Ik heb wat nieuwe inzichten gekregen na de presentatie voor fanmedia en een aantal comments hier. Toverland doet het op verschillende vlakken zo goed, dat je tegelijkertijd ook steeds meer mist in dat park. Je kunt dus ook een lange lijst van toevoegingen maken die niet misstaan en op termijn in enige mate noodzakelijk zijn voor verdere groei en succes.
Het valt mij op dat ze in 2018 op zoek gingen naar een volwassen identiteit, een breder publiek en meer bezoekers. Nu ligt de nadruk op "average length of stay". En het valt op dat sinds 2018 bijna elke vernieuwing gedeeltelijk gericht is op kinderen. (Bijv. kinderachtige showtjes, entertainment voor kinderen, ballenbanen en halloween days). Ook het wegvallen van het op volwassenen gerichte event, Toverland Live, is veelzeggend. Het meest opvallend zijn die simplistische, cartooneske figuren. Die trekken het een en ander extreem naar het kinderachtige. Dit soort ontwikkelingen werken die oorspronkelijke doelstelling gedeeltelijk tegen.
En ook bij deze uitbreiding is dit het geval. Alles moet kleur hebben, het is feest en het oorspronkelijke thema verdwijnt. We zien grotendeels kinderattracties, familyrides en cartooneske figuren. Wat mijn inziens tegengesteld is aan de toon waarmee dat gebied ooit is gepresenteerd. Dat was volgens mij ook waarom een aantal mensen hier met gefronste wenkbrauwen keek naar de eerste impressies.
Vanuit die oorspronkelijke doelstelling van 2018 waren andere keuzes logischer. Bijvoorbeeld een spectaculaire thrillride, een gethematiseerde attractie in die oorspronkelijke stijl of een volwassen/volwaardige show.
Ik vraag me af of dit blijft doorgaan. Ik denk dat dit op korte termijn prima rendeert, maar ik betwijfel of dit op langere termijn ook voldoende oplevert. Zijn ze wat betreft doelgroep en imago niet binnen de kortste keren weer gedeeltelijk terug bij de status van voor 2018? Voor mij voelen deze ontwikkelingen in combinatie met de bovengenoemde punten in ieder geval niet uitsluitend positief en logisch. De eerste indruk die ik had bij deze aankondiging is nog steeds niet heel veel verbeterd.