Voor veel Efteling-bezoekers start hun dag Efteling bij de eerste blik op het iconische hotel met vier torens dat in 1992 geopend werd. Het hotel, dat bezoekers het gevoel geeft dat ze in een luchtkasteel verblijven, krijgt vanaf april 2025 een nieuwe naam: Efteling Wonder Hotel.

De huidige situatie van het hotel. Bij de nieuwe situatie wordt onder meer de ingang verplaatst.

Efteling Wonder Hotel

Vanaf 6 januari tot en met medio april 2025 is het hotel gesloten in verband met grote renovatiewerkzaamheden. Na de vernieuwing van de hotelkamers in 2021 en de make-over van de buitenzijde in 2023 wordt begin 2025 de gehele begane grond aangepakt. Passend bij de nieuwe uitstraling en positionering krijgt het hotel een nieuwe naam. In het Efteling Wonder Hotel slaap je in dromerige kamers of sprookjesachtige themasuites en gaan de verhalen van de Efteling verder.

Nicole Scheffers, Directeur Park & Resorts:

“Met de opening van het Efteling Grand Hotel in 2025 in het vooruitzicht wilden we ons eerste hotel nog duidelijker in de markt zetten. Het Efteling Wonder Hotel onderscheidt zich van onze andere verblijfslocaties door sterke thematisering. Het is een luchtkasteel vol wonderlijke verhalen.”

Een impressie van het Efteling Wonder Hotel

Op het eerste oog lijkt het niet verkeerd, het ziet er fris en modern uit. Een stijl die ik vaker zie wanneer wij projecten voor hotels doen.

Hierbij foto’s die in het artikel van het Eindhovens Dagblad staan:

Wat een... stomme naam. Wonder Hotel klinkt alsof dit de winnaar was van een prijsvraag onder groep 4 van de lokale basisschool. Had het dan gewoon omgedraaid: Efteling Hotel Wonder klinkt meteen een stuk sjieker.

Wel goed om op de concept-art te zien dat de ingang verplaatst wordt. Waarom die altijd naar het oosten/de snelweg gericht was in plaats van het park en de parkeerplaats is mij een raadsel.

Michael het gevoel geeft dat ze in een luchtkasteel verblijven

Michael het Efteling Wonder Hotel

Michael dromerige kamers of sprookjesachtige themasuites

Michael sterke thematisering.

Michael een luchtkasteel vol wonderlijke verhalen.

Ik vind bovenstaande tekst veel belovend en goed bij de Efteling passen, maar als ik dan naar de strakke uitstraling van de begane grond kijk, dan zie ik bovenstaande tekst niet echt terugkomen.

Jordy
        Het is een pak beter omdat het niet meer "oud" is, want nu is de lobby echt op het randje. (Ondanks ik hou van niet te modern)
        Maar het heeft geen magical touch of dreamy...
        Als je naar het grand curiosa hotel kijkt van Liseberg, daar heb je wel unieke dingen.

Tonnie het lijkt echt op een gemiddelde "hippe" moderne koffietent in amsterdam. Het zit er allemaal goed en netjes uit, maar het is verre van orgineel en uniek. Ik kan niet zeggen dat ik het lelijk vind, maar ik vind dit niet de Efteling uitstraling hebben.

Op zich vind ik de naam niet gek. Beetje generiek, maar je krijgt zometeen het Grand Hotel en het Wonder Hotel. Dat onderscheidt zich best prima van elkaar. En de USP van het Wonder Hotel zijn de themakamers, daar zie ik de wat strakkere ruimtes onderin niet echt bij aansluiten. Hooguit het idee dat je bij iets om te gaan vliegen incheckt om boven de wolken te geraken. Maar da's het concept niet helemaal denk ik. Een fantasiekasteelthema was leuker geweest.

Dat de benedenverdieping een opfrisbeurt kon gebruiken is een ding wat zeker is. Maar of de ingeslagen weg nou helemaal lekker uit de verf komt, ik moet het nog zien.

Daarnaast; met internationale namen als 'Efteling Grand Hotel' en het 'Efteling Wonder Hotel' zijn 'Efteling Bosrijk' en 'Efteling Loonsche Land' toch twee namen die eigenlijk niet in dat straatje passen. Ik ben benieuwd of ze over 10 jaar nog zo heten 🙂

John Efteling Bosrijk en Loonsche Land zijn dan ook geen hotels en kunnen zich prima onderscheiden qua naam.

Een naam is maar een naam, in het "ergste" geval slaat die niet aan bij de fans en blijven die het het oude hotel of hét hotel noemen.

Maar dat ze willen blijven inzetten op thematisering als USP en dan met die oersaaie concepten voor de lobby aankomen vind ik verontrustend.

Namen, altijd lastig... Maar het is uiteraard goed dat men er iets aan probeert te doen om verwarring te voorkomen. Van mijn part hadden ze het ''oude'' Efteling hotel omgetoverd tot het Sprookjeshotel met elke kamer in een (semi) sprookjesthema. Maar dit kan natuurlijk ook. Misschien niet meer helemaal van deze tijd, maar van mij mag het in de Efteling-wereld ook wel een beetje nostalgisch aanvoelen.

• Tim vindt dit leuk.

Japio Het thema is zometeen een luchtkasteel met de machinekamer op de begaande grond. Dat werd verteld in het blog artikel van begin dit jaar waar ze de renovatie aankondigde. Verhaaltechnisch is dat best een leuk idee en ik hoop dat het terug te zien gaat zijn in de lobby door o.a. kinetische elementen ipv enkel metaal.

Waar de verdiepingen erboven samen het luchtkasteel vormen, heeft de parterre meer de functie van het basisstation, de machinekamer van waaruit het luchtkasteel wordt bestuurd.
              https://www.efteling.com/nl/blog/nieuws/aankondiging-grote-verbouwing-parterre-efteling-hotel

De huidige begane grond is ook weinig verheffend dus dat er iets gebeurd is positief.

Ik vrees een beetje voor het eethuys-effect. En dat we het daar dan weer 20-30 jaar mee moeten doen 😅

Markiewong precies, dat maakt de beoogde uitstraling wat beter passend. Maar het is weinig sprookjesachtig.

John Daarnaast; met internationale namen als 'Efteling Grand Hotel' en het 'Efteling Wonder Hotel' zijn 'Efteling Bosrijk' en 'Efteling Loonsche Land' toch twee namen die eigenlijk niet in dat straatje passen. Ik ben benieuwd of ze over 10 jaar nog zo heten 🙂

Zeker Bosrijk vind ik een briljante naam: een woord wat inhoudelijk klopt met wat er staat en tegelijkertijd een groot gevoel van romantiek oproept. Het blijft ook een leuke extensie van de 'rijken' zoals ze in het park te vinden zijn naar buiten de parksgrenzen. Ik zou het enorm zonde vinden die naam te zien verdwijnen.

Japio Hooguit het idee dat je bij iets om te gaan vliegen incheckt om boven de wolken te geraken. Maar da's het concept niet helemaal denk ik.

Dat is exact het concept toch? Het sluit wel aan bij het 'zwevende kasteel', wat het exterieur van het hotel (oorspronkelijk) voor moe(s)t stellen. Of het goed overkomt op de getoonde ontwerpen: I don't know, ik word er niet heel warm van.

Tonnie Zeker de receptie is echt raar, ziet er hip uit maar werk voor gast en medewerkers toch niet....

Denk dat zo'n balie voor zowel de medewerker als gast heel fijn is. Ik heb een tijdje achter de balie gewerkt (niet in een hotel, maar toch) en zo'n balie vormt letterlijk een barrière tussen jou als medewerker en je gast. Het contact zal op deze manier voor beide partijen warmer en persoonlijker aanvoelen. En voor de medewerkers is het voordelig dat ze nu veel sneller af- en aan kunnen lopen. Ik heb kilometers gemaakt joh omdat ik steeds om de hele balie heen moest lopen 😆

Wereld van Parkeren ...
                Efteling Wonder Hotel ...

Sorry, doe maar gewoon niet. 😂😂😂

Als jaarlijkse bezoeker van het Efteling Hotel vind ik deze concept art van het interieur geen verbetering. Wat ontzettend kil en koud. Ik betaal ervoor om in de efteling te overnachten, dan wil ik ook een eftelingse omgeving en geen standaard modern hotel met hier en daar een plaatje van een kabouter of elf om te compenseren. Erg jammer deze keuzes