Eftelingpanda Maar men kan ook in de polder aan de A59 grond kopen en daar een parkeerterrein maken (met directe op en afritten) en vanaf daar een monorail systeem aanleggen.
Eens dat dit de verkeersdruk nabij Kaatsheuvel en de stikstofneerslag op de kwestbare natuurgebeiden flink doet dalen. Echter wel tegen gígantische kosten. En het nadeel dat je een OV-systeem moet optuigen wat opgewassen moet zijn tegen reusachtige piekcapaciteiten bij opening en sluiting.
Het lijkt me allemaal prachtig hoor zo'n monorailsysteem, maar het is in mijn ogen niet realistisch.
Het kost je gasten zo een 15-30 minuten extra reistijd, waarbij je dag al begint met een wachtrij.
En ja ik ben in Alton Towers geweest en in Orlando, waarbij ik overigens bij de eerste een dag heb meegemaakt waar de monorail er bij parksluiting uit lag. Dat betekende op dat moment een behoorlijke wandeling naar de auto, niet onoverkomelijk, maar bij de Efteling heb je dan een groter probleem.
Tenslotte is de stikstofreductie indien elektrisch rijden echt de verwachte vlucht gaat nemen een minder groot argument.
Dus ja, tof plan, maar voor mij met te veel haken en ogen vooral op financieel vlak. Leuk als het rijk/provincie dat wil inbrengen maar de 100den miljoenen die dit gaat kosten zie ik de Efteling liever in uitbreidingen steken. 🙂