonder fastpass, of die toch nog 2x willen of de wachtrij zo mooi vonden. Nu bied je dat alternatief niet, althans, ik denk dat het animo toch een heel stuk minder is als je €10 moet neerleggen voor het voorkruipen als wanneer het gratis is . . .
Dus waar je eerst die groepen verdeelde heb je nu iedereen (minus die 5% die wel geld ervoor neerlegt) die via de normale rij moet. Dus ik ben het met je eens dat de normale rij beter door zal lopen omdat er meer mensen uit die rij worden toegelaten, tegelijkertijd denk ik wel dat die rij ook veel langer wordt, of hij 2x zo lang wordt is afwachten, maar ik twijfel of de wachttijden zullen afnemen. De attractie heeft nog steeds dezelfde capaciteit en dezelfde populariteit . . . toch?
Ik twijfel of de wachttijden omlaag gaan. Die dag dat de fastpass stuk was, was het niet ook gewoon een rustige dag in het park? Ik heb regelmatig bij Rock 'n Rollercoaster gestaan als Castmember waarbij de fastpassen gewoon uit stonden, omdat het niet druk genoeg was in het park, en naar de gasten toe werd het aangegeven als stuk of niet beschikbaar en dat laatste werd door de gast ook vaak vertaald in stuk
ppc-anoniem-2 die dag dat de fastpass stuk was was bij mijn weten een drukke dag in een vakantie. Vandaar dat je die dag destijds mooi kon vergelijken met de dagen ervoor (en erna). Wanneer dit exact was kan ik nu niet meer oplepelen.
Het feit is dat met fastpass een bezoeker 2 plaatsen tegenlijkertijd kan innemen in een park. Je staat voor 2 attracties tegenlijkertijd in de rij, voor de een fysiek, en voor de ander virtueel. Hierdoor lopen de wachttijden ook automatisch meer op. In theorie zou het schrappen van fastpass de wachttijden meer naar een gemiddelde brengen. Geen rekening gehouden met de stand-by pass overigens.
De stand-by pass moet Disney wel invoeren. Zoals aangegeven kunnen de fysieke stand-by rijen namelijk niet alle mensen huisvesten wanneer 95% wordt gebruikt voor regulier bezoek en in het beste geval 5% voor de betaalde optie. Attracties als Seven Dwarfs in Orlando zijn bijvoorbeeld gebouwd als Fastpass attractie met nog geeneens plek voor 15 minuten stand-by wachtrij. Al zal ook daar, als we de geruchten moeten geloven, de stand-by pass zijn entree doen. Dat systeem daar is voor ons als Disney fan geweldig, maar voor een leek echt letterlijk abracadabra.
Voor ons als pretparkfans welke het optimale uit fastpass halen is het wellicht geen fijne stap. Voor de gemiddelde bezoeker welke niet het fijne van fastpass weet zal het een grote vooruitgang zijn. Er zullen minder verschillen komen tussen bezoekers, (de betaalde optie was er immers al tegen vergelijkbare prijzen) waardoor het gros erop vooruit zou moeten gaan. Helaas behoren wij niet tot de categorie ‘het gross’.
Dit is een mooie samenvatting van wat Disney wil bereiken met het systeem: https://www.youtube.com/watch?v=SKRsoWL5O-8
Yftie84 het is eerder een mening geven dan samenvattend. Maar wel erg informatief inderdaad. Een paar punten die hij aanhaalt kloppen niet:
-hij zegt dat Disney er alles aan doet om de stand-by rij zo langzaam mogelijk te laten verlopen. Dat is juist het tegenovergestelde. Door het schrappen van de massale fastpass zal de stand-by rij sneller lopen dan voorheen.
-hij zeg dat dit systeem in algemeenheid het spontane van een dagje uit weg zal halen. Juist in Orlando gaat dit weer spontaniteit toevoegen naar mijn mening. Je kunt op ieder moment van de dag beslissen wanneer je waar (virtueel) in de rij gaat staan.
- Bijgewerkt
ppc-anoniem-1 Ik ben in principe wel voor het afschaffen van de fast pass-systemen in de Disneyparken. Zonder fast-pass kan de gewone wachtrij weer vlotter doorlopen en op het einde van de dag heb je volgens mij ook minder wachttijd gehad. Of toch zeker voor de gewone bezoekers. Dat was een terecht punt dat je eerder aanhaalde.
Ik vrees echter dat Disney er voornamelijk een verdienmodel van zal willen maken. Net zoals ook de Merlin-parken of Port Aventura dat gebruiken. Zo zie je bijvoorbeeld dat in Port Aventura de wachttijden van de voornaamste attracties worden opgedreven om zo meer voorsteekpassen te kunnen verkopen. Deze passen worden dan ook nog eens verkocht aan de ingang van deze attracties. Dat zie je ook bij Thorpe-park of Gardaland gebeuren. Ik denk niet dat Disney het zo bont zal maken als Merlin maar met dit systeem brengen lange rijen op het einde van de dag ook meer geld op. En dat weet Disney ook.
En de youtube-video is inderdaad eerder een mening. Waar wel dezelfde vrees wordt uitgesproken.
- Bijgewerkt
Zo, dat wordt even heftig aangepakt. Hier had wel iets meer finesse achter mogen zitten.
De terminals zijn ondertussen in Disneyland Parc al uitgeschakeld.
Hjalmar Zo, dat wordt even heftig aangepakt. Hier had wel iets meer finesse achter mogen zitten.
Ik hoop inderdaad dat ze de andere stations nog even zo laten als ze zijn tot ze weten wat ze met de locaties willen en hoe ze de gaten die de schermen achter laten op willen vullen. Dit voelt als half werk. Tegelijkertijd ben ik benieuwd wat er met de Fastpass Distributie punten gaat gebeuren . . .
Denk dat enkele ervan gewoon weg gaan (BTM / Space Mountain / Peter Pan / Rock n Rollercoaster) maar ik denk dat andere locaties ook goed kunnen werken als Character meet-and-greet locaties. Het zou toch wel gek zijn als al die overdekte ruimtes worden afgebroken.
Interessant en straf dat ze het zo snel over een andere boeg gooien door meteen al de Fastpass automaten af te breken.
Dat er een digitale variant komt juig ik zeker toe. Al had ik dan liever de Fastpass+ optie gezien en niet zoals hier een service die er de ene moment wel is en de andere moment niet, met nog altijd een wachtrij waarbij je moet aansluiten. Dat werkt in mijn ogen perfect in Walt Disney World.
Dat er ook een betalende optie komt is niet gek. Er zijn genoeg upscales en ook hier kunnen ze makkelijk geld verdienen, niks mis mee voor een bedrijf en er zijn zeker mensen die het zullen doen. Ik vind wel dat ze de bal mis gooien door geen optie aan te bieden om bijvoorbeeld alle attracties eenmaal via de "snelle rij" te kunnen doen. Dit zou volgens mij meer verkopen, en voelt ook aan als een betere deal dan 15 euro per persoon per attractie. Dat schrikt dan toch weer af.
Dus liever een betalende variant bovenop de Fastpass+, maar we zullen zien hoe dit uitdraait.