Meint Dat is helemaal waar. Ik zeg dan ook nergens dat Toverland nú moet investeren. Zeker gezien de nog relatieve onbekendheid van de meest recente uitbreidingen én het feit dat het park met lange coronasluitingen te maken heeft gehad, kunnen ze nog best een paar jaar wachten. In die paar jaar moeten ze dan wel zorgen dat de ‘spaarpot’ weer vol raakt of een deel van de schuld aflossen.

Over de financiën van dit jaar is er gisteren wat gezegd tijdens de Toverland Fanday: Het ziet er dit jaar een stuk gunstiger uit en een positief resultaat valt te verwachten mits ze mogen open blijven van de overheid.

Overigens kwa uitbreidingen, Toverland heeft begin dit jaar in hun eigen podcast verteld dat ze kijken naar een kleinere uitbreiding van Avalon voor seizoen 2022 of 2023.

Progress en de leegloop die we in de directie hebben gezien.

Het is een familie bedrijf waar Gelissen Junior een plek heeft gekregen en daardoor de vorige directie ruim baan heeft gemaakt....

Progress Het zou het park in mijn ogen wel het duwtje in de rug kunnen geven richting de volgende grote groeistap.

Vind je? Sowieso zie je dat na de meeste overnames door groepen investeringen minder worden en er vaak op veel plekken bezuinigd wordt>
Daarnaast hebben we toch wel vastgesteld dat de familie het park echt niet vrijwillig zal verkopen, dan moet er echt een noodzaak zijn omdat het echt niet anders kan.
Ga je dan kijken welke partijen een "slecht park" over willen nemen houd je er een paar over, allemaal namen die je liever geen pretpark ziet runnen.

Demin Het zal geen toeval zijn dat Toverland juist dit jaar overstapt op extra betaalde Halloween-huizen.
Mwa, vind ik wel erg kort door de bocht.
De populariteit van Halloween in Toverland stijgt al een tijdje, de verwachting gezien veel bezoeken uitgesteld zijn door corona is ook nog eens dat t dit jaar extra druk wordt in de parken (dat zie je nu ook al)
T halloween aanbod kan je niet zomaar laten stijgen tot dat niveau, dus dat beprijzen is een heel logisch gevolg.

Meer "geld uit de gast halen" is ook niet zo heel gek natuurlijk in t algemeen, een Pieter Cornelis gaf bijvoorbeeld aan dat hij voor veel parken er meer in ziet de uitgave per gast omhoog te halen dan meer bezoekers binnen te halen tegen bodem prijzen.
En daar zit wat in natuurlijk, verleid je gemiddeld de gast tot een paar euro meer uitgave per bezoek kan je zomaar onder de streep een paar miljoen extra over houden.

Dutch23 Toverland moet gaan nadenken of uitbreiden in themagebieden de juiste zet is voor de toekomst.

Dit is wel enorm kort door de bocht.
Het bestemmingsplan is niet voor de komende 2 tot 5 jaar natuurlijk, dit is veel langere termijn, dus buiten meer invulling in bestaande themadelen horen daar ook gewoon nieuwe themagebieden bij, ik denk niet dat iemand echt verwacht dat de eerst volgende uitbreiding een heel nieuw themagebied is zoals Avalon.

Daarnaast waren Port Laguna en Avalon natuurlijk een ander soort uitbreiding, daarmee wist Toverland het park om te turnen van Speelhallen met een pretpark deel naar een themapark met overdekte speelhallen.

Een stukje verblijf creëren kan wel een relatief slimme zet zijn, de popup camping is behoorlijk populair, dus de vraag lijkt er zeker te zijn, daarnaast is het bekend dat verblijfsgasten vaak veel meer besteden gemiddeld dan dag bezoekers, dus dat mes snijd aan meer kanten.

Tonnie Het is een familie bedrijf waar Gelissen Junior een plek heeft gekregen en daardoor de vorige directie ruim baan heeft gemaakt....

Er is dan wel héél ruim baan gemaakt; de algemeen directeur, commercieel directeur, operationeel directeur én technisch directeur zijn allemaal opgestapt. Het kan natuurlijk zijn dat Gelissen junior het directieteam te zwaar vond en zijn eigen structuur neer wilde zetten, maar opvallend is het wel.

Tonnie Vind je? Sowieso zie je dat na de meeste overnames door groepen investeringen minder worden en er vaak op veel plekken bezuinigd wordt>
    Daarnaast hebben we toch wel vastgesteld dat de familie het park echt niet vrijwillig zal verkopen, dan moet er echt een noodzaak zijn omdat het echt niet anders kan.
    Ga je dan kijken welke partijen een "slecht park" over willen nemen houd je er een paar over, allemaal namen die je liever geen pretpark ziet runnen.

Ik ben het met je eens dat de meeste groepen een slechte naam hebben. Toch zijn er uitzonderingen: kijk naar een Plopsa en een CDA. Toegegeven, in het geval van die laatste komt Walibi Holland er vaak bekaaid van af, maar bv. Parc Asterix en Walibi Belgium hebben toch mooie uitbreidingen gehad.
    Als het voor de familie lastiger wordt om kapitaal bij elkaar te krijgen voor verdere uitbreidingen, zou overname een mogelijkheid kunnen zijn.

De conclusie kan ook zijn dat de directiestructuur simpelweg te snel te pompeus is geworden, wat door allerlei factoren kan gebeuren en dat met een simpele interne reorganisatie de structuur van de organisatie weer lean is gemaakt. Het is de invulling die jij eraan geeft dat je het als iets negatiefs lijkt te ervaren.

Progress Plopsa en een CDA

Tsja, maar is dit echt wat je wilt? Bij Plopsa krijg je alles wat je ook al in Holiday Park en De Panne kunt doen, wordt het thema 13-in-1-dozijn, en wordt het park er qua operations en horeca ook niet beter op. CDA is de laatste jaren zeer redelijk, maar dat is ook een soort recency bias. Iedereen is de jaren voor de grote uitbreidingen alweer vergeten, toen elk park van CDA jarenlang stil heeft gestaan. Beide opties zijn niet echt een verbetering ten opzichte van een familie zonder kapitaal (mocht dat gebeuren).

Progress Er is dan wel héél ruim baan gemaakt; de algemeen directeur, commercieel directeur, operationeel directeur én technisch directeur zijn allemaal opgestapt. Het kan natuurlijk zijn dat Gelissen junior het directieteam te zwaar vond en zijn eigen structuur neer wilde zetten, maar opvallend is het wel.

Vanaf begin af aan (en nog steeds eigenlijk) was Gelissen Sr natuurlijk de directeur, alleen die verdeeld zijn aandacht over meer bedrijven, dus ik geloof wel dat je in zo een fase vrij snel een "grote" directie neerzet.
        Nu Gelissen jr er zit heb je iemand die daar dedicated zijn aandacht voor heeft, daarnaast zal in die jaren de management laag ook gegroeid en verbeterd zijn waardoor je niet perse noodzaak meer hebt aan een groot directieteam.
        Bij vrijwel alle vertrokken directieleden lijkt t vertrek niet helemaal vanuit hun zelf te zijn gekomen.

Progress kijk naar een Plopsa en een CDA.

Plopsa is toch net de grootste angst als die t over zouden nemen, om alles wat Meint zegt.
        CDA begint op een aantal vlakken idd eea eindelijk (broodnodig) te doen, maar die is totaal niet logisch voor TVL gezien die dan concurreert met de eigen parken.

Tonnie Merlin zou ook altijd nog een optie zijn. In hun strategie stond dat ze meer actief wilden worden in West Europa en de Benelux, dus Toverland zou dan een goede overnameprooi zijn. Zeker doordat het al een redelijk aanbod heeft en je makkelijk IP kan toevoegen (bijv tovertuin veranderen naar Peppa Pig Land) en er veel ruimte is voor extra verblijfsaccomodaties. Ik zeg niet dat het ideaal is maar ik zou dit ook als een realistische optie zien.

Merlin zou ik echt niet willen als overname, maar als ik kijk naar Holidaypark.. Dan zie ik Studio 100 als overname een mooier beeld

broodje123 dus Toverland zou dan een goede overnameprooi zijn

Een overnameprooi suggereert dat het park met de benen in de lucht ligt te wachten tot het dood gebeten wordt en iemand ze komt redden. Dat lijkt me nogal ongenuanceerd en niet kloppend. Uiteindelijk is elk park te koop voor de juiste prijs. Ook Toverland. Het is hetzelfde als dat Studio 100 ook Duinrell en Drievliet wel eens hebben benaderd en onderzocht om over te nemen. En er zullen vast en zeker eens groepen of parken informeren naar de mogelijkheden voor overname van Toverland. Maar het feit dat dit niet is gebeurd en er gewoon nieuwe investeringen aankomen en een wijziging van bestemmingsplan in de maak is geloof ik niet dat een partij voor een dubbeltje op de eerste rij kan zitten om dit park over te nemen. En dat is wel wat ik proef uit de reacties van de usual suspects als het op deze dagdromerij aan komt.

Ik zie hier opeens zo veel discussie over "overname" in het geval Toverland, en ik vraag me echt af waar dit vandaan komt. Als ik terug scroll is het niet meer dan een gedachtenspinsel van @Progress , correct?

Progress Ik zou nog steeds niet verbaasd zijn als we ergens in de komende jaren het bericht krijgen dat Toverland wordt overgenomen door een parkengroep. Een goedgekeurd bestemmingsplan maakt het park natuurlijk meer waard bij een eventuele verkoop.

De basis voor jouw aannames ontgaat mij compleet, Toverland lijkt gewoon onder haar eigen paraplu te blijven voortbestaan. Toverland is zelf in alle uitingen positief over de toekomst, inclusief de corona-tegenslagen. Af en toe wordt er op een looopings-manier (spanning en sensatie) genoemd dat de schulden torenhoog zijn, maar daar zit volgens mij gewoon een nette bedrijfsvoering achter waardoor die investeringen op termijn gewoon conform afspraken worden afgelost.

Anyways, ik vind het speculeren over een overname van Toverland wel wat onzinnig, want er is niets (echt niets) dat daar op zou moeten wijzen, behalve bovengenoemde gedachtenspinsel.

edit: na een kleine zoektocht via google kom ik overigens hier uit, waarin je dezelfde ongefundeerde wegen bewandelt en een hoop opmerkingen over de financiën uiteindelijk laat uitkomen in de volgende vraag:
            https://forum.pretpark.club/d/998-caroline-kortooms-neemt-afscheid-van-attractiepark-toverland/50

Progress En toch zet ik mijn vraagtekens... een schuld van 46 miljoen die significante uitbreidingen in de komende jaren erg lastig zal maken, tegenvallende cijfers, een in zeer korte tijd compleet uitgedunde directie... zit er een overname aan te komen?

Dit hele overname verhaal is echt dikke onzin volgens mij dat je al sinds vorig jaar mei roept dus, zonder dat er een basis voor bestaat.

Kleine disclaimer overigens: het is niet uit te sluiten dat toverland ooit gaat worden overgenomen natuurlijk, maar op dit moment is er geen enkele reden om te denken dat dat gebeurt.

Je zou het kunnen vergelijken met een verkeerslicht dat op groen gaat springen. Je hebt geen idee wanneer, maar als je het maar lang genoeg roept heb je vanzelf een keer gelijk.

Al sinds de bouw van Troy (2006) wordt er vanuit alle kanten geroepen dat Toverland wel eens overgenomen zou kunnen worden. Dit gaat de komende jaren niet gebeuren! De huidige directie heeft enorm veel liefde voor het park. Ik zie eerder Walibi Holland overgenomen worden, maar dat is een ander park en een andere discussie 🙂 .

Demin Het zal geen toeval zijn dat Toverland juist dit jaar overstapt op extra betaalde Halloween-huizen.

@Simon heeft die vraag gesteld bij de fanclub dag afgelopen weekend. Heeft te maken met tijd en kwaliteit die is geïnvesteerd in relatie tot de groeiende populariteit. Organische groei van het evenement zou ik het zelf mee samenvatten.

Niek Als ik terug scroll is het niet meer dan een gedachtenspinsel van @Progress , correct?

Dat klopt! Het is absoluut geen gerucht of zo, maar wel een scenario dat me aannemelijk lijkt. Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten… time will tell!

Niek Dit hele overname verhaal is echt dikke onzin volgens mij dat je al sinds vorig jaar mei roept dus, zonder dat er een basis voor bestaat.

En dat heb ik dan ook steeds netjes aangegeven, ik heb nergens beweerd dat er een overname zit aan te komen, het is puur mijn persoonlijke vermoeden. Ik heb ook helemaal geen bronnen rond Toverland of zo. Het is pure speculatie zoals op dit forum wel vaker plaatsvindt. Ik baseer die speculatie op de hoge schuldenlast, het grote verloop in de directie én de bestemmingsplanprocedure die men start terwijl in het huidige park de komende jaren nog voldoende ruimte is.

18 dagen later

Nieuwe update met betrekking tot het bestemmingsplan. Weinig concreet nieuws, maar dat is in dit stadium te verwachten natuurlijk. Het proces loopt in ieder geval lekker door 🙂

Raadssessie

Op zaterdag 25 september heeft er in het kader van het participatietraject een bijeenkomst plaatsgevonden voor de fractieleden van gemeente Horst aan de Maas. In deze sessie zijn de plannen voor het bestemmingsplan verbrede reikwijdte uitgebreid aan bod gekomen. Ook is er gesproken over thema's als duurzaamheid en sociale inclusie. De leden van de fracties zijn hiermee op de hoogte gebracht van alle ontwikkelingen rondom Toverland en de speerpunten voor de toekomst.

Voortgang proces

De Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) en bijbehorende nota van zienswijzen is op 27 september 2021 vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders.

De NRD is de eerste stap in de formele procedure. In de NRD is beschreven welke milieueffecten op welke wijze worden onderzocht in het milieueffectrapport (MER). Nu de NRD is vastgesteld, staan de kaders voor het MER vast. Het ontwerp MER wordt op dit moment opgesteld. Ook het ontwerpbestemmingsplan verbrede reikwijdte wordt de komende periode verder uitgewerkt en afgerond.

Bekijk de NRD

Vervolg participatieproces

Begin dit jaar hebben wij voor omwonenden en belanghebbenden een participatieproces gestart. Dit omdat wij het van groot belang vinden om de omgeving bij het nieuwe bestemmingsplan te betrekken. Het participatieproces bestaat uit 3 stappen. Stap 1) het informeren van de belanghebbenden en stap 2) het ophalen van wensen, ideeën en kansen zijn afgerond.

We zijn bijna klaar voor stap 3) het terugkoppelen. Bij deze stap bespreken wij met omwonenden en belanghebbenden welke wensen en eisen wij kunnen en willen meenemen in de plannen. Binnenkort ontvangen omwonenden en belanghebbenden een uitnodiging voor deze bijeenkomst, die in november zal plaatsvinden.

De resultaten van het participatieproces worden meegenomen in het ontwerp bestemmingsplan verbrede reikwijdte.

• NR92 vindt dit leuk.
              2 maanden later

Toverland heeft weer een update naar buiten gebracht met betrekking tot het nieuwe bestemmingsplan. Weinig daadwerkelijk nieuws maar goed dat Toverland toch blijft informeren over het lopende proces zodat het onder de aandacht blijft en duidelijk is welke stappen worden uitgevoerd op dit moment.

Voortgang proces

De onderzoeken voor het bestemmingsplan verbrede reikwijdte en het participatieproces kosten meer tijd dan vooraf ingeschat. Zorgvuldigheid is het uitgangspunt bij de planvorming. Afstemming met deskundigen, bevoegde instanties en de omgeving vindt bijna uitsluitend digitaal plaats. Hierdoor zijn er soms extra stappen nodig om het proces goed te voeren en stukken op een zorgvuldige wijze af te kunnen ronden. De verwachting is dat het ontwerpbestemmingsplan verbrede reikwijdte het eerste kwartaal van 2022 in procedure wordt gebracht. Wij houden u op de hoogte.

Vervolg participatieproces: bijeenkomst in januari

Wij vinden het van groot belang om de omgeving bij het nieuwe bestemmingsplan te betrekken. Daarom hebben wij begin dit jaar een participatieproces gestart voor omwonenden en belanghebbenden. De eerste twee stappen, het informeren van de belanghebbenden en het ophalen van wensen, ideeën en kansen zijn afgerond.

De derde en laatste stap is het terugkoppelen. Bij deze stap bespreken wij met omwonenden en belanghebbenden welke wensen en eisen wij kunnen en willen meenemen in de plannen. In nieuwsbrief 5 hebben we aangekondigd dat de bijeenkomst met omwonenden en belanghebbenden zou plaatsvinden in november. Deze bijeenkomst wordt echter verplaatst naar januari 2022. Met het oog op de huidige coronamaatregelen zal dit overleg digitaal plaatsvinden. De betrokkenen ontvangen hiervoor tijdig een uitnodiging.

2 maanden later

De bijeenkomst met omwonenden en belanghebbenden is geweest, binnenkort kan Toverland de plannen gaan indienen bij de gemeente!

Vervolg participatieproces: Bijeenkomst omwonenden en belanghebbenden

We zijn aangekomen bij de laatste stap van het participatieproces: het terugkoppelen. In het kader hiervan heeft in januari een digitale bijeenkomst plaatsgevonden met de omwonenden en belanghebbenden die eerder in het proces betrokken waren.

Tijdens de sessie is toegelicht op welke wijze de opgehaalde wensen zijn meegenomen in het proces om te komen tot een ontwerp Milieueffectrapport (MER) en een ontwerpbestemmingsplan verbrede reikwijdte.

Voor het MER en het bestemmingsplan zijn diverse onderzoeken en studies uitgevoerd. De uitkomsten hiervan zijn nog niet met de omwonenden en betrokkenen gedeeld. De uitgangspunten voor de onderzoeken, de wijze van onderzoeken alsmede de uitkomsten van deze onderzoeken dienen namelijk eerst formeel te worden getoetst en afgewogen door gemeente Horst aan de Maas, alvorens het College van B&W hier een besluit over neemt.

Voortgang proces

Nu de terugkoppeling heeft plaatsgevonden is het participatieproces bijna afgerond. Het participatieproces is een informeel traject, waarbij Toverland het gesprek is aangegaan met de omgeving. Hierop volgt het wettelijke traject, waarbij het ontwerp MER en het ontwerpbestemmingsplan verbrede reikwijdte worden ingediend bij gemeente Horst aan de Maas met het verzoek deze vrij te geven voor de zienswijzenprocedure. Tijdens de wettelijke procedure worden in het kader van de zienswijzeprocedure de plannen door Toverland en gemeente Horst aan de Maas aan de omwonenden en belanghebbenden toegelicht. Tijdens de zienswijzenperiode van 6 weken die hierop volgt kan iedereen een zienswijze indienen tegen het plan. Ingebrachte zienswijzen worden vervolgens door gemeente Horst aan de Maas beantwoord en meegenomen in de besluitvorming.

Toverland zal ook na afronding van het participatieproces in contact blijven met de omwonenden en belanghebbenden.

een maand later

Ben benieuwd wanner we iets gaan zien verschijnen op ruimtelijkeplannen. Lijkt me dat ze binnenkort wel iets willen gaan indienen. Want het ontwerp-plan was volgensmij voor eind vorig jaar gepland.

22 dagen later

Toverland verwacht het nieuwe bestemmingsplan in de aankomende maanden.

Spannend allemaal.
              Een toffe hyper zou ook niet misstaan in Toverland denk ik zo, ben benieuwd naar de toekomst!

• Enil vindt dit leuk.