- Bijgewerkt
Fons heeft ooit geroepen dat ze in de toekomst verwachten dat auto's zelfrijdend zijn en de gasten voor de deur afzetten e dan zichzelf parkeren. Dan heb je veel minder ruimte nodig.
En dat zal natuurlijk ooit waarheid worden, daar ben ik ook wel van overtuigt, maar dan hebben we het wel over veel verder dan 2030. Dat heb ik in meerdere bovenstaande posts wel onderbouwd waarom ik zo denk. En ben het dus met Quefox_ eens dat dit voorlopig geen oplossing bied op de parkeerdruk.
Overigens heet het bestemmingsplan dan wel de wereld van de Efteling 2030, maar ik ben er niet van overtuigt dat we over 8 jaar al al die locaties bebouwd zien! Ten eerste is het hele bestemmingsplan daarvoor teveel vertraagt, heeft de coronacrisis teveel roet in het eten gegooit en is tenslotte het plan vooral bedoeld om de Efteling veel meer groeiruimte te geven. Ook na 2030.
Als je ziet dat Strookrijk fase 1 pas in 2026 vermoedelijk gerealiseerd is en daar dan maar een verwachte 1/3 van de totale uitbreidingsruimte aan die zijde voor gebruikt wordt. Dan mogen we überhaupt blij zijn als heel strookrijk al gerealiseerd is in 2030. En dan wordt het dáárna pas interessant om naar de westzijde te kijken. De 7 miljoen bezoekers kunnen ze makkelijk opvangen met het huidige park inclusief strookrijk, dan is er tot die tijd in ieder geval genoeg parkeerruimte. En 7 miljoen is geen doel, ze willen in het plan enkel de ruimte dat aantal te kunnen verwerken.
Dus parkeer(ruimte)problemen lijken me voorlopig niet aan de orde, eer er veel aan de westzijde uitgebreid is zitten we zo richting 2035-2040.