Stakingen in Disneyland Paris
Quefox_
Ja, maar zoals John zegt plan je ruim op voorhand zo een reis , betaal je er veel geld voor én neem je vakantiedagen op. Plots niet gaan
is niet voor iedereen een optie. Ik werkte al eerder voor een baas ik mijn vakantiedagen gewoonweg kwijt was. Je kan dan zeggen "annuleer het en doe iets anders" maar ook dat is niet altijd een optie. Veel dingen zijn volgeboekt of duurder of...
MisterDream dat kan zijn, maar staken is gewoon een recht. Ja, de Fransen draaien er wel in door, maar je kan niet mensen verbieden om hun ontevredenheid te uiten als daardoor mogelijk iemand zijn vakantie in het water valt... Ja het is vervelend voor de bezoekers, maar je doet er niks aan.
Tot nog toe is dit alles wat we ervan gezien en gemerkt hebben
Staken in een pretpark is natuurlijk wel bijzonder.
Als ik ga staken (kantoorfunctie) zal niemand daar maar een seconde van wakker liggen.
Stakingen in OV of media, daar hebben we last van.
Maar als je voor je plezier naar een pretpark gaat en dan wordt er gestaakt, dan komt dat heel raar over. Maakte het 2 weken geleden zelf mee in Parijs, en dan baal je echt wel even als je niet naar binnen mag. Best lastig om je dan in hun positie te verplaatsen en begrip te hebben. Was binnen kwartier voorbij, dus geen echte overlast. Enige was een sterk onderbezette parade.
Toch heb ik uiteindelijk wel begrip dat deze mensen ook voor hun rechten willen opkomen. Bijzondere confrontatie tussen Franse en Amerikanen. Deze laatste zullen er weinig van snappen en Fransen voeren altijd luidruchtig en heftig actie, dat hoort bij hun volksaard.
luc136 Dan snap ik oprecht niet wat het nut is om nu te gaan staken.
Omdat waarschijnlijk de arbeidsvoorwaarden waarover gepraat gaat worden een klein deel is waar er over gestaakt wordt.
Geheel terecht die stakingen. Vooral omdat er aan de winst ook wel iets toekomt naar de werknemers.
- Bijgewerkt
Een aantal attracties zijn gesloten en Premier Access is uitgeschakeld.
Quefox_
Maar daar heb je gelijk in. Ik heb zelf al in een situatie gezeten die onhoudbaar was en dan wil je gehoord worden
Weet iemand wanneer ze weer gaan staken? Gaat dit vanaf nu elke dag zijn?
- Bijgewerkt
SanderSonJones Dat hebben ze alleszins aangekondigd. We zullen het moeten zien. Maar zolang Disney voet bij stuk houdt om pas eind augustus rond de tafel te gaan zitten zou het wel kunnen.
Vandaag ook vernomen dat ze op sommige tijdstippen voor korte periodes attracties sluiten.
Gaat weer lekker.
Los van wat ik van het staken vind, ben ik het wel eens met iemand eerder zei: je plant zoiets van te voren, neemt dagen op, legt er heel veel geld voor neer, dan is het bijzonder zuur als je dag zo loopt.
Lin dat ben ik met je eens. Zuur is het zeker. Maar is maar 1 oplossing: betaal je cast members (wat een vreselijke term trouwens) fatsoenlijk en het probleem lost zich vanzelf op.
Ik ben niet heel erg thuis in wat nu precies de vlam is geweest bij de castmembers (@Eftelabbo Dit komt vanuit het theatre en film industrie, medewerkers bij Disney worden zo genoemd omdat ze on-stage zijn wanneer zij in het park werken). Volgens een artikel van Forbes is het salaris in de laatste tien jaar met 24.8% omhoog gegaan, hebben ze net begin van dit jaar 5,5% extra gekregen.
Ik weet hoe hoog de inflatie omhoog is gegaan in Frankrijk, maar ik verwacht dat deze acties hierdoor zijn gekomen. Dat de verhogingen van de Cast Members niet in lijn liggen met wat de prijzen zijn in de winkel.
Vond de samenvatting wel mooi hoe ze werken bij Disneyland Paris in cijfers, lees voor het artikel nog even door. Zitten goede vergelijkingen tussen de Amerikanen en Fransen.
It stands in stark contrast to the pay of the 70,000 staff at the Walt Disney World complex in Orlando, Florida. Their contract includes a no-strike clause and was renegotiated in March to increase their minimum pay by 20% to $18 per hour by the end of this year. It may sound like a blockbuster achievement but it was actually their first pay rise since 2018.
Unlike many US theme parks, the vast majority of Cast Members at Disneyland Paris are on permanent contracts and this affords them benefits that many temporary workers can only dream of. In 2017 its budget for employee training and education was three times the legal minimum and three years later it delivered 306,750 hours of training despite being in the midst of the pandemic. Around 400 training programmes are available annually to all Cast Members at Disneyland Paris and it has a magic touch as 78% of them become managers through internal promotion.
The Cast Members are a diverse group as they represent 124 nationalities and 5.9% of them have a disability. Equal opportunities are far from a fantasy as women represent 49% of all Cast Members, 56% of senior leaders and 44% of executive committee members.
Senior citizens even get special treatment as Cast Members aged over 57 may be offered tailored working time arrangements. Training and support in preparation for retirement is also offered to Cast Members aged 50 and over.
However, the strongest endorsement of the resort’s employment credentials came a few years ago when it revealed that 60% of its staff have worked there for at least five years and 13% have been there since it opened in 1992. In 2015, the average length of service was more than nine years which is not to be sniffed at. It is perhaps no surprise as over the past decade, total staff pay at Disneyland Paris has risen 40.1% to hit a record $816 million (€761 million) in 2022.
https://www.looopings.nl/weblog/22724/Stakingsdag-Disneyland-Paris-eindigt-rampzalig-woedende-bezoekers-door-annuleren-avondshows.html
Voor de mensen die vanaf vandaag gaan tot en metAugustus, Elke dag staking (laatste allinea) je wordt totaal uit de droomwereld gehaald en hierdoor gaan er enkele show niet door.
Ik vrees wel voor enorme imagoschade en zeker als dit nog lang blijft duren tot in de zomervakantie, de topperiode.
Dan denk ik dat veel mensen nog wel eens 2 keer gaan nadenken voor ze boeken. Ik denk zelf ook na over al dan niet terug gaan volgend jaar. Tenslotte zijn er de laatste jaren meerdere stakingen in Frankrijk (onze tripjes naar Parijs hebben een zure nasmaak gekregen) en als ze nu ook nog eens meer gaan staken bij een park waar de buitenwereld hoort weg te vallen en je er een smak geld voor neerlegt en er stakingen bij krijgt dan ben je niet zo snel geneigd om weer te gaan.
En dan kunnen de financiële goede resultaten wel eens terug achteruit vallen. Tenslotte blijft slechte reclame veel langer hangen.
Hopelijk schieten de cast-members zich hiermee niet zelf in de voet.
Eftelabbo Of filter in je cast members?
Andere mensen hinderen in hun beperkte vrije tijd is een brug te ver.
Ik ben altijd opgevoed met de gedacht "wees geen last voor iemand anders", ik heb dan ook weinig tot geen respect voor zo acties.
Disney is een uniek bedrijf waar wereldwijd er duizenden mensen van dromen om voor te mogen werken.(Goed loon, of geen goed loon) Jammer genoeg is Parijs een vestiging met een groot aantal personeelsleden die deze droom niet hebben en dus de effort van de goede werkkrachten te niet doen.
Ja, er is stakingsrecht... maar wie ben jij als arbeider om het plezier van duizenden andere arbeiders te vergallen die op hun beperkte verlofdagen naar Disney gaan?
Iedereens mening over de afgelopen stakingen even terzijde gelaten, ik vind wel netjes dat ze in het komende weekend niet gaan staken in verband met een “Make A Wish” event.
Ik begrijp persoonlijk niet dat Disney vast blijft houden aan hun datum in Augustus. Als de onvrede zo groot is - wat hier zeker het geval is - dan ga je als werkgever toch eerder luisteren naar je personeel? Het feit dat Disney afhoudt om eerder in gesprek te gaan lijkt mij een zeer kwalijke zaak voor Disney.
De onvrede onder het personeel moet enorm zijn om dergelijke acties zo enorm lang te kunnen blijven volhouden. Als je werkgever op dat moment zelfs nog maar weigert om in discussie te gaan en vasthoudt aan een datum maanden in de toekomst, dan vrees ik dat Disney toch meer verantwoordelijk is voor de huidige situatie dan het personeel zelf.
Hjalmar Ik heb eveneens het Forbes artikel teruggevonden waar deze informatie uit terug komt (bron: https://www.forbes.com/sites/carolinereid/2023/06/04/why-the-strikes-at-disneyland-paris-are-out-of-its-control/). Daarin wordt vermeld dat er zo'n 1000 personeelsleden bereid zijn om te staken, wat een gigantisch aantal is. De oorzaak van de stakingen wordt ook vermeld en die lijken inderdaad niet gelinkt te zijn aan Disney zelf, maar aan de gigantische inflatie die tot 15% ging.
Met andere woorden: het loon van de cast members is nu minder waard geworden dan 1 jaar geleden. Met een inflatie van 15% komt het er op neer dat om evenveel te verdienen als vroeger, je voor elke 1000 euro eigenlijk 150 euro extra zou moeten hebben om break-even te zijn. Met andere woorden: voor een loon van 2000 euro komt het neer op 2300 euro dat je zou moeten hebben om evenveel te hebben.
Zonder die correctie is je loon van 2000 euro dus nog maar 1700 euro waard, voor exact hetzelfde werk. Doordat die bedragen zo gigantisch zijn, is het begrijpelijk dat er ongetwijfeld personeelsleden zullen zijn die gewoon niet meer rondkomen door de inflatie.
Zonder die correctie heb je eigenlijk een pay-cut gekregen en ga je er op achteruit.
In België kennen we het principe van de automatische loonindexering, waardoor lonen automatisch geïndexeerd worden als de spilindex overschreden wordt. In mijn geval wordt mijn loon eenmalig per jaar gecorrigeerd (in mijn sector is dat in januari). Toen ging mijn loon met zo'n 11% omhoog, volledig automatisch, zodat mijn loon niet achteruit ging en ik geen pay-cut kreeg. Dat ik daardoor een heel jaar wel die zwaardere kosten heb moeten dragen uit eigen zak, waarbij mijn gas/elektriciteitsrekening op een bepaald punt maal 3 ging, is voor niemand leuk maar hoort er wat bij.
In Frankrijk (en in Nederland) bestaat dit mechanisme niet en moet daar voor onderhandeld worden. Wanneer de Disney-directie al maanden niet bereid is om zich daar over uit te spreken en in onderhandeling te gaan, lijkt het mij niet meer dan normaal dat het personeel daar stappen voor zet. In dit geval is dat staking, maar gezien de eerste issues al maanden geleden begonnen zijn hieromtrent kan ik begrijpen dat men voor deze stap kiest.
Met andere woorden: in mijn ogen dient een werkgever steeds bereid te zijn om te praten, ongeacht welke tijd en welk moment. Dat men bij Disney dat niet wilt doen vind ik zelf vrij kwalijk: ook Disney is niet immuun voor inflatie en heeft talloze inflatiecorrecties doorgevoerd, het is niet meer dan normaal dat een deel van dat geld gebruikt wordt voor het personeel.
Is het spijtig dat dit de dagjesbezoekers treft? Absoluut, maar de schuld ligt in mijn gevoel verpletterend bij Disney. Het is absolute nonsens dat er nog geen onderhandelingen opgestart kunnen worden met de vakbonden en dat dit moet wachten tot Augustus. Dat het personeel daarop staakt is niet meer dan normaal.
Chingu "wees geen last voor iemand anders"
Ik vind dit richting de werknemers wel enigszins ongenuanceerd. Dit zou dan immers ook moeten gelden voor werkgevers en niet alleen voor werknemers. We zitten immers in een tijd waar de vraag naar arbeid hoog is, de inflatie enorm is, en vele bedrijven grote winsten rapporteren (al is Disney qua grote winsten zo uit mijn hoofd nog steeds enigszins herstellende van de COVID-periode, dus die laatste gaat dan niet 100% op). Grote bedrijven willen profiteren van de vrije markt, dan moeten ze ook accepteren dat hun werknemers die vrije markt ook kunnen gebruiken.
Het valt me wel op dat mensen die aan de kant van grote bedrijven staan altijd wel een reden hebben om tegen stakingen en dergelijke te zijn:
- Het gaat goed met de economie, dus het staat je vrij ergens anders heen te gaan => niet staken
- Het gaat slecht met de economie, dus je kan nu toch geen andere baan vinden => niet staken
Een beetje een dystopische gedachte gezien de tijd waarin we nu leven. Wil niet zeggen dat ik het altijd met werknemers eens ben hoor. Maar ruimte voor dialoog hoort er gewoon te zijn.
Ik begrijp zeker de stakingen.. Toch ga ik langzaam twijfelen om mijn boeking van begin augustus te annuleren..