John heel simpel. Hertog Jan zou de naam pils niet mogen dragen omdat ze goedkoop mais toevoegen aan de ingrediënten om sneller alcohol toe te kunnen voegen en het brouwproces te versnellen.
Hear hear! Hertog Jan heeft het heel slim gedaan en jarenlang was het ook mijn bier. De premium feel die ze er aan gaven werkte. Het was ook geen goedkoop bier in de beginjaren (eind ‘90, begin ‘00) dat het bekender begon te worden.
Maar ik ben het merk steeds minder lekker gaan vinden, het mais verhaal weet ik al heel lang, dat heeft mijn smaak niet beïnvloed. Maar het is me wat te zoetig en niet clean genoeg voor een pilsner.
Dat tegenwoordig elke zuipkeet vooral Hertog Jan heeft staan helpt ook niet aan het imago. Eigenlijk is het gewoon het Schultenbrau van de A-merken geworden.
Nu heb ik standaard ook geen Heineken in huis, ik zou nog veel liever zien dat de Efteling een kleiner en keuriger en duurzamer merk als Gulpener verkoos bijvoorbeeld, maar Heineken is tenminste wel echte pils zonder toevoegingen.
En linksom of rechtsom, het is niet dat ik in een van de merken spuug.
Ik ben wél bang dat met het wisselen het speciaalbier assortiment nog schaarser word. Dat zou wel echt een doodzonde zijn, want het is nu al niet veel soeps.
Leffe kan ik missen als kiespijn, maar een Duvel wordt toch regelmatig gedronken. Ook van de tap vind ik de HJ Weissen prima en in de winter geen HJ Grand Prestige meer gaat echt pijn doen.
Hopelijk komt Lagunitas IPA minimaal het park in, Affligem zal wel de Belgische bieren vertegenwoordigen, al iets beter als Leffe. En hopelijk gaan ze met Texels aan de haal.