laprikantan
Niet helemaal mee eens. Hotel Dwarrelplein is inderdaad een behoorlijk commercieel project maar de Wereld van de Efteling kan echt wel meer bedden gebruiken, want de vraag is groot, ook als je kijkt naar vegelijkbare resorts ligt de verhouding daar een stuk hoger. Daar naast gaat dit gepaart met een nodige herinrichting van het entreegebied en zal het de binnenkomst (hopelijk) een stuk sfeervoller en eftelingser maken.
Sprookje is weinig commercieels aan. Ja, je kunt het promoten (wat buiten het park zelf nauwelijks gebeurt met sprookjes) maar volgens mij trekt dat over het algemeen niet heel veel nieuwe bezoekers (zeker niet internationalen), al helemaal als het om Vrouw Holle gaat.
Gebiedsontwikkeling spookslot is in alle gevallen waarschijnlijk een upgrade van de capaciteit en de Efteling zou het Spookslot echt niet afbreken (als dat uberhaupt gaat gebeuren) als het echt niet anders kan.
Circus balance is een grote nieuwe ontwikkeling waar men gelijk ook voor het eerst infills en horeca mee zal nemen in het geheel met een bijzonder uniek thema.
Dat horecapunt tegenover CF is idd horeca maar de laatste toevoegingen op horeca gebied zijn over het algemeen een flinke stap vooruit voor de Efteling en meer variatie in het aanbod juich ik alleen maar toe. Daar naast kan dit (zeker gezien WvS en dat dit in de looprichting naar strookrijk zal liggen) ook nog eens duiden op een broodnodige esthetische upgrade van het CF plein.
Daarnaast is de hele ontwikkeling omtrent de WvS natuurlijk een kwalitatieve en mooi doordachte manier om dat lelijke stukje Efteling een flinke facelift te geven. Monsieur Cannibale had ook op een veel simpelere en goedkopere manier onracistisch gemaakt kunnen maar ipv daarvan wordt er gekozen om het hele gebied aan te pakken en er een mooi, efteling-waardig en passend geheel van te maken.
Dus nee, ik ben het niet met je eens dat de eigenheid helemaal zoek is tussen de commercialiteit.
Overigens heb ik niet al te lang geleden nog met betrokkennen gepraat over het groenplan en daar zit echt heel veel meer liefde en diepgang in dan je denkt. De Efteling weet dondersgoed hoe belangrijk het natuurlijke karakter van hun park is. Het park was afgelopen seizoen inderdaad wel een stuk kariger kwa (seizoens)beplanting maar dit kwam echt door corona en is geen permanente besparing (gelukkig).