Huis van de 5 Zintuigen kan je mooi gebruiken als toegangspoort tot de wereld van de Efteling. De poort die je niet alleen naar het park en Grand Hotel kan leiden maar ook naar het restaurant en het theater. En wie weet leggen ze een pad om en kan je vanaf dit punt ook mooi naar de andere accomodaties lopen. Je kan er zelfs iets van entertainment in kwijt. Mogelijkheden genoeg.

Een wellicht uitgebreidere gastenservice, wandelwagen verhuur, toiletten, parkeerautomaten, verzamelpunt groepen. Zie nog genoeg reden om het te behouden! Weghalen zou eeuwig zonde zijn, het is het meest herkenbare bouwwerk van de Efteling.

Loekiloeki entertainment hadden ze afgelopen winter Efteling weggelaten. Ze kunnen andere gebouw die je opnoemende kwijt. We zullen wel in toekomst zien wat ze ermee doen. En spookslot is ook weg.

• Kevjoe heeft hierop gereageerd.

Na lang meelezen op dit forum, schrijf ik bij deze mijn eerste post.

Ik heb de volgende visie op de toekomst van het Dwarrelplein en het Huis van de 5 Zintuigen. Elke stap die ze nu zetten in de ontwikkeling van het entreegebied lijkt me gericht op wat ik snel geschetst heb op een screenshot van google maps.

Als ik kijk naar de positie van het Efteling Grand Hotel (blauw), dan ligt deze in de verlengde zichtlijn (rode streep) met de vernieuwde parkeerplaatsen (die met de zonnepanelen).

Ik veronderstel stel dus dat ook het Huis van de 5 Zintuigen (geel) op deze zichtlijn recht voor het Efteling Grand Hotel komt te liggen. Ergens op de plaats van de huidige fietsenstalling en de backstage ernaast. Op die manier onttrekt het Huis van de 5 Zintuigen het zicht op het imposante Efteling Grand Hotel.

Zo ontstaat er een plein/central hub omringd door het Efteling Grand Hotel (achteraan), het Efteling theater (rechts) en het Huis van de 5 Zintuigen (vooraan). Met oog op een soort Disney Village of andere recreatie en faciliteiten (groen) op de huidige hoofdparkeerplaats (links).

Phantasiastisch Alleen die parkeerplaats staat op lange termijn aangewezen als uitbreiding efteling park en niet als parkeerplaats in het masterplan efteling 2030, dus zelfs al zou de efteling het hvdvz verplaatsen is die plek niet logisch al betwijfel ik dat ze het gaan verplaatsen, een andere functie sure en het verplaatsen zal klauwen met geld kosten no doubt, geld dat ik liever zie dat in iets anders wordt besteed.

DisneyKaatsheuvel Ik zie nog gebeuren dat huidige ingang weggaat.

Loekiloeki Huis van de 5 Zintuigen kan je mooi gebruiken als toegangspoort tot de wereld van de Efteling. De poort die je niet alleen naar het park en Grand Hotel kan leiden maar ook naar het restaurant en het theater.

Phantasiastisch Ik heb de volgende visie op de toekomst van het Dwarrelplein en het Huis van de 5 Zintuigen.

Het Huis vd 5 Zintuigen blijft gewoon de kaartcontrole:

Oktober 2022: https://forum.pretpark.club/d/1800-hotel-op-dwarrelplein-efteling-grand-hotel/1384

Niek Bij de Q&A gister is genoemd dat het gebied achter het huis van de vijf zintuigen een gebied gaat worden voor gasten met tickets en verblijfsgasten (hotel/huisjes). Dit zijn allemaal gasten met een entreekaarten, dus vooralsnog is er geen reden om aan te nemen dat de ticketcontrole binnen afzienbare tijd gaat verplaatsen naar het nieuwe hotel.
          Voor nu geeft dat genoeg uitsluitsel wat mij betreft, al kan de Efteling er in de toekomst natuurlijk alsnog anders over gaan denken.

Niek Gisteren was onze ACE / Pretpark.club meet-up, waarbij we ook een presentatie door Jaap den Bleker (Team Lead Project Support) hadden. Deze presentatie was opgesteld aan de hand van vooraf aangeleverde vragen, en daarbij werd dit ook genoemd.

Voor dit soort leuke extraatjes kan ik je natuurlijk van harte aanbevelen mee te gaan met meetings 😉

@Marvin heeft er ook al een leuk verslag over getypt, dat kun je HIER lezen 🙂

DisneyKaatsheuvel Daar heb je geen informatie voor nodig , er is onlangs nog voor een godsvermogen gerenoveerd aan het huis. Deze is wereldwijd bekend in de pretparkwereld en staat aangeschreven als een van de mooiste pretpark-ingangen ter wereld. Lijkt me meer dan genoeg om te weten dat het huis blijft waar die staat. We draaien het even om , waarom denk jij dan dat het huis even opgeruimd zou worden?

Ik zie het al voor me , de bestormingen van boze fans omdat het huis gesloopt word. Ik denk dat er geen enkele entree zo vaak gefotografeerd word als de entree van de Efteling. Simpelweg omdat het een gebouw is wat je nergens ter wereld tegen komt.

Zoals hier vaker aangehaald is, mocht het park van plan zijn om het Huis ooit te slopen, dan hadden ze er nu niet ettelijke miljoenen in onderhoud in gestoken. Heel die tijdelijke ingang, routering langs het huis, gigantische stelling in en rond het huis hebben meer dan genoeg gekost.

Het Huis gaat ook nooit verhuisd worden, dat blijft op z'n huidige plek staan. De kostprijs om zoiets te bouwen is gigantisch: met inflatiecorrectie is de prijs van 17 miljoen gulden ondertussen zo'n 14.272.989,14 euro geworden. En dan houden we nog geen rekening met gestegen bouwkosten of iets dergelijks.
            Voor zo'n bedrag zet je Max & Moritz opnieuw neer en als puntje bij paaltje komt zal je makkelijk aan een Baron 1898 komen. En dan heb ik de sloopkosten nog niet geteld voor het huidige huis.
            Dat is zo'n kapitaalvernietiging en is gewoon absoluut onzinnig.

Zoals ook @Niek gezegd heeft (en ik was ook op de meeting met ACE) blijft gewoon de ticketcontrole in het Huis zitten. Dat zal vermoedelijk wel een andere indeling krijgen op termijn.

DisneyKaatsheuvel En spookslot is ook weg.

Dat is waar, maar het aantal verdwenen attracties is minimaal. Er is ook een hoop geld geïnvesteerd om attracties zoals de Pagode, de Oude Tuffers, Carnaval Festival, Droomvlucht en dergelijke te renoveren. Dat is ook gebeurd met het Huis van de Vijf Zintuigen.
            In tegenstelling tot wat je hier vaak zou vermoeden, sloopt de Efteling echt niet zoveel attracties. En die ingang zie ik nooit meer verdwijnen.

Het is naast alle andere ‘praktische’ redenen en argumenten ook gewoonweg een icoon.
            De vorm is uniek, zelfs zonder details te zien is het silhouet al genoeg om het te herkennen.

Zoals Disney nooit het kasteel/de kastelen zal weghalen, het icoon van hun parken, zal de Efteling om dezelfde reden het huis nooit laten verdwijnen.

En gelukkig maar! 🙏🏻

R013 bedoel niet binnenkort maar aantal jaren later. Als Efteling weer genoeg geld weer heb en het grond gebied voor iets anders kan gebruiken bijv voor uitrijk met eronder toegang controle die iets meer naar parkeerplaats komt te liggen. Disneyland hotel wordt behoorlijk fotografeert bijv een selfie

PatrickO Walt Disney Imagineering heeft een bestaand park een compleet ander kasteel gegeven. Het kasteel van Hong Kong Disneyland is omgetoverd tot een volledig nieuw sprookjesachtig bouwwerk, een unicum voor een Disney-park. Hij was in 2005 geopend en binnen 15 jaar vernieuwd.

Als directie toch iets anders willen met huidige ingang, dan is dat zo.

DisneyKaatsheuvel De Efteling heeft recentelijk nog flink geïnvesteerd om de entree een grondige onderhoudsbeurt te geven, dus de komende 10-20 jaar gaat er echt niks veranderen. Anders is het gewoon kapitaalvernietiging.
                Daarbij zullen ze eerst de focus leggen op strookrijk als dat mogelijk is. Iets wat de investering wel waard is de komende jaren…

Jeff82 heb nooit gezegd binnen 20 jaar. Of eventueel kunnen ze investeren naar een lift in het gebouw, dat verdieping erbij komt. Dat je daarzo souveniertjes uit het park kan ophalen.

• Jeff82 heeft hierop gereageerd.

DisneyKaatsheuvel Denk ook even op langere termijn, als ze genoeg geld hebben voor iets anders bouwen.

Dus duurt langer dan 20 jaar dat ze het geld bij elkaar hebben om eindelijk het entreegebied op de schop de gooien?
                    Nogmaals kapitaalvernietiging en dus geen optie.

DisneyKaatsheuvel Of eventueel kunnen ze investeren naar een lift in het gebouw, dat verdieping erbij komt. Dat je daarzo souveniertjes uit het park kan ophalen.

Dan ga je het gebouw verkrachten door de hoogte eruit te halen, dus lijkt me geen goed idee…

Ik denk dat de huidige vorm de komende jaren wel zo blijf. Dat er misschien een andere functie aan gegeven wordt snap ik, maar geen rigoreuze veranderingen…

Jeff82 heb niet over hoogte eruit halen. Dat in het bestaan gebouw een verdieping erbij gebouw wordt. Waar nu loopbrug zit.

We weten nog niet hoe duur de hotelkamers worden. En of ze verschil maken aan welke kant ze zitten (parkkant uitrijk kant). Zolang Efteling niks officieel naar buiten brengen blijft het speculeren.

• Bran vindt dit leuk.

DisneyKaatsheuvel

Ze hebben het bestaande kasteel ‘opgeleukt’, maar het staat er nog steeds, het is niet afgebroken of verplaatst. En of het een enorme verbetering is mag ieder voor zich beslissen. Zelf vind ik het een protserige mismatch van hier tot Tokyo, sorry Hong Kong.

Groter en (ver)nieuwer is niet altijd beter…😬

Soms heb je geen economische reden nodig om een beslissing te maken, die maak je dan uit overweging om iets mooier te maken bijvoorbeeld. Het gros van de bezoekers komt tegenwoordig vanaf rechts van de grote parkeerterreinen en lopen al niet meer richting de grandeur van de entree, die hebben al een hele andere blik op de entree. Het onderhoud zit - hoop ik - gewoon opgenomen in een exploitatie budget waar men elke zoveel jaar (noodzakelijk) onderhoud op moet doen. Zeker een rieten dak vraagt voldoende onderhoud en dat kan je ook niet altijd maar blijven uitstellen. De constructie van het gebouw is volgens mij tot zekere hoogte ook demontabel, dus ik wil het niet uitsluiten dat men kiest om de draairichting van het huis te wijzigen. De enige echte kapitaalvernietiging die je hebt is je souvenirwinkel volgens mij en die functie gaat over twee jaar naar het Grand Hotel toe. Al met al zou het mij niet verbazen als we dat over een jaar of vijf tot tien toch een verplaatsing gaan zien.

Als je het huis 1/8e slag naar rechts zou draaien krijg je ook al een heel ander zicht en aanloop. Dat is technisch gezien niet onmogelijk, maar misschien gezien de unieke houten constructie wel een uitdaging.

• MattaM heeft hierop gereageerd.

Japio ik ga er vanuit dat alles op een dikke fundering is gebouwd en dat verplaatsen best wel eens tot de mogelijkheden behoort. Er is tegenwoordig best wel wat mogelijk met het verplaatsen van grote objecten. Een tijdje terug werd er in Eindhoven zelfs geopperd om de kerk 100+ meter op te tillen om deze bovenop hoogbouw te plaatsen. Enfin, afbraak van deze iconische ingang zie ik de komende jaren écht niet gebeuren.