NR92 Interessante analyse, dankjewel!
Ik ben het alleen niet helemaal eens met het vergelijken van de groeipercentages: als de Efteling 19% zou groeien zou dat een miljoen bezoekers extra betekenen! Vanuit een lagere startwaarde is een hoog percentage natuurlijk eenvoudiger te realiseren. Je geeft overigens zelf al aan dat de groei er alweer een beetje uit raakt (van 19% naar 6%). Het miljoen bezoekers dat men hoopte te bereiken is in ieder geval nog niet in zicht (en in 2020 zal dat ook lastig worden, hoewel we dat het park natuurlijk niet kunnen aanrekenen).
Eens met je analyse van de schuld: meer geld lenen gaat niet gemakkelijk zijn. De debt/ebitda ratio is weliswaar verbeterd, maar nog steeds een stuk hoger dan was afgesproken met de bank. Van geld wegzetten voor latere uitbreidingen zie ik in de cijfers niet direct iets terug, dus hoe de pre-Corona groeistrategie van Toverland er uit zag blijft voor mij een raadsel.
Ik lees overigens net dat technisch directeur Paul Oomen ook opstapt. Dus nu zijn naast Caroline Kortooms de technisch directeur, de operationeel directeur en de marketingdirecteur opgestapt. Volgens Looopings wordt voor deze functies geen vervanging gezocht, dus de directie bestaat straks uit Jean Gelissen sr. en Jean Gelissen jr. Die zullen het behoorlijk druk gaan krijgen neem ik aan :-) Maar goed, als invulling niet nodig is snap ik helemaal dat men daarvoor geen nieuwe kosten gaat maken.
Het hier geopperde vermoeden dat een nieuwe directeur ook vaak een nieuwe directie om zich heen vormt zal dus niet bewaarheid worden.