laprikantan Je weet nu dat op het moment dat Jurgens vertrekt als directeur, er een grote reorganisatie aan zit te komen met een directeur die durft te snijden en dat het attractie aanbod vernieuwend gaat worden ipv vervangend en er binnen 5 jaar weer uit ligt

Dat hangt natuurlijk ook helemaal af van of men straks mag uitbreiden. Anders zullen we toch moeten wennen aan stilstand en/of het vervangen van bestaande attracties.

Wat je met je uitspraak over die vijf jaar bedoelt is me niet helemaal duidelijk.

    Piet_Verdriet Daarbij zijn ook de drie attracties waar het meeste bij wegbezuinigd is uit zijn tijd; Vogel Rok, Pandadroom en DVH

    Pandadroom is in het zelfde jaar gebouwd als het theater. Denk dat ze bij DvH te veel is bezuinigd. Ik verwacht als iets weg moet dat het de halve maen en game gallery is.

    Kumbak-troep eruit. Mack track erin en een loods eraanbouwen voor extra dark ride scenes.

      Ik kan deze attractie nog steeds enorm waarderen, wat mij betreft mag het water dark ride gedeelte nog verder uitgebreid worden.

      Ik vind de Vliegende Hollander zoals deze er staat een best prima attractie, alleen is het overduidelijk dat het qua techniek niet het beste stukje in de Efteling is. Dan is het een beetje de vraag hoeveel geld je nog wil blijven investeren in onderhoud, en of het niet beter is om er iets mee te doen.

      Persoonlijk ben ik zeer benieuwd hoe de nieuwe Mack Rocking Boat het gaat doen in Futuroscope, want dat is natuurlijk een doorontwikkeling van het patent wat ooit bedoeld was voor DVH. Mocht dit nou goed functioneren, zou ik het wel aannemelijk vinden dat de Efteling er ooit voor zou kiezen om alsnog het Kumbak systeem eruit te slopen en het nieuwe systeem terug in te zetten. Dan met wel nog twee aantal aanpassingen:

      • Geen 45 graden lift maar na de drop afremmen en verticale lift.
      • Het buitendeel significant verkorten, na de tunnel meteen weer terug naar links omhoog draaien, lichte drop en dan de laatste bocht naar links in de huidige splashbak

      Door het Rocking Boat systeem kan het indoordeel nog wat dynamischer worden, zonder dat dit ten koste gaat van de huidige infrastructuur. Zo heb je met relatief weinig structurele aanpassingen aan het gebouw (alleen het deel na de drop binnen incl toren) het nieuwe systeem geïntegreerd en genoeg kansen gecreëerd om dusdanig veel toe te voegen om de investering te kunnen verantwoorden en weer te vermarkten als nieuwigheid.

      En tot slot, in het vrijgekomen deel waar eerst de horseshoe stond kan een groot restaurant gebouwd worden, wat ik thematisch eerder dan weer aan zou sluiten bij de Baron maar in z'n architectuur een brug kan slaan tussen de mijnbouw en het nautische.

        Anoniempje Ja. De Vliegende Hollander was meteen een soepele rit (op de lifthillknal na dan), de baan is wel al een keer geretracked ondanks dat ik hem nooit schokkerig vond.

        Die Mack watercoasters zijn niveautje Condor.

        Ik zie geen enkele reden waarom de Efteling het systeem nog zou vervangen. De baan draait inmiddels goed, er is pas flink geïnvesteerd in nieuwe decoratie. Bovendien heeft dit systeem met die grote boten gewoon een betere capaciteit. Na flinke problemen staat er een doorontwikkelde en goed werkende attractie.

          Pretparkgenot Die Mack watercoasters zijn niveautje Condor.

          Maar volgens mij was het toch geen Mack watercoaster wat er in zou komen? Zowel de Kumbak als de Mack zouden coaster in het water worden, maar had Mack een manier gevonden dat je het idee zou hebben dat je aan het varen was terwijl de boot gewoon op de track zou blijven. De Efteling wou sowieso geen Mack Watercoaster track want dat vonden ze te lelijk daarbij vonden ze volgens mij de overgang van Water naar Coaster niet goed. Hier moest je als bezoeker niets van merken. Volgens mij wouden ze het ook nog zo hebben dat je direct de onderwereld in vloog en dat kon niet met de mack Water coaster. Dat er achteraf toch nog een lifthill moest worden ingetekend namen ze voor het geld waar Kumbak het voor wou doen maar voor lief.

          Maar dit weet ik niet meer 100% zeker.

          [https://patents.google.com/patent/EP1671686A1/en] dit was het patent volgens mij.

          (Ik zie nu pas dat @RickMarkestein al een heel bericht hier aan heeft besteed)

            Pretparkgenot

            Ik wou al zeggen, poseidon ziet er nou niet bepaald smooth uit op een onride video. Kwa track vindt ik echt smooth. Maar dat zijn eigenlijk alle efteling achtbanen.

            Ik hoop dat ze een verticale lift maken. Dan heb je niet al dat gedoe met die lifthill nu.

            RickMarkestein Persoonlijk ben ik zeer benieuwd hoe de nieuwe Mack Rocking Boat het gaat doen in Futuroscope, want dat is natuurlijk een doorontwikkeling van het patent wat ooit bedoeld was voor DVH.

            PretparkPower Zowel de Kumbak als de Mack zouden coaster in het water worden, maar had Mack een manier gevonden dat je het idee zou hebben dat je aan het varen was terwijl de boot gewoon op de track zou blijven.

            Dat lijkt dus inderdaad de "Rocking Boat" te zijn geworden. Als je ziet hoe compact de track in het water ligt, dan zou er eigenlijk heel veel 'mogelijk' zijn in een aantal kleine donkere binnenruimtes. Zelfs als je dan puur focust op het gevoel van varen en qua decors niet veel toevoegt. Je zou veel met schermen kunnen doen, maar het siert de Efteling juist dat ze dat zo min mogelijk doen. De aanvaring met de Hollander en de scheepswrakken zou wel héél intens en vet kunnen zijn als je er niet gewoon doorheen vaarde, maar als je boot inderdaad schokte, net in een draaikolk terecht lijkt te komen, als het water rond je heen kolkte.

            Uiteraard is er bij de upgrade gedaan wat er kòn met de beperkte ruimte en zonder de hele attractie er nu voor te moeten slopen. Maar goed ook.

            De geruchten destijds waren dat Mack de watercoaster zoals Poseidon had doorontwikkeld. En dat ze dat aan de Efteling hadden gepresenteerd, maar dat die toch vielen voor de (goedkopere?) oplossing van Kumbak. De geruchten zeggen ook dat Atlantica Supersplash in Europa-Park het prototype was dat de Efteling gepresenteerd kreeg. Daar zit ongetwijfeld ook de voedingsbodem in van de verticale lift voor de Hollander.

              Wel goed dat het uiteindelijk grotere boten zijn geworden bij Dvh. Ik denk dat dat het allemaal de moeite waard maakt. Poseidon en Tiki Waka zijn uiteindelijk een teleurstelling door de lage capaciteit / hoge wachttijd.

              • Zingo heeft hierop gereageerd.

                Pretparkgenot Die Mack watercoasters zijn niveautje Condor.

                Dat valt nou ook wel weer mee. Ik zit regelmatig in Poseidon en doe deze toch veel liever dan een gemiddelde SLC. De nieuwere generatie watercoasters (die in Le Pal en Nigloland) zijn overigens heel erg smooth.

                Michael De geruchten zeggen ook dat Atlantica Supersplash in Europa-Park het prototype was dat de Efteling gepresenteerd kreeg. Daar zit ongetwijfeld ook de voedingsbodem in van de verticale lift voor de Hollander.

                Deze geruchten hoor ik na al die jaren nu voor het eerst. Zo ver ik weet, was het inderdaad de voorloper van de Rocking Boat die in DVH moest komen. Deze was echter veel duurder dan het systeem van Kumbak, waardoor ze voor Kumbak kozen met alle gevolgen van dien. Goedkoop is duidelijk duurkoop geweest qua ritsysteem hier.

                Michael De geruchten zeggen ook dat Atlantica Supersplash in Europa-Park het prototype was dat de Efteling gepresenteerd kreeg.

                Die was oorspronkelijk bedoelt voor Walibi Holland, welke het contract hebben geannuleerd en een Splash Battle hebben gekocht. Zo is hij uiteindelijk in Europapark terecht gekomen.

                Ruubje Poseidon en Tiki Waka zijn uiteindelijk een teleurstelling door de lage capaciteit / hoge wachttijd.

                Poseidon heeft een theoretisch vrij hoge capaciteit, hij is wel iets lager dan de Vliegende Hollander, maar in de praktijk zal het elkaar niet zoveel ontlopen.

                De Vliegende Hollander is een erg unieke attractie, ook voor de Efteling, in veel aspecten. Thematisch kan je vanalles vinden van de gemaakte keuzes, maar ik denk niet dat iemand kan vinden dat het een kwalitatief hoge afwerking heeft. De omgeving is voor een attractie in de Efteling best prima meegenomen en de attractie valt prima in zijn omgeving (gebaseerd op de Pegasus nu, JedD vind ik te groot voor die locatie).

                De attractie heeft een enorm sterke en goede rij, in mijn ogen eigenlijk de enige echt goede rij in het park. Het station vind ik een van de mooiste in de wereld en heeft voor wat het wil bereiken de juiste proporties. Het gebouw aan de buitenkant vind ik interessant, voegt een prima openbare ruimte toe op meerdere plekken en is de beste voorgevel voor grote gebouwen midden in het park (samen met Fata Morgana).

                De rit zelf is voor wat het wil doen best effectief. De semi-dark ride is kort, maar ook weer niet extreem kort. Wel kunnen de scenes allemaal "sterker" dan ze nu zijn. Denk aan het plussen met meer dynamiek, meer beweging of gewoon meer te doen. Ook zijn de overgangen tussen de meeste van de scenes zwak in mijn ogen, ze vloeien niet heel lekker in elkaar over met als gevolg dat het lastiger is om het als een verhaal te zien. Ik heb bijvoorbeeld altijd meer verwacht van die storm welke na de mist zou moeten zitten, met wat waaiers, regen en een paar lampen was dat al erg effectief geweest.

                Het ritsysteem is het grootste vraagtaken vind ik. De klap op de lift is gewoon onprettig vind ik. Ik snap waarom het gebeurd, maar dit zou in mijn ogen echt anders moeten. Daar zit ook voor het systeem de grote zwakte vind ik. De rit is namelijk best soepel en ja hij rijd in plaats van varen, maar ik kan mij daar eigenlijk niet zo aan ergeren. Is het ritsysteem aan vervanging toe? Sure, mits je dan ook de hele rit plust.

                Dan de vraag, wat moeten ze doen als ze een volgende stap willen zetten met de attractie? Om te beginnen zou ik tot aan het station gewoon overal vanaf blijven. Wat er nu ligt is prima en heeft hooguit een opknap beurt nodig, daar ligt het 'probleem' van de attractie ook niet. Wat moet wel veranderen? Ik zou om te beginnen inderdaad voor een nieuw ritsysteem gaan, al was het maar om het onderhoud eenvoudiger/goedkoper te maken. De Mack zou een rocking boat zou een goede kandidaat zijn als die in Futoroscope goed werkt. Mack kennende kunnen ze ook nog wel sleutelen aan de capaciteit. Of de lift verticaal moet weet ik niet. Met nieuwe technologie is een lifthelling van 45 graden vast eenvoudiger prettig te maken en dan vind ik hem juist wel sterk om te hebben.

                Thematisch moet de semi-dark ride gewoon 'meer' doen. Dus iets minder less is more. Zorg voor meer beweging in de uitvaar scene, zorg voor iets wat de aandacht vraagt van de bezoekers, zorg dat mensen minder lang aan het kijken zijn naar die buitenmuur. Dat kan met animatronics, projects, geluiden of lichten. Zorg dat de open zee scene wat meer open zee is (dus meer sterren of wellicht een maan met wolken ervoor?) Zorg dat die storm scene echt een storm is. Ik wil regen, wind, beweging (kan perfect met dat systeem). De aanvaring mag ook wat vlotter, meer beweging, zorg dat je echt voelt dat je opgeslokt wordt. De lift moet gewoon helemaal opnieuw vind ik. Zorg dat het donker is, je het gevoel heb dat je in dat spookschip zit en dat er het idee van vuur is (hint, flinke warmte lampen).

                De rit buiten, maak er maar wat vind. Het zou leuk zijn als de rit wat vloeiender is, dus minder hoogte en wat meer beweging. Voor de rest, benut de ruimte vooral goed en zorg dat die splash wat natter is.

                Zoals je kan lezen, ik vind met de attractie eigenlijk niet eens zoveel mis. Het is vooral erg duur bijschaven om de beleving echt top te maken, maar aan het programma moeten we niets veranderen. De enige andere optie in mijn ogen is afbreken en opnieuw beginnen, maar daar is de ruimte niet voor en de attractie is botweg te populair.

                De argumenten waarom DVH best kan blijven staan zijn hier voldoende gegeven, maar dit viel mij op:

                Michael Gerstlauer Bobsled Coaste

                Hebben die dingen niet een te lage capaciteit voor wat de Efteling nodig heeft? Ik vind het leuke baantjes hoor, maar zie ze liever in kleinere parken als Jaderpark.

                Sowieso zie ik er niet zoveel in om van DVH een ‘reguliere’ coaster te maken; je wil dat bootelement en de splash er wel in houden.

                Wat mij betreft doet de Efteling hier en daar nog een update of toevoeging (met de lifthill is vast wel iets te doen), maar ik zie liever dat men de energie in andere zaken steekt.
                De attractie werkt tegenwoordig behoorlijk goed en is zeer populair. Als hij over 15-20 jaar ‘op’ is, is het de moeite om eens te gaan nadenken over een eventuele 2.0 versie of vervanging.

                Als je het mij vraagt zijn er meer dan genoeg pijnpunten in het park aan te pakken voordat je de vliegende hollander überhaupt aanraakt. Logischerwijs bijvoorbeeld kleuterhof en fabula, maar ook Python en carnaval festival kan ik missen als kiespijn .

                Persoonlijk vind ik de bootdaken bij de voorgevel helemaal niet storend. Toont juist dat een showgebouw echt niet altijd fotorealistisch hoeft te zijn met hoe je zoiets in de ‘echte’ wereld zo tegenkomen mits dit het thema en de storytelling van de attractie bevordert. Dit geld wat mij betreft ook voor DMC

                  Geertmans maar in welk opzicht bevordert een voorgevel de storytelling? Het schreeuwt: "DEZE ATTRACTIE GAAT OVER EEN BOOT!", maar dat is niet waar storytelling over gaat. Het attractiegebouw schept de setting waarin het verhaal zich afspeelt en wat ons vertrekpunt is. In het geval van De Vliegende Hollander moet dat het Amsterdam van de Gouden Eeuw zijn (en daar neemt de Efteling al een loopje met de geschiedschrijving). Dat is een van de sterke punten van het verhaal, het speelt zich af in de echte wereld en geeft ons daarom de vraag; wat als het echt zo is?

                  In het geval van de voorgevels kun je nog fantaseren dat er ook pakhuizen met uitstekende gevels zijn en het geeft het gebouw een soort van diepte. Maar storytelling heeft het niets mee van doen. In andere ontwerpen van Karel Willemen uit die tijd blijkt ook een rare drang om maar geforceerd decor elementen te copy pasten. Gelukkig werd dat met de jaren wel minder.

                    Japio In het geval van De Vliegende Hollander moet dat het Amsterdam van de Gouden Eeuw zijn (en daar neemt de Efteling al een loopje met de geschiedschrijving). Dat is een van de sterke punten van het verhaal, het speelt zich af in de echte wereld en geeft ons daarom de vraag; wat als het echt zo is?

                    Het is sowieso een sage he, dus ‘geschiedschrijving’ lijkt me hier wat veel gevraagd. Overigens is in de meeste versies van het verhaal sprake van Terneuzen als vertrekhaven.