Vanaf de verdere parkeerterreinen kan je in ieder geval een boulevard aanleggen richting de ingang, nu loop je haast overal over de autopaden (met kinderen en opletten nog minder fijn) of een smal paadje langs de fietsenstalling. Zie Europapark of Disneyland Parijs waar je gewoon een brede boulevard in het midden hebt. En het oude parkeerterrein van de Efteling. Maar het park is nooit netjes met de nieuwe parkeerterreinen meegegroeid als het om de aanvoer van het wandelend publiek gaat.

Men zou in ieder geval kunnen beginnen met het verplaatsen van personeelsparkeerplaatsen (zowel korte kant als bij het dienstencentrum) te verplaatsen naar een terrein wat niet bebouwd gaat worden, en vanaf hier pendeldiensten inzetten (het gros van het personeel begint op de zelfde tijd, en bij het einde kun je een overlap maken).

Ook zou ik de bus parkeerplaats verplaatsen op het huidige terrein zou ik een aantal plekken overhouden voor het tijdelijk wachten bij vertrek en aankomst, de wachtende bussen wachten dan op een ander terrein buiten de Efteling (waar ook personeel kan parkeren).

Zo komt er op het hoofdparkeerterrein best wat ruimte vrij, waardoor er meer ruimte is om te parkeren. ook op het dienstencentrum zou men dan een andere indeling kunnen maken en mogelijk nog een attractie voor het park toevoegen.

Crowket Ik bedoel daarmee in een tijdspanne van 2 uur voor de opening. vanaf 11.00 uur begint dit al aardig rustiger te worden, ik bedoel hiermee dat een pendeldienst in de ochtend en de avond frequent zou moeten rijden, en overdag wat minder.

Eftelingpanda Ik bedoel daarmee in een tijdspanne van 2 uur voor de opening. vanaf 11.00 uur begint dit al aardig rustiger te worden, ik bedoel hiermee dat een pendeldienst in de ochtend en de avond frequent zou moeten rijden, en overdag wat minder.

Dit klopt niet, de vroegste diensten beginnen rond 6:00 en de laatste begintijd is rond 16:00 afhankelijk van openingstijden en evenementen. Attractiepersoneel, schoonmaak/groen en techniek beginnen vaak ruim voor opening en attracties heeft vlak voor opening nog een extra inloop. Horeca begint klein voor opening maar heeft een enorme inloop een uur voor de lunch. Ook het terug naar huis gaan gaat op basis van drukte / locatie. Dus een pendeldienst is heel erg onhandig (de Efteling heeft dit overigens al wel geprobeerd met dorpen / steden in de regio).

SvenDonut Dit. Er beginnen elk moment van de dag wel een paar diensten. En het is niet echt vriendelijk naar je personeel als je eerst een stuk moet rijden of fietsen en vervolgens weer 10 min met een pendelbusje naar je werkplek moet.

Crowket of het vriendelijk is? Je kan gratis parkeren als werknemer, bij Interpolis in Tilburg (en mening bedrijf en veel ziekenhuizen in de randstad) betaald je gewoon dik om als medewerker in de eigen parkeergarage te mogen parkeren.

Men zal iets moeten, op de huidige aanvraag (vergunning) om het veld bij de brandweerkazerne te verharden en te gebruiken zal veel bezwaar gaan komen, veel mensen die ik spreek hier in het dorp hebben een bepaalde afgunst naar de Efteling en telkens komt het grootste knelpunt naar voren: verkeersbewegingen, foutparkeren (vorige week was niet uniek elk weekend zouden ze minimaal 10 bonnen kunnen schrijven)

Ook de busparkeerplaats geeft de nodige overlast zo is na klachten uit de buurt een aantal jaar geleden bij de busparkeerplaats een bord geplaatst dat de chauffeurs hun bussen niet meer stationair mogen laten draaien de gehele dag (voor airco of verwarming).

Als je dan de stikstofproblematiek en de negatieve effecten van de verkeersbewegingen kan verminderen door te beginnen met personeel en bussen te verplaatsen naar een terrein aan bijv de A59 met eigen afslag en vervolgens de bezoekers hier ook laat parkeren creëer je naast een zee aan ruimte ook enorme goodwill bij omwonende waardoor je mogelijk ook weer wat meer kan doen op het huidige parkeerterrein…

Eftelingpanda Wanneer je het personeel ver weg laat parkeren zorg je er alleen maar voor onvrede in je personeel. Dat iets gebeurt bij andere bedrijven betekent niet dat het goed is. Het opgeven van de paar parkeerplekken bij Raveleijn en het dienstcentrum is niet de oplossing voor het parkeerprobleem.

Ik denk dat de Efteling vooral met een meer jaren visie moet komen voor de parkeerplaats, eigenlijk is op dit moment alles onhandig aan het terrein (denk alleen al aan de file's bij het uitrijden en combinatie dat het voetverkeer uit uitrijdende verkeer moet kruisen). Ik denk dat het tijd wordt om alles plat te gooien en met een nieuwe strategie te komen.

Crowket de gehele korte kant zoals die nu is en blijft is geheel personeel….

Ik zeg ook niet dat het goed is, schets alleen een situatie dat gratis parkeren voor personeel niet overal vanzelfsprekend is. En uiteindelijk zullen ze het personeel toch ergens anders moeten laten parkeren als men de korte kant gaat gebruiken voor uitbereiding sprookjesbos zoals reeds bekend is, dan kan je net zo goed zorgen dat je dit goed aanpakt en uiteindelijk de bezoekers ook verplaatsen waar je a

A minder verkeersbewegingen in Kaatsheuvel creeerd.
              B minder stikstof uitstoot.
              C meer uitbereidingsmogelijkheden creeerd.
              D het pijnpunt bij bezwaren (komt in elke procedure naar boven) de vele verkeersbewegingen en de overlast die daar bij hoort weg neemt.

Ik zie alleen een win/win situatie, daarnaast kan men ook inzetten op gebruik van OV vanaf Tilburg en Den Bosch, en het fietsen promoten (wat ze met de opening van de F261 al doen)

Eftelingpanda de gehele korte kant zoals die nu is en blijft is geheel personeel….

Personeel parkeert inderdaad op de korte kant, maar dit zijn het gedeelte naast Raveleijn en dan nog 4 rijen aan de achterkant. De rest werd (voor het bouwterrein) gewoon voor gasten gebruikt.

SvenDonut klopt helemaal, en tot de uitbereiding van het sprookjesbos leveren deze plekken je 0,0 euro op sterker nog ze kosten je alleen geld… en dat terwijl je je gasten (vorige) week moet oproepen om niet meer met de auto te komen omdat je geen parkeerplaatsen meer hebt… nu hangt dat samen met de werkzaamheden op de nieuwe parkeerplaats, maar als we richting 7 miljoen gaan krijg je die onmogelijk op het huidig terrein kwijt als de covid beperkingen opgeheven zijn.

Hoogtijd dus voor een frisse blik op het parkeerbeleid en de ruimte die op het eigen terrein (eigenlijk niet meer) en daarbuiten beschikbaar is.

De Efteling heeft in het bestemmingplan 2030 gewoon aangegeven wat ze van plan zijn met het parkeren in de toekomst. Het veld naast Parkeerplek O in het westen wordt ook een hoofdparkeerplaats en te zuiden van het park, tussen de N261 en de Horst, komen ook parkeerplekken. Ik snap dan ook niet zo goed waarom er hier gedaan wordt alsof er al geen plan ligt:

Dutch23 nou kijkend naar dat "plan" maak ik me toch wel zorgen voor parkeergelegenheid in de toekomst. Het park wil in 2030 naar 7 miljoen bezoekers gegroeid zijn, een groei van zo'n 40 procent. Dat zal inmiddels wel iets langer gaan duren, maar dat even terzijde. De parkeerruimte lijkt in een tijd van vooral groei niet bepaald mee te groeien.

Op een gemiddelde weekenddag staan mensen nu in de blauwe vlakken geparkeerd, op zomeravonden komt daar het oranje vlak bij. De toekomstige parkeergelegenheid, gemarkeerd in paars, is in het beste geval net zo groot als wat er nu op een gemiddelde weekenddag gevuld wordt. Dan kom je in de toekomst toch zo'n 40% aan extra parkeervakken tekort. Als er dan nu al, bij wat onderhoud aan het parkeerterrein, een drastisch tekort aan parkeerplekken is voor een iets bovengemiddelde weekenddag, dan kan ik me niet voorstellen wat voor drama er over 10 jaar in de zomervakanties komt. Die kleine parkeerveldjes tussen Horst en de N261 gaan daar dan echt geen hulp meer in bieden. En al die verhalen over self-driving cars die op centrale plekken worden opgesteld liggen nog erg ver voor ons, die 40 procent groei gaat er echt eerder zijn.

Ja de Efteling heeft er op zich wel over nagedacht, maar ik denk dat ze het een en ander toch onderschat hebben in bovenstaand plan.

Fons heeft ooit geroepen dat ze in de toekomst verwachten dat auto's zelfrijdend zijn en de gasten voor de deur afzetten e dan zichzelf parkeren. Dan heb je veel minder ruimte nodig.
                      En dat zal natuurlijk ooit waarheid worden, daar ben ik ook wel van overtuigt, maar dan hebben we het wel over veel verder dan 2030. Dat heb ik in meerdere bovenstaande posts wel onderbouwd waarom ik zo denk. En ben het dus met Quefox_ eens dat dit voorlopig geen oplossing bied op de parkeerdruk.

Overigens heet het bestemmingsplan dan wel de wereld van de Efteling 2030, maar ik ben er niet van overtuigt dat we over 8 jaar al al die locaties bebouwd zien! Ten eerste is het hele bestemmingsplan daarvoor teveel vertraagt, heeft de coronacrisis teveel roet in het eten gegooit en is tenslotte het plan vooral bedoeld om de Efteling veel meer groeiruimte te geven. Ook na 2030.
                      Als je ziet dat Strookrijk fase 1 pas in 2026 vermoedelijk gerealiseerd is en daar dan maar een verwachte 1/3 van de totale uitbreidingsruimte aan die zijde voor gebruikt wordt. Dan mogen we überhaupt blij zijn als heel strookrijk al gerealiseerd is in 2030. En dan wordt het dáárna pas interessant om naar de westzijde te kijken. De 7 miljoen bezoekers kunnen ze makkelijk opvangen met het huidige park inclusief strookrijk, dan is er tot die tijd in ieder geval genoeg parkeerruimte. En 7 miljoen is geen doel, ze willen in het plan enkel de ruimte dat aantal te kunnen verwerken.

Dus parkeer(ruimte)problemen lijken me voorlopig niet aan de orde, eer er veel aan de westzijde uitgebreid is zitten we zo richting 2035-2040.

Quefox_ Die kleine parkeerveldjes tussen Horst en de N261 gaan daar dan echt geen hulp meer in bieden.

Op die plek mogen ze wel een 9 meter hoge parkeergarage bouwen. Die grond mag je dus ongeveer 4 keer zo groot zien.

een maand later

Dit gaat ineens hard! Het voelt wat laag, maar dat zal ongetwijfeld optisch bedrog zijn.

Michael misschien net zo'n optisch bedrog, maar het bouwkraantje lijkt eronder te passen. Die dingen zijn doorgaans hoger dan een auto.

Michael Nee dat is geen optisch bedrog. Ze zijn flink lager dan bijvoorbeeld die in Disneyland Parijs of bij Rulantica. Ik twijfel of ik er wel onder pas met mijn busje. Ik schat (met een marge) de maximale doorrijhoogte op 2m. Das genoeg voor de meeste personenvoertuigen, maar niet voor vele busjes, auto's met skiboxen, grote MPV's, enzovoort.