Afgelopen maandag ook een ritje mogen maken. Ik zal het proberen kort te houden:
De abdij, de wachtrij, de rest van het gebied, het ziet er allemaal prachtig uit. Thematisering van kwaliteit, zoals we dat van de Efteling gewend zijn. De brug door het Huyverwoud is een heerlijk sfeervol stuk.
De outdoor pre-show en donkere gangen in het gebouw kunnen echter niet tippen aan de oude wachtrij van het Spookslot. Die gangen zijn wel effectief griezelig, simpelweg omdat je bijna niets kunt zien, maar dan mis ik toch een Vlederik hier en een Oosterse Geest daar. 🙂
Het decor van de hoofdshow is fenomenaal, dat is gewoon wereldklasse. Heel bijzonder om daar dan eindelijk zélf te staan, een ruimte die je zo vaak op foto's en video's hebt gezien. In het echt voelt het toch anders, nog zoveel grootser en mooier. En er zijn echt veel details om te ontdekken, waarvan de meeste pas zichtbaar worden of in beweging komen tegen het eind van de rit. Genoeg reden dus om er nog vaak in te gaan. Dat de catacombe nog ontbreekt vond ik niet eens een gemis, het was nu al spectaculair.
De animatronic van de dirigent, in één woord fantastisch. Met gemak de soepelst bewegende figuur van het park. Ook de andere animatronics zijn mooi gemaakt.
Het ritsysteem is zoals beloofd een unieke ervaring maar is niet perfect. Niet iedereen kan het gezoem horen maar ik heb de pech me er wel aan te storen. Ook had ik meer van het draaien verwacht. Het zal een bewuste keuze zijn geweest dat te beperken en het zo familievriendelijk te houden, het moet ook geen Sirocco worden, maar ik vond het nu wel érg mild. Verder, de achterste banken zijn verhoogd maar de vloer niet, met als gevolg dat je een beetje ongemakkelijk zit.
De audio... Zie de post hierboven. Het naar mijn idee meest iconische stuk van de Danse Macabre is eruit geknipt, het gedeelte met de xylofoon. Dat heeft weinig te maken met dat het een andere versie is en dat we eraan moeten wennen, hier is gewoon duidelijk vanwege tijdsgebrek lomp in geknipt. Ook met de outro is geknoeid. Dat zijn keuzes die ik niet begrijp, dus hopelijk is dit niet de uiteindelijke versie. Ook had ik het idee dat de muziek wat zacht stond maar dat is natuurlijk zo aangepast.
Kortom, de Efteling heeft hier op een paar details na een schitterend product neergezet. Aangezien dit een preview was en het alleen nog maar beter kan worden durf ik nu al te stellen dat dit samen met Baron 1898 als de moderne klassieker van het park gezien gaat worden. Nu al zin om tijdens de Winter Efteling terug te keren, hier een flink aantal keer in te gaan en alle details te ontdekken!