Toverland organiseerde vandaag een rondleiding over de bouwplaatsen in Avalon voor de fancommunities de "Avalon Preview Day", en namens Pretpark.club waren @Marvin en ikzelf erbij.
De dag begon met een ontvangst in de Flaming Feather waar wij welkom werden geheten door de Marketing en ontwerp medewerkers van Toverland, waarbij ook het hele team van ontwerp van Peter van Holsteijn ook aanwezig was om vragen te beantwoorden en dingen toe te lichten.
Na een kort welkom en introductie kreeg Peter het woord en mocht Peter uitleg geven over het hele begin van het process tot de huidige realisatie.
We begonnen met een terugblik op de eerste ontwikkelingen van Avalon in 2015 en hoe de plannen voor toen bedacht waren, in de grote lijnen zie je hier de uiteindelijke realisatie in, maar veel details wijken toch af.
In deze versie stond er bijvoorbeeld een “Leaning Droptower” ingetekend in de layout van de achtbaan, een achtbaan die overigens toen nog een inverted achtbaan was en niet de huidige wingcoaster. Ook zien we al de plannen voor Merlins Quest en voor de Flaming Feather erin staan, en de Zamperla jump around staat ook al ingetekend.
Uiteindelijk opende Avalon in 2018 hoe we hem nu kennen in een soort fase 1, waarbij het altijd de bedoeling was hem verder in te vullen in een volgende fase, in 2019 werd dan ook al begonnen met schetsen hoe dit eruit kon komen te zien, in eerste instantie nog wel met bijvoorbeeld de droptower en de jump around.
In de meest basale schetsen werden er snel 3d ontwerpen en volumes in een google maps plaatje gephotoshopt om een beeld te krijgen bij hoe het eruit kon zien.
Ook werden er al schetsen gemaakt van eventuele “bakjes” aan de Jump Around, in eerste instantie een soort paard/eenhoorn achtig beest met elementen met referenties aan het Morgana thema, uiteindelijk bleek dit voor de Jump Around te duur te zijn, maar een aantal van die ideeën zijn alsnog gebruikt zoals bijvoorbeeld op Dragon Watch.
In 2020 hield Toverland een strategische sessie met Pieter Cornelis (de “pretparkprofessor”) om te kijken naar de uitbreiding van Avalon in 2022/2023, uit deze sessie kwam naar voren dat de uitbreiding zich moest gaan focussen op de “ALOS” de Average Lenght of Stay, want gasten verbleven eigenlijk maar heel kort in Avalon, daar was dus meer uit te halen, en om dit te bereiken werd er besloten te kijken naar een mix van attracties en andere ervaringen die voornamelijk voor alle leeftijden geschikt moesten zijn (Fenix was immers al de spannende publiekstrekker voor het gebied).
Daarnaast had de directie nog de wens dat er meer kleur in het gebied moest komen.
Het ontwerpteam heeft daarom gekeken naar de tijdslijn van Avalon, Morgana is verslagen en veilig opgesloten als draak in de kerker, het gevecht is afgelopen en er is dus iets te vieren.
Het thema van Avalon is dus resurrection geworden, de Fenix is herboren, Merlins Quest is herboren, dus vieren we dat Avalon herboren is.
Toen kwam de vraag welke rides er zouden moeten komen en waar?
Ze bedachten dat er achterin Avalon zeker iets nodig was om de aandacht van de gasten te trekken, hier werd Dragon Watch voor bedacht, door de hoogte trekt hij duidelijk de aandacht en zorgt deze ervoor dat gasten verleid worden verder het gebied in te lopen.
Daarnaast moest er een ride in de Helix komen te staan, deze plannen waren er al in de eerste plannen,
Gezien de beschikbare tijd kon Peter (helaas) niet over alles praten, maar hij wilde wel graag nog het verhaal van Pixarus extra uitlichten
Zoals eerder verteld was er initieel een plan voor een droptoren, maar tussen de droptoren en de Star Flyer werd er ook nog nagedacht over een starflyer, er werden schetsen gemaakt om hem aan te kleden, en er werden enkele impressies gemaakt, zelfs een doormiddel van een dronefoto te maken en de starflyer stoeltjes erin the photoshoppen.
De starflyer werd uiteindelijk niet passend bevonden, maar zoals je kan zien zijn enkele ontwerp ideeën wel verder uitgewerkt voor Dragon Watch, zoals Peter het zelf verwoordde “A good idea never dies”
Uiteindelijk kwam de Sky Flyer naar voren, en werd hier een ontwerp van gemaakt.
Het eerste ontwerp voor de Sky Fly werd door de directie niet goed gekeurd, ze vonden dat er al te veel ruïnes waren in het park, en gezien er meer kleur en feest gewenst was vonden ze dit niet passend.
Toen werd het verhaal van een school bedacht, waarbij je een student bent die les gaat krijgen in een vliegsimulator, je hebt dus een schoolgang naar een klaslokaal en daar krijg je instructie hoe je kan gaan vliegen.
In de gang van de school zie je bijvoorbeeld gelijkenissen met de stijl van de Flaming Feather (onder andere het plafond)
Een van de belangrijke vragen was “hoe krijgen we dit passend” doordat de wens was om de attractie in de Helix te plaatsen moest er goed opgelet worden met het vrijeruimte profiel van beide attracties.
Van Fenix was er nog het vrije ruimte profiel beschikbaar, door deze te combineren met die van Pixarus kon zichtbaar worden gemaakt hoe eea zou kunnen passen.
Toen de basis uitgewerkt was en duidelijk was hoe alles passend gemaakt kon worden volgde er nog er nog overleggen met oa B&M of deze attractie wel in de helix zou kunnen (ivm de fundering van Fenix), met de Tuv of deze nog bezwaren hadden (antwoord: Nee, want ze zitten buiten elkaars vrije ruimte profielen), en met de gemeente en brandweer of de doorgangen en vluchtroutes voldoende waren.
Toen iedereen akkoord was begon het echte detail werk van aankleding en diverse andere keuzes.
Ook hier kwamen nog veel keuzes aan bod, initieel was er bijvoorbeeld een trap voorzien voor de rondgang omhoog om bij de attractie te komen, ook zou de buitenkant met spuitbeton worden uitgevoerd en zou dit in model gemaakt worden, en het dakje zou een groen dak worden.
De trap zou niet goed werken en werd een hellende rondgang, het compleet in spuitbeton uitvoeren paste niet in het budget, en het dak bleek te stijl voor een groendak en werd dus in riet uitgevoerd.
De attractie zelf moest natuurlijk ook nog aangekleed en in thema gebracht worden, je staat er niet snel bij stil, maar je bent erg beperkt in de keuzes die je maken kan, ivm gewicht, afmetingen etc kan je niet zomaar alles toevoegen aan een attractie.
Omdat veel onderdelen ook op diverse plekken gefabriceerd worden en je daar niet zomaar bij kan kijken werden er veel detailtekeningen uitgewerkt zodat tijdens de daadwerkelijke fabricage van deze delen er duidelijkheid was wat er verwacht werd.
Voor de gondels zelf was de bedoeling dat het geen losse vliegtuigen hoefden te zijn, maar ze als een soort middeleeuwse simulator moesten voorstellen met op de achterkant een soort “motor” erop. De beperking was alleen dat de vleugels geprint moesten worden omdat hier geen fysieke elementen op geplaatst mochten worden.
Het ontwerpteam had voor alles gedetailleerde tekeningen gemaakt voor de daadwerkelijke uitvoer, maar ook werden er tijdens het process van bouwen ook foto’s gestuurd, in sommige gevallen waren de realisaties niet helemaal naar wens, doormiddel van wat opmerkingen en schetsen over de foto werd de bedoeling uitgelegd van wat er aangepast moest worden
Hierna was het tijd voor een korte Q&A aan Toverland (voornamelijk aan Peter).
De belangrijkste vraag werd al proactief beantwoord: Er is nog geen openingsdatum bekend helaas.
Een greep uit de overige vragen die gesteld werden tijdens de Q&A
Wat is je favoriete verborgen details wat je zou kunnen missen als bezoeker?
Veel details zijn bedacht maar zijn op dit moment nog niet zichtbaar, pas op het einde zul je echt goed kunnen zien hoe dingen uitkomen.
Als voorbeeld wordt de windhaan op Dragon Watch genoemd. Momenteel wordt nog gewerkt aan het maken van een hoop boeken die met de hand vervaardigd zullen worden door Toverland zelf
Waarom draait de sky fly de andere kant op dan normaal?
De andere Sky Fly’s in de wereld draaien inderdaad de andere kant op. Peter had als wens dat Pixarus tegen de richting van Fenix zou invliegen om elkaar tegemoet te komen. Dat maakt het ook spectaculair om naar te kijken als je op de grond staat en geeft extra sensatie als je erin zit.
Het originele prototype van de Sky Fly draaide al deze kant uit, echter de eerste klant voor de attractie had hem andersom besteld, voor Gerstlauer was het dus makkelijk om een andersom draaiende variant te leveren.
Er zijn veel nieuwe karakters toegevoegd, kunnen jullie wat meer vertellen over bijv. Spicey Pete?
Om meer feestelijkheid en herkenbaarheid in Avalon te maken was besloten meerdere karakters in het gebied te introduceren.
Spicey Pete was in eerste instantie ontworpen als een gevangen genomen draak, echter past dit niet in een feestelijk en vrolijk thema, daarom moest dit een vriendelijke draak worden.
Tussen neus en lippen door wordt iets van een vending machine benoemd, maar dat dit nog een soort van een geheim moest blijven.
Hebben jullie erover gedacht om ook bestaande attracties aan te passen?
Dat gebeurt ook: Aan Merlins Quest worden nu de moerasdraken toegevoegd. Ze wisten al dat het laatste deel van Merlins Quest “Niet zo spannend is”. Nu kom je straks langs de waterspeeltuin waardoor er al wat meer te zien is, dan komt Pixarus en vlak voor het boathouse zit dan nog een verrassing.
_Aanvullend: is er over gedacht om bepaalde wachtrijen etc aan te passen?
Er is zeker over gedacht om dingen aan te passen. Zo weten ze ook zeker dat de groene muur van het Fenix station minder mooi is. En eigenlijk was gepland dit nu ook mee te nemen maar door de veranderingen in de wereld met de sterk gestegen prijzen voor bouwmaterialen moest er gekozen worden tussen de muur van het station of waterdwarfalley. De keuze is uiteindelijk gevallen op het realiseren van het straatje, die doet namelijk veel meer voor de bezoekers en de gewenste verlening van de Average Lenght of Stay.
Na de Q&A konden we nog kijken bij wat kleine modellen die opgesteld stonden van oa de moerasdraken, deze 3d geprinte modellen zijn ook gestuurd naar de fabrikant van de echte exemplaren in de Filipijnen.
Hierna volgde een rondleiding over de bouwplaatsen heen en kregen we alle vrijheid om zelf rond te kijken.
Op diverse plekken op de bouwplaats stonden concept tekeningen opgesteld hoe het uiteindelijk eruit moet gaan zien en werd er uitleg bijgegeven.
Concept van de nieuwe waterspeelplaats die gemaakt wordt
Het toekomstige uitzicht vanaf de Flaming Feather richting de Gardentour
Naast fenix komt een speelplek voor de allerkleinste
Spicey Pete!
Huisje in waterdwarfalley
Martijn gaf uitgebreide uitleg over de concepten.
Uitzicht vanuit Dragonwatch op het nieuwe gedeelte.
Vandaag werd er gewerkt aan het opbouwen van een steiger om de spuitbeton/stuc afwerking van Dragonwatch te kunnen gaan uitvoeren.
De Gardentour begint ook al goed vorm te krijgen, ook zijn er al vele (bijzondere vorm) bomen aangeplant
De houtconstructie van het station van de Gardentour
Detail van de top van Dragonwatch
Dragonwatch krijgt een Single riders wachtrij en zal 3 verschillende grouping rijen krijgen het gebouw in, Single riders, duo's en 3 en meer personen om zo optimaal te kunnen groupen.
Naast dragonwatch staat een techniek gebouw voor het gebied, dit mag wel een ruïne voorstellen, de bedoeling is dat deze ook nog begroeid gaat worden met klimop. De grote bomen met linten die je ziet zijn verplaatst, die stonden eerst op de parkeerplaats maar moesten ruimte maken voor de camping, ipv kappen is ervoor gekozen deze te verplaatsen naar het nieuwe deel.
Je ziet dat de top duidelijk gelijkenissen heeft met het eerdere starflyer ontwerp.
De overkapping van de "Jumping Juna" (die ongeveer net zo duur is als de carousel zelf) is al ver klaar.
Wat opviel is dat overal in het gebied best serieuze bomen aangeplant zijn.
Helaas was er een extra controle benodigd aan Fenix waardoor we hem niet langs Pixarus hebben zien scheren.
Maar een foto vanuit de toekomstige wachtrij geeft wel aan dat hij echt aardig dicht erlangs komt, en met zo een bulderende B&M trein moet dat wel tof worden
Een team van Petro Art was druk bezig in het gebied met muren en constructies maken voor de aankleding.
Elke "steen" wordt helemaal met de hand gemaakt, keer op keer weer.
Ook in waterdwarfalley was het team van Petro druk bezig met de framing te maken voor de gebouwen die gemaakt moeten worden.
De groep waar ik bij zat was wat uitgelopen in de tijdsplanngin en wij hebben de nieuwe show in Port Laguna dus nog niet kunnen bekijken omdat we nog boven bij Pixarus stonden maar @Marvin was hier al wat eerder en heeft wat foto's van de show gemaakt.
Na de show kregen wij nog een goodie bag met daarin het Toverland biertje met het nieuwe label erop, een Avalon schrijfboekje en een uitnodiging voor de opening, en toen zat de dag erweer op.
Toverland, en met name Tessa, Henk, Martijn en Peter bedankt voor de gastvrije ontvangst en het uitgebreid vertellen over de uitbreiding van Avalon