- Bijgewerkt
Marco Knullige fouten die voorkomen hadden kunnen worden als Olaf Vugts niet gezegd had dat hij geen nieuwe Ton van de Ven wilde hebben en zo ook Michiel den Dulk in dienst had kunnen houden. Moet je eens voorstellen hoe het dan had kunnen zijn, What if?
Ik denk dat het heel gezond is om niet één (diva-) ontwerper te hebben waarvan alles afhangt en die de rest van het team continu overschaduwt. Want dat was Ton van de Ven natuurlijk wel.
Je hebt het zelf over de onduidelijke situatie in het ontwerpteam vanaf begin jaren 2000; die ontstond omdat er na het vertrek van Van de Ven een soort machtsvacuüm was. Om dat dan te laten opvullen door een beginnende ontwerper van begin 20 is natuurlijk geen goed idee. Als ik de verhalen mag geloven was het niet makkelijk voor Den Dulk en hij zal zelf ook heus niet alles even diplomatiek hebben aangepakt (wat je hem gezien zijn leeftijd niet echt kan aanrekenen).
Ik denk dat je mag concluderen dat Van de Ven, briljant ontwerper als hij was, zijn opvolging niet heel strak geregeld had.
Nog los daarvan waren veel van de ‘knullige fouten’ waarschijnlijk ook gemaakt met Den Dulk aan het roer.
Piet_Verdriet Wat een verademing was dat toen van der Zijl weg ging destijds. Die man kwam ook met het idee slechts iedere 7 (!!!!) jaar een nieuwe grote attractie te bouwen.
Die man heeft wel de basis gelegd voor de Bosrijk-verblijfsaccomodatie en de jaarrond-opening. Essentiële stappen in de ontwikkeling naar wat de Efteling nu is.