Joell De droom mag er zeker zijn. Denk wel dat het nog wat langer of niet komt. Gezien de doelgroep van Toverland daar niet op staat te wachten.

Ik zie het ook niet direct gebeuren want een B&M Flying is niet goedkoop, een darkride ook niet, dus dat zal ook nog even duren (maar wel erg nodig). Die doelgroep bij Toverland vind ik overigens erg lastig, die was ooit gezinnen met kinderen en ineens was er Troy, wat mij betreft zijn er voor nu heftige achtbanen zat en attracties genoeg voor kinderen. Een echte familie achtbaan is denk ik wat het park nodig heeft, niet te heftig voor de kleinsten en interessant genoeg voor volwassen, een soort Toos Express, 2 keer zo lang, 2 lifthills, mooi thema, een mini BTM if you will.

Robque Ze moeten gewoon voor iedere doelgroep dus families uitbreiden, Volgend gebied mag voor mij wel een soort Klugheim worden niet dat thema maar ongeveer kwa achtbanen hoe dat in elkaar zit. Een echt familie gebied, Je hebt Taron voor de tieners van gezinnen en de boomerang (weet even de naam niet meer) voor families. Als toverland dit zou maken bij de volgende uitbreiding dus een thrillcoaster en een familycoaster zou het echt top zijn en echt een familie gebied worden met nog een paar infills.

JaylonToverlandgek Ik zie een vekoma combinatie zoals Hals-uber-kopf en Volldampf in Tripsdrill ook nog wel goed staan in Toverland. Die STC zijn voor de hele familie leuk!

Robque Daar had @The_Real_Infernape een goede opmerking over indd

The_Real_Infernape een darkride. Of een goede familieachtbaan zoals een Vekoma SFC zoals Orkanen / Family Boomerang / een Gerstlauer / Vekoma familiebaan zoals Pegase Express, Dragon Fly of die nieuwe baan in Furuvik. Het park heeft al Toos Express maar een tweede familiebaan past echt prima in het aanbod. Kijk maar naar Farup Sommerland die het alledrie heeft.

Weleens eerder gezegd maar een vergelijkbare achtbaan als Big Bear Mountain zou nog best leuk passen in Toverland(en in een ander park) Qua theming kan er denk ik wel echt iets gaafs mee gedaan worden.

Allemaal prachtige ideeën, maar het gaat wel nog maar erg weinig over wat er op dit moment daadwerkelijk in Avalon gebeurt, laten we even terug naar het daadwerkelijk onderwerp gaan.

En wie wil is natuurlijk vrij om een topic te maken over wat je graag in Toverland zou willen zien verschijnen 🙂

Ik heb wat nieuwe inzichten gekregen na de presentatie voor fanmedia en een aantal comments hier. Toverland doet het op verschillende vlakken zo goed, dat je tegelijkertijd ook steeds meer mist in dat park. Je kunt dus ook een lange lijst van toevoegingen maken die niet misstaan en op termijn in enige mate noodzakelijk zijn voor verdere groei en succes.

Het valt mij op dat ze in 2018 op zoek gingen naar een volwassen identiteit, een breder publiek en meer bezoekers. Nu ligt de nadruk op "average length of stay". En het valt op dat sinds 2018 bijna elke vernieuwing gedeeltelijk gericht is op kinderen. (Bijv. kinderachtige showtjes, entertainment voor kinderen, ballenbanen en halloween days). Ook het wegvallen van het op volwassenen gerichte event, Toverland Live, is veelzeggend. Het meest opvallend zijn die simplistische, cartooneske figuren. Die trekken het een en ander extreem naar het kinderachtige. Dit soort ontwikkelingen werken die oorspronkelijke doelstelling gedeeltelijk tegen.

En ook bij deze uitbreiding is dit het geval. Alles moet kleur hebben, het is feest en het oorspronkelijke thema verdwijnt. We zien grotendeels kinderattracties, familyrides en cartooneske figuren. Wat mijn inziens tegengesteld is aan de toon waarmee dat gebied ooit is gepresenteerd. Dat was volgens mij ook waarom een aantal mensen hier met gefronste wenkbrauwen keek naar de eerste impressies.

Vanuit die oorspronkelijke doelstelling van 2018 waren andere keuzes logischer. Bijvoorbeeld een spectaculaire thrillride, een gethematiseerde attractie in die oorspronkelijke stijl of een volwassen/volwaardige show.

Ik vraag me af of dit blijft doorgaan. Ik denk dat dit op korte termijn prima rendeert, maar ik betwijfel of dit op langere termijn ook voldoende oplevert. Zijn ze wat betreft doelgroep en imago niet binnen de kortste keren weer gedeeltelijk terug bij de status van voor 2018? Voor mij voelen deze ontwikkelingen in combinatie met de bovengenoemde punten in ieder geval niet uitsluitend positief en logisch. De eerste indruk die ik had bij deze aankondiging is nog steeds niet heel veel verbeterd.

Ik denk dat vrijwel ieder pretpark gezinnen met kinderen als primaire doelgroep heeft.
        Je ziet ook dat parken die zich vooral op tieners richten (Walibi, six flags) het moeilijk hebben en daar ook weer van terugkomen.
        Dus ik snap heel goed dat Toverland zich daar ook vooral op focussed. In Avalon was voor gezinnen maar weinig te doen. Dus vrij logisch dat er nu vooral familieattracties zijn toegevoegd.

• NR92 vindt dit leuk.

Jup, dat aanbod en die volwassen identiteit staan wat dat betreft wel los van elkaar als in, die bestaan naast elkaar. Met een volwassen huisstijl nemen volwassenen/ouders je serieus als ze je park tegenkomen op zoek naar een leuke (dag)attractie. Als ze dan verder gaan kijken en ze zien voldoende aanbod voor kinderen, heb je weer een potentieel nieuwe klant. De ouder betaalt en die moet als eerste verleid worden natuurlijk.

• NR92 heeft hierop gereageerd.
        • NR92 vindt dit leuk.

Ik denk dat de keus die nu gemaakt is prima past bij de strategie. De Average Length of Stay is namelijk niet alleen gebaseerd op het volledige park, maar ook het gebied op zich. Wat je toch veel zag is dat de gezinnen met jonge kinderen wegbleven uit Avalon omdat er eigenlijk alleen Fenix te doen was. Merlin's Quest lag ook nog eens vooraan in het gebied, waardoor gasten - als ze die al deden - niet verder het gebied in gingen waar een souvenir shop en een groot horecapunt te vinden zijn. Ofwel: zelfs al kwamen de families met kleine kinderen, ze zullen er weinig tot geen geld spenderen.

Avalon was daarom erg vaak rustig, terwijl het in de Magische Vallei of in de hallen weer erg druk was. Ik denk daarom dat elk gebied (wellicht m.u.v. de eerste hal) een attractie heeft voor het hele gebied:

• Ithaka: Troy voor de jeugd, Scorpios voor de mix, Paarden voor de kleinste.
          • Wunderwald: Zork en Blitz voor de jeugd/familie, Funhouse voor de mix, Speeltuin en molens voor de kleinste.
          • Magische Vallei: Wervelwind voor de jeugd, Djengu River voor de mix, speeltuin en molens voor de kleinste.

Ofwel, Avalon had als een van de weinige deze diverse mix niet. De speeltuin lag gewoon net te ver weg om écht het gebied in te gaan en er langer te blijven. Dus vanuit die redenering snap ik deze keuzes heel goed. Dat het wellicht te felgekleurd en cartoonesk is voor volwassenen en jongeren? Mwah, ik denk dat dat zeer meevalt. Ik zelf heb niet echt het idee dat jongeren veel waarde halen uit thematisering, maar meer om de totaalbeleving en de attracties die er te doen zijn. Als het geheel maar klopt. En dat wordt straks wel goed neergezet! De meeste volwassenen zullen daarom toch ook vaak met kinderen zelf gaan. Ik ken maar weinig jongerengroepen die als uitje naar een pretpark gaan. Dan eerder naar een festival of iets dergelijks. Of het moet in combinatie zijn met een Hard-ticket event.

Ik denk dat er voor toekomstige uitbreidingen een soortgelijke aanpak wordt gekozen. Maar dat zal ook deels afhangen van de financiële mogelijkheden. Kleine infills/attracties zijn over het algemeen nu eenmaal goedkoper dan een grote achtbaan. Wellicht openen ze dus eerst een nieuwe achtbaan om dit later aan te vullen met kleinere attracties (of andersom). Ik zou er persoonlijk niet zo bang voor zijn.

Japio Jup, dat aanbod en die volwassen identiteit staan wat dat betreft wel los van elkaar als in, die bestaan naast elkaar.

Hier ben ik het overigens mee eens hoor. En er zijn ook genoeg parken waar ik dat perfect zo ervaar! Dat is dus niet echt het probleem. Maar ik bedoel aan te geven dat ik dat bij Toverland steeds minder heb door de manier waarop en de hoeveelheid van wijzigingen. En met die voorbeelden probeer ik maar aan te geven waar dat bij mij vandaan komt.

Overigens zit hem dat echt in de hele reeks aan kleine subtiele dingen. Miniscuul voorbeeldje: die papagaai in Port Laguna vind ik nog best stijlvol en ik stoorde me daar niet aan als volwassen bezoeker. Terwijl ik die octopus in die show goedkoop, lelijk en kinderachtig vind en dat doet dan toch een beetje afbreuk aan het geheel. Dat komt omdat die papagaai subtieler is weggewerkt, beweging had en gedetailleerder is uitgewerkt. En er worden voor mijn smaak nu her en der net iets teveel "octopussen" toegevoegd op te veel verschillende plekken.

Tonnie Dat is toch gek, aangezien deze uitbreiding eigenlijk al in de originele plannen van Avalon bedoeld was.

Dat betekent dit toch niet dat ik er dan anders over denk toch? Wellicht snap ik het even niet goed? Ik probeer enkel te verklaren hoe ik het ervaar sinds 2018 en wat daarin veranderd is.

Overigens heb ik alsnog het idee dat de toon van destijds wel behoorlijk anders was dan nu (tenzij ik mij dat echt totaal verkeerd herinner).

BlueSpirit Je hebt gelijk met al die problemen die je omschrijft, en ik snap ook goed wat ze proberen op te lossen. Uiteindelijk zijn die gezinnen het kernpubliek. Het is gewoon dat ik zelf best een tijd enthousiast werd van Toverland en dat dat gewoon een heel stuk minder is het worden en ik probeer te benoemen hoe dat komt. Ik blijf er wel bij dat ik zelf wellicht her en der wat andere keuzes had gemaakt (Maar zoals ik hierboven benoem, dat zit echt in subtiele dingen).

NR92 En er worden voor mijn smaak nu her en der net iets teveel "octopussen" toegevoegd op te veel verschillende plekken.

Joey is toch het enige octopusje wat het park kent? Of heb ik iets gemist?

Ik denk dat die kinderlijke uitstraling van Joey enerzijds met Marketing te maken heeft (de show en merch zijn voornamelijk voor de kinderen/jonge gezinnen bedoeld), maar ook financiën. Ivy was inderdaad een zeer sterk en mooi gebouwde animatronic. Hier zal ongetwijfeld meer tijd in hebben gezeten dan Joey, die wellicht snel en 'goedkoop' gebouwd moest worden. Tel daarbij op dat Joey natuurlijk ook weers-/waterbestendig moet zijn, waar Ivy droog onder de onderkapping bleef zitten en geen 10,000 liter over zich heen kreeg 😉

• NR92 vindt dit leuk.

BlueSpirit Joey is toch het enige octopusje wat het park kent? Of heb ik iets gemist?

Nee je hebt niks gemist! Ik bedoelde dat er voor mijn gevoel soortgelijke situaties zijn zoals die octopus (maar die wou ik niet allemaal apart benoemen), niet dat het echt daadwerkelijk octopussen zijn. Ik probeerde dat met de " " aan te geven. Niet heel handig van mij.

En met al het andere heb je ook gelijk. Het is ook niet erg, maar het is te vaak naar mijn smaak. Zoals ik al zei was dat een miniscuul voorbeeld.

NR92 Dat betekent dit toch niet dat ik er dan anders over denk toch? Wellicht snap ik het even niet goed? Ik probeer enkel te verklaren hoe ik het ervaar sinds 2018 en wat daarin veranderd is

Je schrijft over doelstellingen die toverland (volgens jou) had, en je betoog is verder dat deze keuzes daar niet in passen.
                Je concludeert dat ze doelstellingen aangepast hebben.

En dat klopt toch gewoonweg niet, TVL had deze invulling altijd als doelstelling gehad.

• NR92 vindt dit leuk.

Tonnie Dankje. Ja, dat kan wel wat je zegt. Wellicht dat ik ook wat dingen niet helemaal goed herinner.

Tonnie Dat is toch gek, aangezien deze uitbreiding eigenlijk al in de originele plannen van Avalon bedoeld was.

Nou, volgens mij is dat niet helemaal waar. Een fase 2 was inderdaad altijd al het plan, maar de toon ervan is vrij laat nog veranderd. Dat staat ook in het verslag van de preview day. De directie wou op een gegeven moment meer kleur en vrolijkheid en toen pas hebben ze bedacht om het verhaal aan te passen naar wat het nu is geworden.

En ik ben het er helemaal mee eens dat dit gebied meer levendigheid en attracties nodig had. Ik snap de huidige uitbreiding ook volledig vanuit het oogpunt van de average length of stay, dit gaat sws goed effect hebben wat dat betreft. Alle concept arts en wat we tot nu op de bouwplaats hebben gezien ziet er ook super mooi uit.

Maar, hoe gaaf ik de nieuwe attracties er ook uit vind zien, ik blijf het gewoon echt jammer vinden dat de wat meer ingetogen en mysterieuze toon van Avalon verloren gaat. Nu is dat meer persoonlijke smaak dan echt kritiek op toverland, maar toch. Avalon voelt nu toch minder uniek aan kwa thema binnen Toverland en voor mijn gevoel gaat de diversiteit aan thema en sfeer in het park dan ook een tikje achteruit met deze upgrade.

JrmWrm Nou, volgens mij is dat niet helemaal waar. Een fase 2 was inderdaad altijd al het plan, maar de toon ervan is vrij laat nog veranderd. Dat staat ook in het verslag van de preview day. De directie wou op een gegeven moment meer kleur en vrolijkheid en toen pas hebben ze bedacht om het verhaal aan te passen naar wat het nu is geworden.

Het ligt eraan hoe je het ziet.
                    In mijn ogen is de toon niet vrij laat nog veranderd, want die waren nooit definitief bepaald voor de fase 2.
                    Wat wel bepaald was is dat er bijvoorbeeld meer rides het gebied in moesten komen en voor welke doelgroepen die moesten zijn (de kinder/familie rides) zodat er meer te doen was in het gebied.

De eerste ontwerpen waren "weer' ruïnes en die toon is idd veranderd naar dat er meer kleur in het gebied gewenst was ipv meer "bouwvallen" uit te breiden.

Maar het gehele doel en de hoofdlijnen, meer kinder/familie vriendelijke rides en meer aankleding (Waterdwarf Alley) stond van begin af aan vast.

Er begint nu toch wat kleur te komen in Avalon, tot nu toe ben ik positief verrast!

Tonnie De eerste ontwerpen waren "weer' ruïnes en die toon is idd veranderd naar dat er meer kleur in het gebied gewenst was ipv meer "bouwvallen" uit te breiden.

Dat is eigenlijk ook logischer, als alles een ruïne zou zijn zouden we in een Avalon stappen waar "vroeger" alle verhalen zich hebben afgespeeld, maar we komen alle figuren nogsteeds tegen. Wat betekend dat we in het Avalon zoals het nu is/wordt verplaatst worden naar een tijdperiode waarin de verhalen zoch afspelen.

Tijdens het de persdag zag ik op de instagram van Thrillstastic een foto voorbij komen van een lichtplan voor het gebouw van Pixarus, heeft iemand deze afbeelding toevallig? Ik denk dat deze voor sommigen best interessant is.

• Jordy heeft hierop gereageerd.
                        • Jordy vindt dit leuk.