In Europa zijn voor mij de thema gebieden van Phantasialand enorm mooi met vooral de hotels erom heen.
Dat komt vooral door het samenspel van de achtbanen/attracties met het gebied en de bouw van de hotels zoals Matamba met Black Mamba en Charles Lindbergh met Fly. zelfs de hotels zijn thema gebieden op zich.
Daarna komen voor mij het adventure en het wild west gebied van Disneyland Paris, vooral het stukje bij Hati's Pizza outpost en het hele Adventure Island vind ik echt top!
Het sinistere van Haunted mansion en het enorme eiland van Big Thunder Mountain slokt mij helemaal op in de sfeer van het Wilde Westen.
Als een hotel een thema gebied heeft trek ik ook Sequoia lodge mee. Want dat is voor mij door de naaldbomen en het donkere hout toch wel mijn lievelings thema hotel.
Daarna komt Europa Park bij met zijn main street, de tuin en het restaurant daaraan vast, Ijsland, Griekenland, Ierland en Arthur maken daarbij ook een enorm sfeervol gevoel los en wat ik vooral bij Europa Park zijn thema gebieden heb is het Duitse kneuterigheid.
Efteling komt daarna en die is ook erg uniek, het gebiedje bij Max en Moritz vind ik toch best geinig en ik heb een zwak voor hoe de achtbanen er nu bij staan.
Het sprookjesbos is gewoon Immaterieel erfgoed en is het allermooiste wat de Efteling gebouwd heeft, net als het Lavenlaar en het Anton Pieck plein.
Het oudhollandse, de scheve gebouwen, het schattige volkje, de mooie muziek! Alles is 1.
Toverland bouwt gelukkig ook aan de weg en Port Laguna is voor mij toch echt een verwijzing naar klein Island of adventure in Nederland en ook de gebieden waar Fenix en Troy staan nemen mij totaal een andere wereld in.
Universal hoort hier ook in het lijstje met de Wizarding world voor een Harry Potter fan zoals ik is dat echt af! Het butterbeer, de kleine straatjes, alle winkeltjes met eten en Merchandise, alle complete attracties.
De nummer 1 is voor mij Disney World tot nu toe, ik vind het gebied van Galaxy edge heel omsluitend, je bent echt in Starwars, alleen het enige minpuntje is dat ik wat meer natuur had verwacht en andere lantaarnpalen.
Het Toy Story gebied is daar echt af, vooral bij de Slinky Dog achtbaan, dan heb je nog Tower of Terror en in Magic Kingdom het gebied om Liberty tree tavern.
En dan maak ik deze immense post af met een ode aan de allerbeste hotels van de wereld: Animal Kingdom lodge (waar ik zelf heb geslapen) Dat hotel sleept je echt Afrika in en die enorme glaswand aan het eind van de enorme lobby! FABULEUS... Vooral al die plekjes en uitzichten bij de Savanne.
En dan draag ik ook het themagebied van Polynesian resort een enorm warm hart toe, dat is echt thuiskomen, het strand, het vuurwerk wat je daar vanaf kan zien en natuurlijk de restaurants.