Wij moesten gaan verlengen en heb er over getwijfeld of we dit zouden gaan doen. Uiteindelijk toch de knoop doorgehakt en verlengd. Meteen ook maar meteen de avondopenstelling gereserveerd op 5 juni.
Nu nog hopen op een reservering voor Max & Moritz en dan vind ik het allemaal allang weer prima.
Benieuwd hoe het gaat zijn om weer eens een groot park te bezoeken.

Eftelflags Gaat niet werken denk ik. Ligt vooral aan de doelgroep. Waar in Walibi juist veel jongeren te vinden zijn die wel allemaal een telefoon hebben. Is in de Efteling het meer vanzelfsprekend dat er families lopen. En zowel ouders als 65+ niet weten hoe die technologie werkt. En gebruiken de app vaak niet.

Joell Het is sowieso geen app, dus dat scheelt. Het systeem is nog eenvoudiger te gebruiken dan een spelletje Candy Crush. En met wat sturing kan het prima werken. Ook kun je als familie met 1 toestel werken en mijn oog ziet toch vaak dat er mensen bijlopen die nog handiger zijn met telefoons dan ik.

Ik ken overigens geen familie meer zonder telefoon.

• Joell heeft hierop gereageerd.

Tonnie Ligt dat aan de paden of aan de mensen? In de Efteling zag ik echt dat de smalle stukken tot geen sturing nodig hadden. En hoeveel mensen 'trek je uit de wachtrijen'? Zal toch meevallen. Tijdens mijn bezoek dacht ik niet meer dan 100-200 mensen in de wachtrij van Baron. Die kunnen prima dadelijk verspreiden in het park. En vergeet niet, je hebt nu enkel nog de Efteling meegemaakt zonder open terrassen. Dus daar kan dat prima worden opgevangen. Met je laatste opmerking ben ik het wel eens 😉

Marvin Ik snap dat je een hekel hebt aan die systemen, maar je hebt de huidige versie van Walibi nog niet geprobeerd lijkt mij. Dus wellicht veranderd dat je mening. Ideaal systeem. En vergeet niet, je wacht uiteindelijk nog max 15 minuten in de rij.

En drukke dag in de Efteling, er zit een max capaciteit aan he?

Capaciteit van het park blijft hetzelfde, enkel de spreiding is anders.

Walibi pakt het goed aan. De Efteling gaat dus schijnbaar echt schandalig om met mensen die overnachtingen geboekt hebben. Ze hebben niks laten weten dus gewoon een slechte communicatie en je moet opeens 25,- euro pp bij lappen als je 's avonds dan ook nog naar het park wilt.

Ter info; ook EP gaat (gelukkig) werken met time slots bij 4 attracties. https://www.looopings.nl/weblog/14509/Europa-Park-gaat-bij-vier-attracties-werken-met-virtuele-wachtrij.html

Wil nog toevoegen dat we allemaal willen dat we 1.5 afstand houden, maar we willen wel alle wachtrijen vullen met mensen. Dat werkt niet altijd. Hopelijk gaat de Efteling bij de grote rides (zoals in Walibi/EP) werken met enkel reserveringen.

Eftelflags En vergeet niet, je hebt nu enkel nog de Efteling meegemaakt zonder open terrassen. Dus daar kan dat prima worden opgevangen

Mwa, is dat zo? Van wat ik gezien heb zijn de terrassen qua capaciteit verminderd (om de afstand te bewaken) maar kun je hier wel al zitten. Bij Panorama bijvoorbeeld. Er wordt niet bediend op 't moment maar je kunt gewoon buiten zitten.

Ik vraag me af of je deze mensen allemaal door het park wil laten lopen als ze ook prima in een wachtrij kunnen staan. Qua inkomsten kan het interessant zijn, maar daar zal Disney toch altijd beter in blijven dan dat de Efteling is 🙂

Eftelflags Nee maar ik zou dat niet echt iets vinden voor de Efteling. Het is niet echt Eftelings. En omdat het een nieuw systeem zou zijn voor de Efteling weet ik niet of dit de juiste oplossing zou zijn.

Eftelflags Tonnie Ligt dat aan de paden of aan de mensen?

Simpel, dat ligt aan de mensen... mensen laten hun verstand thuis en hebben zeer veel sturing nodig.

Eftelflags En vergeet niet, je hebt nu enkel nog de Efteling meegemaakt zonder open terrassen. Dus daar kan dat prima worden opgevangen. Met je laatste opmerking ben ik het wel eens

Toen ik er zaterdag was waren zeer veel terrassen al in gebruik, bij het witte paard was alles aan een kant bijvoorbeeld in gebruik door mensen die een Swirl aan het eten waren, bij t poffertje voor de take away poffertjes, etc etc.
              dus daar komt niet wonderbaarlijk 2000 man capaciteit bij.

Daarnaast, vergeet vooral niet dat de Efteling als doel heeft (of had) naar 1/3e van de capaciteit te gaan opschalen (iets wat ze nog niet bereikt hadden de dagen dat jij of ik in het park waren).
              Die opschaling zal ook voor meer "lastige momenten" zorgen in de parken, want de mensen zijn dom hebben we al vaker geconcludeerd, en t gaat net mis op het deel waar geen sturing plaats vind.

Eftelflags Wil nog toevoegen dat we allemaal willen dat we 1.5 afstand houden, maar we willen wel alle wachtrijen vullen met mensen. Dat werkt niet altijd. Hopelijk gaat de Efteling bij de grote rides (zoals in Walibi/EP) werken met enkel reserveringen.

Nogmaals, de wachtrijen hoe de Efteling nu uitgevoerd heeft in combinatie met de huidige capaciteit die ze hanteren zorgen eigenlijk voor vrij weinig problemen in de wachtrijen. JUIST buiten de plekken waar sturing zit (dus geen rood-witte tape) gaat het nu al soms mis.
              Je wilt dus een brand gaan blussen door de sloot droog te leggen en benzine op de brand te gooien.

John Bij mij waren de terrassen toch afgesloten, maar aangezien de maatregelen soms per dag lijken te veranderen kan je daar best gelijk in hebben.

Joell Wat is voor jou typisch Eftelings dan?

Tonnie Dus zal de Efteling beter moeten communiceren op die plekjes en beter de menigte sturen. Een reserveringsssysteem haalt de piekmomenten weg. Dus die foto's die ik vandaag zag van @Simon met volle pleinen en wachtrijen buiten de normale rijen mogen dan niet voorkomen. Want die foto's zijn toch duidelijk bewijs dat het huidige systeem niet werkt? En dat het juist massa creëert op de pleinen? Willen we dat? Dus of het nu zo goed werkt bij drukte vraag ik mij af.

Maar gelukkig weten wij allemaal het antwoord niet en zullen we de Efteling daar zelf even de tijd voor moeten geven om zaken aan te passen. Daarom ook dat ik elke video begin met een disclaimer; check de website van de parken. En we gaan zien hoe het in EP gaat werken.

Michael Zou het kunnen dat veel van die doelgroep momenteel een actieve reservering heeft waardoor die sowieso niet kunnen reserveren nu?

Exact. Veel kunnen nog niet reserveren want die hebben nog een lopende reservering. En die lopen straks wéér achter de feiten aan. Leuk dat alle fanatiekelingen hier vaak als de kippen bij zijn en keer op keer kunnen maar veel abohouders pissen nu keer op keer achter het net. Systeem rammelt aan alle kanten. En geeft scheve boze gezichten.

Ik heb net een reservering gemaakt voor kleuter en mezelf, op een woensdag. Ging prima. We zien wel wat we die dag gaan doen, volgens mij gaat hij al hartstikke blij zijn dat we überhaupt kunnen gaan.

Als ik zo de verhalen om me heen hoor en zie ben ik volgens mij 1 van de weinige die afgelopen maandag in ieder geval echt heeft genoten van een dagje Efteling. Is het af en toe een beetje behelpen? Ja natuurlijk, maar het leverde voor mijn gevoel totaal niets in op m'n beleving. Als je de toiletstops een beetje goed kan inschatten is dat ook goed af te vangen (mijn tips: extra toilet blok groep op evenementen terrein + toiletten in Diorama). Ze zijn overigens ook nog nieuwe blokken aan het neerzetten bij Station Oost.

Het enige punt wanneer het maar 1x mis ging was bij een wachtrij (voor de toiletten) waar de markeringen van de Efteling zelf ophielden. Je merkte direct dat mensen dan plots vergaten wat 1,5 meter lijkt te zijn. Maar verder echt een top uitvoering wat mij betreft. Eerlijk gezegd heb ik eindelijk de wachtrij ervaring die ik het liefst permanent zou willen beleven in een park. Geen lastige mensen die te dichtbij staan of vervelende kinderen die steeds tegen je aan stoten. Top in mijn ogen. Virtueel wachten zie ik zelf niet zitten in ieder geval. Ik wil lekker van een park genieten en er op m'n eigen tempo en eigen route doorheen gaan. Niet met het idee in m'n achterhoofd dat ik op tijd x bij attractie y moet zijn.

Nee ik heb oprecht genoten van een dag Efteling. Buiten de maatregelen om en de hekken die daarvoor geplaatst moesten worden, was dit mogelijk 1 van m'n beste Efteling bezoeken ooit.

ReneS Als ik zo de verhalen om me heen hoor en zie ben ik volgens mij 1 van de weinige die afgelopen maandag in ieder geval echt heeft genoten van een dagje Efteling.

Ik ben ben het helemaal met je eens! Vandaag een heerlijk dagje gehad, waarbij nagenoeg niks tegenviel.

Sommige toiletten hadden inderdaad giga rijen, maar als je slim plant lukt het wel. De toiletten bij de python waren nog niet open, en ze hebben nu ook extra units geplaatst bij het spookslot. Ook de capaciteit en dispatchtijden van de attracties waren al veel beter dan ik online heb gelezen of gezien. Alleen bij sommige attracties zoals de Baron valt nog wel veel te winnen qua stoelopvulling. De rood-witte strepen door de wachtrij was ik na 1 attractie aan gewend, en gedurende de dag als iets positiefs ervaren, heerlijk zo veel plek. Al met al echt een top dag gehad!

• ReneS heeft hierop gereageerd.
                  • ReneS vindt dit leuk.

ReneS Eerlijk gezegd heb ik eindelijk de wachtrij ervaring die ik het liefst permanent zou willen beleven in een park. Geen lastige mensen die te dichtbij staan of vervelende kinderen die steeds tegen je aan stoten. Top in mijn ogen. Virtueel wachten zie ik zelf niet zitten in ieder geval. Ik wil lekker van een park genieten en er op m'n eigen tempo en eigen route doorheen gaan. Niet met het idee in m'n achterhoofd dat ik op tijd x bij attractie y moet zijn.

Precies dit! Wij hebben genoten van ons bezoek (zie ook Marvin's verslag). Stiekem vind ik het dus ook wel prettig, geen mensen die te dicht op je staan in de wachtrij. En ja ik ben wel gewoon voor wachtrijen!

Het reserveren ging vandaag ook goed. Ze hadden geen tijd bekend gemaakt, dus heb meteen vanmorgen gekeken en toen kon het al. Vrijdagavond 5 juni dus weer een lekker avondje park.

Flying_Bryan Ja ze kunnen meer vullen bij Baron, maar is je niet iets opgevallen tijdens het instappen? Precies de stoelen van je gezelschap waren nog open. Ze bekijken dus al in de laatste sectie voor het station met hoeveel je staat te wachten en passen hier de stoelen op aan. Dat is toch wel lekker voor de doorstroming!

ReneS Yess, dat is me wel opgevallen! Snap alleen niet waarom 2 singles of 2+1 niet samen op een rij mogen zitten, dan zitten er nog steeds 3 stoelen tussen wat meer is dan 1.5 meter. Nu zaten er soms 3 personen in 1 trein... Ook dat instappen per rij moet (wat echt traag gaat) maar uitstappen mag iedereen tegelijkertijd.

Ik heb vandaag ook genoten in de Efteling 😃 We liepen rond door het park, sloten aan in wachtrijen om attracties te doen en kochten eten: een pretparkdag zoals die altijd geweest is.

Omdat zowel de park als de attractie capaciteit beperkt is ook qua drukte geen andere ervaring dan normaal. Waarom sommigen ‘de totaalbeleving’ bij de Efteling missen is me een raadsel, je kunt in het park doen wat je walt wanneer je dat wilt. Top! 🙂🙌

Qua capaciteit is er vooral bij de Baron, Symbolica en Fata Morgana nog flinke winst te behalen. Gezien de verbeteringen die de afgelopen dagen al zijn doorgevoerd gaat dat binnen een korte tijd ongetwijfeld goed komen.

Gisteren heb ik ook de Efteling bezocht en ik heb het als bijzonder fijn ervaren! Heerlijk om in het park te kunnen lopen en de attracties te kunnen doen. Ook bizar fijn is die afstand in de wachtrijen! De enige plek die ik wat minder fijn vond om te bezoeken was het plein bij Vogelrok en Carnaval Festival. Ik vond dat persoonlijk zo'n onoverzichtelijk situatie en zoals ik kon zien was ik daar niet de enige in. Dat was dé plek waar geen 1,5 meter afstand werd gehouden. Desalniettemin oprecht een fantastische dag gehad en ik zou zo weer heen willen gaan 🙂

Eindelijk een middagje Efteling kunnen reserveren. @Marco en ik gaan op zondag 21 juni. We gaan er het beste van maken, ook al zijn we wel benieuwd hoe het zal zijn met de maatregelen.