Eftelflags Er is simpelweg geen ruimte meer en het lijkt mij niet wenselijk om dit soort wachtpleinen te maken. En welke paden zijn dan zo druk? Dat valt toch wel mee. Zelfs op de meest drukke zomeravonden kan je vrijwel altijd overal wel doorlopen tegenwoordig. En dat is een compliment voor de Efteling natuurlijk.
Ik denk dat t goed is om even duidelijk te stellen dat er een paar dingen door elkaar heen lopen nu.
De momenten dat jij er was, Marvin er was en ikzelf er zijn geweest zat de Efteling nog in een opschalende fase waarbij de capaciteit erg laag begon om vervolgens elke dag meer op te schalen tot er problemen kwamen (die ze dan gingen oplossen), dus rustige paden waren ook een feit dat er gewoon heel weinig mensen rondliepen.
(de rustige paden op de zomeravonden heeft er ook mee te maken dat de drukste zomeravonden zomaar ruim 15% minder bezoekers trekken dan "vroeger")
Mijn ervaring was dat de wachtrijen an sich goed werkte met afstanden etc (alleen er kon natuurlijk weinig capaciteit in), op de paden (waar feitelijk weinig sturing is) en de knooppunten zie je dat mensen gewoon schapen zijn en het dus vaak al niet goed ging.
Dus de wachtrijen zitten feitelijk vol, de rides draaien met minder capaciteit, en dat maakt dat eigenlijk de Efteling+Maatregelen al aan zijn capaciteit zit van wat het park verwerken kan.
Nu is het dus voor de Efteling zoeken naar extra capaciteit. (want dagen met 7000 man + maatregelen kosten bakken vol met geld).
Een Boardingpass idee zoals Disney bij Rise gebruikt zou een aanvulling kunnen zijn om een deel van de wachtrijen binnen de wachtruimtes beheersbaar te houden, maar die mensen moeten wel ergens anders blijven (daar zal de Efteling op moeten gaan sturen, denk aan de al eens eerder genoemde food-truck weide met ruime opzet voor gasten om te wachten en te eten/drinken),
Maar ook wachtrijen in andere ruimte's laten lopen is een oplossing hiervoor.
Elke vierkante meter die je echt gestuurd kan gebruiken is winst.
Niets tegen Walibi, maar de bezoekersaantallen van Walibi tegenover de Efteling zijn niet echt te vergelijken natuurlijk, dus dat een Walibi wel met 99% virtueel wachten kan werken zegt niet dat dit in de Efteling wel gaat werken.
Dat de Efteling hard op zoek is zie je wel aan de wachtrij over de parkeerplaats, of het spiegelpaleis wat ze geknutseld hebben bij Carnaval Festival, er kunnen nu zomaar een 120 man wachten daar, buiten dat ik persoonlijk dan liever op het moment over de parkeerplaats erachter loop is deze oplossing extra bijzonder.
Zoals Michael noemt, dit is voor de Horeca letterlijk verboden in het protocol voor hun heropening.
Daarnaast heeft de Horeca (en vrijwel elke branche die gasten ontvangt) te maken met een limiet van van 30 gasten per ruimte.
Ik blijf het dan zo bijzonder vinden dat het hele land met deze strenge restricties moet werken, behalve de Efteling.
En misschien blijkt over een aantal weken/maanden wel de situaties waarin het virus zich verspreid en blijkt het buiten 0,0 besmettelijk te zijn en hebben we ons om niets druk gemaakt, dat kan.
Misschien werken die schotten voor half overdekte ruimtes perfect, of misschien blijkt vooral alles schoonmaken effect te hebben omdat het virus op oppervlaktes bleef hangen.
Het probleem wat ik vooral nu vind is dat we een hoop van die zaken niet weten, landelijk hebben "we" daar dus beleid en regels voor opgesteld hoe we weer open gaan, maar niets in die vorm lijkt voor de parken van toepassing te zijn, en dat blijft gewoon heel vreemd.