Michael ja de stoelen zitten niet heel ruim
Danse Macabre: de eerste ervaringen!
Zaterdag tijdens mijn bezoek viel het me überhaupt niet op, maar nu ik een paar keer de ritmuziek heb beluisterd hoorde ik dat het Onnoembare iets zegt, net voor de drop. Weet iemand toevallig wat hier gezegd wordt? Of is het maar wat gemompel en gebrul?
kraakstoel Michael De stoelen zelf vielen me nog mee, Het kuipje oogt best groot en ik viel er lekker in. Maar zoals ik hierboven in m'n verslag al schreef, vooral de beugels maken het krap.
De lapbar is groot en moet je strak aantrekken, maar aan de zijkant zitten metalen platen waardoor je benen geforceerd worden om naar voren te steken. Je kunt je benen dus niet iets wijder neerzetten nadat je zit en dit gaf me het grootste gevoel van krapte.
De beugel moet vrij ver dicht van het systeem. Mensen met een grote buik, dikke billen, brede heupen of brede bovenbenen gaan hiermee problemen krijgen. Zeker als je twee van bovenstaande gegevens kunt afvinken dan bestaat er een serieuze kans dat je niet mee kunt.
Een extra zetje van het personeel die de beugel iets verder dicht duwt is (op rij 1 in ieder geval) lastig omdat er geen loopruimte voor zit, en ze er vanwege de voorkant van het 'karretje' niet bij kunnen. Je moet dus zelfstandig de beugel naar je toe trekken. Iets wat niet makkelijk is.
Japio ik heb deze ogen ook niet gezien. Ging er tot nu toe vanuit dat het effect gewoon niet werkte tijdens onze specifieke rit.
En die kritiek op de muziek... is het niet gewoon dat we heel erg gewend zijn aan de bewerkte versie van Spookslot? Daar zit ook een hele akelige knip in, maar ik heb er nooit kritiek op gezien. Je zoekt qua muziek gewoon uit wat past bij je beleving. De Efteling wilde met Danse Macabre heel graag de ervaring van walsen nabootsen, dat is lastig als je continu de heftigste stukken muziek gebruikt.
Japio ik denk dat de mensen die dit nu opvallen vooral de muziek van het Spookslot te goed kennen. Dus dan verwacht je dat het op een bepaalde manier verder gaat, en dan is dat ineens anders.
Dit dus vooral.
Michael Op basis van deze afbeelding denk ik dat het lastig is voor brede heupen en/of stevige bovenbenen
Ik had op Twitter al iets voorbij zien komen van iemand die inderdaad om die reden niet in Danse Macabre paste. Een testseat zou wel netjes zijn ja.
Quefox_ Daar zit ook een hele akelige knip in, maar ik heb er nooit kritiek op gezien.
Het is zoals vaker aangegeven niet zozeer de knip maar een combinatie van de knip en het missen van een bepaald stuk dat super belangrijk is voor Danse Macabre, die voor veel mensen ervoor zorgt dat de Danse Macabre muziek de Danse Macabre muziek maakt.
Eva244 Door het stuk wat nu is vervangen door het vioolstuk ontbreekt naar mijn mening een deel van de magische sfeer die wel aanwezig was in het spookslot
ikbennlXD Maar dat uitgeknipte stuk, mijn god wat een heiligschending. Alsof je een stuk uit het volkslied wegknipt.
Eva244 Dat de muziek aangepast is en een belangrijk stuk eruit is gehaald vind ik echt ontzettend jammer.
Timv1999 belangrijkste stuk over die beginnen op 0:50 tot 1:33,
Eva244 Het stuk wat ze hebben weggelaten zou juist ook meer dat dansende gevoel geven wat ze willen met de draaiende kerkbanken.
Afgelopen maandag ook een ritje mogen maken. Ik zal het proberen kort te houden:
De abdij, de wachtrij, de rest van het gebied, het ziet er allemaal prachtig uit. Thematisering van kwaliteit, zoals we dat van de Efteling gewend zijn. De brug door het Huyverwoud is een heerlijk sfeervol stuk.
De outdoor pre-show en donkere gangen in het gebouw kunnen echter niet tippen aan de oude wachtrij van het Spookslot. Die gangen zijn wel effectief griezelig, simpelweg omdat je bijna niets kunt zien, maar dan mis ik toch een Vlederik hier en een Oosterse Geest daar.
Het decor van de hoofdshow is fenomenaal, dat is gewoon wereldklasse. Heel bijzonder om daar dan eindelijk zélf te staan, een ruimte die je zo vaak op foto's en video's hebt gezien. In het echt voelt het toch anders, nog zoveel grootser en mooier. En er zijn echt veel details om te ontdekken, waarvan de meeste pas zichtbaar worden of in beweging komen tegen het eind van de rit. Genoeg reden dus om er nog vaak in te gaan. Dat de catacombe nog ontbreekt vond ik niet eens een gemis, het was nu al spectaculair.
De animatronic van de dirigent, in één woord fantastisch. Met gemak de soepelst bewegende figuur van het park. Ook de andere animatronics zijn mooi gemaakt.
Het ritsysteem is zoals beloofd een unieke ervaring maar is niet perfect. Niet iedereen kan het gezoem horen maar ik heb de pech me er wel aan te storen. Ook had ik meer van het draaien verwacht. Het zal een bewuste keuze zijn geweest dat te beperken en het zo familievriendelijk te houden, het moet ook geen Sirocco worden, maar ik vond het nu wel érg mild. Verder, de achterste banken zijn verhoogd maar de vloer niet, met als gevolg dat je een beetje ongemakkelijk zit.
De audio... Zie de post hierboven. Het naar mijn idee meest iconische stuk van de Danse Macabre is eruit geknipt, het gedeelte met de xylofoon. Dat heeft weinig te maken met dat het een andere versie is en dat we eraan moeten wennen, hier is gewoon duidelijk vanwege tijdsgebrek lomp in geknipt. Ook met de outro is geknoeid. Dat zijn keuzes die ik niet begrijp, dus hopelijk is dit niet de uiteindelijke versie. Ook had ik het idee dat de muziek wat zacht stond maar dat is natuurlijk zo aangepast.
Kortom, de Efteling heeft hier op een paar details na een schitterend product neergezet. Aangezien dit een preview was en het alleen nog maar beter kan worden durf ik nu al te stellen dat dit samen met Baron 1898 als de moderne klassieker van het park gezien gaat worden. Nu al zin om tijdens de Winter Efteling terug te keren, hier een flink aantal keer in te gaan en alle details te ontdekken!
Trollenbol Dat zijn keuzes die ik niet begrijp, dus hopelijk is dit niet de uiteindelijke versie.
Mbt de muziek en het "knippen" hierin - het stuk is (deels) herschreven en opnieuw opgenomen met een orkest. Het gaat er bij mij dan niet in dat er dan in geknipt gaat worden in de uiteindelijke versie.
Nu lees ik hier al wel dat diverse mensen andere ritervaringen hebben, ze ervan spreken dat ze de catacomben nog niet gezien hebben etc. dan is de schijf nog niet gekanteld en nog niet "gevallen"? want dan kom je in de kelder uit..
Het kan natuurlijk zo zijn dat de rit dus daadwerkelijk nog 1 of 2 minuten langer gaat zijn, maar dat er delen nog even verborgen blijven en dat daarom de muziek op bepaalde punten is ingekort. Met andere woorden, ik denk dat de mensen in de "preview" geen van allen de volledige rit hebben ervaren.
Ik bedoel ook niet dat er geknipt zou zijn in deze uitvoering (hoewel het daar óók op lijkt), maar dat het segment in kwestie er nooit onderdeel van was terwijl het dat wel had moeten zijn.
Voor zover ik begrijp was het kantel-effect na / tijdens de drop de eerste twee dagen wel actief, daarna niet meer. Maar ook in het eerste geval was er niks te zien, want de kelder bleef donker.
FlyingTimo Het kan natuurlijk zo zijn dat de rit dus daadwerkelijk nog 1 of 2 minuten langer gaat zijn, maar dat er delen nog even verborgen blijven en dat daarom de muziek op bepaalde punten is ingekort. Met andere woorden, ik denk dat de mensen in de "preview" geen van allen de volledige rit hebben ervaren.
Jeroen Verheij heeft al bevestigd dat de rit niet langer wordt als de catacomben te zien zijn.
Ik heb de attractie nog niet gedaan en ook nog geen fatsoenlijke onride gezien dus ik snap dat ik me enigszins op glad ijs begeef.
Het hele stuk duurt een minuut of 7. Je kunt je afvragen of het geen heiligschennis is om überhaupt in zo'n klassiek stuk te gaan knippen, maar dat even terzijde. Maar wetende dat de attractie 3,5 minuut duurt dan weet je dat minstens de helft van het hele stuk geschrapt moet worden. Ook in Spookslot was al geknipt, maar daar heb ik nog nooit iemand over gehoord. Datzelfde geldt voor Aquanura, waar ook het hierboven genoemde missende stuk volgens mij ontbreekt.
Nu even het gladde ijs. Ik neem aan dat de stukken die gebruikt zijn passend zijn bij de rit. Ik lees hierboven iets over het iconische missende gedeelte. Het stuk met de xylofoon. Ik heb gisteren geleerd dat dit de dansende skeletten voor moeten stellen, welke niet te zien lijken te zijn in de attractie. Dan is het toch niet gek dat dat stuk er uit is geknipt?
- Bijgewerkt
Ron Ook in Spookslot was al geknipt, maar daar heb ik nog nooit iemand over gehoord. Datzelfde geldt voor Aquanura, waar ook het hierboven genoemde missende stuk volgens mij ontbreekt.
Aquanura begin juist met het gedeelte waar we het over hebben! Dit stuk zit ook in de spookslot verwerkt en dit is het belangrijkste stuk van het hele lied.
Het onnoembare was zojuist aanwezig bij de openings show van Danse Macabre. Bij Kleine Boodschap kun je dit zien op hun Instagram.
- Bijgewerkt
Komt vast goed allemaal, straks weten we niet beter
Timv1999 Aquanura begin juist met het gedeelte waar we het over hebben! Dit stuk zit ook in de spookslot verwerkt en dit is het belangrijkste stuk van het hele lied.
Heb ik dat niet helemaal goed gehoord, het viel in de Aquanura versie die ik heb bekeken ook wat weg, my bad. Maar vertel eens waarom je het gedeelte van de dans van de skeletten uit zou moeten beelden zou willen horen als dat in de rit zelf niet gebeurd?
- Bijgewerkt
Ron Het gaat niet om de skeletten, die xylophone zit nog niet in dit stuk, dat komt daarna. Het gaat om het stuk met de Cello's nog daarvoor.
De reden waarom de meeste dit als het belangrijkste stuk vinden samen met de climax en intro is omdat in dit stuk de hoofdmelodie gespeeld en je die hier het beste kan horen. Dit stuk heeft een grote impact op het lied en verteld Danse Macabre als het ware. Zoals de audio nu in de attractie klinkt, is het vergelijkbaar met een trailer van een film, daarin word het belangrijkste stuk weggelaten. Als je een beetje verstand van muziek hebt zal je bijna denken dat ze aan het slapen waren.
Kijk dit filmpje maar hieronder. Als je vanaf het begin luisterd hoor je wat voor impact het stuk heeft. (Stuk begint op 1:02 maar je moet vanaf begin luisteren om te horen wat voor impact het stuk heeft.)
In filmpje hieronder rond 1:30
Edit: je kan de filmpjes bekijken als je op "speel op youtube af" klikt.
Vraagje voor diegenen die er al in zijn geweest: is er een chicken exit?
Tim zouuu er wel moeten zijn volgens mij
Het onnoembare was aanwezig bij de opening
Bron: Themetalk insta