Jailsamer Uitbreiding sprookjesbos wordt al langer over gesproken en dit is volgens mij ook opgenomen in het bestemmingsplan.

Het zal niet in 1 a 2 jaar in gebruik zijn, maar in de komende 10 jaar kan je t wel verwachten ja.

Ik zit hier echt met verbazing al het enthousiasme te lezen. Volgens mij hebben de meeste hier het liefst dat hhvdvz ook maar meteen plat gaat en de pennenveer vervangen wordt door een muis. Want dit heeft toch totaal geen gevoel met de efteling meer. Helaas lijkt het er echter de laatste jaren ook steeds meer op dat ze dat bij de efteling zelf ook kwijt zijn.

MisterVW Ik denk dat deze reactie een beetje te cynisch is. Iedereen hier heeft het beste voor met de Efteling. Als fans zijn we juist de meest kritische groep bezoekers. Ik vind wel dat je ze een kans moet geven. We hebben nog geen concept art gezien. Ik denk dat veel kritiek toch gebaseerd is op nostalgie. Als je wilt groeien moet je toch andere keuzes gaan maken. Als pretpark zijnde snap ik de keuze voor een nieuw hotel meteen. Het is een logische stap om te groeien. Walt Disney zei ooit: "Disneyland is not a museum". Dit geld ook voor de Efteling.

MisterVW Volgens mij hebben de meeste hier het liefst dat hhvdvz ook maar meteen plat gaat en de pennenveer vervangen wordt door een muis.

Dat lijkt me een vreemde conclusie op basis van het enthousiasme voor een hotel op het Dwarrelplein. Een hotel op deze locatie lijkt me meer dan uitstekend, beter dan de locatie van het huidige hotel. Natuurlijk moeten we afwachten hoe het eea verwerkt gaat worden in het park en zullen zichtlijnen permanent veranderen. Maar het Efteling gevoel zit voor mij niet in een entreegebouw of in een zichtlijn.

Overigens mag die pennenveer van mij inderdaad wel wieberen, dus dat is an sich wel een goede conclusie. Maar liever niet door muizen. Dat is niet zo hygiënisch.

The_Bullgod Zit wat in maar dat kun je ook zeggen van de Baron, DVH en JeDD. De Efteling bedenkt er een verhaal bij (al dan niet bestaand) en voor de bezoekers is het gewoon een achtbaan.

Maar goed. De fantasie onder de fans is groot. Vind het geweldig om de ideeën te bekijken en lezen. Gelukkig hoeven wij geen rekening te houden met de financiën 😁

Aurelius

Ja dan word Aquanura inderdaad deels ook voor niet betalend publiek te zien, niet ideaal maar een groot hotel voor de plas plaatsen lijkt me zeker ook niet ideaal, dat word erg nauw.

Eftelflags

Dat klopt, ik bedoel ook vooral de ticketcontrole,
        Gastenservice, een aantal kassa's en wat andere voorzieningen kunnen ook in het Huis van de Vijf Zintuigen ondergebracht worden.

MisterVW Ik zit hier echt met verbazing al het enthousiasme te lezen. Volgens mij hebben de meeste hier het liefst dat hhvdvz ook maar meteen plat gaat en de pennenveer vervangen wordt door een muis.

Beetje raar verhaal dit.
        Ik heb via de wandelgangen van dit plan gehoord en ik zie het idd wel zitten, vind het een mooie aanvulling voor de Efteling en een mooie invulling van het oerlelijke dwarrelplein.

Maar het Huis van de vijf zintuigen hoeft echt niet weg hoor.

Michael Dat lijkt me een vreemde conclusie op basis van het enthousiasme voor een hotel op het Dwarrelplein.

Ik heb het dan ook meer over de wilde plannen die hier voorbij komen waarbij hhvdvz volledig ingebouwd is. Waar de efteling zelf mee komt is uiteraard nog afwachten al vindt ik die locatie persoonlijk totaal niet logisch.

SynVox218 Walt Disney zei ooit: "Disneyland is not a museum". Dit geld ook voor de Efteling.

Dat is min of meer mijn punt de efteling is geen museum maar ook geen disney. Het hoeft niet altijd groot groter grootst.

• Tonnie heeft hierop gereageerd.

ppc-anoniem-2 Hoe laag noem je laag? Is 4 bouwlagen (begane grond / 1e / 2e / 3e) ook nog laagbouw of valt dat al onder hoog?

Ik tel vier verdiepingen nog onder "laagbouw". Natuurlijk is het relatief, maar als je kijkt naar het Efteling hotel met acht verdiepingen vind ik vier nog wel relatief laag.

@MisterVW
          Wat maakt het Dwarrelplein zo Eftelings dan? Het is een kaal plein met wat bomen er tussen en een veelte oud toiletgebouw, losse oliebol kermiskraam en een tijdelijke La Place. Het dwarrelplein ziet er eerder uit als iets wat in Duinrell thuis hoort dan de Efteling. Een van de meest sfeervolle stukjes in het park is naar mijn mening het Anton Pieckplein en die is half ingebouwd met allemaal geveltjes. Zo iets, maar dan hoger en met grotere gevels lijkt me ontzettend leuk om het Dwarrelplein meer sfeer te geven.

Niemand zegt ook dat het HVZ plat moet, ik verwacht ook eerder dat het hotel ernaast/erachter gebouwd gaat worden dan ervoor. Loopings beweert dat het hotel de nieuwe ingang van het park gaat vormen, ik zie dan eerder de ingang van het park verplaatsen naar net voor de spoorwegovergang ipv het hotel door het HVZ te laten lopen. Op die manier wordt het HVZ een entree voor het plein waar de ingang van het park + hotel + theater vormt. Als ze ooit besluiten iets te doen met de grond aan de west zijde van het park, zij het een tweede park of uitrijk, krijg je een mooie plein die de gebieden met elkaar verbind vergelijkbaar met de opzet van het Disneyland Resort.

Erikk Het uitrijk daar links, zoals jij hebt ingephotoshopt (leuk woord voor galgje). Dat was ook het plan in 1995. De bestemmingsplannen die toen zijn uitgebracht. Theater, Hotel, Motel, Uitrijk, zwembad.

MisterVW Ik heb het dan ook meer over de wilde plannen die hier voorbij komen waarbij hhvdvz volledig ingebouwd is.

De meeste google-map plaatjes met Downtown Disneys en Disneyland Hotels erop geshopt kan je wel vergeten, denk meer aan de richting die Niek geschetsts heeft.

Station-de-Oost Het uitrijk daar links, zoals jij hebt ingephotoshopt (leuk woord voor galgje). Dat was ook het plan in 1995. De bestemmingsplannen die toen zijn uitgebracht. Theater, Hotel, Motel, Uitrijk, zwembad.

Dit lijkt mij ook nog steeds een véél strakker plan. Eventueel zou je het hotel nog áchter het theater kunnen plaatsen, als we zo nodig dat zicht op Aquanura willen hebben. Vind de locatie zoals hier meerdere malen geschetst nog steeds geen goed/mooi idee.

Markiewong Niemand zegt ook dat het HVZ plat moet, ik verwacht ook eerder dat het hotel ernaast/erachter gebouwd gaat worden dan ervoor. Loopings beweert dat het hotel de nieuwe ingang van het park gaat vormen, ik zie dan eerder de ingang van het park verplaatsen naar net voor de spoorwegovergang ipv het hotel door het HVZ te laten lopen. Op die manier wordt het HVZ een entree voor het plein waar de ingang van het park + hotel + theater vormt. Als ze ooit besluiten iets te doen met de grond aan de west zijde van het park, zij het een tweede park of uitrijk, krijg je een mooie plein die de gebieden met elkaar verbind vergelijkbaar met de opzet van het Disneyland Resort.

Dat is toch ook precies wat de geruchten ons vertellen?

Arathonk Volgens mij horen we beide geruchten. Zowel de ingang verplaatsen naar het hotel of hem op de huidige plek houden. Maar ik heb nog nergens het gerucht gezien dat het HVZ weggaat, daarnaast wordt die momenteel gerenoveerd dus die is wel veilig gesteld 🙂.

Volgens mij was er jarenlang een gerucht dat de gastenservice naar de huidige Efteldingen zou verhuizen. Zou dat nog steeds het geval zijn?

SynVox218 Walt Disney zei ooit: "Disneyland is not a museum". Dit geld ook voor de Efteling.

Niet geheel waar, de Efteling heeft altijd gestaan voor "behoud van de oude pracht" , en dat staat haaks op de beslissingen van de laatste jaren.

QDude24 Niet geheel waar, de Efteling heeft altijd gestaan voor "behoud van de oude pracht" , en dat staat haaks op de beslissingen van de laatste jaren.

Niet mee eens. Je kunt best vinden dat de Efteling alles uit het verleden moet behouden, maar zaken weghalen en vervangen door iets anders is niet iets van de laatste jaren. Denk aan de oude speeltuin, de kinderboerderij, de radiografisch bestuurbare bootjes, de wankelbrug, de kanovijver, het zwembad… het park is altijd in ontwikkeling geweest.
                  We zijn recent de Bob, de Polka Marina en het doolhof kwijtgeraakt, maar dat zijn nu niet direct de grote Eftelingklassiekers. De grote signature attracties van het park worden allemaal netjes onderhouden en zullen echt niet zomaar verdwijnen.

Progress

Progress Niet mee eens. Je kunt best vinden dat de Efteling alles uit het verleden moet behouden, maar zaken weghalen en vervangen door iets anders is niet iets van de laatste jaren. Denk aan de oude speeltuin, de kinderboerderij, de radiografisch bestuurbare bootjes, de wankelbrug, de kanovijver, het zwembad

Dat is allemaal toch echt wel wezelijk wat anders dan een attractie met flink historische waarde als het Spookslot, daar konden ook de Bob en zeker Polka zich niet mee meten.