Progress Van geld wegzetten voor latere uitbreidingen zie ik in de cijfers niet direct iets terug, dus hoe de pre-Corona groeistrategie van Toverland er uit zag blijft voor mij een raadsel.

We weten echter dat Toverland optimistisch is over uitbreidingen in de komende jaren, want het park heeft al vele open hectares beschikbaar en besloot toch vorig jaar extra grond aan te trekken èn meldde in het jaarverslag een aankomende betaling van meerderde miljoenen voor nog meer grond op het oog te hebben. Die grond helpt natuurlijk met de balans, zeker als 't eventueel onder de verwachte toekomstige waarde kan worden aangetrokken, maar als het park echt in een lastig parket zat en niet geloofde in uitbreidingen op korte termijn hadden ze vast en zeker die miljoenen uitgetrokken om huidige grond te bebouwen of schulden af te lossen.

Progress Klopt. Maar dat schrijf ik zelf ook al. De Efteling is hier een beetje de vreemde eend vanwege de grote aantallen. Overigens is die 6% nog steeds erg verrassend ten opzichte van andere parken. Zelfs Walibi met de nieuwe achtbaan komt daar niet bij in de buurt.

Jules het park heeft al vele open hectares beschikbaar en besloot toch vorig jaar extra grond aan te trekken

Daar zijn ze bij een ander park vast jaloers op haha. Toverland kan in de (verre) toekomst echt veel profijt hebben van deze strategie waarbij steeds ver vooruit wordt gekeken naar uitbreidingsmogelijkheden.

Tja, ze lijken er zelf inderdaad alle vertrouwen in te hebben, anders koop je inderdaad niet zoveel land bij. Ook de nieuw aangeschafte achtbaantrein was natuurlijk geen kleine investering.
    En toch zet ik mijn vraagtekens... een schuld van 46 miljoen die significante uitbreidingen in de komende jaren erg lastig zal maken, tegenvallende cijfers, een in zeer korte tijd compleet uitgedunde directie... zit er een overname aan te komen?

Progress Interresante, maar welk bedrijf is geschikt. Ik denk gelijk aan Merlin, maar het past niet echt in hun plaatje. Parque Reonidos zou echt zonde zijn, Aspro is nog erger, maar ik zou dan hopen een kapitaal krachtige familie, want ik kan mijzelf geen geschikte groep vinden. De indoorhallen en Magische vallei passen wel een beetje bij De Gullivers Group, maar lijkt me sterk dat ze willen gaan opereren in Nederland.

broodje123 Plopsa is er ook nog... we weten dat die best nog een park in Nederland zouden willen. Hoewel ze als ik me goed herinner meer interesse hadden in een park in de Randstad.

Hoe dan ook zal het voor de familie vooral interessant zijn wie het meeste geld op tafel legt.

Ik hoop toch echt niet op een overname eigenlijk. Ik denk juist dat het feit dat het een familiebedrijf was ontzettend veel goed heeft gedaan. En nu dragen ze het over aan de volgende generatie die dezelfde visie (hopelijk) heeft. Ik ben bang dat een investeerder/overname dat in de weg zou zitten.

Overname door de Mack familie? 😉 Ze hebben toch zulke goede contacten met Europapark 😅

Ik vind een overname niet waarschijnlijk als nou net alle externen de directie verlaten en de familie overblijft... En eigenlijk vind ik het uberhaupt niet waarschijnlijk; ik heb de indruk dat er in de familie(bedrijven) heel veel geld zit en dat ze ontzettend veel plezier beleven aan het runnen van het park. Waarom zouden ze het dan laten overnemen?

Ik weet overigens niet hoeveel waarde we moeten hechten aan het kopen van de grond. Ik deel de analyse dat je zo’n investering niet doet als je heel krap zit, maar tegelijk kan het ook zijn dat het een unieke kans was om de grond nu te kopen. Nu of voorlopig heel lang niet, zeg maar. Het is anders dan een achtbaan kopen: als je dat niet dit jaar doet, dan is er volgend jaar nog steeds heel veel keuze. Het is de vraag of die grond een volgend jaar ook nog te koop zou zijn.

• Tonnie heeft hierop gereageerd.

Laten we Toverland even niet laten overnemen door iemand anders alsjeblieft. De huidige kracht zit hem in het familiebedrijf. 🙂

tuindwerg Het is anders dan een achtbaan kopen: als je dat niet dit jaar doet, dan is er volgend jaar nog steeds heel veel keuze. Het is de vraag of die grond een volgend jaar ook nog te koop zou zijn.

En ze leren van de Efteling met een stelletje directe buren die goud zien in hun stukjes grond 😅

Ik zie een overname al zitten. Toverland is ook grotendeels toch van investeerders, en het zal dan misschien wel de betere kant op gaan. Mij lijkt het wel fijn eigenlijk 🙂

broodje123 Toverland is ook grotendeels toch van investeerders

Nee, Toverland is gewoon familie eigendom en zeker niet van investeerders.

Michael Ik denk dat FlorijnThemeparkfan misschien bedoelt dat het park weliswaar eigendom van de familie is, maar dat het deels ook onderpand zal zijn voor de 46 miljoen aan openstaande schuld.

Mijn huis is ook gewoon van mij totdat ik mijn schulden niet meer kan betalen.

Anders mag de bank snel de verzekeringen en gemeentebelastingen gaan betalen voor me! En nog wat verbouwingen die in de planning staan...