Nevz Helaas heb ik bij Disney het idee dat men stil staat, geen visie heeft waar men naartoe wil met het bedrijf.
Niet noodzakelijk mee eens.
Disney heeft duidelijk gemerkt dat mensen komen voor de IP's en daar ook dik voor betalen. Er zijn in een (ver) verleden ook vaak genoeg klachten over geweest dat er weinig Disney was aan sommige dingen in de parken. Dat is goed terug te zien. Al jaren is men bezig om grote attracties om te zetten in film IP's. Jungle Cruise, Haunted Mansion en wellicht het grootste succes: Pirates of the caribbean.
Andersom worden IP's ook steeds meer in hun parken zichtbaar. Vooral in Epcot met het toevoegen van GotG, Frozen en Ratatouille, maar ook in andere parken zie je dat meer terug.
Deze uitbreidingen van IP's ga je ongetwijfeld steeds meer en meer zien en is een duidelijke richting die intussen toch al de nodige tijd gaande is. Natuurlijk kun je niet overal tegelijk beginnen, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat we nog grote projecten zoals Expedition Everest moeten verwachten zonder dat ze aan een IP gelinkt zijn.
Op kleinere schaal kan ik me best voorstellen dat de visie een beetje weg is. Je ziet eigenlijk al decennia dat Disney vooral inspiratieloze films neer zet. Meestal vooral omdat men op Safe speelde. De films waren nooit echt slecht, maar goed kon je ze ook niet noemen. Inmiddels is het gedegradeerd tot veel bagger. Soms koopt Disney nog bedrijven op die het dan een tijdje goed doen (Pixar, Marvel) maar naar verloop van tijd verzakken die ook tot het niveau van de rest van Disney.
Film liefhebbers blijven weg van dit soort films. Disney scoort nog goed met Nostalgie. Mensen gaan bijvoorbeeld naar de Zeemeermin kijken omdat ze het kennen van vroeger, maar velen vinden het ook wel prima om te wachten op streamingdiensten, waar films vaak véél te snel op uit komen (in extreme gevallen zijn films al op D+ te zien terwijl ze nog in de bioscoop draaien).
Dat is een stukje geweest waarin Disney ook gewoon proefondervindelijk heeft moeten leren en dat er daar dingen fout gaan erkennen ze nu ook. Daar zullen ze hun koers ook ongetwijfeld op bij stellen. Al wil dat helaas nog niet zeggen dat hun films kwalitatiever gaan worden.
Voor de link tussen films en parken (Kan ik dat: verIPseren noemen?), daar zal niets in veranderen. Ongetwijfeld gaan we nog films zien die over grote (copy-paste) attracties gaan en ongetwijfeld gaan we steeds meer IP in de parken terug zien waar die er nog niet is.
TL;DR: Dat een gekozen koers soms niet werkt zoals gehoopt, wil niet zeggen dat de visie er niet is.