Ruubje Poseidon en Tiki Waka zijn uiteindelijk een teleurstelling door de lage capaciteit / hoge wachttijd.
Poseidon heeft een theoretisch vrij hoge capaciteit, hij is wel iets lager dan de Vliegende Hollander, maar in de praktijk zal het elkaar niet zoveel ontlopen.
De Vliegende Hollander is een erg unieke attractie, ook voor de Efteling, in veel aspecten. Thematisch kan je vanalles vinden van de gemaakte keuzes, maar ik denk niet dat iemand kan vinden dat het een kwalitatief hoge afwerking heeft. De omgeving is voor een attractie in de Efteling best prima meegenomen en de attractie valt prima in zijn omgeving (gebaseerd op de Pegasus nu, JedD vind ik te groot voor die locatie).
De attractie heeft een enorm sterke en goede rij, in mijn ogen eigenlijk de enige echt goede rij in het park. Het station vind ik een van de mooiste in de wereld en heeft voor wat het wil bereiken de juiste proporties. Het gebouw aan de buitenkant vind ik interessant, voegt een prima openbare ruimte toe op meerdere plekken en is de beste voorgevel voor grote gebouwen midden in het park (samen met Fata Morgana).
De rit zelf is voor wat het wil doen best effectief. De semi-dark ride is kort, maar ook weer niet extreem kort. Wel kunnen de scenes allemaal "sterker" dan ze nu zijn. Denk aan het plussen met meer dynamiek, meer beweging of gewoon meer te doen. Ook zijn de overgangen tussen de meeste van de scenes zwak in mijn ogen, ze vloeien niet heel lekker in elkaar over met als gevolg dat het lastiger is om het als een verhaal te zien. Ik heb bijvoorbeeld altijd meer verwacht van die storm welke na de mist zou moeten zitten, met wat waaiers, regen en een paar lampen was dat al erg effectief geweest.
Het ritsysteem is het grootste vraagtaken vind ik. De klap op de lift is gewoon onprettig vind ik. Ik snap waarom het gebeurd, maar dit zou in mijn ogen echt anders moeten. Daar zit ook voor het systeem de grote zwakte vind ik. De rit is namelijk best soepel en ja hij rijd in plaats van varen, maar ik kan mij daar eigenlijk niet zo aan ergeren. Is het ritsysteem aan vervanging toe? Sure, mits je dan ook de hele rit plust.
Dan de vraag, wat moeten ze doen als ze een volgende stap willen zetten met de attractie? Om te beginnen zou ik tot aan het station gewoon overal vanaf blijven. Wat er nu ligt is prima en heeft hooguit een opknap beurt nodig, daar ligt het 'probleem' van de attractie ook niet. Wat moet wel veranderen? Ik zou om te beginnen inderdaad voor een nieuw ritsysteem gaan, al was het maar om het onderhoud eenvoudiger/goedkoper te maken. De Mack zou een rocking boat zou een goede kandidaat zijn als die in Futoroscope goed werkt. Mack kennende kunnen ze ook nog wel sleutelen aan de capaciteit. Of de lift verticaal moet weet ik niet. Met nieuwe technologie is een lifthelling van 45 graden vast eenvoudiger prettig te maken en dan vind ik hem juist wel sterk om te hebben.
Thematisch moet de semi-dark ride gewoon 'meer' doen. Dus iets minder less is more. Zorg voor meer beweging in de uitvaar scene, zorg voor iets wat de aandacht vraagt van de bezoekers, zorg dat mensen minder lang aan het kijken zijn naar die buitenmuur. Dat kan met animatronics, projects, geluiden of lichten. Zorg dat de open zee scene wat meer open zee is (dus meer sterren of wellicht een maan met wolken ervoor?) Zorg dat die storm scene echt een storm is. Ik wil regen, wind, beweging (kan perfect met dat systeem). De aanvaring mag ook wat vlotter, meer beweging, zorg dat je echt voelt dat je opgeslokt wordt. De lift moet gewoon helemaal opnieuw vind ik. Zorg dat het donker is, je het gevoel heb dat je in dat spookschip zit en dat er het idee van vuur is (hint, flinke warmte lampen).
De rit buiten, maak er maar wat vind. Het zou leuk zijn als de rit wat vloeiender is, dus minder hoogte en wat meer beweging. Voor de rest, benut de ruimte vooral goed en zorg dat die splash wat natter is.
Zoals je kan lezen, ik vind met de attractie eigenlijk niet eens zoveel mis. Het is vooral erg duur bijschaven om de beleving echt top te maken, maar aan het programma moeten we niets veranderen. De enige andere optie in mijn ogen is afbreken en opnieuw beginnen, maar daar is de ruimte niet voor en de attractie is botweg te populair.