Je verwacht in ieder geval nog een gootlijst die de randen nog iets gaat afdekken, in de bekende Efteling-kleuren. Wie weet komt dat nog.

Mark Maar goed, de 9+ begint voor de Efteling duidelijk niet op de parking.

Daar zijn we weer hoor. De 9+ doelstelling is toch wel het mooiste cadeau dat de Efteling de critici ooit heeft gegeven. Werkelijk bij álles wat maar even niet aan de verwachtingen voldoet kan dit non-argument uit de kast worden getrokken.

Dat die doelstelling a) pas voor 2030 is en b) geen 10 is laat men voor het gemak maar even in het midden.

Misschien kiest men ervoor om verdere aankleding van deze zonnepanelen achterwege te laten, zodat dit budget elders besteed kan worden. Het geld groeit immers niet aan de boom en de komende jaren gaan zeer duur worden voor het park. Misschien komt er aankleding als de panelen op hun definitieve plek staan (de huidige plek is immers tijdelijk). Misschien vindt men het op deze plaats inderdaad niet zo belangrijk. Misschien is het ook gewoon nog niet af, dat kan ook.
Je zou ook kunnen zeggen: wat fijn dat er serieus aan duurzaamheid wordt gewerkt en blij zijn dat deze zonnepanelen er überhaupt komen.

Progress Werkelijk bij álles wat maar even niet aan de verwachtingen voldoet kan dit non-argument uit de kast worden getrokken.

Tja, zolang de Efteling beneden verwachtingsniveau presteert, heb je het toch echt niet meer over een 9+ ervaring. Zo simpel is dit niet-zo-non-argument. Maar dat dan even terzijde en terug naar de panelen: ik vind aankleding van zonnepanelen op een parking losstaan van een eventuele 9+waardering hoor 🙂 Dat heeft volgens mij weinig van doen met elkaar, dus ik snap de link tusssen die twee niet. En zelfs al zouden we deze twee wel linken: parkeren onder panelen is voor mij al een zeer positief punt, nog lang niet elk park doet dit. En eerlijk: ik ga me weinig aantrekken van hoe de constructie al dan niet is aangekleed.

Niek Tja, zolang de Efteling beneden verwachtingsniveau presteert, heb je het toch echt niet meer over een 9+ ervaring. Zo simpel is dit niet-zo-non-argument.

Ja, maar in de rest van je post geef je dus al aan dat jouw verwachting hier totaal anders is dan die van Mark.
      En de verwachtingen die hier voorbij komen zijn vaak dermate onrealistisch of tegenstrijdig dat je je kan afvragen hoe haalbaar het allemaal is.

Niet naar jou, maar meer in het algemeen: feit blijft dat we uit een financieel zware periode komen en de toekomst er zeer onzeker uit ziet (oorlog in Europa, de hoogste inflatie in 40 jaar, toenemende onzekerheid over beschikbaarheid van grondstoffen en energie, mogelijke recessie op komst, kans op een nieuwe coronagolf in de winter). Als hier dan gekozen is om te bezuinigen op aankleding vind ik dat zeker te verantwoorden. Beter op de parkeerplaats dan in het park zelf.

Niek Ze hoeven ook niet dik te worden gethematiseerd, maar bij een 9+ verwacht ik wél dat dit soort dingen op de parking al zijn aangepakt. Hoe Disney dat heeft gedaan is al meer dan prima. Een mooi kleurtje en wat sierijzer in de hoekjes.

Een poedercoatje had wel mooier geweest ja op dit spul. Maar het zal z’n redenen hebben dat dit zo gedaan wordt.

Misschien dat ik het verkeerd gezien heb, maar volgens mij hadden de buitenste ondersteuners aan de Bosrijk kant een groen kleur. Daarnaast vond ik de hoogte in het echt ook echt een stuk hoger lijken dan op de foto's.

Gezien de mannen die daar aan het werk zijn denk ik dat dit zeker wel hoog genoeg is voor SUV's en bestelbussen. Campers zullen lastiger zijn maar dat formaat auto zijn de parkeerplekken natuurlijk ook niet voor bedoeld...

Vergeet ook niet dat die camera/lichtbakken ook nog eens op een verhoogd voetpad staan, dus in realiteit moet je nog een 10-15 cm extra toevoegen aan de hoogte van die bakken.
      Lijkt mij ruim voldoende ruimte voor bijna alle normale wagens die naar de Efteling komen.

Waar kunnen sommige zich hier druk maken om een parkeerplaats 😃 Zelfs die moet geheel gethematiseerd worden zodat je niet ziet dat het een parkeerplaats is lijkt het. Oke, ik ben het eens dat het mooier was geweest dat de dragers en liggers een kleurtje hadden gekregen die mogelijk meer opgaat in de omgeving, het bruin van bijvoorbeeld de staanders van DVH. Maar daar heeft de Efteling (bewust) niet voor gekozen. Dit zal een centenkwestie zijn of milieutechnische kwestie (verf is chemisch en dus ook weer een belasting).
      Enfin, mooi dat de Efteling tijd en geld in dit soort projecten steekt. Wel benieuwd in hoeverre de Efteling hier zelfvoorzienend van kan zijn (zal nooit volledig zijn want daarvoor gebruikt de Efteling gewoon teveel vermogen (spreek uit kennis))

Progress (de huidige plek is immers tijdelijk).
      Wat bedoel je met tijdelijk? Blijven de zonnepanelen niet definitief daar staan?

Mich Deze plek is inderdaad tijdelijk. Dit deel van de parkeerplaats zal op termijn onderdeel worden van de westelijke uitbreiding van het park. Er komen dan nieuwe parkeerplaatsen op grotere afstand van het park. De Efteling heeft een tijd geleden bevestigd dat de constructie van de zonnepanelen zodanig is, dat ze t.z.t. naar de nieuwe parkeerplaatsen kunnen verhuizen.
        ‘Tijdelijk’ is hier wel relatief; het kan nog best 10 jaar duren voordat het zover is.

• Mich vindt dit leuk.

Ah. ja. Eens ook met poedercoating van @Michael en anderen hier. Het had wel mooier gekund maar het zal mij persoonlijk niet heel veel meer waarde geven aan mijn bezoek als dat groen of dit is.

Mooiste voorbeeld blijft toch wederom weer in Pairi Daiza. Daar is het allemaal grotendeels gemaakt van hout. Tja, dan kom je wel even net iets anders binnen. Maar nogmaals; het geeft weinig meerwaarde voor mij persoonlijk.

https://myprivacy.dpgmedia.be/consent?siteKey=Uqxf9TXhjmaG4pbQ&callbackUrl=https%3A%2F%2Fwww.hln.be%2Fprivacy-gate%2Faccept-tcf2%3FredirectUri%3D%252Fnieuws%252Fprimeur-in-belgie-pairi-daiza-voorziet-zichzelf-van-stroom-met-de-eerste-zonnepanelenparking~aaeaa6f6%252F

Progress Daar zijn we weer hoor. De 9+ doelstelling is toch wel het mooiste cadeau dat de Efteling de critici ooit heeft gegeven. Werkelijk bij álles wat maar even niet aan de verwachtingen voldoet kan dit non-argument uit de kast worden getrokken.

Geen non-argument, ze halen het zelf te pas en te onpas aan. Dan moet je niet gek opkijken dat die lat ook gebruikt wordt om tegen aan te spiegelen. Plus, degene met een pardoes-bril op happen er ook wel lekker op natuurlijk. 😜

De parking hoeft van mij geen 9+ te zijn, maar wat ik ontzettend jammer vind is dat vak KLM steeds meer tot hoofdparkeerterrein wordt gebombardeerd, maar gewoon geen fijne plek is om te verblijven. Grote delen zijn stoffig, nergens is er goed plek om vrij van autoverkeer te lopen wat gewoon erg onprettig is als je kleine kinderen bij je hebt, groen en schaduw mist en elke investering die gebeurt is met minimale middelen.

En ja. Ooit gaat alles verschuiven, maar met een verwachting dat we dan zo 10 jaar verder zijn mag er toch net wel even wat meer in geïnvesteerd wordt wat mij betreft.

Het is ook grappig om te lezen dat als ik dan wat commentaar heb op de looks van de zonnepanelen, er gelijk verwachtingen bij anderen zijn dat ze over de top gethematiseerd moeten zijn en dus elk commentaar óp de looks zoals ik het geef overdreven is...
        Volgens mij geef ik zelf al aan in mijn post dat thematisering absoluut de verwachting niet is maar een likje verf of extra stalen krul zou het net wat betere smoel geven.
        Daarnaast ben ik bang dat onder de parking er gewoon een stoffige repack-laag blijft liggen, wat goed is voor de afwatering naar de ondergrond. Maar van de halfverhardingen wel weer de meest goedkope oplossing en voor de gast geen prettige (want stoffig) oplossing.

De parking hoeft van mij geen 9+ te zijn, maar de 5 die het nu is (goed, onder de zonnepanelen in de schaduw wil ik die parkings dan nog wel een zeventje geven) is ook niet Efteling waardig.
        Gewoon een boom her en der, zodra je van de parkeerlanen af bent een vrijliggend pad voor de voetgangersstroom met wat speakers voor muzieksfeer (en helemaal voor de 'plus' ervaring overdekt en eventueel lopende band, maar geen pré) en geen stoffige verharding is wat mij betreft voldoende.

Zoals de oude (maar inmiddels te krappe) hoofdparking voor het Huys er bij ligt, zoals de parking van Europapark erbij ligt en zo zijn er nog zat voorbeelden te noemen.

Het blijven auto's, dus ondingen. Zonde dat dat veld weer aan een parkeerplaats moet worden gegeven.
        Of daar nu thema bij komt of niet, dat maakt niet veel uit voor de beleving bij de entree.
        Daar had je een Engelse tuin in kunnen leggen.

10 dagen later
        6 dagen later

Inmiddels liggen er al wat meer panelen op, dat gaat best vlot geloof ik?

Marvin ja zonnepanelen hoeven ook niet lang te duren. Als je frame al staat is het een kwestie van neerleggen, vastschroeven, stekker erin en op naar de volgende.

een maand later

Ondertussen kan men weer deels gebruik maken van de normale parkeerplaats onder de zonnepanelen. Weer een obstakel minder.

een maand later