Ik klikte op dit topic met drie gebieden meteen in gedachte en ze stonden er meteen: Galaxy's Edge, The Wizarding World of Harry Potter en natuurlijk Cars Land. Kanttekening is misschien dat veel mensen hier eerst Hogsmeade noemen, waar ik juist Diagon Alley en de draak het meest complete moment vond. Ja, Hogsmeade en dan Hogwarts zijn heel gaaf, maar langs King's Cross lopen en dan plots in de steeg staan, met die winkeltjes, de draak, de bank en gewoon zoveel dynamiek vond ik eigenlijk nog beter. Dat je van de een naar de ander kan tussen de twee parken zonder de illusie te breken maakt het helemaal af.

Misschien wel de grootste verrassing voor mij was de kritiek op Galaxy's Edge door de jaren heen. Ik denk juist dat het de perfecte mix is van herkenbaarheid en toch iets nieuws. De cantina, de Millennium Falcon, de karakters, de kleuren en de sfeer, maar nieuwe architectuur, een eigen verhaal en de attracties proberen niet per se een bekend verhaal te vertellen, maar gebruiken wel bekende locaties. Hartstikke slim, als je 't mij vraagt. Ik vond Rise of the Resistance simpelweg adembenemend.

Ik blijf toch echt enorm onder de indruk van het Polynesia gedeelte in Port Aventura. Ik vergeet hier altijd bijna dat ik nog in een pretpark ben. Zelfs na Amerika ( Disney & Universal ) blijf ik erbij dat Polynesia voor mij op één staat! Voor mij zijn die laatste 2 ook goed , alleen het is allemaal wel heel erg op films gebaseerd en daar ga ik net wat minder lekker op. Het gebied van Danse Macabre word natuurlijk de nieuwe nummer één 😝

R013 Ik blijf toch echt enorm onder de indruk van het Polynesia gedeelte in Port Aventura.

Helemaal akkoord, wat een sfeer daar. Ook vooral in de avond.

Wij zijn op dit moment in Seaworld Abu Dhabi. De themagebieden hier zijn mindblowing, alles is gethematiseerd, fantastisch om te zien. Ieder gebied nog mooier dan het andere!!

Van inmersieve werelden vind ik de Wereld van Sindbad in de Efteling toch wel een klapper.

Waarschijnlijk was het sarcastisch maar als ik in de wachtrij sta van Sirocco, en de oceaangeur staat aan, en er is water in Archipel en de golven staan aan. Dat in combinatie met de prachtige muziek was toch een mooie immersieve ervaring. Maar toen stapte ik uit en was er een optreden bezig met luide jokie en jet muziek.

JerryBubbles Waarschijnlijk was het sarcastisch maar als ik in de wachtrij sta van Sirocco

Toegegeven, dat is een van de weinige plekken waar je echt het gevoel hebt dat je in een compleet themagebied staat. Om je heen is alles in thema. Maar inderdaad, een paar meter verderop wordt je daar meteen weer uitgetrokken... hopelijk komt die vervolgfase ooit nog en lossen ze daarmee de pijnpunten op.

Ik heb nog niet heel veel parken bezocht. De themagebieden van Phantasialand zijn wel 1 van de mooiste die ik tot nu toe heb gezien. Vooral Rookburgh en Klugheim. Alles is aangekleed in de stijl van de 'hoofdattractie' (fly, taron enz.)
          Toverland heeft ook wel echt mooie gebieden.

Ik kan ook niet echt meepraten, niet in universal of Disneyworld geweest in Amerika. Bij mij schoot wel meteen Griekenland in EP te binnen. Zo’n heerlijk gebied met die kleine steegjes, de witte huisjes, het blauw, het water van Poseidon, de geweldige zitjes boven bij het monorail-station of het balkonnetje dat uit kijkt op het straatje. Als dan ook het zonnetje nog schijnt is het helemaal heerlijk 🙂
          In Disneyland Anaheim vind ik het new orleans square echt heel mooi. Gezellige sfeer, dat echte new orleans gevoel, the haunted mansion die er geweldig uit ziet!

En niet 1 gebied, maar qua algehele aankleding blijf ik de Karls parken fantastisch vinden! Elk stukje park is in stijl, tot aan de bordjes in de tuintjes aan toe. Die parken hebben overall natuurlijk 1 thema, maar dat is zo goed doorgevoerd vind ik. Blijf me verbazen over hoe ze dat toch voor elkaar krijgen 😁

Quefox_ In de Efteling heb ik de grootste themagebied-vibe toch bij Baron 1898. Feitelijk kun je niet van een themagebied spreken, maar zeker op het pleintje voor de ingang is de hele opgewonden sfeer gewoon heel subliem neergezet. De spanning van de achtbaan wordt perfect gebruikt om de spanning van het bezoeken van de mijn op te roepen. Daarnaast ook een honourable mention voor De Zes Zwanen. Hoewel je daar helemaal van een ieniemienie gebiedje spreekt, is de sfeerschepping door de groene coulissen echt perfect en ook storytechnisch nog eens perfect ingepast.

In de Efteling kies ik met enige afstand voor het Anton Pieckplein.

• Efteling - Sprookjesbos (eigenlijk bijna het hele Marerijk)
          • Phantasialand - Klugheim
          • Phantasialand - Rookburgh
          • Disneyland Parijs - Mainstreet U.S.A.
          • Disneyland Parijs - Eiland / Pirates deel in Adventureland
          • Universal Studios parken - Hogsmeade
          • Universal Studios Florida - Diagon Alley
          • Disneyland Anaheim - Galaxy's Edge
          • Disney's Animal Kingdom - Pandora: The World of Avatar
          • Tokyo DisneySea - Mysterious Island
          • Tokyo DisneySea - Mediterranean Harbor
          • Tokyo DisneySea - American Waterfront

Denk dat het een beetje afhankelijk is van mijn bui welke ik van dezen een plak edelmetaal toe zou kennen - het is allemáal behoorlijk goed en zou nu doorheen ieder van bovenstaanden wel even op mijn gemakje willen slenteren om alleen maar te kijken, luisteren, ruiken, eten, foto's te maken etc. etc. etc.