Ik werd al niet warm van mijn bezoek vorige week aan de Efteling en mijn enthousiasme wordt met elke foto die ik aansluitend zie nog meer getemperd.
De Efteling in coronatijd. Ervaringen en parkreserveringen
Eftelflags Wellicht is het ook een goed advies voor jezelf om e.a. objectiever te bekijken dan alleen vanuit je persoonlijke mening
@Tonnie zegt overigens exact wat ik bedoel. Disney gooit nu FP+ eruit omdat ze de wachtrijen juist wél willen gebruiken zodat mensen die in de rij staan dat ook fysiek doen en dus niet op de paden lopen. En op die manier gebruiken ze dan dus ook maximaal de oppervlakte van het park om mensen kwijt te kunnen.
- Bijgewerkt
Marvin Reageer dan eens op mijn argumenten die ik eerder aanhaalde Want je reageert nergens op en geeft enkel meningen. Een discussie is ook elkaar helpen met argumenten
Tonnie dit is echt heel gek, in de horeca zijn dit soort schermen dus verboden door veiligheidsregios omdat 1,5 meter afstand de norm is ipv een stuk plexiglas er tussen. En de Efteling mag dus honderden mensen wel in een ruimte zetten met enkel deze spatschermen als bescherming. Als iemand daar een hoestbui heeft dan wil ik niet graag verderop in de rij staan om er doorheen te moeten. De besmette lucht blijft daar veel langer in rondhangen. Tenzij ze zeer actieve luchtverversing door die gangpaden gaan jagen met ventilatoren ofzo.
Ik vraag me idd ook af hoe slim dit is.
Aan de andere kant is de hele attractie potentieel net zo gevaarlijk als deze wachtrij. Daar zit je ook vast en bereid iedereen dezelfde route...
Ik ben overigens enthousiast over de beleving die ik vorige week gehad heb in het park. Ga volgende week weer terug maar aan de foto’s van de afgelopen dagen te zien, met alle capaciteit issues, loopt er een gigantisch hoger aantal mensen in het park dan handig is.
Ik hoop dat de Efteling hier in kan sturen en gaat zoeken naar een aandeel dat, met de 1,5 meter in het achterhoofd, past binnen het park en waarbij het verdienen van geld (en dus zoveel mogelijk mensen toelaten) niet de grootste motivatie is om deze aanpassingen te rechtvaardigen.
Eftelflags Eerst zeg je dat ik nieuwe argumenten breng en vervolgens is het alleen mijn mening, dan snap ik het ook niet meer hoor
Maargoed, ik snap best dat virtueel wachten piekmomenten kan opvangen maar als ze het straks drukker gaan laten zijn dan is niets zo voorspelbaar als mensen een vooraf uitgezet parcours laten lopen.
De terassen die straks open zullen gaan waar wachtende mensen terecht zouden kunnen zijn nu ook al gewoon gevuld. Het enige verschil is dat de daarbij behorende horeca gesloten is om problemen met de regelgeving te voorkomen.
Je geeft terecht aan dat er veel oppervlak in de Efteling niet optimaal gebruikt word omdat mensen het niet weten te vinden. Maar ik geloof niet dat als mensen virtueel aan het wachten zijn ze die plekken ineens wel gaan vinden. Het gaat alleen meer drukte op de bekende paden opleveren. De Efteling zou er dan beter aan doen om de bestaande wachtrijen juist uit te breiden via dat soort gebieden (voor zover mogelijk) om de doorstroming maximaal te houden.
Ik snap dat die oplossingen niet mooi zijn (over parkeerplaatsen, schotten ertussen) maar het is wel effectief en ik denk dat dat voor nu het belangrijkste is. Effectieve, begrijpelijke oplossingen waar mensen direct iets mee kunnen en niet een nieuw virtueel wachtsysteem dat ze dan ook weer moeten leren gebruiken.
- Bijgewerkt
Marvin Denk dat je mijn posts niet heel goed leest. Maar thanks voor je toelichting. Hou wel van je hoor
De terassen die straks open zullen gaan waar wachtende mensen terecht zouden kunnen zijn nu ook al gewoon gevuld. Het enige verschil is dat de daarbij behorende horeca gesloten is om problemen met de regelgeving te voorkomen.
Vanaf 1 juni is dat niet meer het geval.
Je geeft terecht aan dat er veel oppervlak in de Efteling niet optimaal gebruikt word omdat mensen het niet weten te vinden. Maar ik geloof niet dat als mensen virtueel aan het wachten zijn ze die plekken ineens wel gaan vinden.
Wel, je kunt dat sturen natuurlijk. Picknickweide open, mensen wijzen op Volk van Laaf of juist naar andere attracties dirigeren. Dat brengt mij op je volgende punt:
De Efteling zou er dan beter aan doen om de bestaande wachtrijen juist uit te breiden via dat soort gebieden (voor zover mogelijk) om de doorstroming maximaal te houden.
Maar de vraag; waar? De oplossing van CF is een prima noodoplossing, maar is dit echt wat je wilt zien? En zo nee, hoe wil je dat anders doen. Er is simpelweg geen ruimte meer en het lijkt mij niet wenselijk om dit soort wachtpleinen te maken. En welke paden zijn dan zo druk? Dat valt toch wel mee. Zelfs op de meest drukke zomeravonden kan je vrijwel altijd overal wel doorlopen tegenwoordig. En dat is een compliment voor de Efteling natuurlijk.
Ik snap dat die oplossingen niet mooi zijn (over parkeerplaatsen, schotten ertussen) maar het is wel effectief en ik denk dat dat voor nu het belangrijkste is. Effectieve, begrijpelijke oplossingen waar mensen direct iets mee kunnen
Ik vraag mij af hoe effectief die piek drukte momenten zijn opgelost om eerlijk te zijn. Ik vind de Efteling op dit moment uitstekend omgaan met alle maatregelen. En zoals ik al aangaf in mijn video over het park; de Efteling doet echt zijn best. En je ziet dat de wachtrijen de 1.5 meter maatregelen niet aankunnen. Ze proberen het direct op te lossen en dat verdient echt veel credits. Daarbij wil ik beamen dat, net als de rest, ik een top dag had gehad in het park.
En je zegt later dat die reserveringssystemen niet werken, maar enkel omdat mensen het moeten leren gebruiken. Maar ik snap dat argument dan ook niet echt. Sorry to say. Juist in Walibi werkte het imo. erg goed en zag ik echt niemand die er problemen mee had. De wachtrijen waren goed gevuld met max 15 minuten (helaas soms wat uitzonderingen naar boven toe). De rest liep rustig op normale plekjes en gebruikte de overige faciliteiten van het park. En juist de Efteling heeft zoveel fantastische randactiviteiten in het park die niet/nauwelijks worden bezocht. Ik ken geen park met zoveel ruimte, uitgebreide paden en grote infills. Een park als de Efteling kan prima omgaan om de mensen juist uit de wachtrij te halen. Los van de toiletten zie ik weinig problemen. En ik denk dat de Efteling echt prima systemen kan importeren in het park, mits de communicatie een beetje goed verloopt. En ja, dat kan beter.
Overigens even om dingen recht te zetten; ik ben zeer tevreden over de Efteling hoor.
Volgens Eftelstats zijn er sinds gister middag meer dan 75 plekken vrij voor vandaag. Ze zijn nog niet gereserveerd, omdat de meeste abonnementenhouders waarschijnlijk al een reservering hebben. Ik had vandaag best last-minute langs willen gaan, maar ik wil mijn volgende reservering niet annuleren.
Ik vermoed dat de plekken vandaag niet uitverkocht raken. Best jammer.
@Vogelrokker Bedankt voor je bericht, ik heb net even voor vandaag gereserveerd. Mijn reservering van 10 juni maak ik vanavond wel weer, als er dan nog plek is. En anders hebben we dan pech.
Annuh Even een tip: zodra je binnen bent kun je je ticket annuleren en een nieuwe reserveren.
Piet_Verdriet Ik weet het. Ik heb geen zin om alvast in de Efteling te gaan lopen klooien met abonnementsnummers etc, dus dat komt vanavond wel. Er zal vast nog wel plek zijn dan.
Eftelflags Er is simpelweg geen ruimte meer en het lijkt mij niet wenselijk om dit soort wachtpleinen te maken. En welke paden zijn dan zo druk? Dat valt toch wel mee. Zelfs op de meest drukke zomeravonden kan je vrijwel altijd overal wel doorlopen tegenwoordig. En dat is een compliment voor de Efteling natuurlijk.
Ik denk dat t goed is om even duidelijk te stellen dat er een paar dingen door elkaar heen lopen nu.
De momenten dat jij er was, Marvin er was en ikzelf er zijn geweest zat de Efteling nog in een opschalende fase waarbij de capaciteit erg laag begon om vervolgens elke dag meer op te schalen tot er problemen kwamen (die ze dan gingen oplossen), dus rustige paden waren ook een feit dat er gewoon heel weinig mensen rondliepen.
(de rustige paden op de zomeravonden heeft er ook mee te maken dat de drukste zomeravonden zomaar ruim 15% minder bezoekers trekken dan "vroeger")
Mijn ervaring was dat de wachtrijen an sich goed werkte met afstanden etc (alleen er kon natuurlijk weinig capaciteit in), op de paden (waar feitelijk weinig sturing is) en de knooppunten zie je dat mensen gewoon schapen zijn en het dus vaak al niet goed ging.
Dus de wachtrijen zitten feitelijk vol, de rides draaien met minder capaciteit, en dat maakt dat eigenlijk de Efteling+Maatregelen al aan zijn capaciteit zit van wat het park verwerken kan.
Nu is het dus voor de Efteling zoeken naar extra capaciteit. (want dagen met 7000 man + maatregelen kosten bakken vol met geld).
Een Boardingpass idee zoals Disney bij Rise gebruikt zou een aanvulling kunnen zijn om een deel van de wachtrijen binnen de wachtruimtes beheersbaar te houden, maar die mensen moeten wel ergens anders blijven (daar zal de Efteling op moeten gaan sturen, denk aan de al eens eerder genoemde food-truck weide met ruime opzet voor gasten om te wachten en te eten/drinken),
Maar ook wachtrijen in andere ruimte's laten lopen is een oplossing hiervoor.
Elke vierkante meter die je echt gestuurd kan gebruiken is winst.
Niets tegen Walibi, maar de bezoekersaantallen van Walibi tegenover de Efteling zijn niet echt te vergelijken natuurlijk, dus dat een Walibi wel met 99% virtueel wachten kan werken zegt niet dat dit in de Efteling wel gaat werken.
Dat de Efteling hard op zoek is zie je wel aan de wachtrij over de parkeerplaats, of het spiegelpaleis wat ze geknutseld hebben bij Carnaval Festival, er kunnen nu zomaar een 120 man wachten daar, buiten dat ik persoonlijk dan liever op het moment over de parkeerplaats erachter loop is deze oplossing extra bijzonder.
Zoals Michael noemt, dit is voor de Horeca letterlijk verboden in het protocol voor hun heropening.
Daarnaast heeft de Horeca (en vrijwel elke branche die gasten ontvangt) te maken met een limiet van van 30 gasten per ruimte.
Ik blijf het dan zo bijzonder vinden dat het hele land met deze strenge restricties moet werken, behalve de Efteling.
En misschien blijkt over een aantal weken/maanden wel de situaties waarin het virus zich verspreid en blijkt het buiten 0,0 besmettelijk te zijn en hebben we ons om niets druk gemaakt, dat kan.
Misschien werken die schotten voor half overdekte ruimtes perfect, of misschien blijkt vooral alles schoonmaken effect te hebben omdat het virus op oppervlaktes bleef hangen.
Het probleem wat ik vooral nu vind is dat we een hoop van die zaken niet weten, landelijk hebben "we" daar dus beleid en regels voor opgesteld hoe we weer open gaan, maar niets in die vorm lijkt voor de parken van toepassing te zijn, en dat blijft gewoon heel vreemd.
Wij hebben een heerlijke middag gehad. Bij de Piraña waren we binnen 7 minuten aan de beurt (ondanks warm weer), de monorail was 20 minuten, de vlindermolen gelijk instappen en de zweefmolen 30 minuten. Dat laatste had te maken met een (niet heel erg) gewonde kleuter (die van mij) die medische aandacht kreeg van het personeel. De meneer voor ons vond dat echter belachelijk en vond het wachten een beetje lastig. Hij was ronduit onbeschoft tegen de medewerksters, die ons vertelden dat ze er niets van mogen zeggen.
Binnen 3 minuten hadden we ijsjes gekocht en het Sprookjesbos was ook echt prima te doen. Oh ja, we gingen ook nog naar het toilet bij het Diorama. Daar konden we kiezen, want we waren de enigen.
De parkeerplaats was 3/4e gevuld. Om 12.30u mochten wij in de derde rij van voren parkeren. Ze laten de auto’s namelijk uit elkaar parkeren om het later op te vullen.
We hebben dus echt een prima dag gehad en geen last gehad van wat-dan-ook wat in dit topic beschreven werd. Voor ons is dit voor herhaling vatbaar.
De Efteling is hard aan het werk om de rijen op allerlei mogelijke manieren te verlengen door deze backstage te laten lopen en/of door andere attracties en ruimtes. Misschien dat het boarding pass systeem voor de reguliere rij ook zou kunnen helpen om die rijen beheersbaar te houden.
Dat we niet op veel investeringen hoeven te rekenen de komende jaren ligt voor de hand. Toch hoop ik heel erg dat de Efteling in de toekomst bij nieuwe uitbreidingen gaat investeren in nieuwe toiletgroepen. Want deze crisis heeft aangetoond dat het park de boel prima op orde kan hebben, maar echt veel te weinig toilet capaciteit heeft.
Nu lijkt een groot toilethok onder de entree mij niet de meest smaakvolle uitnodiging als je s morgens aankomt. Maar ze zouden inderdaad best wel kunnen werken aan extra capaciteit naast bijvoorbeeld de hondenkennel. Dat zou je met een logische indeling zelf prima kunnen opschalen voor s morgens voor de entree en s avonds na de entree toegang zegmaar (ik hoop dat mensen dit snappen ).
- Bijgewerkt
Polles Keuken en Panorama zijn weer geopend. Ik vermoed dat het Wapen van Raveleijn gesloten blijft.
Tim goede zet ook om met een beperkte kaart te werken. Ik hoop wel dat bij polle de 45 minuten voldoende is. Mijn ervaring met polle is dat je al snel vijf kwartier zoet bent voor je weer buitenstaat. Als het alleen binnen open is zal dat geen issue zijn maar met het terras open en volledig bezet kan dat best druk zijn.