Disney vs Universal
Hmm, ik vind Universal’s Harry Potters attracties als Forbidden Journey en Gringotts toch ook wel goede dark ride scènes hebben.
Ik denk dat het ook uitkomt op persoonlijke smaak. Beide resorts vind ik absolute top, maar ik neig toch meer naar Disney World. Wat mij in Universal opviel was dat het een grote taart van actie en spektakel was waar ik in het het midden punt stond en die constant in mijn gezicht geworpen werd. Op het eind van de dag was ik ook echt mentaal op. Disney daarentegen had je ook attracties waar je als buitenstaander door een sfeer geleid wordt zoals Haunted Mansion, Pirates en Living with the Lands. Op het einde van de dag was ik wel moe, maar ik had er ook niet genoeg van. Sterker nog, de volgende keer dat wij naar Orlando gaan is de kans groot dat wij Universal helemaal over zullen slaan of enkel even naar Epic Universe. Seaworld slaan wij helemaal over, goede achtbanen maar voor de rest een rukpark.
De openingspost springt wat mij betreft iets teveel van de hak op de tak. De ene keer wordt het hele bedrijf bedoelt en de andere keer alleen de pretparktak en vervolgens alleen een gedeelte er van. Ik hou het daarom even bij de pretparken en dan specifiek op de Florida parken. En verder vraag ik me een beetje af of dit topic niet geopend is uit een bepaalde aversie tegen Disney, die wat mij betreft ook niet helemaal terecht is.
Zo is Disney een aflopende zaak en gaat Universal als een speer. Zeker de bezoekersaantallen laten toch echt nog wel wat anders zien. Hoewel bij Disney de bezoekers teruglopen ten opzichte van net voor Corona, zijn ook bij Universal Studios de cijfers lager. IoA heeft dan wel een kleine toename. Bij Disney is die daling overigens bewust en wordt meer ingezet op een hogere uitgave per bezoeker. Geen idee overigens of dat ook het geval is. Maar desondanks steekt Disney er nog steeds met kop en schouders bovenuit.
Of Epic Universe daar verandering in gaat brengen. Ik denk het wel, maar een nekschot, lijkt me zelfs figuurlijk nogal overdreven. Waar ik zelf nu tegenaan begin te lopen is de tijd die ik niet meer heb om alle parken nog uitgebreid in één vakantie te bezoeken en vanuit dat oogpunt zullen ook de bezoekers buiten de VS nu sneller een keuze gaan maken voor één van de twee resorts. En dat is wel een ontwikkeling waar ik benieuwd naar ben.
Hoewel de parken echt wel verschillen en iets anders te bieden hebben denk ik dat de verschillen in de doelgroep helemaal niet zo groot zijn als beschreven. Beide parken richten zich voornamelijk op de hele familie waarbij Universal dan een handvol uitschieters heeft met wat heftigere attracties zoals Hulk en Velocicoaster. Maar buiten Velocicoaster zijn de laatste uitbreidingen bij Universal nu ook niet direct heel heftig qua attractietype. Zo werden twee kale inverteds ingewisseld voor een zwaar gethematiseerde familie achtbaan en is net het nieuwe Minnionsland voor de hele familie geopend. En met alle respect als je het vooral over achtbanen hebt, bij zowel Disney als Universal, dan sla je de plank echt wel mis en vraag ik me zelfs af of je er zelf wel eens geweest bent. Ik denk dat in beide resorts qua achtbaanbeleving enkel Velocicoaster een baan van wereldniveau kan zijn (slag om de arm want ik heb de baan zelfnog niet gedaan). Als de achtbaanbeleving je prioriteit heeft dan kun je mijn inziens zelfs beter voor een dagje Busch Gardens kiezen.
Dan zie ik commentaar op het Genie+ systeem. Wat is daar volgens jullie het grootste probleem? Dat het in plaats van een gratis fastpass systeem een betaald systeem is geworden? Ik moet wel zeggen dat ik zelf geen fan ben van Genie+ omdat je dan vooral aan het plannen bent, maar dat was met fast pass niet anders. Nee dan toch liever de Universal Express Unlimited Pass waar ik in beide parken een hele dag lekker onbeperkt de rij over kan slaan bij bijna alle attracties voor $135,- pp. Moet ik alleen aan het begin van de dag even naar Hagrid rennen voor een minimale wachtrij, want die heeft geen Express rij.
Verder een hoop commentaar op het gebruik van IP's bij Disney en de toename daarin. Nu kan ik bij Disney nog genoeg attracties opnoemen zonder IP, maar bij Universal heeft werkelijk iedere attractie een IP. En waar dan gezegd wordt dat het publiek bij Disney uitgekeken raakt op een IP is dat bij Universal nog een veel groter probleem als je ziet hoeveel IP's daar ook al weer verdwenen zijn of nu zwaar gedateerd zijn, al hou ik dan ook wel weer een beetje van de nostalgie.
Beiden zijn op hun gebied, zoals hierboven al gezegd, Champions League, maar de kritiek op vooral Disney is wat mij betreft niet helemaal terecht en veel van de genoemde kritiekpunten gelden zeker ook voor Universal. Ik kom in beide resorts in ieder geval even graag, juist omdat ze ervaringen bieden die ik verder nergens kan vinden.
Ron Ik ben zeker niet anti Disney, ik ben nog steeds pro Disney. Ik vroeg ook om jullie gedachten hier over op papier te zetten. Dat doe jij goed.
Desalniettemin is het zo dat Universal al vanaf het eerste begin hun atracties bouwde op IP. Disney was orgineler, maar gooit nu zijn eigen glazen in. Ik bedoel, iedereen houd van een goede darkride, maar niet iedereen houd van Frozen.
In mijn ogen lijkt me je een grotere doelgroep aan te spreken om met iets eigens te komen. Nu gaan volgen ze universal.
In Disneyworld word je als bezoeker gezien als cash dat leegeschut moet worden. Daar is Genie+, betalen voor parkeren bij de hotels en foetsie is het inbegrepen ontbijt. Parijs doet gezellig mee, want restaurants, en winkels worden gretig verbouwd en vernieuwd, want eenmaal binnen ga je meer geld uitgeven. Bij universal ligt dit er niet zo dik boven op vind ik.
Ik begrijp wel waarom steeds meer Amerikanen die max 10 vakantie dagen kiezen voor universal. Daar staat in ieder geval om de 2 jaar een nieuwe atractie ipv nieuwe koekjes op het menu.
- Bijgewerkt
Ben nu in Californië en heb toevallig net Disney en Universal achter de rug. Laten we even zeggen dat het in ieder geval beter is dan Six Flags. 5 Topachtbanen dicht, lui en onkundig personeel. Dat is gelukkig bij Disney en Universal beter.
Echter hebben wij ons bij Universal en Disney ook meerdere malen geirriteerd en dat is jammer. Entree voor 2 dagen Disney met zijn vieren maar liefst 1200 Euro. Dan zeggen veel mensen dat het het waard is. Als je 100% profijt er van hebt zeker. Maar met overal 70 a 90 minuten wachttijd zeker niet. Dan is er nog genie+ voor 200 dollar extra.
Maar als je dan alsnog een half uur moet wachten ondanks de genie+ heeft het nog weinig zin. Bovendien zijn veel attracties al snel vol met reserveren.
Universal was eigenlijk nog irritanter. Waar ik in Orlando echt fan ben van Universal maken ze er in
Hollywood echt een potje van. Het park is extreem klein en zeer weinig attracties. Ze lieten echt veel te veel mensen binnen zodat overal minimaal 90 minuten wachttijd was. Express pas mensen werden als koning behandeld terwijl de rest kan stikken. Bij Hippogriff 70 minuten gewacht terwijl ze met 2 treinen en maar 1 rondje
reden. En dat allemaal omdat express pas 100% voorrang krijgt en het gewone volk pas mag instappen als die rij helemaal leeg is. Toen wij vooraan stonden werden er 3 volle treinen gevuld met express passen. Ik snap dat express pas geld kost maar wij betalen toch ook 600 Euro voor 1 dag? Mario kart leuke attractie maar had halverwege pas door wat nou de bedoeling was. Hier ging het overigens ook langzaam. Dat gedoe met die helmpjes doet de capaciteit geen goed en wie leert er nu 2 mensen in met 150 minuten wachttijd? Panda express was het eten op, dat kan eigenlijk ook niet.
Slotconclusie is dat het beide leuke merken zijn en dat ze leuke parken hebben maar dat het puur alleen om geld verdienen gaat. Harry potter, Marioworld, Avatar, Star wars zijn natuurlijk gouden formules maar het trekt zoveel volk dat het eigenlijk niet meer te doen is. Wij gaan al meer de 20 jaar naar de parken in Amerika maar je ziet de beleving elke keer minder worden.
Naseizoen bestaat amper meer. Afgelopen november was het net zo druk als in de zomer.
Wij zijn voorlopig een beetje klaar met deze geldverslindende pretparkfabrieken. Wij betalen dus ruim 2000 Euro voor 3 pretparkdagen entree. Daar kan je veel andere dingen mee doen. Als je waar voor je geld krijgt is het het waard maar op deze manier niet. Maar ja Epic Universe komt eraan. En om daar nou pas in 2030 heen te gaan is ook weer zoiets.
- Bijgewerkt
keey87 Zeker niet na het laatste debacle rond de anti-gay/draglaws waarin ze na een periode van stilte zich tegen uitspraken. Probleem was: voor de tegenstanders van de laws heeft Disney te laat gereageerd, de voorstanders vonden het dan weer niet kunnen dat een groot bedrijf zich daartegen uitsprak.
Ik heb nooit goed begrepen waarom Universal ermee is weggekomen om zich op de vlakte te houden over deze wet. Weinig consequent van de tegenstanders om wél actie van Disney te eisen, maar niet van Universal.
Verder: zo slecht gaat het in mijn ogen niet met Disney. Ze hebben een slecht jaar in de bioscoop, maar dat kan volgend jaar helemaal anders zijn.
Alle overige problemen die spelen gelden voor Universal ook.
Ja, er wordt nu hier en daar gespeculeerd over een mogelijke overname van Disney en niet over een overname van Universal. De reden daarvoor is echter simpel: Universal ís al niet zelfstandig meer, maar onderdeel van kabelbedrijf Comcast. Disney is de enige Hollywoodstudio die nog zelfstandig is; alle andere (Universal, Warner Bros, Columbia, Fox, MGM, Paramount) zijn opgeslokt door grotere concerns.
Orangedevil wow wat een bedragen...mijn mond valt open.
Jailsamer Ja een 2e hypotheek bijna
Er zijn zoveel redenen waarom er vanalles aan de hand lijkt in Orlando.
Universal is zeker leuk maar Disney blijft voor mij nog altijd koning. Kijk naar Pandora: World of Avatar, Galaxy's Edge, Guardians of the Galaxy. Die zijn toch wel stukken indrukwekkender. Universal heeft met Harry Potter veel laten zien maar daarna hebben ze het ook vaak net niet of mis gehad.
Uiteraard zijn meningen op sociale media nooit een goede barometer maar wat je tegenwoordig bij bijna elk Disney-artikel leest is "Go woke go broke". Heel veel mensen hebben genoeg van al die politieke correctheid en zeker Disney gaat daar vol voor. Voor alle duidelijkheid, niet mijn mening want ik vind dat een bedrijf mag maken wat het wil en ik denk dat veel kinderen van kleur het geweldig vinden en dat is ook goed voor hen. Maar veel reacties zijn enorm negatief. Daarboven lijkt Disney geen inspiratie meer te hebben met de ene remake na de andere. Waarom geen Princess & the Frog live action met een zwarte hoofdrolspeelster. Maak nieuwe witte, zwarte en gemengde verhalen maar meerdere klassiekers na elkaar met een andere kleur opnieuw uitbrengen maakt mensen schijnbaar moe. Maar blijkbaar is de inspiratie voor nieuwe verhalen er amper.
Dat is trouwens niet alleen Disney's probleem. Heel Hollywood lijkt wel in herhaling te vallen met remakes en uitgemolken IP's.
Daarnaast is er de streamingservice. The Little Mermaid komt bijvoorbeeld in september online. Veel mensen weten dat en hebben een abonnement. Waarom nog 80 euro betalen met een gezin als deze toch online komt. Mensen kiezen dan om naar Barbie te gaan kijken want die komt misschien niet zo snel ergens online en wachten dan wel voor de Disney film.
Langs de andere kant, als Disney het voor elkaar krijgt om Pirates of the Caribbean 6 te maken met Johnny Depp dan hebben ze een film die 2 miljard dollar opbrengt aan de box office.
Universal werkt sneller met blitzende IP's. Iets dat momenteel hot is lijkt volgend jaar in de parken te zien. Dat werkt wel om mensen te lokken. En dat alles wat minder afgewerkt of immersief is is niet voor iedereen erg.
De Amerikanen hebben het daarnaast ook moeilijk. Veel mensen zijn door de pandemie hun job verloren en/of hebben torenhoge medische kosten gehad en moeten daar nog steeds van rechtkomen. Alles is er ook verschrikkelijk duurder geworden in amper 3 jaar tijd. De frequentie om richting Orlando te gaan ligt lager en het is vooral Disney die daar last van heeft. Niet vergen dat zij bijna 60 miljoen bezoekers per jaar trokken en Universal "amper" 23 miljoen. Dan is het logisch dat Disney grotere verliezen ziet. Als Universal tegenwoordig dan ook vriendelijker en goedkoper lijkt dan Disney door alle negativiteit die iedereen tegenwoordig online leest kiest de gemiddelde Amerikaan er misschien ook eens voor om liever naar daar te gaan.
Maar om terug te komen op het begin, Disney is nog steeds king.
- Bijgewerkt
Orangedevil Wij betalen dus ruim 2000 Euro voor 3 pretparkdagen entree. Daar kan je veel andere dingen mee doen.
As we speak schrijf ik dit op een bankje voor hotel New York - The art of Marvel in Disneyland Parijs.
En met de prijzen is het inderdaad bizar te noemen, iets wat wij wel ingecalculeerd hebben maar toch, met 3 personen 4 dagen DLP compleet met de toeters en bellen die wij willen tikken we inclusief zakgeld 3800 euro af.
Nogmaals we hebben het ingecalculeerd allemaal maar het blijft toch een hoop geld, waar zeker ook andere zaken mee te doen zijn.
Een cocktail in de Skylounge van het hotel, 16 eurootjes per glas, nou moet ik eerlijk bekennen ze zijn wel heerlijk zo voor het slapen gaan.
Gisteren gegeten in Chez Remy, nou trek er maar 160 euro voor uit.
Pyms Kitchen, ook 150 zonder morren naar overgemaakt, maar goed dit was all you can eat, en als je de vullers links laat liggen(brood-friet-pasta) kan je daar aardig je slag slaan en de rest van de dag qua eten het doen met een lichte snack of andere versnapering.
Hoe de prijzen in Universal zijn weet ik niet maar Disney knijpt je glimlachend uit tot op de laatste cent.
Heb ik er spijt van….nee totaal niet, want dit soort bedragen uitgeven aan een park doe ik zeker niet dagelijks of jaarlijks.
Maar na al dat pandemie gedoe en een dochter die 18 jaar word morgen mag je wel eens gek doen.
JeepeeB Je tikt wel een van mijn punten aan. Disney redeneert, eenmaal binnen, is leegschudden die handel.
Mensen zijn niet gek hoor, en Amerikanen al helemaal niet. Die zijn heel bewust met geld bezig, en ja ze smijten ermee, klappen alles op hun creditcard. Maar ook voor hun is er een grens bereikt. Disney snijdt zichzelf de laatste jaren keer op keer in de vingers. Bob Chapek is daar verantwoordelijk voor. Igor mag dit imago probleem op gaan lossen.
Ps, voor 3800 euro zit je met je hele familie 2 weken op Bali.
We zijn bezig aan onze laatst dagen in Orlando.
En ja, beide maximaliseren ze hun inkomsten. Het is aan ons om er niet volledig in mee te gaan.
Zo drinken we vooral ijs water in deze hitte en dit is gratis en overal te verkrijgen.
Bij Disney kan je bij de counter service lekkere kids meals nemen, we zijn met 4 en nemen 5 kids meals en eten dan voor een 45€. Table service in via napoli waar je voor een 75€ met vier lekker kunt eten als je water drinkt.
Het moet ook niet altijd burgers en frieten zijn, je kan bv in Pandora lekker eten.
Je hebt dus veel zelf in eigen handen, maar we hebben ook bijna 4.000€ betaald voor de combo 14 dagen tickets voor 4.
In universal vind ik het eten niet naar onze smaak en zeker niet als je naar de prijs kijkt. Wij ontbijten lekker in het hotel en gaan tot 13u naar het park. We nemen dan een lyft naar een restaurant dicht bij ons hotel en rusten dan over de middag om in de avond terug naar de parken te gaan.
Disney is relaxer dan universal en ook meer een volledige beleving. In universal vind je dit ook in Wizarding world. Maar de andere delen zijn schreeuwerig. De schermattracties zijn ook wel top, maar ze hebben niet allemaal een hoge herhalingswaarde. De born schow is echt top. Personeel is bij Disney toch wel een stuk beter, maar Universal is ook zeer goed.
Mijn conclusie is dat ik meer dagen in Disney World wil spenderen dan in universal.
Epic universe gaat wss een nieuwe standaard zetten maar ik verwacht ook dat de prijs niet zal meevallen. Ze spreken nu al dat je voor elk land gaat moeten betalen ipv één ticket voor het park.
JeepeeB die prijzen zijn fors, maar niet eens zo gek. Over Hotel New York ga ik het niet hebben, dat is een premium hotel, er zijn op het resort veel goedkopere overnachtingsmogelijkheden beschikbaar. Maar als je kritisch kijkt naar wat je nou echt voor het eten hebt betaald: 160 euro voor 3 man is maar net iets boven gemiddeld. Hier in Nederland kan je nergens uit 2 gangen + drankjes voor minder dan 40 euro de man doen. Met 160 zit je aan de 53 euro per man, valt te overzien. Een cocktail voor 16 euro klinkt fors, maar bij een gemiddeld restaurant ben je ook zeker 10 euro kwijt voor een standaard cocktail.
Ja het is niet goedkoop, maar je bent op vakantie. Als je ergens anders had gezeten, was je toch ongeveer hetzelfde kwijt geweest aan eten en drinken als je elke dag 2 keer (lunch en diner) uit eten zou gaan. Als je goedkoper had willen eten, had je bij een Chalet de La Marionnette of een Cowboy Cookout moeten gaan eten. Dan kwam je voor 15 euro p.p. wel rond, maar dan gaat de kwaliteit van het eten vanzelfsprekend ook achteruit.
Nogmaals, het kost wat. Maar voor de meesten zijn het complete vakantiebestemmingen waar men makkelijk 3-5 dagen door kan brengen. En een vakantie is nou eenmaal wat duurder.
- Bijgewerkt
Afgelopen mei in Disney en Universal in Orlando geweest en ik heb een heerlijke tijd gehad..
Maar allebei de parken doen er alles aan om elke cent uit je zak te trekken... Je krijgt er een geweldige beleving voor terug, maar toch het mag best wel iets minder gefixeerd zijn op het geld. We hadden voor 3 personen bijna 3.000 euro aan toegang betaald voor de 2 parken en als je dan binnen bent en ze willen je het liefst nog ondersteboven keren. We hebben echt wel bewust gekeken wat betreft uitgaven. Zo is vaak een maaltijd voor 2 meer dan genoeg voor 3 personen.
Waar ik me vooral aan erg zijn die betaalde voordringpassen.. Ik kan daar gewoon niet mee leven. Rijen die expres
langer worden gemaakt om die klotepassen maar te kunnen verkopen. De duur van de rijen zijn stelselmatig langer dan ze echt duren. Nog even het het wordt net zo dramatisch als in de Spaanse waterpretparken, waar het totaal doorgeslagen is.
Waar we in Disney na 7 dagen het gevoel hadden nog steeds niet helemaal hadden gezien, waren we in Universal na 3 dagen echt wel klaar. Heel veel gave attracties, maar zeker ook veel te veel schermen die steeds maar weer terug kwamen.
Jailsamer Bob Chapek is daar verantwoordelijk voor.
Is dat zo? Volgens mij werd die lijn door Igor al veel eerder ingezet, maar wordt hij door velen als een soort Messiah gezien die alle problemen kan en gaat oplossen.
Jailsamer Ik bedoel, iedereen houd van een goede darkride, maar niet iedereen houd van Frozen.
In mijn ogen lijkt me je een grotere doelgroep aan te spreken om met iets eigens te komen.
Ja en nee. Tuurlijk, een attractie moet voor iedereen zijn. Immers, zelfs al ben je geen fan van Star Wars, je moet het verhaal van RotR wel kunnen volgen. Zit dat niet goed in elkaar, dan heb je een slechte attractie. Of die nu leunt op een IP of niet. De basis - de attractie op zich - moet gewoon goed zijn. Zo is RotR ijzersterk als attractie, maar wordt versterkt door de IP. Zelfde als de nieuwe Frozen attractie, in de basis prima, maar wordt nu versterkt door de IP. Dat is altijd zo geweest, al bij de eerste attracties die Walt bedacht heeft.
Waar ik jullie wel gelijk in moet geven, is dat er nu alleen nog maar vanuit IP's gedacht wordt. En dat is ook niet gek. Waarom iets volledig nieuws bedenken, als je dat niet uitwerkt in de multimediale wereld waarin we momenteel leven? Stel Disney was pas in de jaren '90 begonnen met het bouwen van attractieparken, dan hadden attracties er ook heel anders uitgezien en waren vanaf het begin al meer gelinkt aan de bestaande films. Walt zelf was namelijk een filmmaker en wilde zijn verhalen en films tot leven brengen in Disneyland. Niet voor niets dat notabena Mickey Mouse (zijn grootste filmster en dus IP) de mascotte werd van het park.
Punt is, mensen zijn bereid om heel veel geld te spenderen aan dingen die ze leuk vinden of waar ze van houden. Als ze een boek lezen en fan zijn van het verhaal en de karakters, willen ze geld uitgeven om dat op het witte doek te zien verschijnen. Komt dat verhaal of karakter ook nog eens tot leven in een attractiepark, dan reizen ze de hele wereld over om dat te bewonderen. Ze willen zich identificeren en meten met het karakter of dat verhaal, leven in hun wereld. En daar hebben ze (soms) heel veel geld voor over.
Wat Disney en Universal beide gewoon goed doen, is bekende en populaire IP's gebruiken om een volledige beleving neer te zetten. Niet een enkele attractie, maar ook de horeca en retail sluiten hierop aan. Kijk naar Galaxy's Edge of The World of Harry Potter in beide parken; het is niet een enkele attractie, maar een volledige beleving waar alles samen komt. Horeca, retail, attracties, entertainment: alles draait om een groter geheel. En de fans worden er helemaal wild van. Niet alleen de wat 'oudere' fans, nee ook de jonge generaties gaan hier helemaal in op.
En het leuke? Zelfs al ben je geen fan óf ken je het verhaal niet zoals de 'echte' fans dat kennen, kun je op gaan in die wereld en meegenomen worden in de beleving die wordt neergezet. Dat is - in mijn ogen - de kracht van het uitwerkingen van een IP op de juiste manier. En daar zijn Disney en Universal beide erg sterk in - op hun eigen manier.
Tuurlijk moet in deze gebieden geld worden verdiend, maar dat gaat ook heel makkelijk als je die totaal beleving creëert.. Makkelijker dan dat je losse attracties zonder grote IP maakt. Ik durf namelijk te wedden dat de Sales op merchandise en horeca veel hoger ligt in winkels ín gebieden die draaien op IP's (Galaxy's Edge, Hogsmeade etc.) dan gebieden zonder een specifieke IP (bijv. Frontierland of Adventureland in DLP). Je betaald immers liever € 30,- voor een standaard menu mét Butterbeer in Hogsmeade, dan € 30,- voor een standaard menu met cola in een karakterloos winkeltje. Dat is gewoon basic marketing
BlueSpirit Ja en nee. Tuurlijk, een attractie moet voor iedereen zijn. Immers, zelfs al ben je geen fan van Star Wars, je moet het verhaal van RotR wel kunnen volgen. Zit dat niet goed in elkaar, dan heb je een slechte attractie.
klopt helemaal. Wij hebben op zich niks met Star Wars of Avatar maar RoTR en FoP zijn wel onze favoriete attracties. De basis is gewoon heel goed. De diehard fans kunnen verder helemaal los in het gebied. Er zijn altijd meerdere lagen te vinden in de attracties.