Piet_Verdriet Van der Zijl en de Zeven Jaar Mythe, dat is ook een sprookje. Hij heeft dat nooit zo gezegd, enkel dat de Efteling 'het zou kunnen lijen'. En daarmee had hij gelijk, ware het niet dat een gezond park zichzelf ook gewoon wil blijven vernieuwen en ontwikkelen en dus sneller zal 'uitbreiden'. De laatste grote attractie die geen vervanging was is ondertussen ook Symbolica en als je Danse Macabre als vervanging rekent zitten we straks misschien wel 10 jaar zonder 'uitbreiding'. Waarmee ik niet wil zeggen dat het park stil heeft gezeten, in tegendeel. Al was van der Zijl niet de meest sprankelende directeur die het park ooit gehad heeft. De grootste oorzaak van de 'magere' jaren '00 is die combinatie geweest met het feit dat de creatieve stoel bezet werd door een omhoog geklommen marketeer die zijn eigen hersenspinsels in alles op 1 zette. Daarom was er ook geen krachtige creatieve visie in die tijd, het was een beetje buigen of barsten en als er af en toe een tekening van Anton Pieck werd afgestoft werd het erfgoed in ere gehouden, heel kort door de bocht. We mogen Bart de Boer dankbaar zijn dat die dondersgoed in zag dat de Efteling een grote jongen kon zijn als ze maar wel hun huiswerk op orde hadden en dat de poppetjes zijn gaan schuiven.
In die zin heb ik ook minder tegen Max en Moritz dan tegen De Vliegende Hollander of Joris en de Draak. In alles wat vergelijkbaar is (zeg maar gevels/gebouwen) sluit M&M beter aan bij de gemene deler van de rest van het park, waar DVH een compleet andere afslag nam (zeker in die tijd) waarvan je je kunt afvragen waarom dat nodig was. Joris en de Draak is nog steeds een draak (hah!) van een thema, zowel qua inhoud als qua uitwerking.
Die stelling zou ik in willen nemen; zet die draak in de uitverkoop (volgend jaar samen met Draconicon, 2 halen 1 betalen?) en maak van JedD een vette scheepswerf;
Je ziet de coastertrack gewoon al toch? Je zou hier bijna een stuk 'hout met een verhaal' op Baron-niveau kunnen krijgen. Verhaal over concurrerende bouwers, die een opdracht voor de VOC willen binnenhalen nu hun vlaggenschip 'Den Hollander' verdwenen is... Wachtrij met allerlei vette (speel) elementen. Touwen, katrollen, you name it. En de Kombuys vervangen/uitbreiden door er een gave vuurtoren op/van te maken. Kan daar je restaurant meteen komen 😉 Ja, Ruigrijk VOC-rijk vind ik nog steeds een topkans.