Gaat weer lekker.
Los van wat ik van het staken vind, ben ik het wel eens met iemand eerder zei: je plant zoiets van te voren, neemt dagen op, legt er heel veel geld voor neer, dan is het bijzonder zuur als je dag zo loopt.
Gaat weer lekker.
Los van wat ik van het staken vind, ben ik het wel eens met iemand eerder zei: je plant zoiets van te voren, neemt dagen op, legt er heel veel geld voor neer, dan is het bijzonder zuur als je dag zo loopt.
Lin dat ben ik met je eens. Zuur is het zeker. Maar is maar 1 oplossing: betaal je cast members (wat een vreselijke term trouwens) fatsoenlijk en het probleem lost zich vanzelf op.
Ik ben niet heel erg thuis in wat nu precies de vlam is geweest bij de castmembers (@Eftelabbo Dit komt vanuit het theatre en film industrie, medewerkers bij Disney worden zo genoemd omdat ze on-stage zijn wanneer zij in het park werken). Volgens een artikel van Forbes is het salaris in de laatste tien jaar met 24.8% omhoog gegaan, hebben ze net begin van dit jaar 5,5% extra gekregen.
Ik weet hoe hoog de inflatie omhoog is gegaan in Frankrijk, maar ik verwacht dat deze acties hierdoor zijn gekomen. Dat de verhogingen van de Cast Members niet in lijn liggen met wat de prijzen zijn in de winkel.
Vond de samenvatting wel mooi hoe ze werken bij Disneyland Paris in cijfers, lees voor het artikel nog even door. Zitten goede vergelijkingen tussen de Amerikanen en Fransen.
It stands in stark contrast to the pay of the 70,000 staff at the Walt Disney World complex in Orlando, Florida. Their contract includes a no-strike clause and was renegotiated in March to increase their minimum pay by 20% to $18 per hour by the end of this year. It may sound like a blockbuster achievement but it was actually their first pay rise since 2018.
Unlike many US theme parks, the vast majority of Cast Members at Disneyland Paris are on permanent contracts and this affords them benefits that many temporary workers can only dream of. In 2017 its budget for employee training and education was three times the legal minimum and three years later it delivered 306,750 hours of training despite being in the midst of the pandemic. Around 400 training programmes are available annually to all Cast Members at Disneyland Paris and it has a magic touch as 78% of them become managers through internal promotion.
The Cast Members are a diverse group as they represent 124 nationalities and 5.9% of them have a disability. Equal opportunities are far from a fantasy as women represent 49% of all Cast Members, 56% of senior leaders and 44% of executive committee members.
Senior citizens even get special treatment as Cast Members aged over 57 may be offered tailored working time arrangements. Training and support in preparation for retirement is also offered to Cast Members aged 50 and over.
However, the strongest endorsement of the resort’s employment credentials came a few years ago when it revealed that 60% of its staff have worked there for at least five years and 13% have been there since it opened in 1992. In 2015, the average length of service was more than nine years which is not to be sniffed at. It is perhaps no surprise as over the past decade, total staff pay at Disneyland Paris has risen 40.1% to hit a record $816 million (€761 million) in 2022.
https://www.looopings.nl/weblog/22724/Stakingsdag-Disneyland-Paris-eindigt-rampzalig-woedende-bezoekers-door-annuleren-avondshows.html
Voor de mensen die vanaf vandaag gaan tot en metAugustus, Elke dag staking (laatste allinea) je wordt totaal uit de droomwereld gehaald en hierdoor gaan er enkele show niet door.
Ik vrees wel voor enorme imagoschade en zeker als dit nog lang blijft duren tot in de zomervakantie, de topperiode.
Dan denk ik dat veel mensen nog wel eens 2 keer gaan nadenken voor ze boeken. Ik denk zelf ook na over al dan niet terug gaan volgend jaar. Tenslotte zijn er de laatste jaren meerdere stakingen in Frankrijk (onze tripjes naar Parijs hebben een zure nasmaak gekregen) en als ze nu ook nog eens meer gaan staken bij een park waar de buitenwereld hoort weg te vallen en je er een smak geld voor neerlegt en er stakingen bij krijgt dan ben je niet zo snel geneigd om weer te gaan.
En dan kunnen de financiële goede resultaten wel eens terug achteruit vallen. Tenslotte blijft slechte reclame veel langer hangen.
Hopelijk schieten de cast-members zich hiermee niet zelf in de voet.
Eftelabbo Of filter in je cast members?
Andere mensen hinderen in hun beperkte vrije tijd is een brug te ver.
Ik ben altijd opgevoed met de gedacht "wees geen last voor iemand anders", ik heb dan ook weinig tot geen respect voor zo acties.
Disney is een uniek bedrijf waar wereldwijd er duizenden mensen van dromen om voor te mogen werken.(Goed loon, of geen goed loon) Jammer genoeg is Parijs een vestiging met een groot aantal personeelsleden die deze droom niet hebben en dus de effort van de goede werkkrachten te niet doen.
Ja, er is stakingsrecht... maar wie ben jij als arbeider om het plezier van duizenden andere arbeiders te vergallen die op hun beperkte verlofdagen naar Disney gaan?
Iedereens mening over de afgelopen stakingen even terzijde gelaten, ik vind wel netjes dat ze in het komende weekend niet gaan staken in verband met een “Make A Wish” event.
Ik begrijp persoonlijk niet dat Disney vast blijft houden aan hun datum in Augustus. Als de onvrede zo groot is - wat hier zeker het geval is - dan ga je als werkgever toch eerder luisteren naar je personeel? Het feit dat Disney afhoudt om eerder in gesprek te gaan lijkt mij een zeer kwalijke zaak voor Disney.
De onvrede onder het personeel moet enorm zijn om dergelijke acties zo enorm lang te kunnen blijven volhouden. Als je werkgever op dat moment zelfs nog maar weigert om in discussie te gaan en vasthoudt aan een datum maanden in de toekomst, dan vrees ik dat Disney toch meer verantwoordelijk is voor de huidige situatie dan het personeel zelf.
Hjalmar Ik heb eveneens het Forbes artikel teruggevonden waar deze informatie uit terug komt (bron: https://www.forbes.com/sites/carolinereid/2023/06/04/why-the-strikes-at-disneyland-paris-are-out-of-its-control/). Daarin wordt vermeld dat er zo'n 1000 personeelsleden bereid zijn om te staken, wat een gigantisch aantal is. De oorzaak van de stakingen wordt ook vermeld en die lijken inderdaad niet gelinkt te zijn aan Disney zelf, maar aan de gigantische inflatie die tot 15% ging.
Met andere woorden: het loon van de cast members is nu minder waard geworden dan 1 jaar geleden. Met een inflatie van 15% komt het er op neer dat om evenveel te verdienen als vroeger, je voor elke 1000 euro eigenlijk 150 euro extra zou moeten hebben om break-even te zijn. Met andere woorden: voor een loon van 2000 euro komt het neer op 2300 euro dat je zou moeten hebben om evenveel te hebben.
Zonder die correctie is je loon van 2000 euro dus nog maar 1700 euro waard, voor exact hetzelfde werk. Doordat die bedragen zo gigantisch zijn, is het begrijpelijk dat er ongetwijfeld personeelsleden zullen zijn die gewoon niet meer rondkomen door de inflatie.
Zonder die correctie heb je eigenlijk een pay-cut gekregen en ga je er op achteruit.
In België kennen we het principe van de automatische loonindexering, waardoor lonen automatisch geïndexeerd worden als de spilindex overschreden wordt. In mijn geval wordt mijn loon eenmalig per jaar gecorrigeerd (in mijn sector is dat in januari). Toen ging mijn loon met zo'n 11% omhoog, volledig automatisch, zodat mijn loon niet achteruit ging en ik geen pay-cut kreeg. Dat ik daardoor een heel jaar wel die zwaardere kosten heb moeten dragen uit eigen zak, waarbij mijn gas/elektriciteitsrekening op een bepaald punt maal 3 ging, is voor niemand leuk maar hoort er wat bij.
In Frankrijk (en in Nederland) bestaat dit mechanisme niet en moet daar voor onderhandeld worden. Wanneer de Disney-directie al maanden niet bereid is om zich daar over uit te spreken en in onderhandeling te gaan, lijkt het mij niet meer dan normaal dat het personeel daar stappen voor zet. In dit geval is dat staking, maar gezien de eerste issues al maanden geleden begonnen zijn hieromtrent kan ik begrijpen dat men voor deze stap kiest.
Met andere woorden: in mijn ogen dient een werkgever steeds bereid te zijn om te praten, ongeacht welke tijd en welk moment. Dat men bij Disney dat niet wilt doen vind ik zelf vrij kwalijk: ook Disney is niet immuun voor inflatie en heeft talloze inflatiecorrecties doorgevoerd, het is niet meer dan normaal dat een deel van dat geld gebruikt wordt voor het personeel.
Is het spijtig dat dit de dagjesbezoekers treft? Absoluut, maar de schuld ligt in mijn gevoel verpletterend bij Disney. Het is absolute nonsens dat er nog geen onderhandelingen opgestart kunnen worden met de vakbonden en dat dit moet wachten tot Augustus. Dat het personeel daarop staakt is niet meer dan normaal.
Chingu "wees geen last voor iemand anders"
Ik vind dit richting de werknemers wel enigszins ongenuanceerd. Dit zou dan immers ook moeten gelden voor werkgevers en niet alleen voor werknemers. We zitten immers in een tijd waar de vraag naar arbeid hoog is, de inflatie enorm is, en vele bedrijven grote winsten rapporteren (al is Disney qua grote winsten zo uit mijn hoofd nog steeds enigszins herstellende van de COVID-periode, dus die laatste gaat dan niet 100% op). Grote bedrijven willen profiteren van de vrije markt, dan moeten ze ook accepteren dat hun werknemers die vrije markt ook kunnen gebruiken.
Het valt me wel op dat mensen die aan de kant van grote bedrijven staan altijd wel een reden hebben om tegen stakingen en dergelijke te zijn:
Een beetje een dystopische gedachte gezien de tijd waarin we nu leven. Wil niet zeggen dat ik het altijd met werknemers eens ben hoor. Maar ruimte voor dialoog hoort er gewoon te zijn.
Ik begrijp zeker de stakingen.. Toch ga ik langzaam twijfelen om mijn boeking van begin augustus te annuleren..
Kevjoe Ik begrijp persoonlijk niet dat Disney vast blijft houden aan hun datum in Augustus. Als de onvrede zo groot is - wat hier zeker het geval is - dan ga je als werkgever toch eerder luisteren naar je personeel?
Als een moeder stelselmatig weigert een jengelend kind een snoepje te geven, is er dan iets mis met de moeder?
Kijk, ik weet natuurlijk niet wat er allemaal speelt onder het personeel aldaar en misschien hebben ze volkomen gelijk dat ze snel actie eisen van hun baas. Maar het idee van ‘ze maken veel herrie dus ze zullen wel een punt hebben, dus Disney moet dingen gaan oplossen’ vind ik ook erg kort door de bocht.
luc136 Het is een moeilijke discussie, want je moet niet toegeven aan elke poep en scheet van het personeel. Deze stakingen schaden de bedrijfsvoering echter wel enorm en dan zou het stom zijn van Disneyland Parijs om niet met het personeel in gesprek te gaan over de voorwaarden. Een themapark kan nu eenmaal niet zonder haar mensen en chagrijnige mensen is al iets wat je helemaal niet van Disney verwacht.
Ik ben benieuwd hoe ver Disney het laat komen, want Fransen zijn nu niet bepaald de mensen die toegeven wanneer het op staken aankomt. Geef dit een aantal weken en je schade is ongetwijfeld hoger dan de loonsverhoging die men wil.
Chingu het blijft gewoon een bedrijf die ooit zal vergaan, waar in de tussentijd iedereen zijn centen probeert te graaien. Jij beschrijft het als een cult, waar Bob Iger ook al blij had moeten zijn met een minimum loon.
luc136 Met ander woorden: Disney is niet in overleg en geeft aan dat ze dat pas in Augustus willen doen.
Met andere woorden: Disney doet momenteel niets en negeert de vakbonden en het personeel.
Draai en keer het hoe je het wilt, de reactie van het personeel en de vakbonden hierop is volledig terecht. Het is toch echt wel Disney die dit een pak sneller kunnen aanpakken,zelfs zonder toe te geven aan alle eisen.
Gewoon zeggen we gaan pas in overleg in augustus is zeer kinderachtig en totaal niet professioneel van Disney. Zorgen moet je aanpakken wanneer ze er zijn en niet ondertussen de situatie nog verder laten sudderen en stoven, hier worst niemand beter van.
luc136 is die afspraak in augustus eenzijdig door Disney bepaald, of is dit in overleg met de bonden afgesproken?
Klinkt nu meer als een uitstektechniek. Terwijl de vakbonden natuurlijk tactisch voor dit moment kiezen, zo net voor de drukke zomerperiode.
Al met al geen voedingsbodem om tot een oplossing te komen.
Uiteindelijk allemaal verliezers, zowel de directie, personeel als bezoekers.
Spiegelbeeld Vaak zijn er periodieke overleg momenten tussen vakbonden en werkgevers.
Alleen zie je wel vaker in dit soort situaties dat vakbonden vanuit hun organisatie(dus niet het bedrijfsspecifieke gedeelte) proberen druk te zetten door op voorhand te staken. Dit is een manier om de werkgever onder druk te zetten en zo geen gezichtsverlies te lijden bij hun achterban.
Dit is aan het lijden tot zo een typische situatie waar een bedrijf spreekwoordelijk €100 per persoon voorzien heeft als maximum. Het personeel wilt ook die €100 hebben, maar de vakbond verantwoordelijken wachten niet dat overleg af en proberen nu via drukking die €100 euro al te vragen en zij zullen uiteindelijk via overleg en tijdverlies €30 krijgen + een verhoging van €20 over een periode van x-aantal maanden...
Vakbond is de grote winnaar, want de afgevaardigden hebben dit voor elkaar gekregen, de vakbondsleiders halen hun politieke overwinning binnen en het bedrijf heeft even moeten zweten, maar uiteindelijk winnen zij ook.
De enigste die verliest in deze situatie is zoals gewoonlijk de werkman die nu op de foto's staat en opgestookt wordt door de afgevaardigden.(Vergeet niet dat deze meestal een beschermde functie hebben)
De werkman heeft dus amper €50 extra van de voorziene €100, zij hebben vaak de bruggen opgeblazen met hun overste en die positieve evaluatie mogen zij ook vergeten.
paterdave2 Dus omdat jij dan daar toevallig loopt en zoals jij zegt goud betaald mag het personeel geen gebruik maken van hun grondrechtelijk recht???
Jawel hoor, maar ik heb vervolgens het recht om daar wat van te vinden. En om volgende keer weer lekker naar Europapark te gaan, daar weten ze tenslotte wel wat doorwerken is.
@paterdave2 Weggaan en je collega's in de shit laten zitten is ook niet heel fijne gedachte denk ik. Als jij door inderdaad solidair met je collega's te zijn gaat staken wel dingen kan behalen waar iedereen beter van word is dat denk ik beter dan maar weg te lopen.
Het is een kwestie van afwegingen. Als jij de solidariteit naar je collega's belangrijker vindt dan je eigen geluk en welzijn dan moet je in zo'n situatie vooral blijven zitten waar je zit. En jezelf realiseren dat het om de paar jaar terugkeert.
Ik heb zo'n idee dat de schade voor Disneyland wel meevalt.
Boekingen zullen nauwelijks geannuleerd worden omdat ze toch vaak al lang van tevoren gedaan zijn. Daarnaast blijft men (denk ik) toch wel terugkomen. Het gaat bij Disneyland om het IP, niet zozeer om het weergaloze attractieaanbod. Aangezien ze geen concurrentie hebben, zullen de bezoekers toch wel terugkomen, ongeacht of de waardering van het vorige verblijf een 8 of een 10 was. Het Studio's park heeft er, met zijn vele schuttingen, lange tijd niet uitgezien (doet op eenzelfde manier afbreuk aan de waardering) en toch blijven de mensen komen.
Ik wil hiermee overigens niet zeggen dat Disney het niet vervelend vindt of dat staken geheel zinloos is, ik wil enkel de impact wat nuanceren.