Eftelingpanda dan hebben ze nog steeds een heel groot parkeerterrein...
Efteling pakt parkeerterrein aan
Tonnie klopt maar als ze het slim aanpakken en bijvoorbeeld door een andere partij laten uitbaten kan het wel voor stikstofreductie zorgen van het totaal wat door de Efteling uit gestoten word in Kaatsheuvel….
- Bijgewerkt
Eftelingpanda Maar men kan ook in de polder aan de A59 grond kopen en daar een parkeerterrein maken (met directe op en afritten) en vanaf daar een monorail systeem aanleggen.
Eens dat dit de verkeersdruk nabij Kaatsheuvel en de stikstofneerslag op de kwestbare natuurgebeiden flink doet dalen. Echter wel tegen gígantische kosten. En het nadeel dat je een OV-systeem moet optuigen wat opgewassen moet zijn tegen reusachtige piekcapaciteiten bij opening en sluiting.
Het lijkt me allemaal prachtig hoor zo'n monorailsysteem, maar het is in mijn ogen niet realistisch.
Het kost je gasten zo een 15-30 minuten extra reistijd, waarbij je dag al begint met een wachtrij.
En ja ik ben in Alton Towers geweest en in Orlando, waarbij ik overigens bij de eerste een dag heb meegemaakt waar de monorail er bij parksluiting uit lag. Dat betekende op dat moment een behoorlijke wandeling naar de auto, niet onoverkomelijk, maar bij de Efteling heb je dan een groter probleem.
Tenslotte is de stikstofreductie indien elektrisch rijden echt de verwachte vlucht gaat nemen een minder groot argument.
Dus ja, tof plan, maar voor mij met te veel haken en ogen vooral op financieel vlak. Leuk als het rijk/provincie dat wil inbrengen maar de 100den miljoenen die dit gaat kosten zie ik de Efteling liever in uitbreidingen steken.
- Bijgewerkt
Mark Om problemen met je OV te beperken, moet je dan ook niet inzetten op maar 1 manier van vervoer.
Naast een monorail, zou ik dan ook zeker bussen laten lopen. Daarvan zou je er tijdens piekmomenten en bij storingen, nog redelijk gemakkelijk er een aantal extra van bij kunnen inzetten.
Mark Tenslotte is de stikstofreductie indien elektrisch rijden echt de verwachte vlucht gaat nemen een minder groot argument.
Dat klopt, maar je blijft wel de parkeer problemen houden net als de verkeersdrukte rondom het park.
En alleen al om die problematiek te verlichten zou je de parking kunnen gaan verplaatsen, naar een locatie waar het voor minder overlast zorgt.
- Bijgewerkt
The_Bullgod Om problemen met je OV te beperken, moet je dan ook niet inzetten op maar 1 manier van vervoer.
En daarmee maak je de investering alleen maar groter.
The_Bullgod Dat klopt, maar je blijft wel de parkeer problemen houden net als de verkeersdrukte rondom het park.
En alleen al om die problematiek te verlichten zou je de parking kunnen gaan verplaatsen, naar een locatie waar het voor minder overlast zorgt.
Ik gaf notabene in mijn eerste zin al aan dat het ook de verkeersdrukte rondom Kaatsheuvel zou beperken. Maar waar voor de stikstofneerslag het goed zou zijn de verkeersstromen te verplaatsen, want weg van kwetsbare natuurgebieden, is het voor de verkeersdrukte dat juist niet het geval. Enige logische locatie voor grote parkeerterreinen zou de polder nabij A59 bij Waalwijk zijn met rechtstreekse afritten.
Je zorgt daarmee wel dat de drukte veel meer rond deze snelweg gesitueerd wordt en ook het verkeer uit het zuiden hier terecht moet. Waar bij drukte nu de N261 nog als buffer werkt en de A59 bespaard.
Het is vooral een ontzettend kostbaar plaatje voor een milieuoplossing die met de vergroening van het autopark maar tijdelijk is (en waar met ingrijpen in boerenbedrijven veel meer winst te behalen valt) en verder vooral een hele grote investering om een ander probleem (de verkeersdrukte) enkel te verplaatsen en waarschijnlijk nog groter te maken ook.
En wat ik aangaf, qua gastervaring creëer je -op het ritje in de monorail na- vooral meer gedoe en wachten.
Dan zie ik veel liever dat het park de huidige parkeerterreinen verbeterd en goede wandelpaden aanlegt. Want de aanloop naar het park tussen de auto’s door vind ik altijd verre van een 9+ ervaring. Zeker vanaf de verdere parkeerterreinen af.
Mark Dan zie ik veel liever dat het park de huidige parkeerterreinen verbeterd en goede wandelpaden aanlegt. Want de aanloop naar het park tussen de auto’s door vind ik altijd verre van een 9+ ervaring. Zeker vanaf de verdere parkeerterreinen af.
Hoe zie jij dat dan voor je?
Ja, je kunt ruimere parkeerplekken maken en ook de rij routes over de parkeerplaats breder maken. Zelfs wandelpaden zijn aan te leggen.
Maar dit alles kost wel parkeerplekken.
En een parkeerterrein blijft een parkeerterrein. Dat word voor mij nooit een belevenis en al helemaal geen 9+ ervaring, eerder een noodzakelijk kwaad.
Vanaf de verdere parkeerterreinen kan je in ieder geval een boulevard aanleggen richting de ingang, nu loop je haast overal over de autopaden (met kinderen en opletten nog minder fijn) of een smal paadje langs de fietsenstalling. Zie Europapark of Disneyland Parijs waar je gewoon een brede boulevard in het midden hebt. En het oude parkeerterrein van de Efteling. Maar het park is nooit netjes met de nieuwe parkeerterreinen meegegroeid als het om de aanvoer van het wandelend publiek gaat.
Men zou in ieder geval kunnen beginnen met het verplaatsen van personeelsparkeerplaatsen (zowel korte kant als bij het dienstencentrum) te verplaatsen naar een terrein wat niet bebouwd gaat worden, en vanaf hier pendeldiensten inzetten (het gros van het personeel begint op de zelfde tijd, en bij het einde kun je een overlap maken).
Ook zou ik de bus parkeerplaats verplaatsen op het huidige terrein zou ik een aantal plekken overhouden voor het tijdelijk wachten bij vertrek en aankomst, de wachtende bussen wachten dan op een ander terrein buiten de Efteling (waar ook personeel kan parkeren).
Zo komt er op het hoofdparkeerterrein best wat ruimte vrij, waardoor er meer ruimte is om te parkeren. ook op het dienstencentrum zou men dan een andere indeling kunnen maken en mogelijk nog een attractie voor het park toevoegen.
Eftelingpanda Ik kan je vertellen dat het gros van het personeel niet tegelijk start.
Crowket Ik bedoel daarmee in een tijdspanne van 2 uur voor de opening. vanaf 11.00 uur begint dit al aardig rustiger te worden, ik bedoel hiermee dat een pendeldienst in de ochtend en de avond frequent zou moeten rijden, en overdag wat minder.
Eftelingpanda Ik bedoel daarmee in een tijdspanne van 2 uur voor de opening. vanaf 11.00 uur begint dit al aardig rustiger te worden, ik bedoel hiermee dat een pendeldienst in de ochtend en de avond frequent zou moeten rijden, en overdag wat minder.
Dit klopt niet, de vroegste diensten beginnen rond 6:00 en de laatste begintijd is rond 16:00 afhankelijk van openingstijden en evenementen. Attractiepersoneel, schoonmaak/groen en techniek beginnen vaak ruim voor opening en attracties heeft vlak voor opening nog een extra inloop. Horeca begint klein voor opening maar heeft een enorme inloop een uur voor de lunch. Ook het terug naar huis gaan gaat op basis van drukte / locatie. Dus een pendeldienst is heel erg onhandig (de Efteling heeft dit overigens al wel geprobeerd met dorpen / steden in de regio).
- Bijgewerkt
Crowket of het vriendelijk is? Je kan gratis parkeren als werknemer, bij Interpolis in Tilburg (en mening bedrijf en veel ziekenhuizen in de randstad) betaald je gewoon dik om als medewerker in de eigen parkeergarage te mogen parkeren.
Men zal iets moeten, op de huidige aanvraag (vergunning) om het veld bij de brandweerkazerne te verharden en te gebruiken zal veel bezwaar gaan komen, veel mensen die ik spreek hier in het dorp hebben een bepaalde afgunst naar de Efteling en telkens komt het grootste knelpunt naar voren: verkeersbewegingen, foutparkeren (vorige week was niet uniek elk weekend zouden ze minimaal 10 bonnen kunnen schrijven)
Ook de busparkeerplaats geeft de nodige overlast zo is na klachten uit de buurt een aantal jaar geleden bij de busparkeerplaats een bord geplaatst dat de chauffeurs hun bussen niet meer stationair mogen laten draaien de gehele dag (voor airco of verwarming).
Als je dan de stikstofproblematiek en de negatieve effecten van de verkeersbewegingen kan verminderen door te beginnen met personeel en bussen te verplaatsen naar een terrein aan bijv de A59 met eigen afslag en vervolgens de bezoekers hier ook laat parkeren creëer je naast een zee aan ruimte ook enorme goodwill bij omwonende waardoor je mogelijk ook weer wat meer kan doen op het huidige parkeerterrein…
Eftelingpanda Wanneer je het personeel ver weg laat parkeren zorg je er alleen maar voor onvrede in je personeel. Dat iets gebeurt bij andere bedrijven betekent niet dat het goed is. Het opgeven van de paar parkeerplekken bij Raveleijn en het dienstcentrum is niet de oplossing voor het parkeerprobleem.
Ik denk dat de Efteling vooral met een meer jaren visie moet komen voor de parkeerplaats, eigenlijk is op dit moment alles onhandig aan het terrein (denk alleen al aan de file's bij het uitrijden en combinatie dat het voetverkeer uit uitrijdende verkeer moet kruisen). Ik denk dat het tijd wordt om alles plat te gooien en met een nieuwe strategie te komen.
- Bijgewerkt
Crowket de gehele korte kant zoals die nu is en blijft is geheel personeel….
Ik zeg ook niet dat het goed is, schets alleen een situatie dat gratis parkeren voor personeel niet overal vanzelfsprekend is. En uiteindelijk zullen ze het personeel toch ergens anders moeten laten parkeren als men de korte kant gaat gebruiken voor uitbereiding sprookjesbos zoals reeds bekend is, dan kan je net zo goed zorgen dat je dit goed aanpakt en uiteindelijk de bezoekers ook verplaatsen waar je a
A minder verkeersbewegingen in Kaatsheuvel creeerd.
B minder stikstof uitstoot.
C meer uitbereidingsmogelijkheden creeerd.
D het pijnpunt bij bezwaren (komt in elke procedure naar boven) de vele verkeersbewegingen en de overlast die daar bij hoort weg neemt.
Ik zie alleen een win/win situatie, daarnaast kan men ook inzetten op gebruik van OV vanaf Tilburg en Den Bosch, en het fietsen promoten (wat ze met de opening van de F261 al doen)
Eftelingpanda de gehele korte kant zoals die nu is en blijft is geheel personeel….
Personeel parkeert inderdaad op de korte kant, maar dit zijn het gedeelte naast Raveleijn en dan nog 4 rijen aan de achterkant. De rest werd (voor het bouwterrein) gewoon voor gasten gebruikt.
- Bijgewerkt
SvenDonut klopt helemaal, en tot de uitbereiding van het sprookjesbos leveren deze plekken je 0,0 euro op sterker nog ze kosten je alleen geld… en dat terwijl je je gasten (vorige) week moet oproepen om niet meer met de auto te komen omdat je geen parkeerplaatsen meer hebt… nu hangt dat samen met de werkzaamheden op de nieuwe parkeerplaats, maar als we richting 7 miljoen gaan krijg je die onmogelijk op het huidig terrein kwijt als de covid beperkingen opgeheven zijn.
Hoogtijd dus voor een frisse blik op het parkeerbeleid en de ruimte die op het eigen terrein (eigenlijk niet meer) en daarbuiten beschikbaar is.
- Bijgewerkt
De Efteling heeft in het bestemmingplan 2030 gewoon aangegeven wat ze van plan zijn met het parkeren in de toekomst. Het veld naast Parkeerplek O in het westen wordt ook een hoofdparkeerplaats en te zuiden van het park, tussen de N261 en de Horst, komen ook parkeerplekken. Ik snap dan ook niet zo goed waarom er hier gedaan wordt alsof er al geen plan ligt: