Is de plek waar het beoogde hotel zou komen niet gereserveerd voor uitbreiding van het sprookjesbos? Of gaan ze de gebouwen waar nu het toillet, hondenkennel enz. in gehuisvest zit afbreken en gebruiken voor het hotel?
Bij het eerste punt sluit je de grens van het sprookjesbos dus af en kan er niet verder uitgebreid worden in de toekomst omdat er een hotel staat.

Uiteraard geruchten, maar het zou wat zijn 😄

Als dit dus klopt komen er in 2022 5 projecten:

Hotel Dwarrelplein
      Fase 2 Wereld van Sindbad
      Sprookje( Vrouw Holle)
      Droptoren naast Spookslot of in plaats spookslot / Circus Balance
      Horeca punt tegenover Joki's Wereld

Debruijn7 er zijn hier en daar wat signalen die het min of meer 'bevestigen'. Bij het Spookslot is Fugro bezig met een bodem onderzoek en is het één en ander al gemeten. Het hotel spreekt voor zich, daar is het bouwterrein al zichtbaar en nu ook door Looopings bevestigd.

Fase 2 van Sinbad door Sander al bevestigd, enkel wel voorlopig nog zonder datum.

rambo1990 nee de geruchten zijn dat het hotel op het huidige Dwarrelplein komt en al de faciliteiten die daar nu zijn erin verwerkt worden, dus ook de garderobe en toiletten etc. Daarbij komt in/onder het hotel ook de nieuwe ticket controle en zal dus de huidige spoorovergang ook onderdeel zijn van deze aanpassing. Hotel komt niet of nagenoeg niet op het kleine deel van de parkeerplaats waar in de toekomst uitbreiding Sprookjesbos gepland is.

Allemaal alleen maar investeringen in vreetschuren en overnachtingen. Ik bedoel Backerei Krumel is het hoogtepunt van de afgelopen 2 jaar als je kijkt naar mooie nieuwe efteling gebouwen.
        Wat mij betreft is de eigenheid wel weg tussen de commercialiteit. Want nu moet ook een boel sprookjesbos tegen dit gebouw aanzien. En het nieuwe gedeelte sprookjesbos zal ook minder organisch zijn.
        En het gehele natuurplan is er vooral op gericht om zo weinig mogelijk te worden onderhouden.
        Allemaal management constructies waar niemand een grote visie op heeft.

laprikantan
          Niet helemaal mee eens. Hotel Dwarrelplein is inderdaad een behoorlijk commercieel project maar de Wereld van de Efteling kan echt wel meer bedden gebruiken, want de vraag is groot, ook als je kijkt naar vegelijkbare resorts ligt de verhouding daar een stuk hoger. Daar naast gaat dit gepaart met een nodige herinrichting van het entreegebied en zal het de binnenkomst (hopelijk) een stuk sfeervoller en eftelingser maken.

Sprookje is weinig commercieels aan. Ja, je kunt het promoten (wat buiten het park zelf nauwelijks gebeurt met sprookjes) maar volgens mij trekt dat over het algemeen niet heel veel nieuwe bezoekers (zeker niet internationalen), al helemaal als het om Vrouw Holle gaat.

Gebiedsontwikkeling spookslot is in alle gevallen waarschijnlijk een upgrade van de capaciteit en de Efteling zou het Spookslot echt niet afbreken (als dat uberhaupt gaat gebeuren) als het echt niet anders kan.

Circus balance is een grote nieuwe ontwikkeling waar men gelijk ook voor het eerst infills en horeca mee zal nemen in het geheel met een bijzonder uniek thema.

Dat horecapunt tegenover CF is idd horeca maar de laatste toevoegingen op horeca gebied zijn over het algemeen een flinke stap vooruit voor de Efteling en meer variatie in het aanbod juich ik alleen maar toe. Daar naast kan dit (zeker gezien WvS en dat dit in de looprichting naar strookrijk zal liggen) ook nog eens duiden op een broodnodige esthetische upgrade van het CF plein.

Daarnaast is de hele ontwikkeling omtrent de WvS natuurlijk een kwalitatieve en mooi doordachte manier om dat lelijke stukje Efteling een flinke facelift te geven. Monsieur Cannibale had ook op een veel simpelere en goedkopere manier onracistisch gemaakt kunnen maar ipv daarvan wordt er gekozen om het hele gebied aan te pakken en er een mooi, efteling-waardig en passend geheel van te maken.

Dus nee, ik ben het niet met je eens dat de eigenheid helemaal zoek is tussen de commercialiteit.

Overigens heb ik niet al te lang geleden nog met betrokkennen gepraat over het groenplan en daar zit echt heel veel meer liefde en diepgang in dan je denkt. De Efteling weet dondersgoed hoe belangrijk het natuurlijke karakter van hun park is. Het park was afgelopen seizoen inderdaad wel een stuk kariger kwa (seizoens)beplanting maar dit kwam echt door corona en is geen permanente besparing (gelukkig).

Op zich..

laprikantan Want nu moet ook een boel sprookjesbos tegen dit gebouw aanzien.

Dit hoeft niet erg te zijn. Ik vind het opdoemende stukjes Polles Keuken vanuit het sprookjesbos juist heel mooi. Bovendien vonden veel fans het idee van een sprookjesstad bij het Herautenplein een leuk idee. Ook het Meisje met de zwavelstokjes is een stad.

Kijk hier maar:

Er is natuurlijk een verschil tussen zoiets moois als Polles Keuken vanuit het groene bos zien opduiken... en iets lelijks als een noodgebouw of de Fabula-Loods.

Ruubje precies, als het hotel een goed ontwerp heeft kan je hier makkelijk een dorps/stedelijk deel van het Sprookjesbos tegenaan plaatsen, denk aan een plein met sprookjes als de Rattenvanger van Harmelen etc etc.

luc136 Fatouche Ja klopt. Ik vind die kaartcontrole in die kelder echt een donker hol, ik heb die keuze in het parkontwerp nooit begrepen. Maar dat zal iedereen waarschijnlijk op een andere manier ervaren

Ik vind het altijd juist wel een sfeervolle gang, imposant en prachtig gebouw, en dan die gang met de grote lampen erboven naar de ingang.

Ruubje en iets lelijks als een noodgebouw of de Fabula-Loods.

Dat zou wel een vrij grote sof zijn ja, maar met wat ik ervan gehoord en gezien heb gaat dat gelukkig absoluut niet het geval zijn.

Ik denk dat de Efteling ook wel realiseert dat HVZ een vrij iconisch beeld is dat je niet wilt verpesten. Gezien de nadruk van het Looopings artikel ga ik uit van een kleinschaliger 'boutique' achtig hotel. Een luxer segment bovenop het Efteling hotel, daarvoor heb je ook niet zoveel kamers nodig. Ik heb eerder in dit topic al deze indeling gezien als suggestie t/m het spoor, maar ik zou hem nog meer doortrekken om van het huidig dwarrelplein een binnenplein/hof maken. Drie verdiepingen max zodat het dezelfde hoogte krijgt als het Efteling theater, commercie op de begaande grond en tunnels onder het hotel door zodat de doorstroming gewaarborgd blijft. Je zou zelfs het pand tot en met Efteldingen kunnen laten lopen, dan kun je die ook direct op de schop nemen. Ik vind Efteldingen ook wat gedateerd qua interieur en niet Efteling "waardig" als dé grote souvenirwinkel.

Artikel van Omroep Brabant, inclusief reactie van de Efteling: "Het is mooi als fans speculeren over plannen van de Efteling. Dit bericht is daar een voorbeeld van", reageert een woordvoerster. "Op dit moment focussen we op bedrijfsvoering met huidige coronamaatregelen. Ook financieel gezien. We hopen dit jaar goed af te sluiten, maar dat is nog onzeker. Daarna kijken we pas weer vooruit. Goed om te zien dat fans alvast graag vooruit kijken naar de tijden die na de coronaperiode volgen."

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3991921/de-efteling-krijgt-een-nieuw-luxe-hotel-project-kost-miljoenen

Markiewong niet alles dichtbouwen! De locatie die je aangeeft klopt denk ik, behalve die vleugel die langs de plas loopt, dat zou ik er zeker vanaf houden.

Gusto

"We zeggen lekker niks maar het gaat toch gebeuren"

Arathonk "We zeggen lekker niks maar het gaat toch gebeuren"

Inderdaad ja. Ik kan me wel voorstellen dat ze nog even wachten tot het nieuwe jaar en dan kunnen bekendmaken dat afgelopen seizoen toch best lekker is gelopen en ze het zich dus kunnen veroorloven om een mooi nieuw plan te realiseren.

Debruijn7 Als dit dus klopt komen er in 2022 5 projecten:

Zouden ze echt in 2022 gaan starten met al deze 5 projecten? Zou best een flinke investering zijn na 2 toch tegenvallende jaren op financieel gebied.

Arathonk Het ligt eraan hoeveel kamers en faciliteiten ze willen hebben. Ik ga nog steeds uit van een bescheiden lager pand ipv de hoge torens, dan moet je de breedte en diepte in. De kapitalist in me zou juist die vleugel langs de vlonder willen hebben. Kamers met uitzicht op Aquanura + bar/dakterras erboven. Qua uitzicht kun je niet veel meer euros vragen dan die locatie.

Tegelijkertijd geloof ik er werkelijk niks van dat het een minhotel zou worden. Dit is een A locatie waar waarschijnlijk veel mensen willen overnachten en je kan ook niet te hoge prijzen ervoor, niet de prijzen van een Disney of Europapark. Ook zou het niet klein kunnen zijn doordat anders veel faciliteiten die nodig zijn voor een high end hotel niet rendabel te maken zijn, zoals een zwembad. Ik zou daardoor eerder 5 lagen verwachten en meer naar buiten op de parkeerplaats het hotel uitbreiden met natuurlijke overloop richting het sprookjesbos. Daarnaast verwacht ik eigenlijk geen verandering van de kaartcontrole, dan zou de volledige functie van HVDVZ weg zijn en het is wel erg krap voor een grote kaartcontrole bij de spoorwegovergang. Ik bedacht me nog wel dat het best zou kunnen dat ze misschien een deel van HVDVZ gaan hergebruiken om bijv kamers in te maken, want het is nu wel heel leeg.

Markiewong Ik ga nog steeds uit van een bescheiden lager pand ipv de hoge torens, dan moet je de breedte en diepte in.

Hoe laag noem je laag? Is 4 bouwlagen (begane grond / 1e / 2e / 3e) ook nog laagbouw of valt dat al onder hoog?

broodje123 Dit is een A locatie waar waarschijnlijk veel mensen willen overnachten en je kan ook niet te hoge prijzen ervoor, niet de prijzen van een Disney of Europapark

Waarom zou dat niet kunnen?