Eftelingpanda Het hotel Ling Bao neemt samen met de parkeerplaatsen buiten, de tuin en het zwembad ontzettend veel ruimte in, ook is het hotel al dermate oud dat het financieel wel afgeschreven zal zijn.
Voor zover ik weet heeft Phantasialand tot nu toe eigenlijk nog niets gesloopt wat actief geld op brengt zoals een hotel. Ling Bao is pas in 2003 geopend, dus het is een vrij jong (en luxeus) hotel (het Efteling Hotel is ruim 10 jaar ouder). Dat gaan slopen, terwijl de investering (hopelijk) terugverdiend is, is een vrij slechte zet: in feite levert het hotel quasi alleen maar geld op tegen minimale kosten.
De afschrijving van een gebouw (in België) gebeurt overigens op 30 jaar, dus als daar een parallel in zit, dan is het hotel ondertussen nog belange na niet afgeschreven.
Rond Ling Bao is er ook de horeca die ook best wat geld binnen brengt. Dat gaan ze echt niet snel slopen - Ling Bao heeft bijvoorbeeld ook al een (bescheiden) parkeergarage en er loopt een belangrijke weg langs voor hulpdiensten/backstage.
En Ling Bao loopt ook gewoon goed... om het te vervangen door iets wat compacter is, lijkt mij vrij onwaarschijnlijk. Een hotel is een pak duurder om te bouwen dan een volledig themagebied. Ik vermoed dat ze eerder rond het hotel zouden werken dan het hotel gaan slopen.
Eftelingpanda In het pand van Crazy Bats en Hollywood tour komt zo nog extra ruimte vrij
Er is meer dan genoeg ruimte vrij in dat pand momenteel waar ze nog niets mee doen... er is wel wat werk om het pand te renoveren (Crazy Bats heeft soms een extra water-effect), maar dat valt al bij al nog wel mee. De vraag is of ze er nog willen in investeren, want Crazy Bats is zeer verweven met de structuur van het gebouw/ondersteuningen en mogelijk pak je dan best de 2 zaken tegelijk aan.
Eftelingpanda Maargoed dit kost natuurlijk ontzettend veel geld maar levert wel extra ruimte in het park op
Het kost enorm veel geld en kost vooral inkomstenbronnen die ook niet onbelangrijk zijn. Ik geef je gelijk dat er de komende 10 jaar geen uitbreidingen lijken aan te komen en we vooral inbreiding gaan zien gebeuren. Ik denk dat we vooral kwaliteitsinjecties gaan zien de komende jaren zoals we recent hebben gezien met de aanpassingen in Deep in Africa, Avoras en zo zijn er nog wel genoeg plekken in het park die wat liefde kunnen gebruiken.
Op termijn zie ik ze eerst nog de Space Center hal slopen of aanpakken, daar is tenslotte al de helft van de attracties erin gesloopt, waarom zou je in het andere deel van je park je andere darkride ook gaan slopen?