Ik ben een enorme fan van Pandora in animal kingdom. vooral in het donker. enorm sfeervol.
Voor de rest vind ik de harry potter thema gebieden enorm tof. Kleine straatjes, overal wel iets te zien Butterbeer!
voor de rest vond ik het westerndorp in phantasialand enorm tof. vooral in de winter periode. de rest van de themagebieden ik ken zijn redelijk 13 in een dozijn.
Wat zijn de beste themagebieden in de wereld?
De laatste jaren hebben we bij Disney en Universal een nieuw fenomeen op zien komen op het gebied van themagebieden: de Immersive Lands. Immersive Lands zijn natuurlijk doorontwikkelingen van 'ouderwetse' themagebieden, waardoor het soms wat moeilijk te zeggen is waar de ontwikkeling echt begon. Een groot keerpunt kwam echter wel in 2010 toen in Universal's Island of Adventures de eerste fase van The Wizarding World of Harry Potter opende. Voor het eerst konden fans van de Harry Potter-reeks rondlopen in een driedimensionale wereld, waar ze eerder alleen over gelezen hadden of op een filmdoek hadden gezien. Dat laatste is ook een beetje waar immersive lands om draaien: de wereld van een bepaald IP in het echt nagemaakt.
In 2012 volgde Disney met Cars Land in Disney California Adventure, waarna eigenlijk het hek van de dam was tussen de twee rivaliserende pretpark-ketens. Universal bereide in verschillende fases de Harry Potter gebieden uit en kwam in 2021 met Super Mario World, en Disney begon te werken aan The World of Pandora en later het bijna megalomane Star Wars: Galaxy's Edge.
Immersive Lands zijn echt een stap omhoog van een themagebied. Ik heb zelf de gebieden in Anaheim en Hollywood mogen bezoeken. Ik vond Cars Land en Hogsmeade (Harry Potter) erg tof, maar ben nog steeds ondersteboven van Galaxy's Edge. Hoe de Disney immagineers hier de wereld van Star Wars hebben weten te pakken is ongekend. Om nog maar te zwijgen van de signature-attractie in het gebied: Rise of the Resistance.
Maar helaas kan niet ieder park deze inmense gebieden neerzetten.
Als we kijken naar gebieden in meer regionale, dan ben ik fan van Klugheim en Mexico in Phantasialand. Uiteraard is Rookburgh ook erg mooi, maar het haalt het voor mij niet boven het sfeervolle Mexicaanse straatje of het pleintje van Klugheim.
Dichter bij huis doet Toverland het de laatste jaren erg goed. Hier vind ik Avalon het beste themagebied. Port Laguna heeft eveneens een fantastische sfeer, maar door het gebrek aan attracties kom ik hier minder. Alleen aan het begin en eind van de dag, met misschien soms een doorsteek van Ithika naar Avalon.
Een laatste themagebied wat ik wil nomineren is misschien voor vele een buitenbeentje: Thomas Land in Drayton Manor. Het is een kindergebied, dus vele van ons zullen hier alleen komen om de credit af te tikken en terug naar de grote attracties te gaan. Toen ik er echter in 2022 liep, was ik verbaasd over hoe het gebied gemaakt was. Het staat misschien wat vol met allerlei kinder attracties, maar alles in het gebied ademt gewoon Thomas de Trein. Ik vond echt knap gedaan voor een regionaal park als Drayton Manor.
- Bijgewerkt
Qua immersie Rookburgh, bij geen ander gebied krijg ik het "waar ben ik zojuist geweest" gevoel als je het gebied verlaat en je weer in het straatje staat. Dit gevoel zoek ik in een park. In Disneyland Parijs en andere parken had ik dit gevoel niet...
In Nederland zou ik het echt niet weten, uiteindelijk is het naar mijn gevoel allemaal te klein of net niet. Misschien dat het gebied van DM mij kan overhalen...alhoewel DVH wel het potentieel had om net even wat meer te bieden dan het nu is
De parken in de VS ken ik verder niet omdat ik er nooit ben geweest.
Dit topic verdient eigenlijk veel meer aandacht dan dat 't krijgt, dus bij dezen mijn duit in het zakje. Per themagebied waarom het in mijn ogen zo goed is:
Japio De topictitel deed me namelijk maar direct één ding denken; Mysterious Island in Tokyo Disneysea! En als ik daar twee keer over nadenk ga je je eigenlijk direct afvragen waarom.
't Eerste antwoord op de vraag in dit topic is meteen raak: deze staat ook bij mij heel hoog op de lijst. Hoewel de redenen daarvoor op het eerste gezicht inderdaad wellicht wat ongrijpbaar lijken, is dit een masterclass in toewijding aan het thema. Ieder weldenkend mens had een paar meer uitnodigende gebouwen of wat meer zichtbare attracties in het kratermeer gemetseld, maar de Imagineers kozen met 'n handvol kopergroene geraamtes tegen roestbruine rotswanden voor de spartaanse aanpak. Bovendien sputteren stoompluimen sissend uit krochten en kieren en borrelt water onheilspellend uit de diepte omhoog, waardoor Mysterious Island in mijn beleving een unieke dynamiek krijgt die zijn weerga niet kent. De aarde lééft!
RobH Op plek twee voor mij The Wizarding World of Harry Potter. [...] Subliem uitgevoerd en de typische harry potter sfeer. Klein steegjes overal iets te beleven, top attracties, theming, maar de afwerking soms toch net ietwat minder als in Disney voor mijn gevoel.
Ik weet niet of-ie voor mij op de tweede plaats komt - sowieso ben ik geen kei in genummerde rankings - maar The Wizarding World mag op een lijst van beste themagebieden natuurlijk niet ontbreken. Dit is een ode aan en misschien wel de blauwdruk voor het filmisch opgezette themagebied. Het dorpje ontvouwt zich per stap aan de bezoeker en uiteindelijk verschijnt in de verte het kasteel in alle glorie. Kippenvel. Tel daarbij op dat Hogsmeade zoveel herkenbaar vermaak te bieden heeft en dat in Hogwarts een adembenemend spectaculaire darkride huist en je komt hoog in deze lijst uit. Ja, misschien wel op plek 2?
Erik In 2012 volgde Disney met Cars Land in Disney California Adventure, waarna eigenlijk het hek van de dam was tussen de twee rivaliserende pretpark-ketens.
Weer een fantastisch gebied en in mijn ogen een schoolvoorbeeld van hoe 'n heel themagebied rondom één enkele attractie - en wat voor één! - gevouwen zou moeten worden. Het verhaal van Radiator Springs Racers begint al zodra je bij Mater's Junkyard Jamboree linksaf slaat. Elk gebouw, elk vergezicht en elk detail staat in het teken van de Race en zowel buiten als binnen de attractie is de opbouw daar naartoe echt waanzinnig. Terechte aftrap van de Wedloop, als je het mij vraagt!
Dream_wizard het wild west gebied van Disneyland Paris
Frontierland in Parijs hoort wat mij betreft ook zeker in deze lijst thuis, het is een schande dat 't zo weinig genoemd wordt! Natuurlijk is het een themagebied van de oude stempel, maar daarin is het wel meteen één van de besten in zijn soort. Nergens ter wereld wordt een impliciet IP-loos achtergrondverhaal zo ver doorgevoerd en zo goed uitgewerkt als in deze versie van het Wilde Westen. Bovendien is het er simpelweg heerlijk toeven: op weinig plekken in 't park strijk ik liever met een kopje koffie neer dan aan de oevers van de Rivers of the Far West, met uitzicht op Big Thunder Mountain, Phantom Manor en de voorbij kabbelende rivierboot.
Als laatste wil ik Mystic Point in Hong Kong Disneyland toevoegen. Hier tonen de Imagineers als geen ander de kunst van het kleine. Mystic Point is zo groot als een postzegel, maar door de dichte tropische beplanting, de soundscape van 'n immense jungle en het imposante Victoriaans landhuis als enige punt van focus en referentie voelt het gebied onmetelijk groot en exotisch. Al helpt 't natuurlijk óók dat er in dat landhuis één van 's werelds allerbeste darkrides verscholen zit. Attractie-avontuur op z'n allerbest!
Ik klikte op dit topic met drie gebieden meteen in gedachte en ze stonden er meteen: Galaxy's Edge, The Wizarding World of Harry Potter en natuurlijk Cars Land. Kanttekening is misschien dat veel mensen hier eerst Hogsmeade noemen, waar ik juist Diagon Alley en de draak het meest complete moment vond. Ja, Hogsmeade en dan Hogwarts zijn heel gaaf, maar langs King's Cross lopen en dan plots in de steeg staan, met die winkeltjes, de draak, de bank en gewoon zoveel dynamiek vond ik eigenlijk nog beter. Dat je van de een naar de ander kan tussen de twee parken zonder de illusie te breken maakt het helemaal af.
Misschien wel de grootste verrassing voor mij was de kritiek op Galaxy's Edge door de jaren heen. Ik denk juist dat het de perfecte mix is van herkenbaarheid en toch iets nieuws. De cantina, de Millennium Falcon, de karakters, de kleuren en de sfeer, maar nieuwe architectuur, een eigen verhaal en de attracties proberen niet per se een bekend verhaal te vertellen, maar gebruiken wel bekende locaties. Hartstikke slim, als je 't mij vraagt. Ik vond Rise of the Resistance simpelweg adembenemend.
- Bijgewerkt
Ik blijf toch echt enorm onder de indruk van het Polynesia gedeelte in Port Aventura. Ik vergeet hier altijd bijna dat ik nog in een pretpark ben. Zelfs na Amerika ( Disney & Universal ) blijf ik erbij dat Polynesia voor mij op één staat! Voor mij zijn die laatste 2 ook goed , alleen het is allemaal wel heel erg op films gebaseerd en daar ga ik net wat minder lekker op. Het gebied van Danse Macabre word natuurlijk de nieuwe nummer één
R013 Ik blijf toch echt enorm onder de indruk van het Polynesia gedeelte in Port Aventura.
Helemaal akkoord, wat een sfeer daar. Ook vooral in de avond.
Wij zijn op dit moment in Seaworld Abu Dhabi. De themagebieden hier zijn mindblowing, alles is gethematiseerd, fantastisch om te zien. Ieder gebied nog mooier dan het andere!!
Van inmersieve werelden vind ik de Wereld van Sindbad in de Efteling toch wel een klapper.
Piet_Verdriet Sarcastisch?
Waarschijnlijk was het sarcastisch maar als ik in de wachtrij sta van Sirocco, en de oceaangeur staat aan, en er is water in Archipel en de golven staan aan. Dat in combinatie met de prachtige muziek was toch een mooie immersieve ervaring. Maar toen stapte ik uit en was er een optreden bezig met luide jokie en jet muziek.
JerryBubbles Waarschijnlijk was het sarcastisch maar als ik in de wachtrij sta van Sirocco
Toegegeven, dat is een van de weinige plekken waar je echt het gevoel hebt dat je in een compleet themagebied staat. Om je heen is alles in thema. Maar inderdaad, een paar meter verderop wordt je daar meteen weer uitgetrokken... hopelijk komt die vervolgfase ooit nog en lossen ze daarmee de pijnpunten op.
- Bijgewerkt
Ik heb nog niet heel veel parken bezocht. De themagebieden van Phantasialand zijn wel 1 van de mooiste die ik tot nu toe heb gezien. Vooral Rookburgh en Klugheim. Alles is aangekleed in de stijl van de 'hoofdattractie' (fly, taron enz.)
Toverland heeft ook wel echt mooie gebieden.
Ik kan ook niet echt meepraten, niet in universal of Disneyworld geweest in Amerika. Bij mij schoot wel meteen Griekenland in EP te binnen. Zo’n heerlijk gebied met die kleine steegjes, de witte huisjes, het blauw, het water van Poseidon, de geweldige zitjes boven bij het monorail-station of het balkonnetje dat uit kijkt op het straatje. Als dan ook het zonnetje nog schijnt is het helemaal heerlijk
In Disneyland Anaheim vind ik het new orleans square echt heel mooi. Gezellige sfeer, dat echte new orleans gevoel, the haunted mansion die er geweldig uit ziet!
En niet 1 gebied, maar qua algehele aankleding blijf ik de Karls parken fantastisch vinden! Elk stukje park is in stijl, tot aan de bordjes in de tuintjes aan toe. Die parken hebben overall natuurlijk 1 thema, maar dat is zo goed doorgevoerd vind ik. Blijf me verbazen over hoe ze dat toch voor elkaar krijgen
Quefox_ In de Efteling heb ik de grootste themagebied-vibe toch bij Baron 1898. Feitelijk kun je niet van een themagebied spreken, maar zeker op het pleintje voor de ingang is de hele opgewonden sfeer gewoon heel subliem neergezet. De spanning van de achtbaan wordt perfect gebruikt om de spanning van het bezoeken van de mijn op te roepen. Daarnaast ook een honourable mention voor De Zes Zwanen. Hoewel je daar helemaal van een ieniemienie gebiedje spreekt, is de sfeerschepping door de groene coulissen echt perfect en ook storytechnisch nog eens perfect ingepast.
In de Efteling kies ik met enige afstand voor het Anton Pieckplein.
- Bijgewerkt
- Efteling - Sprookjesbos (eigenlijk bijna het hele Marerijk)
- Phantasialand - Klugheim
- Phantasialand - Rookburgh
- Disneyland Parijs - Mainstreet U.S.A.
- Disneyland Parijs - Eiland / Pirates deel in Adventureland
- Universal Studios parken - Hogsmeade
- Universal Studios Florida - Diagon Alley
- Disneyland Anaheim - Galaxy's Edge
- Disney's Animal Kingdom - Pandora: The World of Avatar
- Tokyo DisneySea - Mysterious Island
- Tokyo DisneySea - Mediterranean Harbor
- Tokyo DisneySea - American Waterfront
Denk dat het een beetje afhankelijk is van mijn bui welke ik van dezen een plak edelmetaal toe zou kennen - het is allemáal behoorlijk goed en zou nu doorheen ieder van bovenstaanden wel even op mijn gemakje willen slenteren om alleen maar te kijken, luisteren, ruiken, eten, foto's te maken etc. etc. etc.