Persoonlijk, zou ik deze twee groepen nooit met elkaar vergelijken. Want laten we heel eerlijk zijn ze hebben beide een compleet andere insteek als het gaat om doelgroepen. Dit kun je echt heel goed zien in Orlando, als je deze twee locaties met elkaar vergelijkt.
Universal Studios Orlando heeft een meer duidelijkere splitsing tussen Adult, Tweener, Child. Je kunt het zien in de manier waarop ze attracties bouwen, deze zijn altijd voor een specifiek onderdeel van de groep. Velocicoaster voor de adults, Minions is duidelijk een kinder attractie. Zegt niet dat andere doelgroepen ze niet kunnen ervaren. Maar die zijn niet de focus.
Disney heeft vaak de familie van 8 tot 88 in hun doel, wat betekend dat specifieke attracties dus een minder extreem uiterlijk hebben. Geen wilde achtbaan, maar wel eentje die genoeg geeft voor de hele familie.
Nu is er iets mis met de ene aanpak vergeleken bij de andere aanpak? Nee, maar dat kan wel betekenen dat iemand meer behoefte kan hebben aan simpel actie tegenover iets voor de hele familie.
Nou, persoonlijk, vind ik Universal altijd net de plank misslaan als het gaat om het compleet afmaken. Velocicoaster is tof, maar zo niet op de juiste locatie, met een aantal toffe scenes in de wachtrij maar net niet helemaal af. Waardoor je net niet helemaal wordt meegenomen. Is dat erg? Nee, maar daardoor ga ik liever voor de full immersion dan de "simpele" een attractie.