De laatste jaren hebben we bij Disney en Universal een nieuw fenomeen op zien komen op het gebied van themagebieden: de Immersive Lands. Immersive Lands zijn natuurlijk doorontwikkelingen van 'ouderwetse' themagebieden, waardoor het soms wat moeilijk te zeggen is waar de ontwikkeling echt begon. Een groot keerpunt kwam echter wel in 2010 toen in Universal's Island of Adventures de eerste fase van The Wizarding World of Harry Potter opende. Voor het eerst konden fans van de Harry Potter-reeks rondlopen in een driedimensionale wereld, waar ze eerder alleen over gelezen hadden of op een filmdoek hadden gezien. Dat laatste is ook een beetje waar immersive lands om draaien: de wereld van een bepaald IP in het echt nagemaakt.
In 2012 volgde Disney met Cars Land in Disney California Adventure, waarna eigenlijk het hek van de dam was tussen de twee rivaliserende pretpark-ketens. Universal bereide in verschillende fases de Harry Potter gebieden uit en kwam in 2021 met Super Mario World, en Disney begon te werken aan The World of Pandora en later het bijna megalomane Star Wars: Galaxy's Edge.
Immersive Lands zijn echt een stap omhoog van een themagebied. Ik heb zelf de gebieden in Anaheim en Hollywood mogen bezoeken. Ik vond Cars Land en Hogsmeade (Harry Potter) erg tof, maar ben nog steeds ondersteboven van Galaxy's Edge. Hoe de Disney immagineers hier de wereld van Star Wars hebben weten te pakken is ongekend. Om nog maar te zwijgen van de signature-attractie in het gebied: Rise of the Resistance.
Maar helaas kan niet ieder park deze inmense gebieden neerzetten.
Als we kijken naar gebieden in meer regionale, dan ben ik fan van Klugheim en Mexico in Phantasialand. Uiteraard is Rookburgh ook erg mooi, maar het haalt het voor mij niet boven het sfeervolle Mexicaanse straatje of het pleintje van Klugheim.
Dichter bij huis doet Toverland het de laatste jaren erg goed. Hier vind ik Avalon het beste themagebied. Port Laguna heeft eveneens een fantastische sfeer, maar door het gebrek aan attracties kom ik hier minder. Alleen aan het begin en eind van de dag, met misschien soms een doorsteek van Ithika naar Avalon.
Een laatste themagebied wat ik wil nomineren is misschien voor vele een buitenbeentje: Thomas Land in Drayton Manor. Het is een kindergebied, dus vele van ons zullen hier alleen komen om de credit af te tikken en terug naar de grote attracties te gaan. Toen ik er echter in 2022 liep, was ik verbaasd over hoe het gebied gemaakt was. Het staat misschien wat vol met allerlei kinder attracties, maar alles in het gebied ademt gewoon Thomas de Trein. Ik vond echt knap gedaan voor een regionaal park als Drayton Manor.