Dutch23 nou kijkend naar dat "plan" maak ik me toch wel zorgen voor parkeergelegenheid in de toekomst. Het park wil in 2030 naar 7 miljoen bezoekers gegroeid zijn, een groei van zo'n 40 procent. Dat zal inmiddels wel iets langer gaan duren, maar dat even terzijde. De parkeerruimte lijkt in een tijd van vooral groei niet bepaald mee te groeien.
Op een gemiddelde weekenddag staan mensen nu in de blauwe vlakken geparkeerd, op zomeravonden komt daar het oranje vlak bij. De toekomstige parkeergelegenheid, gemarkeerd in paars, is in het beste geval net zo groot als wat er nu op een gemiddelde weekenddag gevuld wordt. Dan kom je in de toekomst toch zo'n 40% aan extra parkeervakken tekort. Als er dan nu al, bij wat onderhoud aan het parkeerterrein, een drastisch tekort aan parkeerplekken is voor een iets bovengemiddelde weekenddag, dan kan ik me niet voorstellen wat voor drama er over 10 jaar in de zomervakanties komt. Die kleine parkeerveldjes tussen Horst en de N261 gaan daar dan echt geen hulp meer in bieden. En al die verhalen over self-driving cars die op centrale plekken worden opgesteld liggen nog erg ver voor ons, die 40 procent groei gaat er echt eerder zijn.
Ja de Efteling heeft er op zich wel over nagedacht, maar ik denk dat ze het een en ander toch onderschat hebben in bovenstaand plan.