Michael Niet helemaal mee eens , de kwaliteit ligt namelijk ook niet heel hoog. Bijv de kibbeling bij de Meermin is al 7 euro voor een kleine, zompige portie. Dat is niet echt weinig.
Nieuw bezoekersrecord: 5,43 miljoen bezoekers voor de Efteling in 2022
- Bijgewerkt
Michael Ik ben blij dat jij de prijzen niet bepaald, cola 3,15€ . Burgertje €6,50 . Pannenkoeken niet onder de €10. Bakje koffie 3€. Ik heb zelf een friettent , alle snacks en friet zijn veel duurder als bij mij , en van vele mindere kwaliteit. Een pardoes knuffel kost tegenwoordig €27,50.. ik zou willen dat ik zulke prijzen zou kunnen hanteren.
Gesloten horeca ben ik het wel mee eens , ik heb echt vaak dat ik zin in iets heb ( Toko bijvoorbeeld) en als je er eenmaal aankomt zit het luik weer dicht. Op sommige dagen kom je echt niet veel verder als de frituur en backerij kruimel helaas. Ook apart dat ALLE unox kramen altijd open zijn.
Ik ga vaak rond het avondeten naar huis , simpelweg omdat er weinig tot geen opties zijn. Ik was twee weken geleden met een gezelschap in het park en wij konden om half 1 al niet meer reserveren voor Pinokkio. Raveleijn is dicht en we hadden weinig zin in een pannenkoek.
R013 Ik heb zelf een friettent , alle snacks en friet zijn veel duurder als bij mij
Dan mag je me het adres geven. Ik kom graag eens bij je eten
Dat je friet lekkerder is geloof ik graag. Die vind ik in het park ook niet lekker. Maar wat betreft de snacks in de Efteling, die vind ik echt te goedkoop voor de omgeving waarin je ze koopt. Een kroket en frikandel voor €2,15, dat vind ik bij mij in de buurt nergens meer voor dat geld.
Zo zijn er nog een paar dingen waarvan ik niet snap hoe ze het doen in vergelijking met de rest van het land. Denk aan een oliebol voor één euro (95 cent als abonnement houder). Je betaald op de kermis (een voor prijs-niveau aardig vergelijkbare locatie als de Efteling) met gemak 1,5x zoveel.
- Bijgewerkt
John een frikandel kost bij mij €2,- en is van veel hogere kwaliteit dan die dunne dellen die ze bij de Efteling hebben. De kaassoufle is van het niveau van de Aldi sinds ze de halve maan kaassoufle vervangen hebben voor de goedkope rechthoek. Ik snij mijn friet zelf en bak in ossewit ( vele malen duurder dan olie). Het klopt dat er veel friettenten zijn die stee-vast hun prijzen blijven verhogen , dit komt meer omdat de media een aantal onzinartikelen de wereld in slingert ( zogenaamde frikadellen tekort bijvoorbeeld) waardoor ze reden hebben meerdere malen per jaar te verhogen. Feit is wel dat ik tot eind 24 een vaste gasprijs heb en dit met de huidige prijzen natuurlijk een gegeven is.
Die oliebol is belachelijk goedkoop inderdaad!
Je bent meer dan welkom! Ik ga hier alleen niet publiekelijk de friettent promoten. Ik zal straks even een mailtje naar jullie doen met info
Maar hoe kan de Efteling alle horecalocaties precies openen(en eventueel langer)? Vorig jaar tijdens de zomer kampte ze net als veel andere locaties met een personeelstekort en dat zal denk ik dit jaar ook nog wel zo zijn. Als je kijkt naar hun vacatures zijn er weer een flink aantal voor de afdeling horeca.
John De horecaprijzen verschillen de afgelopen tijd echt enorm. In Arnhem heb je nog een plek waar je 2 frikandellen voor 1 euro hebt en bij de Febo dichtbij is het 3 euro voor een kroket...
- Bijgewerkt
Michael Ik zit in Tilburg en dat is de 6e stad van Nederland op een steenworp afstand van de Efteling. De prijs/kwaliteit is totaal uit verhouding dus ik ben het absoluut niet met je eens. Ja er zijn producten te vinden in Tilburg die duurder zijn , maar dan krijg je ook wel een hele andere kwaliteit dan de kant en klaar keuken die je in Kaatsheuvel voorgeschoteld krijgt.
Ik weet exact wat ze inkopen en kan je verklappen dat dat alleen maar op prijs gericht is en zeer zeker niet op kwaliteit ( de frituur en burgerkant)
Uitzondering op de regel is de bami-schijf , topsnack!
cas794 Het kan misschien aan mij liggen, maar volgens mij zijn de meeste gezinnen niet makkelijk 150 euro kwijt aan het avondeten.
Als ik in avond in de Efteling zou kunnen eten in een bistro achtige omgeving; voor-, hoofd, na voor vier personen gezin met drank gaat het rap die kant op.
Dat kan nu niet in het park, maar buiten het park ben ik dat in een gemiddeld restaurant (niet zijnde pannenkoek of pizza) al gauw als gezin kwijt.
En ik ben het met anderen eens. Het park laat zoveel geld liggen. Niet zozeer om de prijzen want hou die betaalbaar asjeblieft, het leven buiten het park is al duur genoeg, maar meer om de locaties die missen.
Een goed grand café met speciaalbier voor rond de 5 euro en goede pub maaltijden als goede hamburger, lekkere vis- en vleesgerechten, enz. Gewoon een lekker hoofdmaaltijd tussen de 17,50-25 euro.
Daarnaast mist het “betere” segment waar je voor 30-35 3 gangen eet.
R013 Ik ben blij dat jij de prijzen niet bepaald, cola 3,15€ . Burgertje €6,50 . Pannenkoeken niet onder de €10. Bakje koffie 3€.
Ik zie prijzen die ik in elke andere horeca buiten het park allang kwijt ben.
Ik vind het uniek dat een pretpark niet duurder is als de horeca buiten het park.
Maar zoals hierboven benoemd, van mij mag het zo blijven zodat ik ook uitgeef in het park.
Het is meer het type aanbod wat ik mis. Goed à la carte restaurants met gewoon in basis prima eten.
En meer “borrel” horeca. Ik blijf erbij dat Baron een fantastisch grand café erbij had moeten krijgen met pub voedsel en speciaal bieren in jaren 20 stijl / industriële stijl.
- Bijgewerkt
John Ik denk dat die van het merk ; Laan zijn. Deze vind je bij de sligro. Echter weet ik dit als enige snack niet zeker omdat deze de oude bamischijf heeft vervangen bij de Efteling. Ik verkoop zelf de bamischijven van Elite (ook een aanrader!)
Laan bami;
https://www.sligro.nl/p.123962.html/laan-bamihap-doos-24-stuks-x-125-gram.html
Elite bami;
https://www.sligro.nl/p.604016.html/elite-bamischijf-doos-18-stuks-x-130-gram.html
Sorry voor de late reactie , ik was pijlen aan het bakken
broodje123 Bijv de kibbeling bij de Meermin is al 7 euro voor een kleine, zompige portie. Dat is niet echt weinig
Hier in Den Haag centrum betaal je tegenwoordig voor een klein portie kibbeling ook al makkelijk 10 euro, zonder saus. Voor covid was dat rond de 7 euro
De Vis wordt Duur Betaald
Ik vind het altijd bijzonder hoe makkelijk gedaan wordt over het maar gewoon open gooien van alle horecapunten als het druk is.
Als iemand die zelf leiding geeft in een restaurant kan ik je vertellen dat het extreem moeilijk is om aan personeel te komen. Niet alleen personeel wat überhaupt wíl werken, maar wat ook fatsoenlijk kán werken. Studentjes die denken makkelijk geld te verdienen, hebben totaal geen motivatie om iets te leren of verantwoordelijkheid te dragen voor de kwaliteit waar gasten voor betalen. Dit zelfde probleem heb je met uitzendkrachten die over het algemeen belachelijk duur zijn. Dus ja, dan snap ik de keus van de Efteling (en andere parken/bedrijven etc.) om dit niet te doen tot het écht nodig is. En zelfs dan moet je eigen personeel hebben die hen kan begeleiden of ondersteunen. Anders ga je nooit de kwaliteit kunnen geven die gasten verwachten en waarvoor zij betalen.
Door de corona-crisis is de hele arbeidsmarkt op z'n gat gegooid en willen studenten (waar de Horeca toch vooral afhankelijk van is) gewoon niet meer dit soort werk doen. Al helemaal niet in loondienst. Dan doen ze het wel via een uitzendbureau waar ze meer kunnen verdienen, afwisseling hebben en weinig verantwoordelijkheid hoeven te dragen...
Ruubje Maar ik zou vol inzetten op Personeel-werving, de secundaire arbeidsvoorwaarden lekker opschroeven want iedere euro die naar Personeel gaat, wordt volgens mij makkelijk veranderd in 2 euro omzet.
Ook dit is een vaak gehoord argument. Maar dat werkt niet.
Extra salaris betekent veel meer extra kosten dan enkel die ene euro bovenop het salaris. Dan rekent zich op jaarbasis snel door tot in de duizenden euro's (of zelfs miljoenen voor een bedrijf als Efteling)...
Stel je doet het als bedrijf zijnde wel (en de Efteling heeft dat al deels gedaan, want de salarissen zijn gestegen), moet je dat op een of andere manier doorbelasten. Ofwel je houd minder winst over, of je belast het door aan de gast. En dan kun je je afvragen of de gast nog wel die prijs gaat betalen?!
Als ik dit topic lees, zie ik al veel discussie of het eten duur is of niet. Als dit de discussie onder de gemiddelde gast zou zijn, zullen er dus veel mensen zijn die het simpelweg niet meer gaan kopen. Ofwel, meer kosten, minder omzet. En dus verlies. En dat is voor elk bedrijf, waar dan ook, gewoon niet haalbaar.
BlueSpirit Ofwel je houd minder winst over
Moeten winsten altijd maar tot in de hemelen groeien? Bedrijven die kiezen voor goede arbeidsvoorwaarden, duurzaamheid en vertrouwen in personeel zouden toch in het verlengde dus ook kunnen kiezen om minder winst te maken? En let op, ik zeg bewust minder winst, geen verlies. Zolang een bedrijf nog steeds zijn investeringen kan terugverdienen, kan blijven investeren in de toekomst en iedereen in de organisatie zou een fatsoenlijke boterham verdienen zou de hoeveelheid winst geen argument meer hoeven zijn volgens mij. Personeel in deze tijden een minimumloon aanbieden of iets dat er net boven hangt is vragen om ongemotiveerd personeel binnen te halen. When you pay peanuts, you get monkeys.
BlueSpirit Niet alleen personeel wat überhaupt wíl werken, maar wat ook fatsoenlijk kán werken. Studentjes die denken makkelijk geld te verdienen, hebben totaal geen motivatie om iets te leren of verantwoordelijkheid te dragen voor de kwaliteit waar gasten voor betalen. Dit zelfde probleem heb je met uitzendkrachten die over het algemeen belachelijk duur zijn.
En hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Goedkope arbeid zoals scholieren en studenten zijn aantrekkelijk voor de cijfers, maar in bedrijven waar gastgerichtheid topprioriteit is moet je deze groep werkenden niet in de frontlinie van je organisatie zetten.
Als personeel echt het probleem is kunnen ze ook kijken naar franchiseformules. Ben er zelf niet echt een fan van, maar dan outsource je het hele personeelsprobleem al. Gezinsrestaurants zoals 't Zusje en Loetje zouden wellicht nog wel passen binnen het Efteling-thema. Nogmaals, dit is voor mij ook echt een last resort maar op Disney Village vind je ook een Five Guys en McDonald's. Enige probleem is dan natuurlijk dat de omzet niet direct naar De Efteling gaat.
Ik weet niet precies wat momenteel de tactiek is voor het aantrekken van horecapersoneel bij De Efteling maar met uitzendkrachten, niet-Nederlandstalige werknemers (genoeg internationale studenten in Tilburg) en wellicht een dienstregeling voor personeel zou je al wat verder moeten komen lijkt mij. Ik snap dat ze graag Nederlandstalig personeel willen hebben maar in de hoogseizoenen moet je roeien met de riemen die je hebt. Dan maakt het mij echt niet uit als ik in het Engels moet bestellen ipv Nederlands. Zorg desnoods voor een QR-concept om te bestellen. Allemaal niet erg persoonlijk maar dat zou voor een low-range horecapunt niet veel uit moeten maken lijkt mij, dan stel je je verwachtingen ook bij.
Verder zou ik ook wel een immersive souvenirpunt willen zien zoals het Droid Depot en de Lightsaber Workshop in Galaxy's Edge, Olivanders in Wizarding World en Windtraders in The World of Avatar. Zo'n exclusief souvenir kan je makkelijk 50+ euro voor vragen. Weet zo 1-2-3 niet welk thema de Efteling zou kunnen inzetten voor zo'n souvenir, maar iets met Twinkeltoortsen (gethematiseerd als de werkplek van Almar) of een custom Raveleijn zwaard zou bijvoorbeeld al kunnen. Er is natuurlijk dat kostuumatelier maar dat is voor een relatief kleine doelgroep.