The_Bullgod dat valt wel mee toch? Het is niet de eerste keer dat we LSM's zien op een stuk track dat naar boven/beneden gaat
Top Thril Dragster wordt omgebouwd naar Top Thrill 2
- Bijgewerkt
The_Bullgod ik had verwacht dat coasterfans wel zouden weten dat dit ding bestond https://rcdb.com/3534.htm
QDude24 en er zijn natuurlijk ook LSM’s die in heuvels lope als Toutatis, Copperhead Strike en Pantheon en Intamin heeft met die Storm Coaster in Dubai Malls ook een verticale launch gemaakt.
- Bijgewerkt
QDude24 ik had verwacht dat coasterfans wel zouden weten dat dit ding bestond https://rcdb.com/3534.htm
Wicked is wel iets minder hoog. En de LSM zit volgens mij voor de heuvel, niet erop.
The_Real_Infernape De lancering van Desert Race is ook de zwakste van alle hydraulische lanceringen die ik heb gedaan. Toch vind ik deze lancering al veel meer pit hebben dan Taron's, De initial kick is vele male sterker en (naar mijn ervaring) met snelheden onder de 150 km/u, moeten de lanceringen het vooral daarvan hebben. Verder is dit natuurlijk subjectief wat je beter vindt maar, over de kracht van de lancering valt natuurlijk wel wat te zeggen.
The_Real_Infernape ook Red Force's lancering slopes slightly up.
Het blijft natuurlijk eeuwig zonde dat er waarschijnlijk een hydraulische lancering sneuvelt. Als je het het belangrijkste element van (een al zeer korte rit) "neutered". Maar goed, een zwakkere (waarschijnlijk meer reliable) Dragster is beter dan geen Dragster.
Puur in theorie kun je met magneten het wel redden. Het issue is dat er genoeg stroom aanwezig moet zijn om de energie hiervoor op te wekken.
Wat nu eigenlijk gebeurd is dat energie opgeslagen wordt en dan in één klap verbruikt wordt voor de lancering. Hierdoor hoeft het stroomnetwerk niet die klap te verwerken (wat het - zeker in amerika - niet aan kan) en blijft de spanning op het netwerk constant.
Er komt echter een punt waar het netwerk niet meer genoeg kan leveren en daar zit de limiterende factor voor de kracht van een magnetische lancering.
In theorie zou je dan als park er voor kunnen kiezen om een gigantische accu un huis te nemen die de hele nacht door het maximale uit het netwerk trekt om zichzelf zo op te laden. Als je uit gaat van 8u operatie per dag zou je dus 3x zo veel energie tot je beschikking hebben. Amerikaanse parken opereren doorgaans echter veel langer, dus in de praktijk zal dat voor Cedar Point dus eerder op 2x zo veel energie zitten.
Gezien het verbruik exponentieel is, betekent dat echter niet dat de lancering ook dubbel zo sterk kan zijn als nu. Dat zal beduidend minder zijn. Hoe hoger de eindsnelheid, hoe kleiner het verschil. Dus bij een baan als TTD ga je er behoorlijk weinig winst van hebben. Dat terwijl een accu van dat formaat nagenoeg onbetaalbaar is in zowel aanschaf als onderhoud (cellen zullen toch geregeld vervangen moeten worden).
Een alternatief is natuurlijk de trein lichter maken. Dat red je vooral door kleinere treinen. Dat is bijvoorbeeld de reden waarom Happyride één van de weinige Mack Banen is waarbij de lancering niet zuigt, maar ook waarom die gerstlauer baantjes best sterke lanceringen kunnen hebben. Immes als er minder massa in beweging gebracht moet worden, is er ook minder energie nodig. Ook dit is echter een probleem aangezien je dan behoorlijk in de capaciteit gaat snijden. Lijkt me niet dat Cedar Point dat wilt.
Bij de hydraulische lanceringen komt de elektrische energie ook gewoon uit het elektriciteitsnet. De energie wordt er alleen over een langere periode verdeeld uit gehaald door een elektromotor die een hydraulische pomp aandrijft. De energie wordt dan door middel van druk opgeslagen in accumulatoren. Om deze in en korte tijd vrij te kunnen laten. Het opslaan van deze energie zal ook in accu`s kunnen, echter kunnen die niet zo goed tegen heel snel ontladen. De oplossing hiervoor zijn dynamische UPS-en. Deze bestaan uit een vliegwiel gekoppeld aan een elektromotor. De motor drijft het vliegwiel aan, wanneer het vermogen nodig is gaat de motor zich gedragen als generator en de energie uit het vliegwiel wordt omgezet in elektrische energie.
Bijgevoegd een link naar een folder van zo`n apparaat: https://s7d2.scene7.com/is/content/Caterpillar/LEHE0412-01
Deze oplossingen worden ook gebruikt in data centers om de tijd op te vangen tussen net uitval en start van de aggregaten. De systemen kunnen grote vermogens in een korte tijd leveren. Die in de link doet dat voor 625kVA (625kW) voor 15 seconden. Om wrijvingsverliezen te reduceren draait het vliegwiel in vacuum, na "levering" van energie brengt de elektromotor het vliegwiel weer op toeren (7.700 rpm). Idem als bij de hydraulische lancering de accumulatoren weer op druk gebracht worden. Deze systemen zijn te koppelen om meer energie tegelijk te kunnen leveren en zijn zeer betrouwbaar.
Ronny Bij de hydraulische lanceringen komt de elektrische energie ook gewoon uit het elektriciteitsnet.
Uiteraard correct. Alleen is de omzetting behoorlijk anders. Je zou - eenvoudig uitgedrukt - kunnen zeggen dat een hydraulische lancering bij dergelijk hoge snelheden gewoon véél minder energie nodig heeft.
Coasterfrenzy Het kost een bepaalde hoeveelheid energie (Joules) om de trein door de baan te krijgen. Dit komt in beide gevallen uit het elektriciteitsnet. Ik zou zelfs durven stellen dat de hydraulische aandrijving hiervoor meer elektrische energie nodig heeft dan een LSM aandrijving met een dynamische energieopslag. De hydraulische aandrijving heeft veel meer componenten die een hoger verlies hebben: elektromotor, hydropomp, accumulator, hydromotor en kabellier, tegen over een elektromotor/ generator, vliegwiel en vermogenselektronica. De motor/generator vliegwielcombinatie is her enige draaiende deel van het geheel.
Zo let je even niet op, honderden meters rails foetsie.
Dit doet toch wel vermoeden dat er een geheel nieuwe ‘baan’ aan die tophat gebouwd word. Vet!
Stiekem vind ik dit een heel tof project; beetje de ombouw van Turbine naar Psyke Underground maar op een heel ander niveau. Nog steeds benieuwd of Intamin dit nu doet of toch een andere fabrikant, en wat dat voor implicaties heeft op de hele attractie.
Opmerkelijk dat ook de gehele remsectie verdwenen is. Dan wordt het wellicht toch groter nieuws dan ik eerst gedacht had.. Het is te hopen in elk geval.
Aangezien de track ergens netjes is ge-stored verwacht ik dat het baanverloop nog steeds ‘t zelfde blijft. Hopelijk wordt de capaciteit van de baan na de refurbishment niet verlaagd als ze toch voor een lsm lancering gaan (wat eeuwig zonde blijft).
Alle lauch track van TTD is nu weggehaald.
- Bijgewerkt
Een foto van boven, waarop duidelijk te zien is, dat alleen de track van de toren zelf nog zichtbaar is.
Plus nog een kleine stukje extra aan beide zijden.
- Bijgewerkt
Precies waar de launchtrack eindigt en waar de brakezone begint. Blijkbaar pakken ze dat laatste stuk ook aan...
Volgens "Theme Park Predictions & More!" zal Intamin zich wel bezig houden met de nieuwe versie van Top Thrill Dragster.
De oude track mag dan al wel te vinden zijn bij een ander bedrijf, Intamin zou zich mogelijk bezig gaan houden met de vernieuwde (swing) lauch en dergelijke.
De verwachtte opening van deze vernieuwde coaster zal zeer waarschijnlijk ergens in 2024 zijn ipv eerder.
Niet alleen omdat er zoveel track veranderd van de baan, maar ook omdat in 2023 al de nieuwe Boardwalk zal openen inclusief de nieuwe Wild Mouse coaster..