De geruchten destijds waren dat Mack de watercoaster zoals Poseidon had doorontwikkeld. En dat ze dat aan de Efteling hadden gepresenteerd, maar dat die toch vielen voor de (goedkopere?) oplossing van Kumbak. De geruchten zeggen ook dat Atlantica Supersplash in Europa-Park het prototype was dat de Efteling gepresenteerd kreeg. Daar zit ongetwijfeld ook de voedingsbodem in van de verticale lift voor de Hollander.
De Vliegende Hollander mag er wel uit
- Bijgewerkt
Wel goed dat het uiteindelijk grotere boten zijn geworden bij Dvh. Ik denk dat dat het allemaal de moeite waard maakt. Poseidon en Tiki Waka zijn uiteindelijk een teleurstelling door de lage capaciteit / hoge wachttijd.
Pretparkgenot Die Mack watercoasters zijn niveautje Condor.
Dat valt nou ook wel weer mee. Ik zit regelmatig in Poseidon en doe deze toch veel liever dan een gemiddelde SLC. De nieuwere generatie watercoasters (die in Le Pal en Nigloland) zijn overigens heel erg smooth.
Michael De geruchten zeggen ook dat Atlantica Supersplash in Europa-Park het prototype was dat de Efteling gepresenteerd kreeg. Daar zit ongetwijfeld ook de voedingsbodem in van de verticale lift voor de Hollander.
Deze geruchten hoor ik na al die jaren nu voor het eerst. Zo ver ik weet, was het inderdaad de voorloper van de Rocking Boat die in DVH moest komen. Deze was echter veel duurder dan het systeem van Kumbak, waardoor ze voor Kumbak kozen met alle gevolgen van dien. Goedkoop is duidelijk duurkoop geweest qua ritsysteem hier.
Michael De geruchten zeggen ook dat Atlantica Supersplash in Europa-Park het prototype was dat de Efteling gepresenteerd kreeg.
Die was oorspronkelijk bedoelt voor Walibi Holland, welke het contract hebben geannuleerd en een Splash Battle hebben gekocht. Zo is hij uiteindelijk in Europapark terecht gekomen.
Ruubje Poseidon en Tiki Waka zijn uiteindelijk een teleurstelling door de lage capaciteit / hoge wachttijd.
Poseidon heeft een theoretisch vrij hoge capaciteit, hij is wel iets lager dan de Vliegende Hollander, maar in de praktijk zal het elkaar niet zoveel ontlopen.
De Vliegende Hollander is een erg unieke attractie, ook voor de Efteling, in veel aspecten. Thematisch kan je vanalles vinden van de gemaakte keuzes, maar ik denk niet dat iemand kan vinden dat het een kwalitatief hoge afwerking heeft. De omgeving is voor een attractie in de Efteling best prima meegenomen en de attractie valt prima in zijn omgeving (gebaseerd op de Pegasus nu, JedD vind ik te groot voor die locatie).
De attractie heeft een enorm sterke en goede rij, in mijn ogen eigenlijk de enige echt goede rij in het park. Het station vind ik een van de mooiste in de wereld en heeft voor wat het wil bereiken de juiste proporties. Het gebouw aan de buitenkant vind ik interessant, voegt een prima openbare ruimte toe op meerdere plekken en is de beste voorgevel voor grote gebouwen midden in het park (samen met Fata Morgana).
De rit zelf is voor wat het wil doen best effectief. De semi-dark ride is kort, maar ook weer niet extreem kort. Wel kunnen de scenes allemaal "sterker" dan ze nu zijn. Denk aan het plussen met meer dynamiek, meer beweging of gewoon meer te doen. Ook zijn de overgangen tussen de meeste van de scenes zwak in mijn ogen, ze vloeien niet heel lekker in elkaar over met als gevolg dat het lastiger is om het als een verhaal te zien. Ik heb bijvoorbeeld altijd meer verwacht van die storm welke na de mist zou moeten zitten, met wat waaiers, regen en een paar lampen was dat al erg effectief geweest.
Het ritsysteem is het grootste vraagtaken vind ik. De klap op de lift is gewoon onprettig vind ik. Ik snap waarom het gebeurd, maar dit zou in mijn ogen echt anders moeten. Daar zit ook voor het systeem de grote zwakte vind ik. De rit is namelijk best soepel en ja hij rijd in plaats van varen, maar ik kan mij daar eigenlijk niet zo aan ergeren. Is het ritsysteem aan vervanging toe? Sure, mits je dan ook de hele rit plust.
Dan de vraag, wat moeten ze doen als ze een volgende stap willen zetten met de attractie? Om te beginnen zou ik tot aan het station gewoon overal vanaf blijven. Wat er nu ligt is prima en heeft hooguit een opknap beurt nodig, daar ligt het 'probleem' van de attractie ook niet. Wat moet wel veranderen? Ik zou om te beginnen inderdaad voor een nieuw ritsysteem gaan, al was het maar om het onderhoud eenvoudiger/goedkoper te maken. De Mack zou een rocking boat zou een goede kandidaat zijn als die in Futoroscope goed werkt. Mack kennende kunnen ze ook nog wel sleutelen aan de capaciteit. Of de lift verticaal moet weet ik niet. Met nieuwe technologie is een lifthelling van 45 graden vast eenvoudiger prettig te maken en dan vind ik hem juist wel sterk om te hebben.
Thematisch moet de semi-dark ride gewoon 'meer' doen. Dus iets minder less is more. Zorg voor meer beweging in de uitvaar scene, zorg voor iets wat de aandacht vraagt van de bezoekers, zorg dat mensen minder lang aan het kijken zijn naar die buitenmuur. Dat kan met animatronics, projects, geluiden of lichten. Zorg dat de open zee scene wat meer open zee is (dus meer sterren of wellicht een maan met wolken ervoor?) Zorg dat die storm scene echt een storm is. Ik wil regen, wind, beweging (kan perfect met dat systeem). De aanvaring mag ook wat vlotter, meer beweging, zorg dat je echt voelt dat je opgeslokt wordt. De lift moet gewoon helemaal opnieuw vind ik. Zorg dat het donker is, je het gevoel heb dat je in dat spookschip zit en dat er het idee van vuur is (hint, flinke warmte lampen).
De rit buiten, maak er maar wat vind. Het zou leuk zijn als de rit wat vloeiender is, dus minder hoogte en wat meer beweging. Voor de rest, benut de ruimte vooral goed en zorg dat die splash wat natter is.
Zoals je kan lezen, ik vind met de attractie eigenlijk niet eens zoveel mis. Het is vooral erg duur bijschaven om de beleving echt top te maken, maar aan het programma moeten we niets veranderen. De enige andere optie in mijn ogen is afbreken en opnieuw beginnen, maar daar is de ruimte niet voor en de attractie is botweg te populair.
De argumenten waarom DVH best kan blijven staan zijn hier voldoende gegeven, maar dit viel mij op:
Michael Gerstlauer Bobsled Coaste
Hebben die dingen niet een te lage capaciteit voor wat de Efteling nodig heeft? Ik vind het leuke baantjes hoor, maar zie ze liever in kleinere parken als Jaderpark.
Sowieso zie ik er niet zoveel in om van DVH een ‘reguliere’ coaster te maken; je wil dat bootelement en de splash er wel in houden.
Wat mij betreft doet de Efteling hier en daar nog een update of toevoeging (met de lifthill is vast wel iets te doen), maar ik zie liever dat men de energie in andere zaken steekt.
De attractie werkt tegenwoordig behoorlijk goed en is zeer populair. Als hij over 15-20 jaar ‘op’ is, is het de moeite om eens te gaan nadenken over een eventuele 2.0 versie of vervanging.
Als je het mij vraagt zijn er meer dan genoeg pijnpunten in het park aan te pakken voordat je de vliegende hollander überhaupt aanraakt. Logischerwijs bijvoorbeeld kleuterhof en fabula, maar ook Python en carnaval festival kan ik missen als kiespijn .
Persoonlijk vind ik de bootdaken bij de voorgevel helemaal niet storend. Toont juist dat een showgebouw echt niet altijd fotorealistisch hoeft te zijn met hoe je zoiets in de ‘echte’ wereld zo tegenkomen mits dit het thema en de storytelling van de attractie bevordert. Dit geld wat mij betreft ook voor DMC
Geertmans maar in welk opzicht bevordert een voorgevel de storytelling? Het schreeuwt: "DEZE ATTRACTIE GAAT OVER EEN BOOT!", maar dat is niet waar storytelling over gaat. Het attractiegebouw schept de setting waarin het verhaal zich afspeelt en wat ons vertrekpunt is. In het geval van De Vliegende Hollander moet dat het Amsterdam van de Gouden Eeuw zijn (en daar neemt de Efteling al een loopje met de geschiedschrijving). Dat is een van de sterke punten van het verhaal, het speelt zich af in de echte wereld en geeft ons daarom de vraag; wat als het echt zo is?
In het geval van de voorgevels kun je nog fantaseren dat er ook pakhuizen met uitstekende gevels zijn en het geeft het gebouw een soort van diepte. Maar storytelling heeft het niets mee van doen. In andere ontwerpen van Karel Willemen uit die tijd blijkt ook een rare drang om maar geforceerd decor elementen te copy pasten. Gelukkig werd dat met de jaren wel minder.
Japio In het geval van De Vliegende Hollander moet dat het Amsterdam van de Gouden Eeuw zijn (en daar neemt de Efteling al een loopje met de geschiedschrijving). Dat is een van de sterke punten van het verhaal, het speelt zich af in de echte wereld en geeft ons daarom de vraag; wat als het echt zo is?
Het is sowieso een sage he, dus ‘geschiedschrijving’ lijkt me hier wat veel gevraagd. Overigens is in de meeste versies van het verhaal sprake van Terneuzen als vertrekhaven.
Progress dat bedoel ik met een loopje nemen. En het hele idee van sagen en legenden is dat ze in onze wereld spelen en dus echt gebeurd zouden kunnen zijn.
Bij Symbolica vind ik het juist andersom. Dat kasteel is nog best wel 'normaal' vormgegeven voor iets wat eigenlijk zelfs van een andere planeet zou moeten komen.
Progress ik bedoelde meer dat directeuren die controversieler zijn, ook al is dat de intentie van de bestuur, sneller de laan uit worden gewipt. En gemiddeld is dat rond de vijf jaar.
Japio ik snap wat je bedoelt en je hebt natuurlijk ook gelijk maar ik denk dat dit meer een luxeprobleem is. Als ik met niet-liefhebbers door het park loop hoor ik er vaak positieve opmerkingen over. Wat dat betreft heeft het ook meer karakter aan het gebouw. Het maakt het herkenbaar tegenover elk ander oud Hollands straatje die je in Nederland vind.
laprikantan Progress ik bedoelde meer dat directeuren die controversieler zijn, ook al is dat de intentie van de bestuur, sneller de laan uit worden gewipt. En gemiddeld is dat rond de vijf jaar.
Maar kun je dat wel zo stellen? Bart de Boer kwam in conflict met de stichting, maar voor een ander voorbeeld moet je terug naar Ruud de Clercq in 1988… bijna veertig jaar geleden dus.
Ruubje Een paar (technische) hoogstandjes waar we maar kort van konden genieten:
De vleugels van de zes zwanen
De fabelvis van Symbolica
De vallende Fabulaboom
Echt vliegen in Droomvlucht zonder stellages
De tuin van Assepoester
Unieke bob-achtbaan
De vaargeul-vrije Dvh
De bewegingen, vuur en water van de Jedd-draak
De kantelkamer en schuddende Djinn
Dit vind ik een interessant rijtje. Voeg daar het verdwijnen van het vuureffect bij Aquanura aan toe. Gisteren reageerde ik in het parkeertopic op @RoelRoel die van mening was dat het afwerkingsniveau best in orde was in de Efteling. Jouw opsomming geeft voor mij aan dat dit niet zo is. Dit soort details baart mij bij bedrijfsvoering zorgen, want eigenlijk is het gebrek aan zorg voor attracties.
Zo ook de sterrenhemel in het station, c.q. de haven, van de Vliegende Hollander. Meen me te herinneren dat die ooit aanwezig was.
Wat de Vliegende Hollander: een ritsysteem, gebouwd door een bedrijf dat het wel kan, zou wellicht een essentieel verschil kunnen maken.
De vliegende Hollander is ansich een mooie attractie, alleen vindt ik het darkride gedeelte te kort (om het goed te begrijpen wat er nu eigenlijk gebeurt). voor je het weet zit je al op de lifthill. Verder is wat mij betreft het aankoppelen op de ketting van de lifthill storend. Voor mij is de attractie dus ook nog niet aan vervanging toe.
Ik vraag mij af of de ketting niet vervangen kan worden door een LSM lancering, op die manier zouden de boten schokloos naar boven kunnen. Of als de boten te zwaar zijn met LSM elementen de boot op de kettingsnelheid kan worden gebracht voor een schokloze koppeling.
- Bijgewerkt
Eduard Ruubje Een paar (technische) hoogstandjes waar we maar kort van konden genieten:
De vleugels van de zes zwanen
De fabelvis van Symbolica
De vallende Fabulaboom
Echt vliegen in Droomvlucht zonder stellages
De tuin van Assepoester
Unieke bob-achtbaan
De vaargeul-vrije Dvh
De bewegingen, vuur en water van de Jedd-draak
De kantelkamer en schuddende Djinn
-Vleugels worden as we speak aangepakt
-de Vallende Fabula boom valt gewoon?
-Die stellages zijn vanwege opgelegde veiligheidsregels.
-De Bob hebben ze god weet hoe lang aan de beademing gehouden
R013 de tuin van Assepoester is ook geen technisch iets, maar gewoon het feit dat ze ervoor hebben gekozen De Zes Zwanen die ruimte te geven. Dat is imo niet zo gek. En vaargeul-vrije DVH is nog een zeer nette oplossing tov andere opties. Ja, het is gedaan omdat ze vaak bij die ketting moeten zijn, maar eens in de zoveel tijd had vijver anders nog leeg gemoeten dus wel een mooie oplossing.
De fabelvis en kantelkamer zijn inderdaad wel effecten die het niet meer doen zoals beoogd.
Wat is eigenlijk de kantelkamer?
Anoniempje oh sorry, ik bedoelde de schatkamer. De kantelkamer is de eennalaatste scene in Fata Morgana, met de lasers. Die kamer kantelt.