Ik vind het altijd bijzonder hoe makkelijk gedaan wordt over het maar gewoon open gooien van alle horecapunten als het druk is.
Als iemand die zelf leiding geeft in een restaurant kan ik je vertellen dat het extreem moeilijk is om aan personeel te komen. Niet alleen personeel wat überhaupt wíl werken, maar wat ook fatsoenlijk kán werken. Studentjes die denken makkelijk geld te verdienen, hebben totaal geen motivatie om iets te leren of verantwoordelijkheid te dragen voor de kwaliteit waar gasten voor betalen. Dit zelfde probleem heb je met uitzendkrachten die over het algemeen belachelijk duur zijn. Dus ja, dan snap ik de keus van de Efteling (en andere parken/bedrijven etc.) om dit niet te doen tot het écht nodig is. En zelfs dan moet je eigen personeel hebben die hen kan begeleiden of ondersteunen. Anders ga je nooit de kwaliteit kunnen geven die gasten verwachten en waarvoor zij betalen.
Door de corona-crisis is de hele arbeidsmarkt op z'n gat gegooid en willen studenten (waar de Horeca toch vooral afhankelijk van is) gewoon niet meer dit soort werk doen. Al helemaal niet in loondienst. Dan doen ze het wel via een uitzendbureau waar ze meer kunnen verdienen, afwisseling hebben en weinig verantwoordelijkheid hoeven te dragen...
Ruubje Maar ik zou vol inzetten op Personeel-werving, de secundaire arbeidsvoorwaarden lekker opschroeven want iedere euro die naar Personeel gaat, wordt volgens mij makkelijk veranderd in 2 euro omzet.
Ook dit is een vaak gehoord argument. Maar dat werkt niet.
Extra salaris betekent veel meer extra kosten dan enkel die ene euro bovenop het salaris. Dan rekent zich op jaarbasis snel door tot in de duizenden euro's (of zelfs miljoenen voor een bedrijf als Efteling)...
Stel je doet het als bedrijf zijnde wel (en de Efteling heeft dat al deels gedaan, want de salarissen zijn gestegen), moet je dat op een of andere manier doorbelasten. Ofwel je houd minder winst over, of je belast het door aan de gast. En dan kun je je afvragen of de gast nog wel die prijs gaat betalen?!
Als ik dit topic lees, zie ik al veel discussie of het eten duur is of niet. Als dit de discussie onder de gemiddelde gast zou zijn, zullen er dus veel mensen zijn die het simpelweg niet meer gaan kopen. Ofwel, meer kosten, minder omzet. En dus verlies. En dat is voor elk bedrijf, waar dan ook, gewoon niet haalbaar.