Jailsamer Bob Chapek is daar verantwoordelijk voor.
Is dat zo? Volgens mij werd die lijn door Igor al veel eerder ingezet, maar wordt hij door velen als een soort Messiah gezien die alle problemen kan en gaat oplossen.
Jailsamer Ik bedoel, iedereen houd van een goede darkride, maar niet iedereen houd van Frozen.
In mijn ogen lijkt me je een grotere doelgroep aan te spreken om met iets eigens te komen.
Ja en nee. Tuurlijk, een attractie moet voor iedereen zijn. Immers, zelfs al ben je geen fan van Star Wars, je moet het verhaal van RotR wel kunnen volgen. Zit dat niet goed in elkaar, dan heb je een slechte attractie. Of die nu leunt op een IP of niet. De basis - de attractie op zich - moet gewoon goed zijn. Zo is RotR ijzersterk als attractie, maar wordt versterkt door de IP. Zelfde als de nieuwe Frozen attractie, in de basis prima, maar wordt nu versterkt door de IP. Dat is altijd zo geweest, al bij de eerste attracties die Walt bedacht heeft.
Waar ik jullie wel gelijk in moet geven, is dat er nu alleen nog maar vanuit IP's gedacht wordt. En dat is ook niet gek. Waarom iets volledig nieuws bedenken, als je dat niet uitwerkt in de multimediale wereld waarin we momenteel leven? Stel Disney was pas in de jaren '90 begonnen met het bouwen van attractieparken, dan hadden attracties er ook heel anders uitgezien en waren vanaf het begin al meer gelinkt aan de bestaande films. Walt zelf was namelijk een filmmaker en wilde zijn verhalen en films tot leven brengen in Disneyland. Niet voor niets dat notabena Mickey Mouse (zijn grootste filmster en dus IP) de mascotte werd van het park.
Punt is, mensen zijn bereid om heel veel geld te spenderen aan dingen die ze leuk vinden of waar ze van houden. Als ze een boek lezen en fan zijn van het verhaal en de karakters, willen ze geld uitgeven om dat op het witte doek te zien verschijnen. Komt dat verhaal of karakter ook nog eens tot leven in een attractiepark, dan reizen ze de hele wereld over om dat te bewonderen. Ze willen zich identificeren en meten met het karakter of dat verhaal, leven in hun wereld. En daar hebben ze (soms) heel veel geld voor over.
Wat Disney en Universal beide gewoon goed doen, is bekende en populaire IP's gebruiken om een volledige beleving neer te zetten. Niet een enkele attractie, maar ook de horeca en retail sluiten hierop aan. Kijk naar Galaxy's Edge of The World of Harry Potter in beide parken; het is niet een enkele attractie, maar een volledige beleving waar alles samen komt. Horeca, retail, attracties, entertainment: alles draait om een groter geheel. En de fans worden er helemaal wild van. Niet alleen de wat 'oudere' fans, nee ook de jonge generaties gaan hier helemaal in op.
En het leuke? Zelfs al ben je geen fan óf ken je het verhaal niet zoals de 'echte' fans dat kennen, kun je op gaan in die wereld en meegenomen worden in de beleving die wordt neergezet. Dat is - in mijn ogen - de kracht van het uitwerkingen van een IP op de juiste manier. En daar zijn Disney en Universal beide erg sterk in - op hun eigen manier.
Tuurlijk moet in deze gebieden geld worden verdiend, maar dat gaat ook heel makkelijk als je die totaal beleving creëert.. Makkelijker dan dat je losse attracties zonder grote IP maakt. Ik durf namelijk te wedden dat de Sales op merchandise en horeca veel hoger ligt in winkels ín gebieden die draaien op IP's (Galaxy's Edge, Hogsmeade etc.) dan gebieden zonder een specifieke IP (bijv. Frontierland of Adventureland in DLP). Je betaald immers liever € 30,- voor een standaard menu mét Butterbeer in Hogsmeade, dan € 30,- voor een standaard menu met cola in een karakterloos winkeltje. Dat is gewoon basic marketing 😉