Op 15 oktober organiseerde de Europese tak van de American Coaster Enthousiasts de Efteling International Fan Day. Wij sloten met Pretpark.club gezellig aan en beleefden een toffe dag in de Efteling. In dit verslag lees je waarom je erbij had moeten zijn. Waarbij ik trouwens wel meteen moet bekennen dat ik met alle drukte van het leren kennen van nieuwe mensen en bovenal de gezelligheid heel weinig foto en videomateriaal gemaakt heb, dus ik vertrouw op jullie aanvullingen! 😉
Om kwart over 8 gaan @Yolande en ondergetekende op pad richting de Efteling. Maar niet voor we ook @tuindwerg even oppikken en met zijn drieën rijden we richting Kaatsheuvel. Daar komen we mooi tegen 9:30 aan en komen we meteen @Niek al tegen. Na een snelle plaspauze melden we ons bij kassa 18 waar @Jopo, en @Hjalmar van ACE Europa al klaar staan om ons te ontvangen.
Aangezien de clubleden van Pretpark.club een groot aandeel hebben in de groep en we natuurlijk ook onze eigen badges uit gaan delen hebben zij voor ons een plekje vrij in Kassa 18 vanwaar we de uitgifte kunnen doen. Ikzelf heb de eer om dat te doen en zie een hoop oude bekenden maar ook veel nieuwe gezichten voorbijkomen, wat beiden erg leuk is! In principe kon wie wilde meteen het park in zodra het ticket, polsbandje en de badge in ontvangst waren genomen. Een groot deel van de PPC’ers bleef echter gezellig wachten naast de kassa. Zodra de laatste zijn spulletjes opgehaald zijn gaan we met een leuke groep van 13 oude en nieuwe bekenden het park in! En voor wie de administratie bij houdt, dat waren (op volgorde van inschrijving) @John, @tuindwerg, @Yolande, @Gucky, Sharon, @LoopingStar, @mitchellkunst, @Maritaaax, @BoccaDellaVerita, @Brecht_VDS, @tom084, @Niek en natuurlijk @Marvin 😉
Aangezien nog niet iedereen Max & Moritz gedaan heeft gaan we meteen maar die kant op en maken een ritje op de blauwe Max baan. Gucky en Sharon wandelen in plaats daarvan trouwens door richting ik meen Fata Morgana, maar ik liep te ver achteraan het groepje om dat precies mee te krijgen. Het plan is eigenlijk om er direct ook een ritje Moritz achteraan te plakken en net als we de wachtrij in willen lopen begint het te regenen. We wijzigen het plan en gaan in plaats daarvan naar Bäckerei Krümel voor een warme drank en een gebakje. Daar is het behoorlijk druk maar door goed speurwerk van Yolande hebben we snel een tafel waar me met een beetje proppen allemaal aan passen. Als we allemaal zitten merken we echter op dat we niet allemaal zitten maar Roy (BoccaDellaVerita) ontbreekt! We besluiten meteen een berichtje op het forum te plaatsen en hem een mailtje te sturen in de hoop dat we elkaar terugvinden. We maken ook direct een appgroepje zodat we niet nog meer mensen van ons groepje kwijtraken. Gelukkig vond Roy een van de meldingen en na de versnaperingen bij Krümel gaan we alsnog dat ritje in de Moritz baan doen waarna hij zich ook weer bij ons aan sluit.
Ook het sprookje De Zes Zwanen had nog niet iedereen gezien en/of beleefd dus we besluiten deze kant op te gaan. Hjalmar en zijn collega (sorry ik ben je naam even vergeten) sluiten ook even bij ons groepje aan). We lopen natuurlijk langs het Spookslot om even een snelle blik op het bouwterrein te kunnen werpen. De foto’s daarvan vind je in het betreffende topic.
Aangekomen bij De Zes Zwanen hebben sommige mensen lichte twijfel of ze wel mee de rij in moeten/willen gaan, maar onder lichte groepsdruk gaan de meesten toch mee. Alleen Hjlamar en zijn collega blijven achter om ons uit te zwaaien als we het kasteeltje in varen 😉
We brengen nog een bezoekje aan de Indische Waterlelies om daarna door te gaan richting Droomvlucht aangezien die laatste binnenkort voor langere tijd zal sluiten. Na dat ritje gaan Hjalmar en zijn collega richting Polle’s voor hun reservering en besluiten wij ook te gaan lunchen. Een deel van de groep gaat richting Grootmoeders Keuken want iemand (Mitchell) wilde echt zó graag een broodje bal met satésaus 😆 De rest ging richting de smulpaap voor de loaded fries of een lekker simpel bakje friet met een snack.
Na de lunch komen we weer met zijn allen samen en doen we een ritje vogelrok en gaan aansluitend ook in Sirocco. Al snel ontstaat er een indeling van bootjes die rustig aan gaan doen en bootjes die op standje centrifuge zullen gaan draaien. Ikzelf zat met Yolande, Mitchell en Marita in een centrifuge bootje. De video daarvan is helaas niet helemaal gelukt maar het ging erg hard en op een zeker moment vlogen we met zijn allen dat hele bootje door 🤣
Om in het nautische thema te blijven gaan we richting het Ruigrijk voor een ritje in het Schommelschip waarbij we beide punten van de boot veroveren. Mitchell en Brecht blijken iets mindere zeebenen te hebben en slaan deze even over.
Hierna is nog precies tijd voor een ritje Vliegende Hollander waarbij we mooi een bootje kunnen vullen. Maar daar wil je natuurlijk wel een kleine groepsfoto van, dus hoe los je dat op? Een selfie? Nee joh! We doen het anders. Vanuit de boot roepen we naar de kade dat iemand een foto van ons moet maken. Een van de willekeurige toeschouwers pakt haastig zijn telefoon, zoekt zo snel als ie kan zijn camera app en maakt een foto van ons. Waarna wij roepen dat we de foto zo op komen halen. Na de rit gaan we bij deze meneer op de kade kijken of de foto gelukt is en jawel, we staan er allemaal op. De foto wordt naar John ge-airdrop-ed en vervolgens in onze appgroep gedeeld. Precies zo’n random actie die je nooit gaat vergeten en nog lang een glimlach op mijn gezicht zal laten verschijnen.
En gelukkig hebben we de foto nog!
Dan is het alweer tijd om richting Fata Morgana te gaan voor de groepsfoto en de Q&A met de Efteling. Nicole Scheffers (directrice park & resort) is helaas verhinderd vanwege persoonlijke omstandigheden, maar de Efteling heeft last minute Jaap den Bleker (Team Lead Project Support) bereid gevonden om onze vragen te beantwoorden. Maar eerst krijgen we van hem een kleine presentatie over wat recente projecten van de Efteling en waar men voor de toekomst mee bezig is. Enkele interessante dingen (sommigen wat meer bekend anderen wat minder) die voorbijkwamen waren:
- Caro doet het nog steeds erg goed en zal waarschijnlijk nog wel een paar jaar opgevoerd blijven worden.
- Er is wel gekeken naar een daadwerkelijke vervanger voor de Bob maar er was simpelweg geen fabrikant meer over die in die vorm een Bobslee wilde bouwen.
- In eerste instantie was het idee om een enkele powered coaster te bouwen maar omwille van de capaciteit is er een tweede baan in het project bij gekomen.
- Na het vernieuwen van de standaard kamers en bovenverdiepingen van het Efteling Hotel zal in de komende jaren ook de benedenverdieping een upgrade krijgen.
- In 2030 wil de Efteling klimaat neutraal zijn. Een voorbeeld van waar ze nu mee bezig zijn is dat heel het Anderrijk gasloos moet worden doormiddel van een groot koude/warmte opslag netwerk. Op dit moment wordt Aquanura nog verwarmd op diesel op te zorgen dat deze bij koude temperaturen kan draaien, ook dat zal hierdoor vervangen gaan worden. Toekomstige projecten zoals Danse Macabre zullen ook direct op deze manier verwarmd gaan worden. Er zijn op dit moment 13.500 zonnepanelen op het Efteling terrein en ook dit zal blijven groeien.
- De Efteling zit op dit moment op een 8,6 wat betreft de gasttevredenheid volgens de slides die we te zien kregen.
Jo heet ons welkom in de Fata Morgana zaal
Jaap den Bleker, Team Lead Project Support
Daarna is het tijd voor de paneldiscussie waarbij Jo namens ACE Europe en onze eigen John namens PPC naar voren komen om Jaap te bestoken met een lijst met vragen die we met de deelnemende clubs vooraf opgesteld hebben. Ik heb zoveel mogelijk mee zitten schrijven met de antwoorden (niet de vragen). Dus ik zal proberen het zo duidelijk mogelijk op te schrijven voor wie er niet bij was. Ook hiervoor geldt natuurlijk dat het een misschien al wat bekender is dan het ander.
- De keuze om het Spookslot te vervangen komt voort uit de bouwkundige staat van het gebouw maar ook het feit dat de score die gasten aan het Spookslot gaven m.b.t. tevredenheid gedaald was. Danse Macabre gaat uniek worden, maar ook niet alleen een attractie. Er zal een volledig gebied komen inclusief entertainment en food & beverage. De wereld rondom Danse Macabre zal groter worden dan die van het Spookslot.
- In de komende 3 jaren zal de volledige track van Joris en de Draak vervangen gaan worden maar alleen de bochten bij de Python, die eerder al extra gefundeerd werden, zullen worden vervangen door Titan Track. De rest van de vervanging zal worden gedaan met Ironwood een stevigere houtsoort. En dat alles natuurlijk door de medewerkers van GCI.
- Er zijn twee redenen waarom de Baron een relatief kort baanverloop heeft. Ten eerste is dat simpelweg het budget. Om een compacte zwaar gethematiseerde achtbaan te bouwen is nu eenmaal ook een deel van het budget nodig om de thematisatie te doen. Daarnaast is men van mening dat de trein op het einde niet voldoende snelheid heeft om nog een extra element te doen. Dat zo te traag worden.
- De hoogte van de Baron was door de Efteling vooraf al gesteld op net iets onder de 30 meter om onder de boomgrens te blijven. Echter heeft B&M minstens 37,5 meter nodig om de verticale drop uit te kunnen voeren, dat is de reden waarom de Baron deze tunnel heeft. Daaruit is ook voor een groot deel het idee voor een mijnthema ontsprongen. Dat zat al wel in het achterhoofd, maar de tunnel zorgde ervoor dat dat zijn doorgang vond. Overigens was er 3 maanden nodig om Walter Bolliger te overtuigen om de toren van de lifthill/drop te bouwen zoals hij er nu staat. B&M wijkt zoals bekend niet graag af van hetgeen wat zij doen, een goede achtbaan neerzetten en hebben ook niet zoveel met thematisatie. Men denkt ook dat ze om die reden niet zo snel nog een project als deze aannemen hoewel ze er wel erg trots op zijn wat ze samen met de Efteling gebouwd hebben.
- Bij de herbouw van de Python een paar jaar geleden is er niet over gedacht om het Python+ project uit de ijskast te halen. Men wilde deze juist zoveel mogelijk hetzelfde terugbouwen omdat deze baan inmiddels zo iconisch is en een echte klassieker voor de Efteling. Bekend is natuurlijk dat de Python door de herbouw wat sneller is geworden, echter rijdt hij op dit moment net iets te snel waardoor hij met te veel snelheid op de eindremmen aan komt. Dat is een probleem waar men momenteel aan werkt om op te lossen. De snelheid van de lifthill heeft hier overigens niet mee te maken, dat is puur en alleen voor de capaciteit en dispatch tijden.
- Op de vraag welke fabrikanten in aanmerking zouden kunnen komen als van De Vliegende Hollander ooit de track moet worden vervangen zijn eigenlijk maar twee namen te noemen. Intamin of Mack, waarbij Mack de meest waarschijnlijke is. Origineel bedacht Mack voor DVH namelijk ook het Rocking Boat concept maar daar is door de Efteling destijds niet voor gekozen. Mack is inmiddels wel actief bezig met dit concept en het zou in de toekomst ergens anders wel moeten gaan verschijnen. Overigens draait DVH op dit moment erg goed en valt ook goed in de smaak bij de bezoekers, al heeft deze attractie wel veel onderhoud nodig. Deze attractie was wel de reden om voortaan vooral te kijken naar proven technology en attractie bouwers.
- Er is in het Sprookjesbos nog plek voor een aantal Sprookjes en de bedoeling is ook om hier vooral uit te breiden en niet te vervangen. Denk hierbij ook aan volledige renovaties van Roodkapje en het huisje van Vrouw Holle.
- De vraag kwam hoe ver de Efteling op dit moment is met de 9+ die men wil halen en hoe dit dan gemeten wordt. Jaap gaf aan dat hij geen exact cijfer kan geven (gelukkig zagen we op een eerdere slide dat daar een 8,6 vermeld staat 😉) maar wel dat men op sommige vlakken de 9+ al haalt maar andere nog niet. Het meten is overigens vrij eenvoudig. Mensen die tickets of verblijven boeken bij de Efteling krijgen kort daarna een napret e-mail met een enquête om zo de ervaring te meten. Daarbij maken ze dan ook weer kans om entree tickets te winnen om mensen te activeren om dit in te vullen.
- Er lopen op dit moment veel bouwprojecten in de Efteling waarvoor allemaal een bepaald budget uitgetrokken is. Gelukkig zijn voor deze projecten veel van de materialen vooruitbesteld wat ervoor zorgt dat, ondanks de stijgende prijzen van dit moment, een groot deel van deze projecten binnen het originele budget blijft vallen. Maar ze hebben, net als iedereen, weldegelijk last van de stijgende prijzen.
- De Family Launch Coaster ligt niet al ergens in een loods opgeslagen. Sterker nog, het zou zelfs kunnen dat hier sowieso iets heel anders gaat gebeuren dan men origineel voor ogen had. Dat gaat opnieuw bekeken worden wanneer men daadwerkelijk met deze uitbreiding gaat beginnen. Het niet kunnen uitbreiden aan de oostkant was wel de reden om in het park verder te gaan bouwen aan het Efteling Grand Hotel en Danse Macabre.
- Op dit moment staan er geen grote attracties op de planning om verwijderd te gaan worden zoals nu met Spookslot wel moest. De restauratie van de Python en Pagode zijn voorbeelden van hoe ze het liever doen.
- Persoonlijk zou Jaap graag een Drop Tower (Tower of Terror werd als voorbeeld genoemd) aan het park toevoegen of een Flying Theater gebaseerd met een verhaallijn over Fokker of andere vroegere luchtvaart elementen.
- Ook zou hij graag een Taron-achtige achtbaan in de Efteling willen hebben. Het park kan volgens hem wel een goede hoge snelheid achtbaan gebruiken.
Aangezien Jaap hierna snel door moest naar een volgende afspraak (iets met een concert 😉) was er niet veel tijd meer voor losse vragen vanuit de zaal. Gelukkig was er inmiddels ook zoveel verteld dat die er niet heel veel meer waren. Wel kwam nog de vraag of de Efteling er iets mee gaat doen dat zoveel wachtrijen geen beschutting hebben tegen regen en zon. Hierop gaf Jaap aan dat dit inderdaad een punt van aandacht is en bij bestaande en toekomstige attracties aangepakt zal gaan worden. Daarna bedankten we Jaap voor zijn tijd en antwoorden met een applaus en was het voor ons tijd om aan tafel te gaan.
Voor het dinner bleven we in de Fata Morgana zaal waar ons op weg naar de tafels direct een drankje aangeboden werd. Sowieso voelden we ons ware VIPs terwijl we daar zeten. De hele tijd werd rondgegaan met drinken en puntzakken friet. Daarnaast was er een ruim buffet met rijst, saté, hamburgers (en die waren goed! 🤤) en broodjes pulled pork. Daarnaast ging ook nog het ijskraampje open waar we keuze hadden uit diverse smaken ijs en topings. We hebben onze buikjes goed rond kunnen eten, wat was dit top geregeld.
Tijdens het buffet hadden we aan tafel ook nog de nodige hilariteit om de kameel in de hoek, maar om dat écht te begrijpen had je erbij geweest moeten zijn 🐫
Om 10 over 8 verlaten we de Fata Morgana zaal om nog even gezamenlijk Aquanura te bekijken. Waarna het tijd was om ons weer richting het Ruigrijk te begeven waar we ERT hadden op de Python en Baron. En met 5 ritjes Python en een stuk of 10 op de baron kun je het wel een ware ERT noemen ook. Complimenten voor het personeel ook bij deze attracties, het was enorm gezellig in de stations en er werd keidhard doorgewerkt. Om te zorgen dat we extra ritjes konden maken bij de Baron werd zelfs de stop voor de lifthill om naar de voorshow te kunnen kijken uitgeschakeld zodat de treinen sneller rond konden 😂 Ik wist niet eens dat dat een optie is!
Daarna was het dan helaas tijd om iedereen te bedanken voor een enorm gezellige dag en afscheid van elkaar te gaan nemen. Aangekomen bij de uitgang bleken hier echter alle toiletten al gesloten te zijn, maar waren er toch wel wat mensen die nog even een toilet stop wilde maken voor ze aan de terugreis wilden beginnen (mezelf inclusief). Dat hebben we opgelost met een gezellige aftermeeting in de Gelachkamer van het Efteling Hotel! 🥳 Rond half 12 was het dan toch echt mooi geweest en gingen we op huis aan.
Hier alvast de groepsfoto in een wat kleiner formaat, we gaan er nog even achteraan om deze ook in groot formaat met jullie te kunnen delen.
Rest mij nog ACE Europe en in het bijzonder Jo en Hjalmar te bedanken voor de organisatie van deze fantastische dag. De Efteling voor hun gastvrijheid met in het bijzonder Jaap den Bleker die last minute ons te woord kwam staan en het fantastische personeel bij het Buffet en de ERT’s. En niet te vergeten natuurlijk alle gezellige mensen die gedurende dag onderdeel uitmaakten van ons groepje, supertof om nieuwe mensen op een meet-up te zien en nog toffer dat jullie in de toekomst vaker mee willen gaan! Dan maken we er weer net zo’n feestje van! 🥳
(En aanvullen wat ik gemist heb he! 😉)